کد خبر: ۶۳۰۲۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۲۶ آبان ۱۳۹۳
شیرازه گزارش می دهد؛

تیپ‌شناسی تجمع‌کنندگان برای مرحوم پاشایی؛ از دوستداران هنر تا افراد همیشه خوشحال و لجن های فتنه گر!

اصلی‌ترین گروه در این تجمع‌ها، دوست‌داران واقعی پاشایی بودند که بدون هرگونه نیت سوء صرفا برای ابراز همدری با خانواده او و بیان غم و اندوه خود دست به تجمع زدند

به گزارش شیـرازه؛ جمعه شب گذشته، وقتی خبر فوت مرتضی پاشایی خواننده جوان و محبوب کشورمان اعلام شد، برخی برای ابراز احساسات خود، بهترین شیوه را تجمع در بلوار چمران شیراز که حالا دیگر مرغ عزا و عروسی شده، دانستند و خیلی زود در برخی گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی موبایلی، قرار گذاشته شد. اما وقتی تجمع صورت گرفت، مشخص شد که ماجرا کمی فراتر از یک تجمع برای حامیان پاشایی است. این مساله در سایر نقاط استان فارس و ایران نیز صورت گرفته است.

به نظر می‌رسد تیپ‌شناسی افراد حاضر در این تجمعات، می‌تواند بیان‌گر اهداف متفاوت حاضران در آن باشد؛

دوست‌داران واقعی، حامیان اندوهگین

اصلی‌ترین گروه در این تجمع‌ها، دوست‌داران واقعی پاشایی بودند که بدون هرگونه نیت سوء صرفا برای ابراز همدری با خانواده او و بیان غم و اندوه خود دست به تجمع زدند. شعارهایی که این افراد سر می‌دادند رنگ و بوی غم داشت و البته برخی از حامیان نیز قطعات اجرا شده توسط پاشایی را با هم زمزمه می‌کردند. برخی نیز شمع روشن کردن و دعا و صلوات را ترجیح می دادند.

این‌که آیا چنین تجمعاتی با توجه به این‌که خانواده مرحوم پاشایی نظر متفاوتی در خصوص برگزاری آن داشتند، امری درست بوده است یا نه و یا این‌که آیا اساسا برگزاری چنین تجمعاتی بدون در نظر گرفتن موارد قانونی و حتی فرهنگی، مطلوب است یا خیر، اگرچه مواردی قابل تامل است اما با توجه به هدف این تیپ افراد، در نهایت جامعه نظر منفی‌ای نسبت به آن ندارد.

تشییع مرتضی پاشایی، تجمع علاقمندان مرتضی پاشایی، طبیعت زیبایی پاییزی، حریق طولانی در بازار و ...

افراد همیشه خوشحال!

در این تجمعات، برخی افراد با هدف حضور در یک برنامه سرگرم‌کننده که جنبه‌های تفریحی و ضد فرهنگی‌ای چون اختلاط نیز دارد، خود را به بلوار چمران رساندند تا از تجمع و ابراز اندوه حامیان پاشایی، بهره‌ای برده و خوشحالی شبانه‌شان را این‌ بار در مراسم گرامی‌داشت یک مرحوم ابراز دارند. این افراد عمدتا هدف مهمی ندارند و خیلی زود جهت‌دهی می‌شوند.

فتنه‌گرانی که دوباره بهانه پیدا کردند

اما آن‌چه باعث شد تا تجمعاتی که برای مرحوم پاشایی برگزار شد، کمی رنگ و بوی سیاسی به خود بیگرد، حضور یک اقلیت فرصت طلب بود که هر از چند وقت، وقتی کسی فوت می‌شود، بروز می‌شوند تا بلکه با یادآوری خاطرات نوستالژیک ایام فتنه، کمی آرام بگیرند و پرنده خیال خود که متوهمانه در پی سرنگونی نظام بود را، تیمار کنند. این افراد نه برای فوت پاشایی اندوهگین‌اند و نه به فکر مستی شبانه‌اند بلکه فقط و فقط به دنبال این‌اند که از پی هر تجمعی که جوانان این کشور برگزار می‌کنند، بهره‌ای ببرند تا بگویند ما زنده‌ایم غافل از این‌که این زندگی آن‌ها، آن‌قدر انگل‌وار است که حتی صدای خودی‌های‌شان را هم درآورده. این افراد در در هر جلسه‌ای که وارد شوند، سعی دارند تا جهت جلسه را به سوی افکار پلید و تفرقه‌افکنانه و تاریخ مصرف گذشته خود سوق دهند؛ البته این هدف در تجمعی که در بلوار چمران شیراز برگزار شد، عملی نشد.

خاکستری‌هایی که همیشه هستند!

یک عده هم در این تجمعات صرفا تماشاگر هستند و شاید کم‌ترین شناختی از مرحوم پاشایی هم نداشته‌ باشند اما بر اساس حس کنجکاوی و تمایل به مشاهده آن‌چه می‌گذرد، در صحنه حضور دارند. بسته به شخصیت و علایق این افراد خاکستری، جهت‌دهی آنان توسط سایر گروه‌ها چندان کار مشکلی نیست.

(تصاویر) مراسم تشییع مرتضی پاشایی

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳
6
با فوت چهره هایی مردمی رسانه های معاند سعی در سوء استفاده از این فضا داشتند و تلاش نمودند جریان مورد پسند خود را در داخل به راه بیندازند.

اما پس از این جریان سازی ها، خانواده پاشایی بیانیه ای را منتشر کردند و در آن گفتند:

«از همه ملت ایران و طرفداران مرتضی پاشایی که در غم خانواده آن مرحوم سهیم هستند تشکر می کنیم و بر خود لازم می دانیم چند نکته مهم را اعلام داریم:

1- طرفداران مرتضی پاشایی کسانی هستند که شفای وی را از طریق برگزاری زیارت عاشورا و دعای توسل می خواستند.

2- شخص مرتضی پاشایی عاشق اهل بیت و اسلام و معنویت و مردم بود.

3- خانواده و خاندان مرتضی پاشایی افرادی در خط انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی و از مریدان اهل بیت هستند.»

پدر مرتضی پاشایی همچنین به مهر هم گفت: «ما از اینکه برخی افراد از ابراز احساسات مردم سواستفاده کرده و برخی اجتماعات را به حاشیه کشانده اند بسیار متاسفیم و می دانیم که طرفداران واقعی پسرم خواستار ایجاد هیچ نوع حاشیه ای نیستند.»
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳
4
شما با این متن به خیلی ها توهین کردید. به نسل دهه شصتی ها.... پاشایی اولین دهه شصتی بود که اینطور با عظمت به آن پرداخته شد. نسلی که همیشه پشت سر انقلابیون و دهه پنجاه قرار می گرفت و در هیچ معادله ای روی آن حساب نمی شد. نسلی که نه فتنه گر است نه ضد انقلاب است نه بهایی است و هزاران انگ دیگه ای که روزی کارایی داشت برای از میدان به در کردن رقیبانتان. خودتان را به خواب نزنید لطفن. بیشتر فکر کنید و همه چیز را از پشت کلیشه کهنه ذهنتان نبینید. الان وضع فرق کرده...
ناشناس
درود به شرفت
احمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳
0
تا کی میخواید واقعیتها رو نبینید
payman
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳
0
خدابيامرزد
ولي درموردمرحوم پاشايي اينقدنوشتين كه.........ازهمه جا ... چي بگم بازم خدا بيامرزد