کد خبر: ۶۳۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۳
پنج واکسن در یک واکسن:

سیاری: با تزریق واکسن پنتاوالان 90 درصد کودکان ایمن می شوند

دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دکتر مصطفی قانعی رئیس انستیتو پاستور ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع آغاز طرح واکسیناسیون کودکان با واکسن پنتاوالان پرداختند.
به گزارش شیرازه به نقل ازباشگاه خبرنگاران، دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دکتر مصطفی قانعی رئیس انستیتو پاستور ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب سه شنبه 27 آبان ماه به بررسی موضوع آغاز طرح واکسیناسیون کودکان با واکسن پنتاوالان پرداختند.
 
در ابتدای این برنامه دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به اولین سوال مجری برنامه مبنی بر تشریح لزوم وجود پنتاوالان در کشور اظهار داشت: واکسیناسیون یا ایمنی سازی کودکان در برابر بیماری های واگیردار باصرفه ترین، موثرترین و کم هزینه ترین کارها است که این کار در دنیا انجام می شود و در کشور ما نیز تاکنون ما بر علیه 9 بیماری که قدرت کشندگی بالا و معلولیت کودکان را ایجاد می کند خود را واکسینه کردیم.
 
دکتر سیاری ادامه داد: از سال 1382 به این سمت واکسن جدیدی را به نظام مراقبت یا برنامه ایمن سازی کودکان اضافه نکرده بودیم که خوشبختانه دولت تدبیر و امید با اعتباراتی که در نظر گرفت توانستیم واکسن پنتاوالان را که واکسن جدید و متشکل از 5 واکسن که در یک ترکیب و در یک طریق انجام می شود را امروز با حضور ریاست جمهوری رونمایی کنیم.
 
معاون بهداشتی وزارت بهداشت یادآور شد: این واکسن شامل واکسن ثلاث تحت عنوان، دیفتری،کزاز، سیاه سرفه و هپاتیت ب و هموفلوس آنفلانزاست.
 
وی ادامه داد: "هموفلوس" میکروبی است که از طریق ترشحات دهان و بزاق منتقل می شود و به علت این که شیرخواران از نظر ایمنی دچار ضعف هستند؛ مستعد ورود این میکروب به بدن خود می شوند و اگر این میکروب وارد بدن شیرخوار شود به خطر مننژیت به معنای التهاب چرکی پرده های مغز  منجر می شود.

با تزریق واکسن پنتاوالان 90 درصد کودکان ایمن می شوند

دکتر سیاری ادامه داد: مننژیت بیماری خطرناک و کشنده ای است که اگر درمان هم شود این خطر را دارد که اختلالاتی از نظر شنوایی بینایی، تشنج و عقب ماندگی ذهنی برجای بگذارد لذا با این واکسن 90 درصد کودکان ایمن می شوند.
 
معاون بهداشتی وزارت بهداشت تصریح کرد: تزریق این واکسن از 2 ماهگی شروع می شود و به جای واکسنی است که قبلاً به عنوان هپاتیت ب به صورت جداگانه و واکسن ثلاث می زدیم و از امروز این واکسن برای کودکان 2 ماهه کشورمان که حدود 1 میلیون و 430 تا 450 تزریق خواهد شد.
 
در ادامه برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری دکتر مصطفی قانعی رئیس انستیتو پاستور ایران که به صورت تلفنی در این برنامه شرکت کرده بود در پاسخ به این سوال که این واکسن کودک را در برابر چه بیماری هایی واکسینه می کند و در خصوص مختصات این واکسن اظهار داشت: ایمنی جدیدی که این واکسن نسبت به قبل حاصل می کند فقط اضافه شدن هموفیلوس آنفلانزا است.
 
وی اضافه کرد: نکته ای که در این واکسن است این است که این واکسن به صورت مایع ترکیب شده است که ترکیبات آن به گونه ای است که ضمن حفظ خاصیت بقا و دوام نیز دارد.
 
