کد خبر: ۶۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۹ آبان ۱۳۹۳
نقدی بر سنگربانان محبوب کی‌روش؛

آماده‌ترین دروازه‌بان حال حاضر ایران کیست؟ + آمار

مقایسه عملکرد گلرهای آماده بیرون مانده از لیست کارلوس کی‌روش با آنها که فعلا مردان محبوب او در قفس توری تیم ملی هستند کار سختی نیست.
  به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، لیست 26 نفره تیم ملی فوتبال برای برپایی اردوی آمادگی بازی دوستانه با کره جنوبی در حالی اعلام شد که یک علامت سوال بزرگ جلوی نام  دروازه‌بانهای دعوت شده به این اردو و یک علامت تعجب بزرگتر برابر نام آنها که در این پست دعوت نشده اند به چشم می‌خورد!

 علیرضا حقیقی گلر لژیونر ایران که در تیم پنافیل پرتغال حضور دارد، سوشا مکانی گلر ناموفق این روزهای پرسپولیس و محسن فروزان دروازه‌بان شماره یک و نه چندان آماده استقلال مردانی هستند که با نظر کارلوس کی‌روش به اردوی تیم ملی فوتبال دعوت شده اند. اما آیا این روزها فوتبال ما دروازه بان‌هایی آماده تر از نفرات یادشده ندارد؟

** گلرهای سرخابی با آسمانی بهاری
محسن فروزان گلر تیم پنجم جدول لیگ برتر فوتبال که قرار شده جای خالی مهدی رحمتی را برای آبی‌ها پر کند، در هر 14 بازی فصل برای استقلال به میدان رفته است. محسن گاهی اوقات چشمه‌هایی از هنر یک گلر قابل اعتماد را بروز می‌دهد و گاهی وقت‌ها در سطح یک گلر عادی ظاهر می‌شود. دریافت یک گل در هر 78.75 دقیقه -به طور میانگین – شاید برای گلر تیم‌های میانه جدول لیگ برتر آمار چندان بدی را رقم نزند اما بی شک برای رسیدن به دروازه تیم ملی بیش از اندازه کم رنگ به نظر می رسد.

آماده‌ترین دروازه‌بان حال حاضر ایران کیست؟ +آمار

در پرسپولیس شرایط سوشا مکانی از این هم بدتر است
. گلر این فصل تیم هشتم لیگ برتر، طی 7 بازی 8 گل خورده آن هم در شرایطی که در تقابل با تراکتورسازی و گسترش فولاد، دو تیم تبریزی لیگ برتر، عملکردی ناامیدکننده داشت. مکانی در ثبت شکست 1-3 پرسپولیس برابر تراکتور یک گل به خودی زد و در بازی چند روز پیش قرمزها مقابل گسترش از زاویه بسته گلی خورد که کمر تیمش شکست. واضح است که سوشا هنوز نتوانسته به واسطه عملکردش در تقابل با نیلسون برزیلی به جایگاهی ثابت در پرسپولیس دست پیدا کند. 

** حقیقی بهتر از داخلی‌های دعوت شده
به گزارش مشرق، در لیگ برتر پرتغال علیرضا حقیقی انتخاب شماره یک کارلوس کی‌روش در جام جهانی، 7 بازی برای پنافیل پایین جدولی انجام داده است. شماره 88 پنافیل اولین بار، یکشنبه 9 شهریور ماه در دیدار با پاکو دو فریرا برای تیم جدیدش به میدان آمد تا در شکست سوم تیمش شریک باشد. علیرضا از آن پس (هفته سوم لیگ برتر پرتغال) به انتخاب اول کادر فنی پنافیل تبدیل شد تا 2 کلین شیت (گل نخوردن در یک بازی) برابر ویتوریو ستوبال و موریرنسا در هفته‌های پنجم و ششم بازی‌ها داشته باشد.

آماده‌ترین دروازه‌بان حال حاضر ایران کیست؟ +آمار

حقیقی البته از مهاجمان ماریتیمو و استوریال پرایا 2 گل دریافت کرد و برابر اسپورتینگ با ستاره‌هایش 4 بار تسلیم شد. جالب اینکه در بازی یک ماه قبل (شنبه 12 مهر) پنافیل مقابل اسپورتینگ، گل چهارم حریف را نانی ستاره سابق منچستریونایتد وارد دروازه حقیقی کرد. علیرضا که البته یک گل بد از بازیکنان ریوآوه در ایستگاه هشتم لیگ پرتغال خورد در جام حذفی، دو پنالتی بازیکنان توندلا را- در جریان بازی و ضربات پنالتی آخر مسابقه - مهار کرد تا عملکردی نسبتا قابل دفاع داشته باشد.

