کد خبر: ۶۲۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۲۲ آبان ۱۳۹۳

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان

از تاریخ معاصر چقدر می‌دانید؟ تصاویر کمیاب تاریخی تا چه حد برای شما جذاب هستند؟ گاهی مشاهده تصاویر تاریخی و توضیحات آن به اندازه یک گزارش یا مقاله، مطلب در دل خود دارد. گزارش ویژه مشرق، نگاهی‌ است به تاریخ معاصر جهان از دریچه تصاویری که کمتر دیده‌ شده‌اند.
به گزارش شیرازه، مشرق نیوز در گزارشی نوشت: تاریخ معاصر جهان تا پایان قرن بیستم، متشکل از تحولاتی است که اثرات آن در تعاملات امروز جهان نمایان است و آنچه روابط بین‌الملل امروز را شکل داده است، اثرات و امتداد حوادث قرن‌های 19 و 20 میلادی است. در این گزارش، بریده‌های تصویری کمیاب از مقاطع مختلف در قرن 19 و 20 گردآوری شده است که هریک می‌تواند یادآور رویدادی مهم در تاریخ جهان باشد. جنگ، پیروزی و شکست، اختراع و ابتکاراتی که زندگی بشر را متحول کرد، صحنه‌های احساسی و ... در این مجموعه بریده‌های تصویری از تاریخ جهان جمع شده است.

**بخش اول گزارش برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان

1. تزار روسیه "نیکلای رومانف دوم" در سال 1899 در حال شیرین کاری با دوست صمیمی­‌اش.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

رومانف­‌ها یک خاندان اشرافی قدرتمند در مسکو بودند. نخستین تزار روسیه، ایوان مخوف (84– 1530م) با خاندان رومانف وصلت نمود. "رومن زاخارین"، جد اعلای رومانف­‌ها برادر "آناستازیا" همسر ایوان مخوف تزار روسیه بود و پسری نیز به نام "نیکیتا" داشت که پدربزرگ اولین تزار رومانف یعنی "میخائیل فئودوروویچ رمانف" است. این خانواده به دلیل قرابت با ایوان مخوف (ایوان چهارم) و نیز به این دلیل که در دسائس و توطئه‌های درباریان در حوادث پس از مرگ ایوان مخوف شرکت نداشتند، محبوب مردم روسیه بودند. ضمن اینکه "فئودور نیکیتایویچ رومانف" -پدر میخائیل رومانف اولین تزار رومانفی روسیه- مورد تایید یک مقام مورد احترام روحانی در روسیه بود که حین جنگ با لهستانی­‌ها در دوران هرج و مرج رهبری مردم روسیه را بر عهده داشت. پس از شکست لهستانی­‌ها، مردم میخاییل فئودورویچ رمانف را به سلطنت برگزیدند. این خانواده تا 300 سال و تا انتهای جنگ جهانی اول و زمان ظهور کمونیسم در روسیه با اقتدار حکومت می‌کردند.

1. آلمان، سال 1945؛ آزمایش پرواز بال دیس Horten H. VII (Ho 254) ، یکی از اولین آزمایش‌های پرواز بر روی یک بال­دیس.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

بخش اعظم پیکر یک بال‌دیس، بال آن است. این هواگردها، فاقد دم بوده و خدمه و تجهیزات در درون ساختار اصلی بال قرار دارند. هورتن، هواپیمای رادارگریزی است که آلمان در پایان جنگ جهانی دوم طراحی کرد ولی هرگز نتوانست از آن استفاده کند. مهندسان نازی تنها چند قدم تا ساخت هواپیمایی که می‌توانست مسیر جنگ جهانی دوم را تغییر دهد، فاصله داشته‌اند.

طراحی هواپیما به گونه‌ای بود که بتواند با سرعت 956 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. برای افزایش توانایی کنترل یا مقاومت از هیچ سطح عمودی استفاده نکرده‌ است و تمامی سطوح خارجی این هواپیما در اوج گرفتن آن نقش دارند. طراحی یکدست این هواپیما توانایی خاصی را در فرار از مقابل چشم رادارها ایجاد کرده ‌است. هواپیمای هورتن، اولین هواپیمای رادار گریز در جهان می‌باشد که مدل اولیه آن  29-2 نام داشت.

طراح این هواپیما، خلبان والتر هورتن بود که در سال 1940 صدها تن از همرزمان خود را از دست داده بود. وی به منظور انتقام گرفتن از انگلیسی‌ها اقدام به طراحی و ساخت هواپیمایی کرد که در برابر سیستم رادار آنها نامرئی باشد.

3. دو فروند "P63 شاه کبرا"ی روسی بر فراز آبشار نیاگارا در مسیر نبرد با ماشین عظیم نظامی آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم.
برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

این جنگنده برای اولین بار در مدل "کبرای آسمان P39" تولید شد. اما این مدل ضعف‌های بسیاری داشت. لذا، شرکت هوایی بل در نیویورک، اقدام به ساخت مدل P63 کرد که از مختصات راداری بسیار بهتری برخورار بود. نکته جالب اینکه خود ارتش آمریکا از بکارگیری P63 اجتناب کرد و بجای آن ارتش‌های دیگر همچون ارتش شوروی سابق از آن استفاده کرد.   

4. سال 1960. "مارتین لوتر کینگ" (Martin Luther King) در حال برداشتن یک صلیب سوخته -که نشانه تهدید وی بود- از مقابل منزلش در جورجیا. پسرش در کنار او ایستاده است.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

مارتین لوتر کینگ، رهبر سیاهپوست جنبش حقوق مدنی ایالات متحده آمریکا بود. لوتر کینگ، در سال 1963، به ‌عنوان مرد سال از سوی مجله تایم برگزیده شد و در سال 1964 به‌عنوان جوان‌ترین فرد جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. اوج فعالیت‌های مبارزاتی مارتین لوتر کینگ در دهه 1960 و برای تصویب قانون حقوق مدنی بود. وی در سال 1963 در گردهمایی بزرگ طرفداران تساوی حقوق سیاهان که دربرابر بنای یادبود آبراهام لینکلن در واشنگتن دی‌سی بر‌گزار شد، معروف‌ترین سخنرانی خود به ‌نام «رویایی دارم» را انجام داد که از مهم‌ترین سخنرانی‌ها در تاریخ آمریکا به ‌شمار می‌آید.

5. جمعی از مهندسین و مقامات آمریکایی بر روی این تکه لوله­ عظیم الجثه "سد هوور" که از 45 هزار تن استیل تشکیل شده و یکی از اجزای تشکیل دهنده مسافت 3 مایلی لوله بود.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

سد هوور (hoover) یکی از بزرگترین سدهای قوسی وزنی دنیا و از عجایب هفت‌گانه مهندسی عمران است. این سد، در منطقه Black Canyon، بر روی رودخانه کلورادو احداث شده است. این سد، در زمان خود هم بزرگترین سازه بتنی محسوب می‌شد و هم بزرگترین ژنراتور تولید برق را در خود جای داده بود. ساخت هوور از سال 1931 آغاز و در سال 1936 خاتمه یافت. خاک برداری فونداسیون سد چیزی معادل 1,150,000 m3 بوده است. تونل انحرافی سد دارای قطر 17 متر و طولی برابر با 4900 متر بوده است که در زمان خود بی نظیر می‌باشد. اولین بتن ریزی در 6 ژوئن 1933 انجام شده است.

6. "نیلز بور" –فیزیکدان دانمارکی- و "آلبرت انیشتین" –بزرگترین فیزیکدان قرن بیستم- در جلسه بحث در مورد مکانیک‌های کوآنتومی.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

نيلز بور (1962-1885) در كپنهاك دانمارك متولد شد. در همان جا به تحصيلات خود ادامه داد و به دريافت دكتراي فيزيك نائل آمد در سال 1912 در آزمايشگاه "رادرفورد" در منچستر انگلستان كه مركز تحقيق درباره راديو اكتيويته و ساختمان اتمي بود به كار مشغول شد. در آنجا بود كه تئوري ساختمان اتمي خود را براي توضيح خواص شيميايي و طيف‌هاي اتمي ابداع كرد و توسعه داد. پس از آن، در مسیر توسعه مكانيك كوانتومي در پيشبرد فيزيك جديد نقش مهمي ايفا كرد. در آخرين سالهاي زندگي، بيشتر وقت خود را براي پيشبرد طرحهايي براي همكاري بين‌المللي و كاربرد صلح آميز فيزيك هسته‌اي صرف مي‌كرد.

