کد خبر: ۶۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۲۵ آبان ۱۳۹۳
یک کارشناس اقتصاد مسکن:

بی توجهی به مسکن مهر شانه خالی کردن از دغدغه‌های رهبری است

چگونه برای پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصدی مسکن مهر ۴۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده اما برای ۱۷ درصد باقیمانده ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز است؟

به گزارش شیرازه فرهاد بیضایی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: بانک مسکن حدود 43 هزار میلیارد تومان به مسکن مهر تخصیص اعتبار داده است، از سوی دیگر طبق گزارش وزارت راه و شهرسازی تاکنون با هزینه کرد این 43 هزار میلیارد تومان از طریق خط اعتباری انجام شده حدود مسکن مهر 83 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی تصریح کرد: سئوال اساسی از وزیر راه و شهرسازی این است که چگونه می‌شود 83 درصد پروژه‌ای با 43 هزار میلیارد تومان انجام شود ولی 17 درصد باقیمانده 50 هزار میلیارد تومان پول باشد.

وی با بیان این‌که 17 درصد بیشتر از مسکن مهر باقی نمانده است، گفت: ممکن دولت یک سری ان قلت دیگر در مسکن مهر بیاورد مثل این‌که پروژه‌های مسکن مهر به خدمات روبنایی نیاز دارد. قضیه خدمات روبنایی مشخص است و متولیان خاص خودش را دارد که تامین مالی آن متفاوت از خط اعتباری مسکن مهر است.

کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به این‌که خدماتی مانند کاربری‌های تجاری، فضای آموزشی و... بر عهده نهادهای مربوطه است، افزود:‌علاوه بر این دولت می‌تواند از محل تهاتر زمین منابع مالی این خدمات را تامین کند.

بیضایی با بیان این‌که تهاتر یک شیوه مسبوق به سابقه در تامین بودجه‌های عمرانی دولت است، خاطرنشان کرد: بنابراین احساس می‌شود برخی مسئولان برای انجام ندادن مسکن مهر و شانه خالی کردن از دغدغه رهبر معظم انقلاب از اتمام مسکن مهر اقدام به اغراق و بزرگنمایی در هزینه‌های مسکن مهر می‌کند.

وی یادآور شد: آن چیزی که آخوندی در گزارشاتی که به نهادها و مسئولان ارائه کرده تا کنون به‌صورت رسمی اعلام کرده که پروژه‌های مسکن مهر بین 50 تا 55 هزار میلیارد تومان نیازمند تسهیلات بانک مسکن است.

وی گفت:‌تاکنون 43 هزار میلیارد تومان از خط اعتباری مسکن مهر پرداخت شده و ممکن است مابقی منابع مالی مورد نیاز از طریق بازگشت اقساط در اختیار پروژه‌ها قرار بگیرد، بنابراین اگر دولت همت جدی داشته باشد و وزیر وقت برای مسکن مهر بگذارد امکان اتمام مسکن مهر تا سال 94 وجود دارد.

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که مسئله اصلی در حوزه مسکن مهر عدم حمایت جدی شخص وزیر است نه تامین مالی، افزود: آن چیزی که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند این بوده که وزیر راه متاسفانه فقط 4 بازدید از طرح‌های مسکن مهر داشته است، این مسئله باعث شده که این وزارتخانه اگر فرض بر این بگذاریم که 1.2 میلیون واحد مسکن مهر باقیمانده باشد حدود 40 تا 45 هزار میلیارد تومان را در اقتصاد کشور معطل کرده و بیکاری مضاعفی را به دلیل عدم پیگیری مسکن مهر به کشور تحمیل کرده است.

بیضایی ادامه داد: بعلاوه این‌که ممکن است در آینده ضررهای کلان اقتصادی را متوجه اقتصادی کشور کند.

نظرات بینندگان