کد خبر: ۶۲۶۲۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۵ آبان ۱۳۹۳

دفاع تمام قد شورای شهر شیراز از طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع)

آیا می‌دانید با این‌کار طرح توسعه حرم را عملاً به طرح توسعه زمان شاه برگردانیده‌اید؟! و عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) را برای شیراز به عنوانی بی‌معنی تبدیل کردیده‌اید؟
به گزارش خبرنگار سرویس سومین حرم شیرازه، شورای‌عالی معماری وشهرسازی طرح توسعه حرم شاهچراغ مصوبه سال ۱۳۸۹ را لغو کرد. خبر کوتاه بود اما دامنه واکنش‌های آن بلند بود.

آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در فارس  اولین مسئولی بود که در یک واکنش قاطع نسبت به این موضوع آن را یک توطئه دانست و گفت که پشت پرده آن را به زودی افشا می‌کند. اما همه این واکنش ها و محکومیت این اقدام وزارت راه نبود، احمد رضا دستغیب دبیر هیئت امنای حرم مطهر شاهچراغ(ع) خیلی زود پشت پرده این قضیه را رو کرد.

دستغیب در این رابطه در نشستی با خبرنگاران گفت: این مصوبه اخیر که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته هم سیاسی و هم تحریف شده است. ما جمع‌بندی وزیر در جلسه مربوطه را داریم. تاکنون تأمل کردیم؛ اما هنوز اطلاعیه وزارات راه و شهرسازی را ندیدیم و به نظر می‌رسد برخی افراد در مرکز به دنبال مقاصد خود هستند و نسبت به توسعه شیراز بی‌توجه هستند و این حرکت سیاسی است.

وی همچنین افزود: اگر هفته آینده رسما تکذیبیه لغو مصوبه ابلاغ نشود به طور قطع فایل صوتی را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

دامنه واکنش ها گسترده تر می‌شود
اعضای شورای شهر شیراز نیز روز گذشته در نطق های خود به موضوع لغو طرح توسعه جرم شاهچراغ واکنش نشان داده و این اقدام وزارت راه، مسکن و شهر سازی را سیاسی و غیر منطقی دانستند و خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی مسئولین نظام شدند.

اقدام شورای عالی معماری بی‌احترامی به شاهچراغ(ع) بود

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شیراز با اشاره به معرفی شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در سفر مقام معظم رهبری به این شهر گفت: این نامگذاری با توجه به وجود مقبره حضرت شاهچراغ(ع) و دیگر امامزادگان واجب‌التعظیم صورت گرفت و بعد از آن روح تازه معنوی در کالبد این شهر و استان شکل گرفت.

احمدرضا نقیب زاده در شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر شیراز با اشاره به ضرورت توسعه کالبدی حرم مطهر شاهچراغ(ع) خاطرنشان کرد: توسعه حرم مطهر در دستور کار مسئولین استان قرار گرفت و طرحی برای محدوده‌ای ۵۷هکتاری تهیه شد که توسط شرکت مسکن سازان به‌عنوان نماینده سازمان عمران و بهسازی و زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی تهیه و پس از تصویب در شورای شهر و کمیسیون ماده ۵ جهت تصویب به شورای‌عالی معماری و شهرسازی ارسال و به تصویب رسید.

وی به انتشار خبری مبنی بر لغو مصوبه طرح توسعه حرم حضرت احمد بن موسی(ع) در رسانه‌ها اشاره و اظهار کرد: در خبر لغو مصوبه طرح توسعه حرم مطهر به دلایلی که بیشتر به بهانه‌تراشی شبیه است تا استدلال‌های منطقی برای جلوگیری از توسعه حرم روبرو شده‌ایم؛ اخباری که به‌دلیل بی‌توجهی به جایگاه حرم مطهر و شهر شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) موجب تبدیل شدن به سوژه‌ای برای مانور رسانه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای شد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورا به تحلیل رسانه‌های معاند مبنی بر اینکه به‌دلیل تخریب ده خانه تاریخی دارای ارزش جهانی جلو تبدیل شیراز به سومین حرم اهل بیت(ع) گرفته شد، اشاره و تصریح کرد: حفظ هویت تاریخی و بناهای با ارزش از جمله ویژگی‌های طرح توسعه حرم می‌باشد و در این طرح صرفاً ۲۰هکتار برای توسعه حرم‌های مطهر لحاظ شده و ۳۷هکتار باقیمانده با تاکید بر رعایت ضوابط سازمان مقرر شده به‌عنوان منطقه خدمات زیارتی و گردشگری به‌کار گرفته شود.