رئیس انستیتو پاستور ایران اظهارداشت: خوشبختانه ما در کشور ترکیبات این واکسن را به طور مجزا در اختیار داشتیم و واکسن سه گانه و هپاتیت در انستیتو پاستور تولید می شد و در خصوص هموفیلوس آنفلوآنزا نیز خوشبختانه یک بخش خصوصی کار تولید این واکسن را آغاز کرده  که پرونده آن تا یک ماه دیگر نهایی خواهد شد.
 
قانعی تصریح کرد: آن چه که ما امروز به آن دسترسی پیدا کردیم ترکیبی از این 5 واکسن است و قرار است تکنولوژی فرمولاسیون این 5 واکسن را با یکدیگر در کشور نهادینه کنیم که این کار از فروردین سال آینده شروع و عملیات آن 6 ماه طول خواهد کشید و پس از آن نیز تست پایداری خواهد داشت و پس از آن نیز 6 ماه باید تست شود تا با روز اول مشابه باشد و پس از آن نیز باید روی کودکان تست شود و در صورتی که ایمن سازی آن معادل خارجی باشد اجازه ورود به بازار را پیدا خواهد کرد.
 
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با این واکسیناسیون چقدر می شود از ابتلا به انواع مختلف عفونت هموفیلوس آنفلوآنزا جلوگیری کرد با توجه به این که طبق آمار حدود 3 تا 5 درصد بیمارهای مننژیتی جان خود را از دست می دهند،اظهار داشت: خوشبختانه تا 90 درصد این واکسن قدرت پیشگیری دارد و این کفایت می کند تا این واکسن در واکسیناسیون کشوری قرار گیرد و تمام افراد سالم از آن استفاده کنند.

رئیس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: تزریق واکسن پنتاوالان زمانی است که فرد سالم است لذا آن را زمانی تزریق می کنیم که قدرت پیشگیری آن بسیار بالا باشد.
 
واکسن هپاتیت (ب) شیوع این بیماری را 1 درصد کم کرده است و متعاقب آن سرطان کبد کاهش پیدا می کند
 
دکتر قانعی در ادامه درخصوص این که این واکسن در مورد هپاتیت( ب) عمل می کند و آیا همانند قبل باید  واکسن هپاتیت (ب) در سنین بالاتر یادآوری شود پاسخ داد: در عین این که ما پنتاوالان را در اختیار مردم قرار دادیم هپاتیت (ب) را به صورت مجزا نیز در اختیار نظام بهداشتی قرار دادیم که فعلاً این واکسن به افراد سنین بالا زده می شود،اما در برنامه های معاونت بهداشتی قرار است که در کمپین جوانان هم که می خواهند از واکسن هپاتیت (ب) استفاده کنند بتوانند با استفاده از کارایی بسیار خوبی که این واکسن داشته از آن استفاده کنند،ضمن این که واکسن هپاتیت (ب) شیوع هپاتیت را یک درصد کم کرده و این یعنی این که متعاقب آن سرطان کبد کاهش پیدا می کند لذا در صددیم با توجه به کارایی این واکسن آن را به صورت مجزا نیز در دسترس قرار دهیم.
 
وی اظهار داشت: خبر دیگر این است که در نظر داریم واکسن هموفیلوس آنفلوآنزا را به صورت مجزا در اختیار مردم قرار دهیم که با برنامه ای که دکتر سیاری ارائه خواهد داد،افرادی که صلاح دانسته شود این واکسن تزریق می شود.
 
رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه واکسن های دیگری قرار است در برنامه ملی واکسیناسیون قرار گیرد اظهار داشت: ما یک کمیته کشوری واکسن داریم که این کمیته است که تصمیم می گیرد چه واکسنی لازم است اضافه شود.
 