«فيزيك كلاسيك» اشاره به بخش‌هايي از فيزيك است كه پيش از آغاز قرن بيستم ميلادي و بر اساس مكانيك نيوتوني، الكترومغناطيس ماكسول و ترموديناميك "كارنو" پايه‌گذاري شد. بور، در سال 1922 موفق به کسب جایزه نوبل شد.

7.  توپچی ارتش انگلیس در حال تمرین شلیک در مدل متحرک یک کابین در طی جنگ جهانی اول.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

8. ورود مردم به پناهگاهی در "چونگ کینگ" چین در سال 1939.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

"نبرد چانگشا" در طول جنگ جهانی دوم رخ داد و از سپتامبر 1939 تا ژانویه 1942 به طول انجامید. ابتدا حمله از سوی ارتش ژاپن به شهر "چانگشا"ی چین در کرانه رودخانه "ژین ژیانگ" صورت گرفت. ژاپن، علیرغم پروتکل ژنو که استفاده از گازهای سمی را منع می‌کرد، از آن استفاده کرد و پیشروی‌هایی به دست آورد. اما با همه این اوصاف، ژنرال "زو یو" (Xue Yue) که از وفاداران به ژنرال "چیانگ کای شک" (Chiang Kai-shek) –رهبر خلق چین بین سال‌های 1928 تا 1975- بود، به شجاعانه‌ترین شکل ممکن همراه با یارانش در مقابل این تهاجم ایستادگی کرد. بدین ترتیب، ژاپنی‌ها مجبور به عقب نشینی شده و اراضی جنوبی چین به اشغال آنها درنیامد.

9. "والت دیزنی" به همراه برادش "روی" در افتتاح استودیو دیزنی به همراه مادر و همسرانشان.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

"روی اولیور دیزنی"، تاجر آمریکایی و یکی از موسسان شرکت دیزنی است. وی به همراه برادر کوچک‌ترش، "والتر الیاس دیزنی" که یک تاجر نجیب‌زاده، کاریکاتوریست، پویانما، تهیه‌کننده، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، کارآفرین و صداپیشه بود، این شرکت را پایه‌گذاری کرد. او یکی از چهره‌های سرشناس صنعت انیمیشن آمریکا و سراسر جهان بود و به عنوان یک نماد بین‌المللی شناخته شده است. او و برادرش "روی" به عنوان غول تجاری هالیوود مشهورند.

10. "انیاک" (ENIAC) آمریکایی اولین رایانه‌ای بود که در تاریخ ساخته شد. ساختار الکترونیکی پیچیده این رایانه، شرایط حل مسائل بغرنج را برای آن به ارمغان آورده بود.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

دکتر جان ماکلی (John Mauchly) فیزیکدان شاخص در سال 1943 میلادی در همکاری با جی پرسپر اکرت (J Presper Eckert) که مهندس برق بود، کلید ساخت اولین رایانه الکترونیکی را زد. این رایانه، که در ساختن آن علاوه بر اجزاء الکترومکانیکی از نوزده هزار لامپ خلاء استفاده شده بود و 130 هزار وات انرژی مصرف می‌کرد و 1500 فوت مربع فضا را اشغال می‌کرد، نام ENIAC (مخفف Electronic Numerical Integrator And Computer) را به خود گرفت. انیاک، در سال 1946 میلادی آماده نصب و راه اندازی گردید و در زمان خود پیچیده‌ترین دستگاه الکترونیکی جهان بود. این رایانه، قادر به انجام سیصد عمل ضرب در هر ثانیه بود و قادر بود کار دستی ۳۰۰ روزه را در یک روز انجام دهد. کامپیوتر انیاک 30 تن وزن داشت. انیاک در سال 1956 از دور خارج شد.

11. یکی از اولین تصاویری که از پناهگاه هیتلر پس از خودکشی وی در سال 1945 گرفته شد.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

شاید روایت "روخوس میش" (Rochus Misch)  افسر اس اس آلمان، بهترین روایت ممکن از لحظات آخر عمر آدولف هیتلر-رهبر آلمان نازی- باشد:

یک ساعتی از اینکه پیشوا به همراه "اوا براون" –همسرش- از ما برای همیشه خداحافظی کردند می‌گذشت. آنها در اتاق‌شان بودند که ناگهان همه ما صدای شلیک گلوله شنیدیم.

"مارتين بورمن" –منشی خصوصی هیتلر- دستور داد تا در اتاق هيتلر باز شود. من هيتلر را ديدم كه سرش بر روي ميز قرار داشت. اوا براون روي مبل دراز كشيده بود و سرش به طرف هيتلر بود. زانوانش به طرف سينه جمع شده بود. او لباس آبي تيره رنگي با چين‌هاي سفيد به تن داشت. هرگز آن صحنه را فراموش نمي‌كنم. سپس، دکتر "گوبلز" (Goebbles) طبق وصیت هیتلر، دستور به سوزاندن جسد او و اوا داد".

دو ماه پس از پايان جنگ، وينستون چرچيل -نخست وزير وقت بريتانيا- از آنجا ديدار كرد. عكاسان از او در بيرون پناهگاه، در حالي كه بر روي صندلي نشسته بود، عكس گرفتند. چند سال بعد اين پناهگاه را براي اينكه تبديل به زيارتگاهي براي نازي‌ها نشود، منفجر كردند.

12. "لیودمیلا پاولیچنکو" (Lyudmila Pavlichenko) تک تیرانداز مشهور روس. وی، تا پایان جنگ جهانی دوم 309 نفر را کشت. به همین علت، به عنوان بزرگترین زن تک تیرانداز تاریخ شناخته می‌شود.


برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

لیودمیلا در سال 1943 میلادی موفق به کسب نشان ستاره طلایی شد و تمبر یادبود برای او چاپ شد. وی، پس از جنگ به سمت دستیار فرماندهی کل نیروی دریایی اتحاد شوروی نائل آمد.

این تک تیرانداز فوق حرفه‌ای در طی جنگ یکبار مورد اصابت گلوله خمپاره قرار گرفت که به طرز معجزه‌آسایی نجات یافت. اما تک‌‌تیرانداز بزرگ و خوش‌شانس، در 10 کتبر 1974 میلادی در سن 59 سالگی، خود اسیر تک تیرانداز سرنوشت شد و درگذشت.

13. "هاوارد کارتر"  (Howard Carter) –باستان‌شناس انگلیسی- در حال باز کردن تابوت "توت ‌انخ ‌آمون" - یازدهمین فرعون مصر باستان- در 4 نوامبر سال1922.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

"توت‌ انخ‌ آمون" در حالیکه فقط 19 سال داشت، فوت شد و در نتیجه فرصت انتخاب جانشین نداشت. مرگ او برای مردم مصر غیر منتظره بود، پس مقبره وی هرگز تکمیل نشد. تابوت فرعون جوان را در مقبره‌ای دیگر قرار ‌دادند. او در غرب با نام "پادشاه توت" (King Tut) شناخته می‌شود.

معمای مرگ توت ‌انخ ‌آمون هنوز حل نشده است. متخصصینی که پس از کشف آرامگاه، مومیایی را مورد بررسی قرار دادند، کوچکترین آسیب‌دیدگی بر روی بدن پیدا نکردند و در نتیجه، فرضیه مرگ خشونت‌آمیز در مورد وی باطل است. اما جراحت کوچکی در نزدیکی گوش چپ توت انخ آمون کشف شد که می‌تواند نشان دهنده خونریزی مغزی در فرعون جوان باشد.

14. میدان "تایمز" نیویورک، سال 1911 و سال 1943.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

زمین میدان تایمز و اراضی پیرامونی، قبل و بعد از انقلاب آمریکا، متعلق به "جان مورین اسکات" (John Morin Scott) یکی از ژنرال‌های جورج واشنگتن بود. در نیمه اول قرن نوزدهم، جان یاکوب آستور (John Jacob Astor) تاجر آلمانی‌الاصل این اراضی را خریده و هر بخش را به مردم فروخت. در دهه 1870، نام این میدان به خاطر طبیعت عاری از سرگرمی‌اش با اسم "آشیانه دزدها" در بین مردم می‌چرخید. اما با توجه به ساخت و ساز بسیار که بخش مهمی از آن هم توسط "جورج بی مک کللان" (George B. McClellan). –شهردار وقت نیویورک- صورت گرفت، این میدان در 8 آوریل 1904، رسما نام میدان تایمز را به خود گرفت.