نقیب‌زاده ضمن تاکید بر اینکه هیچکدام از بناهای تخریب شده در روزهای اخیر در محدوده توسعه حرم مطهر نبوده و ارتباطی با طرح مذکور نداشته است، اظهار کرد: اگر در فرآیند اجرای طرح که توسط وزارتخانه مذکور انجام می‌شده ایراداتی وجود داشت، وظیفه اعضای شورای‌عالی بود که با حضور در شهر شیراز و پا بوسی حرم مطهر به اجرای آن کمک می‌کردند نه اینکه به لغو طرح مصوب نمایندگان مردم در شورای شهر و کمیسیون ماده ۵ دامن زنند.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز گفت: از آیت الله ایمانی، نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس که مصوبه شورای‌عالی را در خصوص لغو طرح توسعه حرم، فاقد اعتبار اعلام کردند و با این اقدام نگرانی محبین اهل بیت(ع) و دوستداران حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) را درخصوص وضعیت پروژه نا‌تمام توسعه حرم بر طرف نمودند، تشکر می‌کنم.

وی ضمن تاکید بر لزوم حفاظت از بناهای ثبت شده تاریخی افزود: از استاندار فارس و نمایندگان مردم شیراز در مجلس خواستار رسیدگی به نحوه عملکرد شورای‌عالی هستیم چرا که رفتار آن‌ها بی‌احترامی به جایگاه و شأن حرمین مطهر بوده است.

لغو طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) بازگشت به قوانین دوران طاغوت است

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز ضمن یادآوری اینکه استان فارس افتخار داشت در اردیبهشت سال ۷۸ میزبان قدوم مقام معظم رهبری باشد، گفت: در این سفر معظم له ضمن توجه به نیازهای مردم استان فارس، شهر مقدس شیراز را به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) مزین فرمودند که آثار و برکات بی‌شماری از جمله ارتقاء جایگاه معنوی شیراز و گسترش فرهنگ اسلامی و انقلابی مردم را به ارمغان آورد.

ابراهیم شعرا در شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر شیراز تصریح کرد: به‌منظور تحقق بخشیدن عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در سال ۸۹، شورای عالی معماری و شهرسازی طرح ۵۷ هکتاری توسعه حرم احمد بن موسی(ع) را در راستای کاهش بار ترافیکی جهت سهولت در امر تردد زائرین و عابرین منطقه و همچنین دسترسی به مناطق مسکونی بافت قدیم فرهنگی- تاریخی تصویب کرد و توسعه اطراف حرم با احداث صحن بزرگ مسقف و خیابان نه دی و بهسازی اطراف حرم مطهر آغاز شد.

وی ضمن اظهار تأسف از اینکه‌‌ شورای عالی معماری و شهرسازی چهاردهم آبان به دلیل عدم ارائه نقشه‌ها و اسناد تکمیلی و همچنین مغایرت بند شش مصوبه با ضوابط میراث فرهنگی اجرای این طرح را لغو نمود، این سوال را مطرح کرد که چرا با توقف طرح، شهر و مردم و توسعه حرم را جریمه می‌کنید و دستگاهی که تهیه نقشه به‌عهده آن بوده را مواخذه نمی‌کنید؟!

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر شیراز مغایرت مصوبه با ضوابط میراث فرهنگی را به معنای تخریب خانه‌های تاریخی عنوان و تاکید کرد: حفظ و بازسازی خانه‌های تاریخی و ثبت شده را برای به نمایش گذاشتن فرهنگ و هنر اسلامی دیرین این شهر را تأیید و حمایت می‌کنیم اما آنچه که تاکنون اتفاق افتاده تخریب تدریجی این آثار به‌علت عدم توجه و نگهداری آن‌ها توسط‌‌ همان سازمان مربوطه است به گونه‌ای که ممکن است در اثر یک زلزله چند ریشتری بر سر ساکنین آن آوار شود.

