کد خبر: ۶۲۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۲۱ آبان ۱۳۹۳

روحانی هم کاهش قیمت نفت را «توطئه» خواند

در عین ناباوری قیمت نفت ظرف سه ماه گذشته کاهش چشم گیری داشته و از 105 دلار در هر بشکه به حدود 80 دلار رسیده است.

به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز، با تداوم این روند کاهشی، از همان روزهای نخست کارشناسان معتقد بودند که این کاهش ناگهانی ناشی از فعل و انفعالات طبیعی بازار نفت نبوده و بیشتر به یک «جنگ قیمت نفت» شبیه است، آنها می گفتند؛ این کاهش قیمت یک موضوع سیاسی است و «آمریکا و عربستان» در یک هماهنگی پشت پرده، قصد دارند این مسئله را دستاویزی برای فشار آوردن به کشورهای تحت تحریم نظیر ایران و روسیه قرار دهند. کارشناسان همچنین منتظر «درخواست تشکیل جلسه فوری کشورهای عضو اوپک» از سوی ایران بودند.

این موضوع در حالی بود که در دولت صدای واحدی در این موضوع به گوش نمی رسید، بیژن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران(+) گفته بود: فعلا برنامه ای برای برگزاری نشست اضطراری در اوپک نداریم... به شرایط موجود که منجر به کاهش قیمت نفت شده، جنگ کاهش قیمت نفت نمی گویند بلکه یک مدل بازرگانی نفت است.

از سوی دیگر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در خصوص علت کاهش جهانی قیمت نفت، البته نظر متفاوتی داشت، وی چند روز بعد از اظهارات زنگنه، در جمع خبرنگاران در تحلیل این موضوع از آن با عنوان «توطئه جدید» یاد کرده و گفته بود؛ «قیمت نفت قبلاً 105 دلار بود اما امروز با توطئه جدید برخی کشورهای اسلامی منطقه، نفت به 85 دلار رسیده است و این آخرین حربه دشمن برای حمله به جمهوری اسلامی است و ما باید ابتدا چهره منطقی و مهربان و اصیل جمهوری اسلامی را در جهان معرفی کنیم.»
 

این موضوع در سایه سکوت دولتمردان و در حالی که قیمت نفت همچنان روند نزولی خود را دنبال می کند، ادامه داشت تا اینکه بالاخره رئیس جمهور روحانی در یک دیدار رسمی، در یک جمله هر چند کوتاه نظر خود را درباره علت کاهش قیمت نفت اعلام کرد، دکتر حسن روحانی روز سه شنبه، در دیدار با نوری مالکی گفت:

خوشحالم که ملت بزرگ عراق در ماه‌های گذشته توانسته توفیقات چشم‌گیری در مقابله با تروریسم داشته باشد. روحانی با اشاره به اینکه دشمنان همواره مشکلات بزرگی را در مسیر پیشرفت کشورهای منطقه ایجاد کرده‌اند، تصریح کرد: امروز از یکسو افراط‌گرایی، خشونت و تروریسم و از سوی دیگر توطئه کاهش قیمت نفت از جمله مشکلاتی است که برای ملت‌های منطقه ایجاد شده و امیدوارم بتوانیم با کمک و همراهی یکدیگر از این مشکلات عبور کنیم.

سوالاتی که در اینجا مطرح می شود و به نظر می رسد جناب رئیس جمهور و دولتمردان یازدهم باید بدان پاسخ  دهند، این است که؛

1- اگر کاهش قیمت نفت، یک توطئه است، این توطئه از جانب چه کسانی و با چه نیتی صورت می گیرد؟ نقش آمریکا در این توطئه چیست؟

2- نسبت توطئه کاهش قیمت نفت، در این مقطع زمانی، با مذاکرات هسته ای ایران و غرب چگونه است؟

3- آیا دولت یازدهم تاکنون برای مقابله با این «توطئه کاهش قیمت نفت» تدابیری اندیشیده است؟ یا همچون موضوعات دیگر، این مسئله نیز با سرنوشت مذاکرات گره خورده است؟!

4- آیا درخواست تشکیل جلسه اضطراری اوپک نمی توانست به عنوان یکی از حداقل اقدامات دولت برای مقابله با این توطئه باشد؟ یا فکر می کنید «درخواست جلسه اضطراری اوپک» یک نوع تقابل با آمریکا و سیاست های جهانی او در این مقطع زمانی است و احیاناً آن را یک سم مهلک برای سرنوشت مذاکرات می دانید؟!

گفتنی است رهبر انقلاب نیز در دیدار اخیرشان با نخبگان (+) با اشاره به نقش سیاست گذاران جهانی در کاهش عامدانه قیمت نفت، فرمودند: در اقتصاد متکی به منابع زیرزمینی نخبگان جذب نمی‌شوند. وقتی ثروت خود را از زیر زمین خام‌فروشی کنیم، این اقتصاد مثل "بچه پولدار ملی" است که قدر پول را نمی‌داند، سیاست آنها این است که یک روز قیمت نفت تنزّل پیدا کند؛ ناگهان شما مى‌بینید ۲۰ دلار قیمت نفت تنزّل پیدا کرد؛ تا دیروز مثلاً ۱۰۵ دلار میفروختند، حالا باید ۸۵ دلار بفروشند؛ اینها سیاستهاى جهانى است. کشورى که اقتصاد خودش را بسپرد دست سیاست‌گذاران و طرّاحان و برنامه‌ریزانِ خارج از محدوده‌ى مصالح او، حال آینده‌ى آن کشور معلوم است.

نظرات بینندگان