دکتر قانعی ادامه داد: یکی از واکسن هایی که  در کمیته تایید شده واکسنی است که برای اسهال کودکان استفاده می شود و مانع اسهال کودکان خواهد شد، واکسن دیگری که در برنامه است واکسن آی پی یو یعنی کلیه تزریقی است که اگر بتوانیم به تولید این واکسن در داخل کشور دسترسی پیدا کنیم پنتاوالان یا واکسن 5 گانه قابلیت تبدیل به واکسن 6 گانه را خواهد داشت و با یک تزریق می توان 6 واکسن را دریافت کرد ، واکسن دیگر واکسن سینه پهلو، و پس از آن واکسن دهانه رحم زنان است که این واکسن ها می توانند در برنامه قرار بگیرند.
 
در ادامه دکتر سیاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که ظاهراً قرار شده واکسن "هموفیلوس" آنفلوآنزا در داخل کشور تولید شود و تاکنون چه اقداماتی در داخل کشور صورت گرفته اظهار داشت: از آن جایی که واکسن پنتاوالان 5جزء دارد را دو جزء آن مانند هپاتیت (ب) در کشور تولید می شود،ثلاث نیز قبلاً در ایران تولید می شد اما به دلیل تحریم ها مدتی بود تولید آن متوقف شده بود بنابراین در زمینه تولید این واکسن نیز در حال حاضر مشکلی نداریم اما واکسن هموفیلوس می ماند که در صددیم تکنولوژی این واکسن را با مشارکت انستیتو پاستور انستیتو رازی و بخش خصوصی وارد کنیم و با وارد کردن تکنولوژی آن برآورد می شود که طی 2 سال این واکسن در ایران تولید شود.
 
معاون بهداشتی وزارت بهداشت یادآور شد: در حال حاضر این واکسن ( هموفیلوس آنفلوآنزا) وارد می شود و از نظر کیفیت نیز مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است ؛چرا که هر واکسنی که بخواهد وارد چرخه ایمن سازی شود باید تاییدیه سازمان جهانی بهداشت راداشته باشد و مراحل آزمایشی لازم را انجام داده باشد؛لذا ما در حال حاضر یک واکسن سالمی را داریم و قطعاً در آینده آن را تولید خواهیم کرد.
 
وی با بیان این که در حال حاضر 14 واکسن وجود دارد اظهار داشت: واکسن پنتاوالان دهمین واکسن تولیدی است و در نظر داریم 4 واکسن را به تدریج با تامین مالی که انجام خواهد شد وارد برنامه ایمن سازی  کنیم.
 
دکتر سیاری یادآور شد:در هشت ساله گذشته بالاترین درآمد را  کشور داشت اما این واکسن متاسفانه وارد کشور نشد؛اما دولت حاضر با مشکلات مالی که دارد قبول کرد این واکسن را هم به برنامه ایمن سازی اضافه کند که این موضوع جای تقدیر و تشکر دارد که دولت برای سلامت مردم اهمیت قائل می شود ولو این که در تنگنای اقتصادی وجود دارد این سرمایه گذاری را انجام داد.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد: ما در  تحول حوزه بهداشت 6 برنامه و 8 پروژه را داریم که تولید این واکسن جزء کوچکی از این برنامه هاست.
 
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که تمامی این اتفاقات در راستای طرح تحول نظام سلامت محقق شده  لذا توضیح کلی دهیم که لزوم و کلیت وجود طرح تحول سلامت در کشور به کدام دلیل است اظهار داشت: این موضوع به چند عامل بستگی دارد، یکی عامل ناکارآمدی این سیستم بود و این که زمانی که ما این سیستم را طراحی کردیم  شبکه های بهداشتی درمانی در روستا بهتر طراحی شده بود و خدمات فعال ارائه می شد و پزشک خانواده را از سال 84 مستقر کردیم به دلیل عدم پیوستگی این شبکه ها و عدم پوشش بیمه حمایت مالی آنچنانی از مردم نمی شد و مردم می بایست بخش زیادی از هزینه های درمانی را پرداخت می کردند.