هم اکنون این میدان تقاطعی در محله منهتن شهر نیویورک واقع است و بخاطر تبلیغات گسترده، همایش‌های ورزشی و هنری، جاذبه توریستی، و شلوغی جذاب، شهرت جهانی دارد. تاثیر این میدان به حدی است که برای نیویورک لقب «شهری که هرگز به خواب نمی‌رود» را انتخاب کرده‌اند.

15. آبشار"نیاگارا" در زمان یخبندان بزرگ 1911. مردم در حال عبور و بازی در کف یخ زده آبشار.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

آبشار نیاگارا از فرو ریختن رودخانه‌ای که از شمال ایالت نیویورک آمریکا به طرف جنوب ایالت اونتاریو در کانادا در جریان است، پدید می‌آید. حجم آب رودخانه و عرض آن با رودخانه کارون در ایران تقریبا قابل مقایسه است. رودخانه در واقع مرز میان امریکا و کانادا است.

آبشار از سه قسمت تشکیل شده است. یک قسمت کوچکتر که حدود 500 متر با قسمت اصلی فاصله دارد. درقسمت اصلی، رودخانه دو شاخه می شود و جزیره زیبایی به نام Goat island در میان آن دیده می شود. سر انجام، دو آبشار متصل به هم با زاویه تقریبی 90 درجه پدید می آید. ارتفاع آبشار در این قسمت 55 متر است. بیشتر آبهایی که از این ارتفاع فرو می‌ریزند به صورت پودر درآمده و دوباره به هوا باز می گردند. آنچه این آبشار را منحصر به فرد کرده حجم آبی است که از این ارتفاع فرو می ریزد.

16. زیردریایی‌های U-boat به حالت ناتمام رها شده، آلمان 1945.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

زیردریایی‌های آلمانی u-boat نامیده می‌شدند (u از ابتدای واژه underwater برداشته شده است). در طول جنگ جهانی اول، موفقیت زیردریایی‌های آلمانی علیه نیروی دریایی بریتانیا به گونه‌ای بود که پس از پایان جنگ و شکست ژرمن‌ها، آلمان از داشتن هر گونه زیردریایی منع شد. در سال 1935 میلادی، آلمان این محدودیت را نادیده گرفت و بازسازی یک نیروی دریایی جدید را، تحت فرمان یک کاپیتان سابق u-boat در جنگ جهانی اول یعنی "کارل دونیتس" آغاز کرد. کارل دونیتس یک استراتژیست خلاق، باتجربه و درخشان و فرمانده زبردست زیردریایی بود. دونیتس نبرد زیردریایی‌ها را به سطوح جدیدی گسترش داد و خدمه بسیار ماهر با توانایی رهبری بالا را آموزش داد. او تاکتیک‌های ویرانگر جدیدی را طراحی کرد؛ به‌ویژه «تاکتیک گله گرگ‌ها» که به گروهی از زیردریایی‌ها امکان می‌داد در هماهنگی کامل با یکدیگر همه توان خود را به جای آنکه جداگانه به کار بندند یکجا علیه دشمن به کار گیرند.

17. اولین پرواز برادران رایت در 17 دسامبر 1903.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

در هفدهم دسامبر 1903، دو برادر از ایالت اوهایو آمریکا ماشین ابداعی خود را به پرواز درآوردند. برادران رایت پس از تدارک و پیش بینی تمامی تمهیدات لازم برای انجام پروازی سهل و ایمن ، روز 14 دسامبر 1903 را برای اولین پرواز آزمایشی هواپیمای ابداعی خود انتخاب کردند که متأسفانه اولین اقدام آنها هرگز موفقیت آمیز نبود. اما سرانجام آنها موفق شدند که در روز 17 دسامبر ، یعنی تنها سه روز بعد ، هواپیمای یک موتوره خود را برای چهار مرتبه در آسمان به پرواز درآورند و نام خود را برای همیشه در صدر فهرست پرندگان انسان نما به ثبت رسانند.

البته طبق تحقیقات کارشناسان هوایی و محققانی چون "جان براون" و با استناد به اسناد واقعی، مخترع اصلی هواپیما برادران رایت نیستند، بلکه شخصی آلمانی به نام "گوستاو وایت‌هد" (Gustave Whitehead) است که 2 سال قبل از این دو برادر، موفق به ساخت و پرواز با هواپیما شده است. در پی اصرار وی، سرانجام نشریه هوایی Jane در مقاله‌ای آورد که اولین هواپیما را گوستاو وایت‌هد به پرواز درآورده و این افتخار متعلق به برادران رایت نیست. این ادعا، جنجال بزرگی را علیه موزه "اسمیت‌سونیان" (مدافع عنوان برادران رایت) به راه انداخته است.

18. شکار پرتو ماهی عظیم الجثه مشهور به "شیطان دریایی" توسط کاپیتان "ای. ال. کان" (A.L.Kahn) در 26 آگوست 1933.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

پرتو ماهی (Batoidea)، از نوع غضروف ماهیان که معمولاً به عنوان چهارگوش ماهیان شناخته شده و حدوداً 560 گونه مشخص دارد. این نوع ماهی در کنار کوسه‌ها در رده نرم‌آبشش‌داران قرار می‌گیرند. پرتوماهی‌ها از روی بدن‌های مسطح‌شان، باله‌های سینه‌ای بزرگ شده که به سر متصل شده‌اند و شیارهای آبششی که در سطح شکمی‌شان جای گرفته است مشخص می‌شوند.


19. آخرین تصویر گرفته شده از کشتی غول پیکر تایتانیک در سال 1912.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

کشتی تایتانیک در پانزدهم آوریل 1912، مصادف با 26 فروردین 1291 هجری شمسی، در اقیانوس اطلس غرق شد.

ساخت تایتانیک در مارس 1909 آغاز شده بود. نام تایتانیک به این دلیل برای این کشتی انتخاب شده بود که حس برتری اندازه و قدرت را القا کند.

‌در طول مدت ساخت تایتانیک، مطبوعات درباره عظمت این کشتی به تبلیغات فراوان پرداختند به طوری که تایتانیک حتی قبل از به آب انداختن آن به یک افسانه تبدیل شده بود. به آب انداختن بدنه کامل شده تایتانیک در ماه می 1911، یک نمایش عمومی خیره کننده بود. بلیط‌ها به نفع یک بیمارستان محلی اطفال فروخته شد.

تایتانیک 270 متر طول و 28 متر پهنا بوده و 328/ 46 تن وزن داشت. ارتفاع آن 32 متر بود که تقریباً 11 متر آن زیر آب قرار می‌گرفت. با این وجود حتی بالاتر از بلندترین ساختمان‌های شهری آن زمان می‌ایستاد. دارای سه دودکش واقعی و یک دودکش مجازی بود که برای افزودن بر حس عظمت و قدرت کشتی اضافه شده بود و نیز بخارات و دود آشپزخانه‌های متعدد آن را به بیرون می‌راند. تایتانیک بزرگترین شی متحرکی بود که توسط انسان ساخته شده بود.

20. خیابان ساکرامنتوی شهر سان فرانسیسکوی ایالت کالیفرنیا پس از زلزله شدید 1906.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

سان‌فرانسیسکو یکی از شهرهای بزرگ ایالت کالیفرنیای آمریکا است. سان‌فرانسیسکو با جمعیت 799٬263 نفری چهارمین شهر بزرگ ایالت کالیفرنیا است. شهر سان‌فرانسیسکو در نوک شمالی شبه‌جزیره سان‌فرانسیسکو و در کنار خلیج سان‌فرانسیسکو قرار دارد. چندین جزیره درون خلیج و جزایر فارالون نیز که در 27 مایلی ساحل در اقیانوس آرام قرار دارند، بخشی از محدوده شهری سانفرانسیسکو بشمار می‌آیند.

21. مقر حکومت حزب فاشیست "بنیتو موسولینی" (Benito Mussolini)  در رم ایتالیا، 1930.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

موسولینی –رهبر حزب فاشیست ایتالیا در طی جنگ جهانی دوم- هم روزنامه‌نگار بود و هم سیاستمدار. او به چند زبان زنده دنیا تسط داشت. از حیث وابستگی به هیتلر، تمامی وقایع و اسناد صحت آن را تایید می‌کنند. موسولینی، یار غار هیتلر بود و زمان‌هایی که هیتلر بر اثر عصبانیت کنترل خود را از دست می‌داده، تنها کسی که اجازه داشت او را آرام کند، موسولینی بود. ایتالیا، در زمان وی، در کنار آلمان نازی و ژاپن یکی از اضلاع "دول محور" بود.