شعرا با بیان اینکه اکنون شاهد تخلیه تدریجی بافت تاریخی به علت عدم امکان ارائه خدمات شهری و اورژانس هستیم، افزود: همزمان با تخلیه ساکنین بافت قدیمی، معتادین و افاغنه و قاچاقچیان در این خانه‌ها جایگزین شدند که رواج فساد در آن کاملا ملموس است و آن بافت به یک محیط مشمئزکننده‌ای برای ساکنین و گردشگران تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر شیراز تاکید کرد: سرمایه گذاری برای احیا و بهسازی خانه‌های تاریخی به عنوان مراکز گردشگری و زائرسرا به علت عدم صدور مجوزهای لازم متوقف و انگیزه لازم برای سرمایه گذار را سلب نموده است.

وی خاطرنشان کرد: گذرگاه‌ها و خیابان‌های محل رفت و آمد ساکنین این محلات در مناسبت‌های ملی و مذهبی که در حرم شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود، بسته و رفت و آمد مردم و زائرین مختل می‌شود.

شعرا با بیان اینکه اگر این وضع ادامه پیدا کند از بافت قدیم شیراز جز ویرانه‌ای باقی نخواهد ماند، تصریح کرد: معلوم نیست شورای عالی معماری و شهرسازی که چند سال است تصویب طرح تفضیلی بافت تاریخی شیراز را معطل گذاشته با لغو کردن طرح توسعه حرم شاهچراغ درصدد خدمت به این بافت و حرم است یا اهداف دیگری دارد.

عضو شورای شهر شیراز لغو طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) را بازگشت به قوانین دوران طاغوت دانست و از مسئولان استانی، اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس و وزیر مسکن و شهرسازی تقاضا کرد که در این خصوص ساکت نمانده و اعتراض خود را اعلام نمایند.

چرا به بهانه خراب شدن یک منزل میراثی از مردم شیراز انتقام می‌گیرید؟

عضو شورای شهر نسبت به لغو طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) واکنش نشان داد و گفت: شورای عالی شهرسازی در ایام محرم و در جهت تعزیت و تسلیت به مردم عزادار شیراز در اقدامی غیرمنتظره و یک طرفه، طرح ۵۷ هکتاری توسعه حرم حضرت شاهچراغ (ع) مصوب سال ۱۳۸۹ را ملغی اعلام نموده و دلیل این کار را عدم ارائه نقشه‌ها و مغایرت با بعضی اصول میراث فرهنگی عنوان کرده است.

محسن معین در شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر شیراز تصریح کرد: وقتی بعد از ۳۲ سال انتظار در مورد تعیین تکلیف طرح توسعه حرم و پس از سفر پر برکت مقام معظم رهبری به شیراز و اعطای عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) و نهایتاً پس از ماه‌ها مطالعات کار‌شناسی و تشریفات قانونی، طرح توسعه حرم در سال ۸۹ به تصویب شورای‌عالی رسیده و با بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی قسمتی از آن هم اجرا شده، چگونه و با چه استدلالی و تحت لابی و تحریک کدام گروه سیاسی ناگهان طرح توسعه حرم لغو شده است و برای رادیوهای بیگانه خوراک تبلیغاتی تهیه گردیده است؟!

وی با بیان اینکه اگر وزارت‌های راه و شهرسازی و کشور و سازمان میراث فرهنگی در آن زمان موضوعات کار‌شناسی را مورد توجه قرار نداده‌اند باید به صراحت اعلام کنند، افزود: علیه آن‌ها اعلام جرم کنید که چرا مردم شیراز و مجلس را به بیراهه برده‌اند و اگر توسط مشاور تحت امر خودتان و اداره راه و شهرسازی نقشه‌ها تقدیم نشده، این موضوع چه ربطی به مردم شیراز دارد؟!

