کد خبر: ۶۲۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۱۵ آبان ۱۳۹۳
آخرین مصوبات شورای شهر شیراز چه بود؟

دود قلیان داد شورا نشینان شیرازی را درآورد

قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها هم مشمول قانون منع عرضه و مصرف مواد دخانی می‌شوند

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، اولین دستور کار شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر شیراز بررسی طرح کاهش عرضه و مصرف قلیان در شهر شیراز بود که پس از بحث و بررسی فراوان با رای اکثریت شورا به تصویب رسید.

شهردار شیراز در این خصوص با تصریح اینکه بسیاری از افرادی که در معابر و میادین قلیان می‌کشند اهل شیراز نیستند، گفت: ‌گاهی دیده شده افرادی از فرهنگ‌ها و قومیت‌های غیربومی شیراز در معابر و میادین به صورت خانوادگی قلیان استعمال می‌کنند.

علیرضا پاک فطرت اظهار تاسف کرد: مغازه‌های لوکسی در زمینه عرضه قلیان پشت سر هم در حال افتتاح است و در آن‌ها افراد به صورت مختلط ساعت‌ها به مصرف قلیان می‌پردازند.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: شهرداری می‌تواند در پارک‌ها از عرضه و مصرف قلیان جلوگیری کند اما وقتی در معابر، میادین و مغازه‌ها قلیان عرضه و مصرف می‌شود، اقدام شهرداری کم اثر خواهد بود.

وی بیان کرد: باید شورای شهر در مصوبه خود اعلام خطر کرده و از دستگاه‌ها بخواهد گزارش اقدامات ۶ ‌ماهه خود را در این زمینه اعلام کنند چراکه بسیاری از این موارد در حیطه اصناف و اماکن بوده و از حیطه اختیارات شهرداری خارج است.

جمع‌آوری بیش از 5هزار قلیان در 7ماه اول امسال

در ادامه معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شیراز نیز با اشاره به قانون جامع مبارزه با دخانیات که در آیین‌نامه آن تمام موارد مشخص شده است، گفت: این قانون محل‌هایی که مشمول قانون می‌شوند را شامل سالن‌های نمایش، میهمانسرا‌ها، سینما‌ها، میهمان‌پذیر‌ها، کارخانه‌ها، پایانه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی، وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، رستوران‌ها، اماکن فرهنگی، فروشگاه‌های بزرگ، اماکن ورزشی و کتابخانه‌های عمومی دانسته است.

رمضان امینی با اعلام اینکه در هفت‌ماهه نخست امسال در بلوار چمران ۲ هزار و ۸۳۷ مورد و در کل شهر ۵ هزار و ۶۵۰ مورد قلیان جمع‌آوری شده است، خبر داد: سه باغ عرضه‌کننده مواد دخانی با همکاری اداره اماکن نیروی انتظامی مورد پیگرد قرار گرفت و برای ۵۰ متخلف نیز در مورد عرضه مواد دخانی پرونده قضایی تشکیل شد.

معاون شهرداری شیراز یادآور شد: وزارت کشور در تاریخ پانزدهم مهرماه سال گذشته به شهرداری‌ها ابلاغ کرد که در راستای کاهش مصرف قلیان، تابلوهای اطلاع‌رسانی در سطح شهر نصب کنند.

امینی با اعلام اینکه جریمه مصرف دخانیات در اماکن عمومی و یا وسایط نقلیه حداقل ۲۲ هزار تومان و حداکثر ۴۳ هزار تومان تعیین شده است، اظهار کرد: در این زمینه البته افرادی که از اتحادیه پروانه کسب قهوه‌خانه می‌گیرند از شهرداری استعلامی دریافت نمی‌کنند.

طرح ممنوعیت مصرف قلیان در راستای طرح امربه‌معروف و نهی از منکر است

رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط‌زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر شیراز هم درخصوص این طرح اظهار کرد: طرح کاهش عرضه و مصرف قلیان در شهر شیراز در راستای اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر مد نظر قرار گرفت و شورا از مرکز بهداشت این شهرستان درخواست کرد که طرح جامعی برای جلوگیری از مصرف قلیان در اماکن عمومی تهیه کند.