او در یک بار در سال 1943 پس از بازداشت از سوی پادشاه ایتالیا، توسط کماندوهای آلمانی از زندان "آشیانه عقاب" فراری داده شد، اما نهایتا در سال 1945 همراه با معشوقه‌اش دستگیر و به فجیع‌ترین شکل ممکن کشته شد.

22. اولین تصویر بعد از کشف منطقه "ماچو پیچو" در سال 1912.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

ماچو پیچو (Machu Picchu) به معنی قله قدیمی، یک محوطه باستانی به جا مانده از آثار دوره اینکاها می‌باشد که در ارتفاع 2430 متری از سطح دریا در دامنه کوه در بالای دره "اوروباما" در کشور پرو و در 70 کیلومتری شمال کوسکو قرار گرفته ‌است. اغلب اوقات از آن به‌عنوان «شهر گمشده اینکاها» یاد می‌شود. ماچو پیچو، احتمالأ شناخته شده‌ترین نماد امپراتوری اینکاها می‌باشد.

این شهر در حدود سال 1450 میلادی ساخته‌شده و صدها سال پیش در زمان فتح اینکاها توسط اسپانیایی‌ها متروک شده‌است. برای قرن‌ها فراموش شده‌بود و به جز عده‌ای از مردم محلی کسی از آن نامی به خاطر نداشته است. این اثر در سال 1911 میلادی توسط "هیرام بینگهام" -تاریخ‌شناس آمریکایی- به جهانیان معرفی‌ شد.

23. کلیسای "سنت پل" که بطرز عجیبی پس از بمباران معروف بلیتس در طی جنگ جهانی دوم از سوی آلمان، سالم باقی ماند.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

«بلیتس»، یورش و بمباران هوایی نازی‌ها علیه انگلیس در خلال جنگ جهانی دوم بود که از تاریخ 7 سپتامبر 1940 تا 10 می 1941 بطول انجامید. در این حمله استراتژیک، لندن و نقاط دیگر بریتانیا 57 شب مکرر از سوی نیروی هوایی آلمان نازی مورد بمباران قرار گرفتند. در پی انجام عملیات بلیتس، بیش از یک میلیون خانه در لندن نابود شد و بیش از 40 هزار نفر کشته شدند که نیمی از آنان اهل لندن بودند.

24. سامورایی‌­ها؛ از 1860 تا 1880.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

سامورایی های یک طبقه اجتماعی و نظامیان ویژه ژاپن قبل از صنعتی شدن بودند؛ آن هم یک طبقه اجتماعی بالا که شرافتشان را از همه چیز مهمتر و بالاتر می‌دانستند. آنها از سال 1159 میلادی در عرصه سیاست ژاپن ظاهر شدند. آیین‌های "بودا" و "ذن" و کمی هم "کنفسیوس" و "شیندو" از مکتب‌های فکری تاثیرگذار بر آنها بود. سامورایی‌ها از همان ابتدا می‌آموختند که راه یک جنگجو راه پرافتخاری است؛ و اینکه او نسبت به حاکمش متعهد است و تا لحظه مرگ باید وفادار باشد. در قرن سیزدهم میلادی، یک سامورایی به اسم "هوجو شیگتوکی" می‌نویسد: «وقتی کسی در دربار حاکم خود خدمت می‌کند، دیگر به 100 نفر یا 1000 نفر از مردم فکر نمی‌کند، بلکه فقط به حاکمش می‌اندیشد!»

راه و رسم سامورایی‌ها "بوشیدو" (Bushido) نامیده می‌شود.

25. نصب پرچم شوروی سابق بر فراز ساختمان رایشتاگ پس از فتح برلین در 2 می 1945.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

در روز 30 آوریل 1945، ارتش شوروی با حل مشکلات مربوط به عبور واحدها و تجهیزات توپخانه از پل "مولتکه" در ساعت 6 بامداد و با پشتیبانی توپخانه شروع به حمله به ساختمان پارلمان کردند اما به خاطر وجود نیروهای مستقر در ساختمان و حمایت توپ های 12.8 سانتی متری مستقر در برج‌های باغ وحش برلین واقع در دوکیلومتری محل، ورود سربازان ارتش سرخ به داخل ساختمان بسیار مشکل بنظر می‌رسید. ساختمان رایشتاگ بعد از حادثه آتش سوزی سال 1933 بلا استفاده مانده بود و داخل آن بصورت کپه مانند بوده که اصلا شباهتی به ساختمانی دولتی نداشت که این شرایط وضعیت خوبی برای سربازان آلمانی داخل ساختمان پارلمان برای دفاع فراهم آورده بود. به هر حال بعد از درگیری‌های سنگین بالاخره سربازان ارتش سرخ موفق به ورود به داخل ساختمان پارلمان شدند و درگیری اتاق به اتاق آغاز شد. پس از تصرف قسمت عمده این بنا، همچنان سربازان زیادی در زیرزمین عمارت برای ضد حمله آماده می‌شدند. در نهایت در تاریخ 2 می بعد از دو روز درگیری، ساختمان رایشتاگ بطور کامل به کنترل ارتش شوروی درآمد. پس از تصرف ساختمان پارلمان آلمان توسط ارتش سرخ، طی فرمانی توسط "زینچنکو" -فرمانده لشکر سوم- به فرمانده عملیات "ژنرال نستروف"، پرچم شوروی بر بام ساختمان رایشتاگ نصب شد تا نمادی باشد برای پیروزی ملت شوروی بر آلمان.

26. کشتی‌های بخار در رود می‌سی‌سی‌پی، سال 1907.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

در قرن هفدهم آلبرت فولتن (1765 - 1815م.) مخترع آمریکایی که به قایقرانی علاقه بسیار داشت به این فکر افتاد که با ساختن وسایلی جدیدی زحمت پارو زدن را از میان بر دارد. در سال 1778 میلادی بود که وی اخبار دلگرم کننده‌ای از پیشرفت دانشمندان انگلیسی درباره استفاده از نیروی بخار شنید. لذا پولی فراهم کرد و برای آگاهی بیشتر در این زمینه به سال 1786 م. به انگلستان سفر کرد.

سرانجام پس از سال‌ها تجربه و یادگیری در انگلیس، در سال 1807 میلادی، فولتن کشتی بخاری ساخت که یک سال تمام روی موتور آن کار کرده و آن را مجهز به دیگ بخار ساخته بود. کشتی "هودسن" بسوی ایالت نیویورک حرکت کرد. سرعت این کشتی آن چنان زیاد بود که مسافت 300 مایل را در مدت 62 ساعت طی کرد.


27. توقف سربازان روس در حومه شهر برلین آلمان در سال 1945 پس از شکست نازی‌ها.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

نبرد برلین و متعاقبا فتح آن، یکی از خونبارترین نبردهای تاریخ و آخرین حمله بزرگ در طی جنگ جهانی دوم بود. این نبرد از 16 ژانویه 1945 با عملیات "ویستولا اودر" (Vistula-oder) از سوی ارتش سرخ شوروی سابق آغاز شد و در 2 می همین سال با فتح برلین به پایان رسید. طبق اسناد و مدارک موجود، امکانات نظامی و پیاده نظام نیروهای متفقین 3 برابر نیروهای آلمانی بود.

28. زیر دریایی "یو اس اس ناتیلوس" (USS Nautilus SSN-571)  در آبهای نیویورک در سال 1956. این زیردریایی اولین زیردریایی اتمی جهان محسوب می‌شود.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

پس از جنگ جهانی دوم، انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها علاوه بر بهره‌بری از غنایم جنگی و نظامی همچون زیردریایی‌های XVIIB و U-1406 و U-1407، با زیرکی تمام بلافاصله به سراغ دانشمندان آلمانی رفتند و آنها را به سرعت به کشورشان انتقال دادند تا تمامی دانش سرشار آلمان نازی را فرا بگیرند. از این میان، دانشمند برجسته آلمانی دکتر "هلموت والتر" (1900-1980) و تیم حرفه‌ای‌اش که ایده‌های بسیار نابی در زمینه ساخت زیردریایی‌های پیشرفته داشتند، به انگلیس منتقل شدند. جنگ انگلیس و آمریکا و شوروی برای ساخت زیردریایی بر اساس ایده‌های والتر شروع شد و توفیقی حاصل نگردید تا اینکه در ژانویه 1955 آمریکایی‌ها با تمرکز بر "سامانه والتر" و "سامانه کریسلاف" (Kreislauf) و آینده‌نگری هسته‌ای موفق به ساخت "یو اس اس ناتیلوس: اس اس ان 571" یعنی اولین زیردریایی هسته‌ای جهان شدند. طول این زیردریایی 98 متر بود.