دکتر سیاری با بیان این که در ایران به دلیل افزایش هزینه تورم حدود 60 درصد هزینه های درمان از جیب مردم پرداخت می شد،گفت: این با عدالت اجتماعی مغایر بود چون در حوزه سلامت یکی از مباحثی که مطرح می شود  عدالت در حوزه سلامت است باید اطمینان کرد که مردم به امکانات درمانی با کیفیت بالا و قیمت مناسب دسترسی دارند.
 
سیاری در ادامه افزود: با مشارکت مردم و با تخصیص اعتبارات مالی از محل قانون هدفمند سازی یارانه امکان وارد کردن واکسن جدید به کشور فراهم می شود.
 
معاون بهداشتی وزارت بهداشت و آموزش پزشکی با بیان این که اولویت ما در طرح تحول نظام سلامت با روستا ها است،بیان داشت: چند اقدام عمده را در روستاها انجام دادیم، اول این که توانستیم با این طرح 980 پزشک را اضافه کنیم، در حال حاضر 5 هزار ماما در روستاها داریم سال گذشته 250 قلم دارو برای خدمات درمانی در روستاها داشتیم که این رقم را امسال به 440 قلم افزایش داده ایم.
 
سیاری با بیان این که مراکز درمانی ما سال ها بود که تعمیر نشده بودند ابراز داشت:در همین راستا توانستیم از 2430 مرکز درمانی روستای 884 مرکز را تعمیر کنیم.

سیاری با اشاره به این که در دولت تدبیر و امید استقبال خوبی نسبت به سلامتی مردم شده است گفت: دولت و مقام معظم رهبری همه توجهشان را به سلامت مردم معطوف کردند و به دنبال تامین منابع مالی آن نیز هستند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که امروز در سازمان مدیریت در خدمت اقای نوبخت بودیم گفت: ایشان اعلام کردند که دولت به همه تعهدات خود عمل خواهد کرد.

وی با اشاره به گفته رئیس جمهور مبنی بر طرح تحول سلامت افزود: رئیس جمهور فرمودند که در آغاز کار هستیم و باید به تلاش خود ادامه بدهیم.

سیاری با بیان این که به طور تمام وقت از صبح تا 10 شب مشغول طراحی، برنامه و اجرا هستیم ادامه داد: در حوزه بهداشت 6 برنامه و 8 پروژه داریم به گونه ای که یکی از پروژه های 11 بسته خدمت دارد که یکی از آن خدمات ایمنی سازی است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که ما درصدد هستیم تا سلامت مردم ایران را ارتقا دهیم،خاطر نشان کرد: مردم باید در این راستا مسئولیت پذیر باشند.

وی با اشاره به این که در بسته خدمت رسانی واکسن قرار داده شده است،گفت: باید به مردم آموزش دهیم تا از سلامت خود صیانت کنند.

90 درصد سیگاری ها مبتلا به سرطان ریه می شوند

سیاری با اشاره به این که روزانه 10 میلیارد تومان از سوی مردم صرف مواد دخانی می شود،ادامه داد: 90 درصد سرطان ریه مربوط به کسانی است که سیگار می کشند بنابراین خطر حمله قلبی در کسانی که سیگار می کشند 4 برابر است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان این که مالیات سیگار در کشور پایین است اضافه کرد: باید مالیات سیگار را افزایش دهیم تا گران تر شود.

وی با اشاره به مصرف فست فود از سوی برخی افراد گفت: روغن مصرف شده در فست فود ها نامناسب است زیرا مشکل روغن پالم داشتن اسید ترانس است که برای بدن بسیار عوارض جبران ناپذیری دارد.