محمد حق‌نگر با اعلام اینکه طرح تهیه و در کمیسیون بررسی و تصویب شد به مزایای آن اشاره و تصریح کرد: از جمله مزایای طرح، کاهش ابتلا به بیماری‌های واگیردار نظیر هپاتیت، کاهش بیماری‌های غیر واگیر اعم از بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی در جامعه، کمک به پاک‌سازی و زیباسازی پارک‌ها و اماکن عمومی و افزایش آگاهی عموم مردم در مورد مضرات قلیان است.

حفظ سلامت روان و اجتماعی جوانان و نوجوانان، ایجاد فضای سالم در پارک‌ها و معابر برای استفاده خانواده‌ها، کاهش هزینه‌های مصرف قلیان و هزینه‌های بهداشت و درمان و تلاش در راستای تغییر نگرش عمومی به پدیده مصرف انواع دخانیات از دیگر مزایای این طرح بود که وی برشمرد.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: در کمیسیون مقرر شد با توجه به مزایای این طرح، همکاری و مشارکت جمعی در این راستا ایجاد شده و به مدت یک سال اجرایی شود.

به اعتقاد وی، برای اجرایی شدن طرح و جمع‌آوری و مقابله با عرضه و مصرف قلیان در پارک‌ها و معابر و ورودی‌های شهر، شهرداری شیراز باید با مراجع قضایی و اداره اماکن نیروی انتظامی همکاری نزدیکی داشته باشد.

حق‌نگر عنوان کرد: در این طرح از مراجع قضایی تقاضا شده در زمینه انجام اقدامات بازدارنده و صدور احکام متناسب برای متخلفان با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر شیراز تصریح کرد: اطلاع‌رسانی گسترده از طریق رسانه‌ها و به ویژه صداوسیما در این طرح لحاظ و مقرر شده زیرنویس‌هایی در شبکه استانی در این زمینه انتشار یابد.

وی با بیان اینکه اتحادیه‌های مربوطه از قبیل صنف کافی‌شاپ‌ها و بستنی‌فروشان باید از فعالیت افرادی که به عرضه قلیان مبادرت می‌ورزند جلوگیری کنند، ابراز کرد: شهرداری با همکاری مرکز بهداشت باید کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برای مردم و اصناف و کسبه برگزار و تراکت‌ها و بروشورهایی در این زمینه در اماکن عمومی توزیع کند.

لغو صدور مجوز چایخانه جدید از سوی اتحادیه‌ها دیگر موردی بود که حق نگر به آن اشاره کرد و افزود: ممانعت از عرضه قلیان در مراکز تاریخی و همچنین در مراکز مسافر‌پذیر و هتل‌ها با همکاری متولیان مربوطه و لغو مجوز مراکز متخلف و فاقد پروانه صنفی در این طرح مورد تأکید قرار گرفته است.

عرضه قلیان در برخی اماکن با دوربین و بادی‌گارد!

دیگر عضو شورای شهر در این زمینه گفت: برای اجرای طرح مزبور، اصناف، میراث فرهنگی و سازمان‌های دیگر در صورتی پای کار می‌آیند که در جلسات مشترک با شورا تفاهم‌نامه امضا کرده و به این کار متعهد شوند.

زین‌العابدین عرب افزود: در غیر این صورت برخی موارد این طرح ضمانت اجرایی ندارد چنانکه در شیراز مکان‌هایی وجود دارد که با دوربین مداربسته کنترل می‌کنند و افرادی به عنوان بادی‌گارد در ورودی این مراکز از ورود افراد غیرمطمئن جلوگیری می‌کنند تا در عرضه قلیان خللی پیش نیاید.

سیدمحسن معین عضو دیگر شورا بود که در همین زمینه به اظهارنظر پرداخت و بیان کرد: مواردی که خارج از حیطه شهرداری است قابلیت اجرایی ندارد و شورا تنها می‌تواند مصوب کند اگر فردی دو یا سه بار در این زمینه از شهرداری اخطار گرفته بود دوباره در پروسه استعلام و صدور مجوز قرار نگیرد.

قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها هم مشمول قانون منع عرضه و مصرف مواد دخانی می‌شوند

رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورا هم به بیان برخی تناقضات در انشای طرح پرداخت و گفت: نمی‌توانیم برای دستگاه‌های دیگر قانون‌گذاری و تعیین تکلیف کنیم، ضمن اینکه در این مصوبه عنوان شده که مجوز ارائه شده توسط اتحادیه باطل شود که این امر جز با خواست خود آن اتحادیه‌ها ممکن نیست.

احمدرضا نقیب‌زاده خاطرنشان کرد: در بند ۶ طرح مذکور آمده از فعالیت عرضه قلیان جز در چایخانه‌ها جلوگیری شود که در این زمینه بنابر دیوان عدالت تمام بخشنامه‌ها و مصوباتی که قهوه‌خانه‌ها را مستثنی کرده بوده، باطل شده و قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها نیز مشمول اماکن عمومی بوده و قانون منع عرضه و مصرف مواد دخانی درمورد آن‌ها جاری است.

برای عرضه قلیان ممنوعیت قاطعی در نظر گرفته شود

در ادامه جلسه رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورا اظهار کرد: این پدیده شوم در برخی مناطق جنوب کشور رونق دارد و در پارک‌ها و حاشیه بلوار‌ها و معابر مصرف قلیان دیده می‌شود.

ابراهیم شعرا با بیان اینکه در مواردی احساس می‌شود که این موضوع مورد غفلت واقع شده و لازم است متولیان امر اقدامات قاطع‌تری انجام دهند، تصریح کرد: لازم است برای عرضه قلیان ممنوعیت قاطعی در نظر گرفته شود که هیچ فردی با هر عنوان و کسوت و سابقه ارزشمند نتواند مجوز عرضه قلیان را دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: مضرات قلیان باید در پارک‌ها و معابر به صورت برجسته در تابلو‌ها و پارچه‌نوشت‌ها بیان شود و حداقل تا چندین ماه کار تبلیغی گسترده صورت گیرد تا فضای جامعه تغییر یابد.

مجریان در مورد دلایل اجرایی نشدن قوانین توضیح و راهکار ارائه دهند

دیگر عضو شورای شهر شیراز هم در این خصوص با بیان اینکه باید جایگزینی برای این تفریح ناسالم در نظر گرفته شود تا جوانان از آن دست بردارند، گفت: این یک واقعیت است که نهی از منکر باید در کنار امر به‌ معروف باشد و اگر این نهی قاطع منجر به این شود که درصد کمی از جوانان در نبود قلیان به سمت مواد مخدر خطرناک‌تر بروند، مضرات بیشتری دارد.

بهرام پارسایی بیان کرد: قلیان از دیرباز در استان‌های جنوبی وجود داشته اما تنها در خانه‌ها بوده و من معتقدم باید مکان‌های خاصی برای افراد اهل قلیان در نظر گرفته شود که در اماکن عمومی و در منظر عموم نباشد.

رئیس کمیسیون گردشگری شورا افزود: بخشی از بودجه‌های فرهنگی باید صرف آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی مضرات قلیان شده و تفریحات سالمی از قبیل ورزش و موسیقی مجاز برای جوانان و نوجوانان وجود داشته باشد تا گرایش به این تفریحات ناسالم کمتر شود.

وی با رد الزام تصویب قانون جدید، اظهار کرد: با توجه به اینکه در این زمینه قانون وجود دارد بهتر است مجریان در مورد دلایل اجرایی نشدن آن توضیح و راهکار ارائه دهند.

نیروی انتظامی، اتحادیه‌ها و اصناف در جریان موارد مختلف طرح ممنوعیت عرضه قلیان هستند

دیگر عضو شورای شهر نیز با تصریح اینکه نیروی انتظامی، اتحادیه‌ها و اصناف در جریان موارد مختلف این طرح قرار گرفته‌اند، گفت: مراجع قضایی خود بار‌ها در این زمینه برای پیشگیری از مصرف قلیان اعلام همکاری کرده‌اند و اصناف نیز بیان می‌کردند که ما مجوز قلیان نمی‌دهیم و تنها مجوز چایخانه را ارائه می‌کنیم و در این زمینه حتی خواستار کمک شورا بودند.