29. مردم در حال گذراندن پیک نیک در یک بزرگراه در آمریکا در طی بحران نفتی 1973.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

در 6 ژانویه 1973، نمایندگان مجلس ملی کویت طرح تحریم نفتی اسراییل را در صورت عدم عقب‌نشینی از اراضی اشغالی مطرح کردند. این طرح به سرعت از سوی اوپک و دیگر کشورهای عرب اجرا گردید و تولید نفت از اکتبر تا دسامبر، 340 میلیون بشکه کاهش یافت. بدین ترتیب، غرب تا حد قابل توجهی دچار بحران گردید.

اوپک، تهدید کرده بود که تا خروج اسرائیل از سرزمین های اشغالی تولید نفت خود را بتدریج به صفر خواهد رسانید. عربستان در چهارم دسامبر سال 1973 پیمان خود مبنی بر کاهش ماهانه 5 درصد از تولید خود را شکست . بعد از عربستان سایر کشورهای عضو اوپک نیز به آن پیوستند. اوپک، در ژانویه سال 1974 تولید نفت خود را 10 درصد افزایش داد و به این ترتیب دیگر صحبتی از خطر به میان نیامد.

30. "ریچارد نیکسون" –رییس جمهور اسبق آمریکا - در حال یادگیری استفاده از "چاپستیک" یا "چوبک غذایی" در چین در سال 1972.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

"چاپستیک" یا "چوبک غذاخوری" به دو عدد چوبی گفتی می‌شود که کشورهای حوزه آسیای شرقی برای خوردن غذاهایشان از آن استفاده می‌کنند. این چوبک، در چین با نام "کوآیزی" Kuaizi شناخته می‌شود.

شیوه‌های استفاده از چاپستیک متفاوت است، اما معمولاً یکی از چاپستیک‌ها در بین انگشت شست و اشاره قرار می‌گیرد و به انگشت میانه می‌چسبد. این چاپستیک حالت نسبتا ثابتی دارد. قطعه دوم بصورت آزادانه تری بین سه انگشت شست، اشاره و وسط نگه داشته می‌شود. معمولا جنس چاپستیک از چوب یا سنگ است. در برخی مناطق، گرفتن آن با دست چپ خلاف نزاکت به شما می‌آید.

31. تحقیر سرهنگ "آدولف آیشمن" –یکی از عوامل اصلی و ارشد متهم به کشتار جمعی یهودیان توسط نازی‌ها- پس از دستگیری توسط عوامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در زندان جالامه اسراییل.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

آیشمن در ماه مه 1945 در آلمان به عنوان یک خلبان آلمانی دستگیر شد. اما چون متفقین اهمیتی به سربازان آلمانی نمی‌دادند، او را رها کردند و او با نام "نیکولاس کلمنت" به آرژانتین رفت. در سال 1975، پدر یکی از همکلاسیان دختر آیشمن تعریف‌هایی از ضد یهودی بودن پدر همکلاسی دخترش شنید و حدس زد او باید با نازی‌ها مرتبط باشد. لذا، بلافاصله پلیس را در جریان گذاشت و آنان عکس‌هایی از نیکولاس کلمنت تهیه و در اروپا به بازماندگان نشان دادند. ولی کسی نتوانست او را شناسایی کند. سرانجام با ورود مامورین موساد به قضیه، یک دسته گل مربوط به 21 مارس 1960 باعث لو رفتن او شد؛ چرا که ماموران موساد می‌دانستند که تاریخ ازدواج آیشمن 21 مارس است. او، بلافاصله از گروه خونی‌اش که به رسم افسران ارشد SS در زیر بغلش خالکوبی شده بود، شناسایی شد و 24 ساعت بعد در تل آویو در زندان بود .

محاکمه آیشمن پس از شکنجه وی، در 12 دسامبر 1961 در تل‌آویو آغاز شد. دفاعیات او در دادگاه قبول نشد و در ساعت 11:55 صبح 31 می ۱۹۶۲ در زندان "رام الله" اراضی اشغالی به دار آویخته شد. در لحظه‌های آخر عمر آیشمن وقتی از او خواستند تا اگر پیامی دارد ابراز کند، گفت: "یک خواسته دارم و آن اینست که اول نزد یک عالم یهودی به دین یهود در آیم، سپس اعدامم کنید. گفتند چه فرقی می‌کند و چه اثری برای تو دارد؟  گفت بگذار تا یک یهودی دیگر از این جهان کم شود".

32. کودکان اسیر در اردوگاه "آشوویتز" لهستان در زمان جنگ جهانی دوم.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

بر اساس ادعای کشورهای قائل بر هولوکاست، این کودکان در طی جنگ جهانی دوم در اردوگاه کار اجباری بودند. اما حقیقت بر این است که همه این اردوگاه‌ها مربوط به آلمان نازی نبوده و متفقین با زیرکی و برای تخریب هیتلر، اقدام به ایجاد برخی از این اردوگاه‌ها کرده بودند.  نکته حائز توجه اینکه در حال حاضر کشوران مدعی هولوکاست اجازه تحقیق در این اردوگاه‌ها را برای روشن شدن حقیقت به کارشناسان و دانشمندان نمی‌دهند.

33. کودک یتیم بر بالین جسد مادر خود پس از نبرد استالینگراد در سال 1942.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

نبرد استالينگراد رسما در 17 ژوئن 1942 آغاز شد. جنگى بسیار وحشتناک، در جبهه‌اى تا شعاع 800 کيلومتر. تقريبا 2 ميليون سرباز از دو طرف متخاصم در این جنگ کشته شدند. این، یکی از سرنوشت‌سازترین جنگ‌های تاریخ بود. نازي‌ها، به منظور در هم شکستن ديوار دفاعى شوروي و فتح شهر استالینگراد شوروی که امروزه "ولگاگراد" نام دارد، هر آنچه که داشتند سرمايه‌گذارى نمودند. نهایتا در روز 3 فوریه 1943 پس از چندین ماه درگیری، این شهر توسط ژنرال "روکوسوفسکی" آزاد و ژنرال "فون پاولوس" به همراه افسران ارشد و سربازان خود که قریب به 2500 نفر بودند تسلیم روس‌ها شد. در طی این نبرد، 40 هزار شهروند روس کشته شدند.

34. "فیدل کاسترو" –رهبر اسبق کوبا- در کنار "ارنستو چگوآرا" –رهبر انقلابی اهل آرژانتین- که در پیروزی انقلاب کوبا نقش بسیار زیادی داشت.


برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

26 ژوئن، سالگرد انقلاب كوبا است. در اين روز، در سال 1953، فيدل كاسترو حقوقدان جوان و پسر يك مهاجر اسپانياني با 200 همفكر خود-همه تحصيلكرده و روشنفكر- مسلحانه به پادگان "مون كادا Moncada "در شهر سانتياگوي كوبا حمله برد تا نه تنها جهانيان را متوجه جنبش خود و هدف‌هاي آن كند، بلكه نور اميدي در دل كوبايي‌ها بتاباند.

اين حمله به دليل كثرت سربازان پادگان و تجهيزات برتر آنان، به همان‌گونه كه كاسترو و پيش‌بيني كرده بود شكست خورد و ضمن آن زد و خورد، پنجاه تن از انقلابيون كشته شدند و فيدل كاسترو زخمي و دستگير شد؛ اما با اين عمل، جنبش وارد دوران تازه حيات خود شد كه بالاخره شش سال بعد به پيروزي انجاميد.

35. سرباز آلمانی اسیر شده به دست ارتش سرخ؛ سال 1943.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

این سرباز پس از نبرد استالینگراد اسیر شده است. پیشتر، در مورد نبرد استالینگراد در تصویر شماره 33 توضیح داده شد.


36. دیدار "گروه بیتلز" با "محمد علی کلی".

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

کاسیوس مارسلوس کلی (Cassius Marcellus Clay) که پس از گرویدن به دین اسلام، نام خود را به "محمد علی" تغییر داد، اولین قهرمان سیاه‌پوست بوکس سنگین‌وزن تاریخ است. وی به سبب 21 سال مبارزه جانانه و کسب افتخارات بی‌نظیر به عنوان مشهورترین بوکسور قرن بیستم شناخته می‌شود.