این عضو شورای شهر خطاب به معاون وزیر گفت: آیا می‌دانید با این‌کار طرح توسعه حرم را عملاً به طرح توسعه زمان شاه برگردانیده‌اید؟! و عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) را برای شیراز به عنوانی بی‌معنی تبدیل کردیده‌اید؟

معین تصریح کرد: آقای معاون آیا شما دایه مهربان‌تر از مادر هستید درحالی که از سال ۸۹ تاکنون درمورد طرح توسعه حرم هیچ اختلافی بین استانداری و ادارات راه و شهرسازی و میراث فرهنگی و تولیت نبوده است و در این طرح هیچ تناقضی با اصول میراث فرهنگی مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: درمورد اینکه بررسی ادامه کار را به تشکیل کمیسیون مبهمی مرکب از یک نفر نماینده گروه‌های مردمی و دو نفر از اساتید دانشگاهی و مشاور منوط کرده‌اید لطفاً اعلام فرمائید اولاً محمل قانونی این کمیسیون من درآوردی چیست؟! و ثانیاً نماینده گروه‌های مردمی و اساتید دانشگاهی با چه معیاری و توسط چه کسی انتخاب می‌شوند و ثالثاً آیا همین موضوع به خوبی نشان نمی‌دهد که متأسفانه دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و شخص جنابعالی در مورد این پروژه و پروژه‌های مشابه نظیر مجتمع خیابان زند تحت عنوان لابی و تحریک غیر قانونی بعضی گروه‌های سیاسی قرار گرفته‌اید؟!

عضو شورای شهر شیراز اظهار شگفتی کرد که برای موضوعات مهمی نظیر تصویب طرح تفصیلی بافت تاریخی باید مدت‌ها در انتظار نوبت بود ولی برای لغو طرح توسعه حرم چند روزه تصمیم گیری می‌شود و از طریق روزنامه‌ها ابلاغ می‌شود.

وی ابراز کرد: اگر معاون وزیر خراب شدن یک منزل میراثی را بهانه انتقام جوئی از مردم شیراز قرار داده آیا می‌داند به دلیل متروکه شدن و امکان ریزش آن منزل، حتی میراث فرهنگی هم در صدد انجام تشریفات تخریب قانونی آن بوده است؟

معین با تصریح اینکه در صورت بروز یک زلزله عادی بسیاری از محله‌های بافت تاریخی به قتل‌گاه ساکنین تبدیل خواهد شد، گفت: با وضع موجود و عدم امکان مالی میراث فرهنگی جهت تملک و مرمت و نگهداری، بعضی از منازل در اثر فرسودگی و عوامل جوی دیر یا زود همگی آن‌ها تخریب خواهند شد.

معین ادامه داد: آقای معاون وزیر جمهوری اسلامی! با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن آیا اگر ۵۷ هکتار از ۳۵۰ هکتار بافت تاریخی به فضای میراثی، مذهبی، گردشگری جدید الاحداث و آبرومند تبدیل شود بهتر است و یا اینکه کما فی‌السابق ترجیح می‌دهید این محل، به عنوان محل سکونت اشرار و حیوانات موذی باقی بماند؟!

وی در پایان با ابراز تأسف شدید از اقدام باور نکردنی شورای‌عالی شهرسازی و ضمن عذرخواهی از ساحت مقدس برادران بزرگوار حضرت امام رضا(ع) گفت: اولاً به درگاه حضرت احدیت پناه برده و ثانیاً از محضر مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس استدعا دارم یا به دادخواهی مردم مظلوم سومین حرم اهل بیت(ع) رسیدگی فرموده و یا این عنوان را از روی شهر شیراز و مردم نجیب آن بردارند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳
0
طرح توسعه حرم باید ادامه پیدا کنه و هرکس که میخواد جلوش بگیره باید باهاش برخورد بشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳
0
این طرح از همان اول هم با سیاسی کاری در استان مصوب شد و هرچه زودتر اصلاح گردد به نفع شهر شیراز هست. متاسفانه شورای شهر هم چشم بسته حمایت می کند.