غلامعلی ترابی ضمن بیان اینکه مصوبه کمیسیون مواردی را به دستگاه‌ها و مجموعه‌های قضای و انتظامی پیشنهاد کرده و حالت دستوری ندارد، افزود: مجموعه‌های مختلف در طرح ممنوعیت عرضه و مصرف قلیان مشارکت داشته‌اند و حداقل کارکرد مصوبه شورا می‌تواند این باشد که یک بار فرهنگی و روانی برای جامعه ایجاد کرده توجه عموم را به مضرات قلیان جلب کند.

وی پیشنهاد داد: بر اساس این مصوبه هر مجموعه از شهرداری تا اصناف، بهداشت، اماکن و غیره به مدت یک سال وظایف قانونی خود را با اهتمام بیشتر انجام دهند.

ترابی تاکید کرد: نتیجه این هم‌افزایی حداقل جلوگیری از گسترش بیشتر قلیان است، ضمن اینکه طرح در مراحل بعدی قابلیت گسترش و توسعه دارد.

نباید اجازه داد قبح قلیان بیش از این بشکند

در ادامه دیگر عضو شورا به بیان سیر تدریجی تغییر خلقیات در جامعه پرداخت و گفت: زمانی برخی رنگ‌ها برای آقایان بد تلقی می‌شد اما به تدریج در نزد اقشاری از جامعه عادی شد و همین وضعیت در مورد قلیان نیز صادق است که اگر از این موضوع غفلت شود قبح آن شکسته خواهد شد.

محمدتقی تذروی افزود: این مصوبه بسیار ارزشمند محسوب می‌شود اما لازم است که مانور تبلیغاتی طرح ممانعت از مصرف و عرضه قلیان قوی باشد تا به عنوان گام نخست برای اقدامات قوی‌تر غیرارشادی، بسترسازی شود.

برای جمع‌آوری قلیان‌ها به استخدام هزار نیرو نیاز است!

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز نیز در همین زمینه با بیان اینکه لازم است صدور موافقت برای تأسیس چایخانه مشروط به عدم ارائه قلیان شود، پیشنهاد داد: شهرداری این طرح را به استانداری ببرد تا استانداری آن را به تمام دستگاه‌ها تکلیف کند.

رضا محمدیان افزود: در این زمینه شهرداری همین حالا برای انجام وظیفه اصلی خود در مورد سد معبر مشکل دارد و اگر جمع‌آوری قلیان را نیز به آن بیافزاییم، حداقل هزار نفر نیروی جدید نیاز دارد.

محمدیان تصریح کرد: از سویی توجه کنیم که‌گاه ورود نسنجیده و ضعیف به اجرای یک طرح باعث شکسته شدن قبح طرح شده و ارزش آن پدیده هنجارشکنانه را بالا‌تر می‌برد.

مصوبه شورا نمادین است

دیگر عضو شورای شهر شیراز در مورد این طرح گفت: موضوع جمع‌آوری قلیان قانون دارد و با وجود آن قانون، مصوبه شورا بیشتر حالت نمادین پیدا می‌کند.

علی راستگو با بیان اینکه لازم بود دستگاه‌هایی که با طرح ارتباط دارند خود در جلسه حضور ‌داشتند، خاطرنشان کرد: برای کمک خواستن از صدا‌و‌سیما، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌هایی که در این طرح از آن‌ها نام برده شده باید توافقنامه‌ای منعقد می‌شد که کار ضمانت اجرایی پیدا کند.

به اسم چایخانه به کام قلیان!

رئیس کمیته ورزش شورا نیز با بیان اینکه در مورد مصوبات نباید احساسی تصمیم گرفت، اظهار کرد: در شیراز ۲۳ قهوه‌خانه مجوز‌دار وجود دارد و مابقی هر چه هست با عنوان چایخانه و غیره راه‌اندازی شده و در ادامه به سمت ارائه قلیان رفته است.

سیدکمال پاک‌فطرت با بیان اینکه چندین سال پیش با دستور وزارت کشور قهوه‌خانه‌ها تعطیل شد اما قلیان کنار گذاشته نشد و به خانه‌ها رخنه پیدا کرد، گفت: در مدت دو سه هفته‌ای که قلیان حالت زیرزمینی و قاچاق پیدا کرد، اتفاقات ناگوارتری افتاد به گونه‌ای که وضعیت به حالت قبل بازگردانده شد.