گروه موسیقی راک بیتلز که اصالتا اهل لیورپول انگلیس بودند، در طی دهه 1960 غوغایی را در دنیا موسیقی غرب به راه انداختند و در سال 1970 رسما قطع همکاری نمودند. این گروه، بعنوان تاثیرگذارترین گروه موسیقی غربی در تاریخ شناخته می‌شود.

37. انتخاب زاویه بسیار هنرمندانه و هوشمندانه بین شخص و تانک برای عکس‌برداری توسط عکاسی به نام "تریل جونز" (Terril Jones) در جریان کشتار میدان "تیانانمن" چین در 4 ژوئن 1989.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

در سال  1989 در جمهوری خلق چین، پس از یک مجموعه‌ تظاهرات اعتراضی که از 15 آوریل 1989 تا 4 ژوئن همین سال ادامه داشت، نیروی مسلح این کشور در میدان "تیانانمن" شهر پکن وارد عمل شد و دست به سرکوب معترضان زد.

چین در روز 4 ژوئن 1989 در میدان "تیانانمن" پکن به روی معترضان آتش گشود و پس از کشتار جمعی از آنها، این تظاهرات به شدت سرکوب شد و به "کشتار 4 ژوئن" معروف گردید؛ گفته می‌شود دانشجویان در این واقعه به ناپایداری اقتصادی چین و سرکوب‌های حزب کمونیست و فساد دولتی اعتراض کردند. جنبش دموکراسی چین در این اعتراضات نقش داشت.


38. اولین دلقک رستوران‌های زنجیره‌ای "مک دونالد" موسوم به "رونالد" در سال 1963.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

"مک دونالد" شرکتی آمریکایی و فعال در زمینه خدمات غذایی و رستوران است که بزرگترین رستوران زنجیره‌ای غذای فوری جهان را اداره می‌کند. موسس این شرکت ری کروک و برادران مک دونالد با نام‌های موریس و ریچارد بودند. تولد این شرکت، به سال 1961 برمی‌گردد.  در سال 1962، سمبل "اِم" با دو قوس طلایی که توسط ریچارد مک دونالد طراحی شده بود، به پایدارترین لوگو این شرکت مبدل شد. اما چهره عمومی این رستوران در سال 1963 و با معرفی دلقکی به نام "رونالد مک دونالد" شکل گرفت.

39. کودکان سیاه‌پوست در سال 1956 در پشت توری‌های محافظ زمین بازی "مخصوص سفیدپوستان" در آلابامای آمریکا.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

سیاه‌پوستان در تاریخ امریکا از همان آغاز تا 1968 میلادی پیوسته مورد برده‌داری و تبعیض قرار گرفته‌اند. از همین سال‌ها، می‌توان به دهه 1950 اشاره کرد که حد تبعیضات به دلیل لجبازی حکومت وقت با جنبش حقوق مدنی آمریکا که از سال 1942 آغاز شده بود، نمود بیشتری یافته بود. سرانجام، با رهبری "مارتین لوترکینگ" –رهبر فقید جنبش- نقطه پایانی بر این تبعیضات گذاشته شد و رنگین‌پوستان مظلوم آمریکایی به حق خود رسیدند.

40. سال 1971؛ خط تولید پورشه 911 در کارخانه‌ای در اشتوتگارت آلمان.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

41. مونوریل شیکاگو 1967.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

تک‌ریل یا مونوریل، شیوه‌ای از حمل و نقل به سبک ریلی است. قطارها، بوسیله چرخ‌هایشان بر روی یک ریل منفرد که دقیقا در مرکز قطار قرار می‌گیرد، حرکت می‌کنند. واژه مونوریل، که از سال ۱۸۹۵ به بعد به کار رفت، از ترکیب دو واژه Mono به معنای «تَک» و Rail به معنی «خط» تشکیل شده است.

تاریخچه تولید اولین تک ریل به سال 1820 در روسیه توسط "ایوان المانوف" (Ivan Elmanov) برمی‌گردد. بعدها "هنری پالمر" (Henry Palmer) انگلیسی در سال 1821 تصمیم به ساخت ریل مخصوص آن و ارتقا تناسب این وسیله نقلیه با ریل گرفت. اما نیمه اول قرن بیستم، زمان خلق اولین مونوریل پیشرفته و شهری بود. در اوایل دهه 1930، طرح اولین مونوریل پیشرفته در شهر نیویورک ریخته شد. اما در واقع، این سال 1956 بود که اجرایی شدن اولین مونوریل در آمریکا را در شهر هوستون ایالت تگزاس به جهانیان نمایاند. پس از آن، مونوریل سان فرانسیسکو -شهر مه- در کنار دیگر شهرها ساخته شد.

42. خلبان نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا زیر قیچی آرایشگر و در حال مطالعه قبل از عملیات.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

نيروهاي مسلح انگليس که به نام "نيروهاي مسلح سلطنتي بريتانيا" و يا "نيروهاي مسلح علياحضرت ملکه" هم شناخته مي‌شوند، از لحاظ قانوني "نيروهاي مسلح تاج و تخت سلطنت" هستند. هم‌اکنون فرماندهي کل قوا بر عهده "اليزابت دوم" ملکه و وارث مقام سلطنت بريتانيا است. وزارت دفاع هم مسئوليت اداره نيروهاي مسلح بريتانيا را برعهده دارد. کنترل نيروهاي مسلح نيز بر عهده ستاد مشترک نيروهاي مسلح است که هم‌اکنون توسط ژنرال "ديويد ريچاردز" اداره مي‌شود.

نيروي هوايي سلطنتي رسما در 1918 بنيان گذارده شده و قديمي‌ترين نيروي هوايي جهان است. بمباران "درسدن" آلمان در جريان جنگ دوم جهاني که در آن بمب‌افکن‌هاي نيروي هوايي سلطنتي و نيروي هوايي ارتش آمريکا بيش از 25 هزار نفر غيرنظامي را در بمباران مناطق مسکوني کشتند، از نقاط تاريک کارنامه آن است.

43. تک تیرانداز آلمانی در جنگ جهانی دوم.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم
نقش تک‌تیراندازان آلمانی در جنگ جهانی دوم را به هیچ وجه نمی‌شود اندک انگاشت. در نبرد "نورماندی"، تک تیراندازان آلمانی به طور موثری بر روحیه سربازان انگلیسی و آمریکایی اثر تخریبی گذاشته و سایه‌ای از ترس و وحشت بر میدان نبرد افکندند.

بعد از پایان نبرد مشخص شد که تقریباً نیمی از گردان‌های درگیر آمریکایی از طرف تک تیراندازان مورد حمله قرار گرفته و متحمل تلفات شدند. سرسختی و مقاومت شدید تک تیراندازان آلمانی موجی از ترس و نفرت در بین سربازان آمریکایی به وجود آورد که وصف آن به راحتی ممکن نیست. این امر به قدری گسترش یافت که سراسر جبهه متفقین را شایعات و افسانه های عجیب در مورد تک تیراندازان پر نمود.

44. "پابلو اسکوبار (Pablo Scobar) " –امپراتور مواد مخدر- به همراه پسرش "خوآن پابلو" در مقابل کاخ سفید، اوایل دهه 1980.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

پابلو اسکوبار (1 دسامبر 1949 - 2 دسامبر 1993)، قاچاقچی کلمبیایی مواد مخدر بود. او یکی از مخوف‌ترین جنایتکاران جهان بود و در طول عمر خود به یکی از بزرگترین و ثروتمندترین قاچاقچیان کوکایین در جهان تبدیل شد. به دلیل حمایت‌های بی‌مانندش از فقرای کلمبیا، لقب رابین هود را برای خود بدست آورد. سرانجام در 2 دسامبر 1993، توسط پلیس کلمبیا کشته شد.

در این تصویر که در اوایل دهه 1980 گرفته شده، اسکوبار که هنوز تا تبدیل شدن به یک کابوس برای آمریکا فاصله داشت، از کاخ سفید دیدار می‌کند. پسرش "خوآن پابلو" نام داشت. اما پس از مرگ پدر و نابود شدن کارتل وی، به علت انزجار از اعمال وی، نام خود را به "سباستین ماروکوئین" (Sebastian Marroquin) تغییر داد. وی و مادرش "ویکتوریا" تا زمان حضور در فیلم مستند "گنا‌ه‌های پدرم" که در 4 اکتبر 2014 از شبکه HBO پخش شد، سکوت اختیار کردند. آنها در کوچ اجباری در آرژانتین زندگی می‌کنند. پسر اسکوبار، در حال حاضر مهندس معماری است.