در جدول زیر عملکرد کلی 3 دروازه بان دعوت شده به اردوی تیم ملی را می توانید ببینید:

ردیف

دروازه‌بان

لیگ برتر

تیم

تعداد بازی

مجموع دقایق بازی

تعداد کلین شیت

گل خورده

میانگین گل خورده/دقیقه

1

محسن فروزان

ایران

استقلال

14

1260

4

16

78.75

2

سوشا مکانی

ایران

پرسپولیس

7

630

2

8

78.75

3

علیرضا حقیقی

پرتغال

پنافیل

7

630

2

11

57.27



** آماده ترین گلر ایران از نگاه آمار
به گزارش مشرق، با مراجعه به جدول عملکرد خطوط دفاعی تیم های حاضر در لیگ برتر و نتایجی که به ثبت رسیده خیلی آسان می توان شرایط دروازه‌بان‌های حاضر در رقابت‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
فولاد تیم سوم جدول رقابت‌ها در 14 دیدار خود تنها 8 مرتبه پاشنه دروازه اش برابر رقبا چرخیده است. قابل تامل اینکه در تمامی این دیدارها انتخاب شماره یک دراگان اسکوچیچ سرمربی کروات جنوبی‌ها در درون دروازه علی سلیمی بوده است. این دروازه‌بان جوان موفق شده در 9 بازی دروازه خود را به طور کامل بسته نگه دارد تا از حیث کلین شیت به آمار جالب توجهی در نیم فصل اول رقابت‌ها دست پیدا کند. این گلر بی ادعا به طور متوسط در هر 175.5 دقیقه (حدوداً 2 بازی) یک بار گل خورده است.

دومین گلری که با زبان آمار شرایط خوبی در لیگ چهاردهم دارد، حامد فلاح زاده است. دروازه بان سایپا 11 مرتبه برای حراست از دروازه خودروسازان به میدان رفته تا در نصف به اضافه یک از بازی‌های تیمش گلی دریافت نکند. حامد به طور میانگین هر 123.75 دقیقه یک بار گل خورده است تا یکی از عوامل تاثیرگذار در جایگاه فعلی سایپا باشد.

عملکرد دو دروازه بان برتر لیگ برتر تا کنون

ردیف

دروازه بان

تیم

تعداد بازی

مجموع دقایق بازی

تعداد کلین شیت

گل خورده

میانگین گل خورده/دقیقه

1

علی سلیمی

فولاد

14

1260

9

8

157.5

2

حامدفلاح زاده

سایپا

11

990

6

8

123.75


اما سومین گلری که عملکردی به مراتب بهتر از دروازه‌بانهای سرخابی داشته، سید مهدی رحمتی دروازه بان این فصل پیکان است که البته برخی اوقات چوب عدم انسجام لازم در خط دفاعی تیمش را هم خورده است. این گلر با تجربه که ظاهراً همچنان مغضوب کادر فنی تیم ملی است، در لیگ جاری 14 بار برای پیکان به میدان رفته و 11 گل دریافت کرده و 6 بازی دروازه تیمش را بسته نگه داشته است. رحمتی هر 114.54 دقیقه یک گل دریافت کرده است.

آماده‌ترین دروازه‌بان حال حاضر ایران کیست؟ +آمار

به گزارش مشرق، با آمار ارائه شده فوق مقایسه عملکرد گلرهای بیرون مانده از لیست کارلوس کی‌روش با آنها که فعلا مردان محبوب او در قفس توری تیم ملی هستند کار سختی نیست. عدم دعوت از دنیل داوری و رحمان احمدی هم تعجب کسی را برانگیخته نکرد چرا که عملکرد قابل دفاعی تا اینجای فصل نداشته اند.


سلیمی: هر دفعه که لیست منتشر می شود فقط می خندم
به گزارش مشرق، بهترین سنگربان این فصل لیگ برتر از نگاه آمار در گفتگوی کوتاهی با خبرنگار مشرق توضیح می دهد که دیگر از عدم دعوتش به تیم ملی دلگیر نمی شود: من سال قبل هم عملکرد قابل دفاعی داشتم. راستش مدت‌هاست که وقتی لیست تیم ملی منتشر می شود فقط به آن می خندم. من نمی دانم معیارها در دعوت از بازیکنان چیست. اگر واقعا می دانستم چه ویژگی‌هایی برای کادر فنی اهمیت دارد سراغ آنها می رفتم تا در آن بخش خودم را به خواسته هایشان نزدیک کنم.

آقای کلین شیت به لیست کیروش می خندد
دروازه بان این فصل فولاد که با توجه به تغییرات و اتفاقات تاثیرگذار در ترکیب فولاد یکی از عوامل موثر در قرار گرفتن قهرمان فصل قبل روی پله سوم لیگ برتر است نشان می دهد که به آینده امیدوار است و می گوید: شاید مربیان به صورت چرخشی دروازه بان‌ها را دعوت کنند، اما مسلما برنامه های خودشان را دارند و تمام دروازه بانها را مورد آنالیز قرار می‌دهند. این حق طبیعی آنهاست که خودشان نفرات را انتخاب کنند. پس وقتی در برنامه‌هایشان جایی ندارم ترجیح می‌دهم فقط  به فولاد و موفقیت آن فکر کنم.
نظرات بینندگان