پاک‌فطرت افزود: باید این واقعیت را پذیرفت که در کل کشور و به ویژه شهرهای جنوبی گرایش به قلیان در نزد برخی افراد و خانواده‌ها وجود دارد و در این زمینه باید ضمن رصد کردن فعالیت‌های سوداگرانه و واردات غیرقانونی تنباکوهای میوه‌ای و محصولات مضر‌تر، برخوردهایی را در دستور کار قرار داد که عملی باشد.

این عضو شورا ابراز کرد: به طور مثال در بلوار چمران، هزینه مصرف قلیان مثال ۵ هزار تومان است و ۲۰ هزار تومان برای ودیعه قلیان دریافت می‌شود و در صورتی که قلیان‌ها جمع‌آوری شود، عرضه‌کنندگان قلیان هیچ ضرری نمی‌کنند.

سایر دستگاه ها همکاری کنند تا معضل قلیان حل شود

رئیس شورای شهر نیز خاطرنشان کرد: در این زمینه قانون بیان می‌کند که اگر دستگاه‌ها به هر بخش از مصوبات اعتراض داشته باشند می‌توانند آن را از طریق فرمانداری طرح کنند.

غلام مهدی حقدل اظهار کرد: شهرداری بیشترین توان را به میدان می‌آورد و بار اصلی کار را بر عهده می‌گیرد و از این رو انتظار داریم که دستگاه‌های دیگر از این طرح استقبال کنند و آن را کمکی بزرگ در راستای انجام وظایف قانونی خود بدانند تا معضل قلیان از سومین حرم اهل‌ بیت (ع) رخت بربندد.

در نهایت شورای شهر شیراز به منظور استفاده بهینه و سالم خانواده‌ها از پارک‌ها اجرای طرح کاهش عرضه و مصرف قلیان در اماکن عمومی و پارک‌های این شهر را تصویب کرد که شهرداری نیز باید بر اجرای طرح ممنوعیت مصرف قلیان نظارت کنند.

تایید تفریغ بودجه سه سال شهرداری

در ادامه جلسه شورای شهر گزارش حسابرسی سال 87، 88 و 89 شهرداری شیراز بررسی و تفریغ بودجه سه سال شهرداری تائید شد.

طرح جامع ساماندهی گردشگری در محور شمال غرب شیراز از اکبر آباد تا دوکوهک از دیگر مصوبات جلسه شورای شهر بود که البته در ادامه طرح تفصیلی آن نیز آماده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین پیشنهاد کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا مبنی بر واگذاری 531 مترمربع زمین شهرداری واقع در بلوار والفجر به موسسه خیریه حضرت ولی‌عصر(عج) و واگذاری 945مترمربع زمین شهرداری واقع در بلوار دولت به هیات مذهبی محبین قمر بنی هاشم(ع) مورد تصویب قرار گرفت.

در ادامه به پیشنهاد جمعی از اعضای شورا مصوب شد که به مداح معرف نوای «کربلا کربلا ما داریم می‌آییم» کمک هزینه یک سفر عتبات عالیات هدیه شود.

بنابر این گزارش در شصت و هفتمین جلسه علنی شورا اعتراض فرمانداری شهرستان شیراز به پرداخت هزینه ۲۵۰ پرس وعده شام کنگره پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق قرائت شد. دو فوریت این مصوبه در شصت و دومین جلسه شورا پس از سه بار رای‌گیری رد و سپس در جلسات بعد به امضای اعضای شورا رسیده که فرمانداری شهرستان شیراز به استناد بند «ز» ماده ۱۷۴ قانون توسعه و دستور‌العمل بودجه سال ۹۳ که ﺷﻬﺮداری‌ها را از ﭘﺮداﺧﺖ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪ از اﻋﺘﺒﺎرات ﺷﻬﺮداری ﺑﻪ دﺳﺘﮕﺎه‌های اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﻨﻊ می‌کند، این مصوبه را به شورا بازگرداند، اعضای شورا با توجه به توضیحات معاون اداری مالی شهرداری مبنی بر اینکه بر اساس قول شورا به پزشکان قلب و عروق وعده همکاری داده شده، بر مصوبه خود اصرار کردند.

نظرات بینندگان