45. گروه اولیه شرکت مایکروسافت؛ 7 دسامبر 1978. بیل گیتس (نفر اول از سمت چپ پایین تصویر) و پل آلن (نفر اول از سمت راست پایین تصویر) دو موسس این شرکت.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

در تاریخ ۴ آوریل سال ۱۹۷۵ شرکت مایکروسافت با مدیر عاملی بیل گیتس تاسیس شد.

بالا از سمت راست:

1.  جیم لین (Jim Lane)؛ این مدیر پروژه در سال 1985 از مایکروسافت جدا شد و به شرکت اینتل پیوست و سالیان بعد شرکت نرم افزاری خود را دایر کرد.

2. باب والاس (Bob Wallace)؛ وی پس از جدایی از مایکروسافت هزینه و وقت خود را صرف تحقیق در مورد داروهای روانگردان کرد و سپس شرکتی نرم افزاری به نام Quicksoft تاسیس کرد. والاس، در سال 2002 در اثر ذات‌الریه فوت شد.

3. استیو وود (Steve Wood)؛ وی در سال 1980 مایکروسافت را ترک کرد و به همکاری با پل آلن در چند شرکت دیگر ادامه داد. نهایتا، در سال 1996 شرکت سرویس‌های وایرلس تحت نام SinglePoint  را تاسیس کرد. ثروت  وی و همسرش هم اکنون 15 میلیون دلار است. او همسر "ماریا وود" است.

ردیف وسط از سمت راست:

1. گوردون لتوین (Gordon Letwin)؛ این برنامه نویس، وفادارترین فرد این جمع بعد از بیل گیتس بود. وی، تا سال 1993 در مایکروسافت فعالیت داشت. لتوین، از نظر اندازه قد هم پس از گیتس در این جمع نفر دوم بود. او دارای دامداری در آریزونا بوده و کمک‌های مالی بسیاری به فعالان محیط زیست می‌کند. هم اکنون ثروت  وی 20 میلیون دلار است.

2. مارک مک دونالد (Marc McDonald)؛ در سال 1984 به علت مخالفت با بزرگ شدن شرکت، آن را ترک کرد. پس از آن، به شرکت دیگر پل آلن به نام "آسیمتریکس" رفت. پس از مدتی به شرکت طراحی "دیزاین اینتلیجنس" رفت که در سال 2000 توسط مایکروسافت خریداری شد. بدین ترتیب، دوباره تبدیل به کارمند مایکروسافت گردید. هم اکنون ثروت  وی کمتر از 1 میلیون دلار است.

3. باب گرین برگ (Bob Greenberg)؛ در سال 1981 پس از موفقیت مایکروسافت در ساخت نسخه جدید Basic، این شرکت را به قصد کمک به شرکت خانوادگی خود برای تولید عروسک ترک کرد. این امر، موفقیت بسیاری را برای او در پیش داشت.

4. باب اوریر (Bob O'Rear)؛ وی ریاضیدانی بود که در بخش کنترل عملیات ناسا فعالیت می‌کرد و از جمله کادر هدایت قضیه سفر به ماه بود. در مایکروسافت، پست ریاضیدان ارشد را در اختیار وی قرار دادند. نقش بی‌بدیل وی در کدنویسی داس و اجرای آن بر روی رایانه‌های IBM بسیار درخشان بود. در سال 1983، مایکروسافت را به قصد دامداری در زادگاهش تگزاس ترک کرد. هم اکنون ثروت  وی 100 میلیون دلار است.

ردیف پایین از سمت راست:

1. پل آلن (Paul Allen)؛ یکی از 2 موسس مایکروسافت هم اکنون چندین شرکت داشته و طبق اعلام مجله فوربس 37 مین مرد پولدار جهان است.

2. ماریا وود (Maria Wood) ؛ وی کتابداری مایکروسافت بود. وی در سال 1980 شرکت را ترک کرد و به علت تبعیض جنسیتی علیه بیل گیتس شکایت کرد. هم اکنون در کنار همسرش "استیو وود" مشغول فعالیت است.

3. آندریا لوئیز (Andrea Lewis)؛ او نویسنده توضیحات نرم افزاری مایکروسافت بود. در سال 1983 از شرکت جدا شد و تا بحال بعنوان داستان نویس و روزنامه‌نگار فعالیت دارد. ثروت وی 2 میلیون دلار برآورد شده است.

4. بیل گیتس (Bill Gates)؛ سلطان رایانه‌ای مایکروسافت حالا دیگر با بنیاد خیریه خود دست و پنجه نرم می‌کند و در آخرین اعلام سال 2013، ثروتمندترین مرد جهان نام گرفت.

46. "اسامه بن لادن" در اوایل دهه 1980 در عنفوان جوانی.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

در سال‌های اولیه دهه 1980، اسامه بن لادن تبدیل به رابط میان استخبارات و جبهه مقاومت مجاهدین افغان شد. "احمد بادیب" –معاون وقت ترکی الفیصل- معلم اسامه در دوران دبیرستان بود. به گفته "استیو کول" (Steve Coll) –روزنامه نگار آمریکایی- در حالیکه سرویس اطلاعاتی عربستان ادعای فعالیت بن لادن بعنوان مامور این سازمان را رد می‌کرد، وی در حال انتقال انواع تسلیحات نظامی به مجاهدین افغانستان بود. استخبارات، "عبدالرسول صیاف" (Abdul Rasul Sayyaf) را بعنوان گزینه مطلوب رهبری جنگ می‌دید و این در حالی بود که سازمان امنیت پاکستان  "گلبدین حکمتیار" (Gulbuddin Hekmatyar) را می‌پسندید.  بن لادن، با اینکه این دو ائتلاف و اتحادی با یکدیگر نداشتند، به هر دو نزدیک شد.

47. سازمان ناسا قبل از ساخت و معرفی نرم افزار پاورپوینت.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم


48. تماشای صحنه انفجار از داخل کابین توسط خلبان در طی جنگ ویتنام، 1963.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

در سال 1963 کودتای ژنرال‌ها (که توسط آمریکا در آغاز ریاست جمهوری "لیندون جانسون" طراحی و هدایت شد) آغاز گردید و "نگوین دیم" –دیکتاتور ویتنام که پیش از آن مورد حمایت کامل امریکا بود- و برادرانش توسط کودتاچیان به قتل رسیدند. این سرآغاز ورود علنی آمریکا به صحنۀ جنگ ویتنام بود. 9 ماه پس از کودتا، تعداد سربازان آمریکا به 120هزار نفر رسید. ارتش آمریکا به طور علنی رویاروی قوای ویتنام ایستاد و این جنگ تا نیمۀ اول دهۀ هفتاد میلادی ادامه یافت. طی چهارسال اول جنگ ویتنام، تعداد سربازان آمریکایی مستقر در ویتنام جنوبی از یک صدهزار نفر به نیم میلیون نفر افزایش یافت. در این مدت طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت جنگ آمریکا، بیش از یکصد هزار بار حملۀ هوایی علیه ویتنام شمالی صورت گرفت و 5/2 میلیون تن بمب بر سر مردم این کشور ریخته شد. در سال1968 «نیکسون» رئیس جمهور وقت آمریکا با آگاهی از شکست قریب الوقوع آمریکا در جنگ، دستور خروج تدریجی نیروهای آمریکایی در عین تداوم جریان جنگ را صادر کرد.

49. شوخی رونالد ریگان –رییس جمهور وقت آمریکا- با محمد علی کلی –قهرمان بوکس سنگین وزن جهان- در کاخ سفید، سال 1983.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

50. "میخائیل گورباچف" –رییس جمهور وقت شوروی سابق- و "رونالد ریگان" –رییس جمهور وقت آمریکا- در اولین نشست برای بحث در مورد پایان دادن به جنگ سرد.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

در يازدهم اکتبر 1986 ، گورباچف و ریگان در "ریکیاویک"، پایتخت "ایسلند" دیدار کردند تا در مورد کاهش سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد در اروپا به گفتگو بنشينند. این امر، سرانجام، به امضای معاهده‌ی نیروهای هسته‌ای میان‌ برد (آی ان اف) در 1987 انجامید.

51. پیرزن 106 ساله ارمنی در حالیکه یک آ کا-47 به دست گرفته، از منزل خود محافظت می‌کند؛ 1990.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم


52. استیون اسپیلبرگ -کارگردان شهیر امریکایی- در پشت صحنه فیلم ایندیانا جونز: مهاجمین صندوق گمشده؛ سال 1980.


برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم


53. توپولف روسی مدل Tu-144 در حال آزمایش پرواز در سال 1969. توپولف، اولین هواپیمای حمل و نقل تجاری جهان بود.


برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

در اصل، هواپیمای توپولف 144 زودتر از کنکورد طراحی و ساخته شد. زیرا هواپیمای توپولف 144 طراحی شده به تاریخ 1960 و اولین پرواز آن 1968 بود ولی کنکورد طراحی شده در سال 1962 و اولین پرواز آن 1969 بود.

رقابت بسیار شدیدی بین این دو هواپیما برای گرفتن بازار در دنیا بود که در سال 1973 در نمایشگاه "لا بورژه" فرانسه توپولف دچار سانحه شد و همین امر باعث جلو افتادن رقیب اصلی یعنی کونکورد شد.

بعد از این حادثه دولت فرانسه اجازه ورود و بازدید متخصصان شوروی بر روی لاشه هواپیما و پیدا کردن جعبه سیاه را نمی‌دهند و بعد از مدتی می‌گویند که جعبه سیاه متلاشی شده است ولی بعد از رایزنی‌های چند روزه متخصصان شوروی موفق به بازدید از محل سقوط می‌شوند در کمال تعجب جعبه سیاه هواپیما را پیدا می‌کنند و بصورت محرمانه به شوروی می‌فرستند. نتیجه آنالیز جعبه سیاه تغییر ناگهانی جهت پروازی هواپیما و فشار جوی بسیار زیاد را نشان می‌دهد ولی برای چه این اتفاق افتاده هنوز مبهم است.

هنوز اذهان عمومی دنیای غرب بر این گمان است که هواپیمای کنکورد اولین هواپیمای مسافربری سوپرسونیک دنیاست و به همین دلیل توپولف 144 را "کنکوردسکی" می‌نامند. نامی که با شنیدن آن دوستداران علوم هوانوردی در روسیه بسیار خشمگین می‌شوند.

54. فیدل کاسترو –نخست وزیر  اسبق کوبا- در حال دود کردن سیگار برگ کوبایی در هاوانا؛ 1984.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

این مرد پولادین، تا به حال 638 بار توسط سازمان‌های امنیتی امریکا و انگلیس تحت ترور قرار گرفته و به علت هوش و تجربه بسیار محافظین خود و البته در مراتبی هم وجود شانس، چان سالم به در برده است. نام وی در سال 2011 به عنوان تنها رهبر سیاسی تاریخ که بیشترین بار مورد ترور واقع شده، در کتاب گینس ثبت شد. نکته جالب اینکه یکی از حرفه­‌ای‌ترین طرح‌های ترور وی توسط سازمان سیا، تعبیه بمب در سیگار برگ بود. اما محافظین وی، این طرح را نیز خنثی کردند.


55. الیزابت دوم –ملکه انگلیس- در حال شلیک با مسلسل L85 ساخت این کشور؛ سال 1993.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

این سلاح مرگبار، در دهه 1970 تولید و در دهه 1980 تکمیل شد. این مسلسل، که از خانواده SA80 است، در سال 1987 رسما جای L1A1 SLR را در ارتش انگلیس گرفت. این سلاح، گلوله‌هایی با ابعاد 5.56x45mm را تا برد 400 متری و با تعداد 600 تا 775 گلوله در دقیقه شلیک میکند.

56. کشتی تفریحی "مورمانسک" شوروی سابق که بر پهنه ساحل شهر بندری "سورور" در نروژ آرمیده است؛ 1994.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

تولد این کشتی گردشی به سال 1955 برمیگردد. در سال 1989 از سرویس خارج شد و در سال 1994 دستور تخریب آن صادر گردید که البته در نهایت غرق شد.


57. گفتگوی دو غول بزرگ تکنولوژی: استیو جابز و بیل گیتس؛ سال 1991.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

استیو جابز موسس و رییس شرکت اپل و از دوستان بسیار صمیمی و قدیم بیل گیتس -موسس مایکروسافت- بود. اما این استیو جابز بود که در آخر عمر چندان نگاه مثبتی نسبت به بیل گیتس نداشت. اما گیتس پس از مرگ جابز بدون واکنش به سخنانی که جابز پیشتر علیه وی گفته بود، تنها این را گفت:

"ما با هم بزرگ شدیم، ما رقیب شدیم، اما محصولات بزرگی ساختیم، قبل از فوت‌اش به ملاقات او رفتم، دلداری‌اش دادم. ما دو دوست خوب بودیم."

58. لحظه اولیه انتشار ویندوز 95 در امریکا.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

این سیستم عامل در روز 24 آگوست سال 1995 رسما انتشار یافت. متخصصین مایکروسافت در زمان ساخت آن، برای حفظ جنبه‌های امنیتی آن را "ویندوز 4" و "شیکاگو" خطاب می‌کردند.

59. لحظه‌ای که حادثه برخورد هواپیمای دوم یازده سپتامبر به جورج دابلیو بوش خبر داده شد.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم

در این لحظه جرج بوش در مدرسه ابتدایی بوکر برای مسئله اصلاحات آموزشی بوده است. خود، داستان را اینگونه بیان می‌کند: "حضور فردی را پشت سرم احساس کردم. "اندی کارد" آهسته سرش را پشت گوشم آورد و زمزمه کرد: دومین هواپیما با دومین برج برخورد کرد. هر کلمه را شمرده و با لهجه ماساچوستی‌اش گفت: به آمریکا حمله شده است".

60. شوخی جورج بوش پسر با جورج بوش پدر در سال 1990.

برداشت‌های تصویری از تاریخ معاصر جهان: بخش دوم


منابع و مآخذ:

http://rarehistoricalphotos.com/joseph-stalin-mugshot-held-okhrana-tsarist-secret-police-1911/
http://iliketowastemytime.com/tags/rare-historical-photos
http://caspiangeography.blogfa.com/post/20
http://www.luftarchiv.de/index.htm?/flugzeuge/horten/ho254.htm
http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=263
http://www.bartarinha.ir/fa/news/125096
http://www.civilstars.com/Thread-%D8%B3%D8%AF-%D9%87%D9%88%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%A8-%D9%87%D9%81%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86
http://elearning.roshd.ir/samirayan/daneshmandan/17.htm
http://fa.swewe.net/word_show.htm/?380639_1&%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF_%DA%86%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B4%D8%A7
http://ahans.blogfa.com/post-19.aspx
http://www.badassoftheweek.com/pavlichenko.html
https://www.timessquare.com/ny/find/all/places
http://daneshha.akairan.com/maghalat-persia/etlatoomoomi/abshar-niagara.html
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/341186
http://www.entekhab.ir/fa/news/109741/
http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B2+%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86+%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AA&SSOReturnPage=Check&Rand=0
http://www.beytoote.com/iran/pastime/san-francisco.html
http://aftabnews.ir/vdcenn8zxjh8wzi.b9bj.html
http://www.beytoote.com/iran/ancient/machu1-lost-city-incas.html
http://vista.ir/node/250608/%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA%D8%B3
http://www.aftabir.com/articles/view/social/urban/c4_1391675280p1.php/%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%86%DB%8C%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%87%D8%A7-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF
http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C+%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D8%B1&SSOReturnPage=Check&Rand=0
http://worldarmy.mihanblog.com/post/1472
http://mhnoroozali.persianblog.ir/post/74/
http://fararu.com/fa/news/115030/
http://fararu.com/vgld.9092yt0sjhf62yyal..html
http://fararu.com/fa/news/193310/
http://www.asriran.com/fa/news/271990/
http://militaryparsi.ir/Military-power/European-countries/1275-United-Kingdom-Military-Strength.html
http://tehrankids.blogfa.com/post/20
http://twistedsifter.com/2013/02/picture-of-the-day-pablo-escobar-visits-the-white-house/
http://www.businessinsider.com/microsoft-1978-photo-2011-1?op=1
http://www.worldit.ir/16321/
http://www.rahpoo.com/?spkPath=Gorbachof
http://www.aerospacetalk.ir/vb/showthread.php/31447)
http://battlefield.wikia.com/wiki/L85
http://www.khabaronline.ir/detail/292826/ict/internet
http://www.asriran.com/fa/news/355050/
برچسب ها: عکس ، شیرازه ، تصاویر ، تاریخ
نظرات بینندگان