سیاری با اشاره به این که روغن مایع را وارد کشور می کنیم و در نهایت پس از هیدروژنه شدن به روغن جامد تبدیل می شود گفت: ترانس در بدن خطرناک است زیرا سبب سکته زودرس قلبی می شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به عادت غلط غذایی از سوی مردم در مصرف نمک خاطرنشان کرد: 10 تا 12 گرم در روز نمک مصرف می کنیم این در حالی است که باید این مقدار به 5 گرم برسد.

وی با اشاره به این که 33 لیتر سرانه مصرف نوشابه است که باید کاهش یابد اضافه کرد: بنده 20 سال است که دست به نمکدان نزده ام .

مردم باید هفته ای 150 دقیقه تحرک داشته باشد

سیاری با اشاره به این که مردم باید 150 دقیقه در هفته تحرک داشته باشند افزود: ورزش به سلامت بدن کمک می کند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ویژگی های پیاده روی افزود: باید تند بدویم و این امر مستلزم این مسئله است که شهرمان آماده باشد و همه بخش ها همکاری های لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به این که باید در راستای ارتقاء سلامت گام های اساسی برداشته شود افزود: عوامل اثرگذار در سلامت 50 درصد مربوط به بخش های اجتماعی و 25 درصد مربوط به حوزه بهداشت است؛ بنابراین تمام تلاش ما در راستای فراهم کردن 25 درصد حوزه بهداشت است.

سیاری با اشاره به این که باید مردم را توانمند کنیم تا در راستای ارتقاء سلامت خود گام بردارند افزود: بخش های دیگر باید در این راستا حرکت کنند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اصلاح سیستم افزود: باید به صورت پیوسته از مردم مراقبت کنیم .

وی با اشاره به تربیت نیروی انسانی آموزش دیده و کارآمد ادامه داد: باید عدالت بین رشته ای در حوزه سلامت به وجود آید،بنابراین مردم باید به خدمت با کیفیت بیشتر دسترسی داشته باشند.

سیاری گفت: باید میان پزشک،پرستار، پیراپزشک،ماما ،عدالت وجود داشته باشد این در حالی است که میان درآمد حداقل و حداکثر تفاوت گسترده ای وجود دارد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی؛معرفت ملی، منزلت اجتماعی، تامین مالی و موقعیت اقتصادی را 4 دلیل رفتن مردم به دانشگاه دانست و عنوان کرد: متاسفانه برخی از رشته ها داوطلب ندارند.

ضرورت ایجاد عدالت در درآمد

وی با اشاره به ضرورت ایجاد عدالت در درآمد افزود: زیاده خواهان باید محدود شوند بنابراین نباید بی عدالتی اپیدمی شود.

سیاری با اشاره به این که پول زیرمیزی را کسانی دریافت می کنند که زیاده خواه هستند گفت: وزیر بهداشت در این حوزه اقدامات خوبی را انجام داده است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ایجاد تعادل در درآمد پزشکان افزود: در این حوزه قدم های خوبی برداشته شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا زیرساخت های طرح پزشک خانواده فراهم نیست گفت: در سال 1384 در وزارت بهداشت بودم به طوری که برنامه پزشک خانواده روستا را آغاز کردیم.

سیاری با اشاره به این که 5 هزار و 550 پزشک در روستا تحت عنوان پزشک عمومی در قالب پزشک خانواده روستایی فعالیت می کنند خاطرنشان کرد: متاسفانه در شهرها قبل از آن که زیرساخت ها فراهم شود،پزشک خانواده ایجاد شد این در حالی است که باید ابتدا مردم آماده می شدند و جامعه پزشکی آماده همکاری می شد و بعد به سراغ پزشک خانواده می رفتند.

پزشک خانواده در روستا موفق بود

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان این که پزشک خانواده در روستاها موفق بود ادامه داد: پزشک خانواده روستا باعث شده که مرگ نوزادان کمتر و دیابت بهتر شود.

وی با اشاره به این که پزشک خانواده در شهرها موفق نبود ادامه داد: این طرح در دو استان فارس و مازندران اجرا شد.

سیاری با بیان این که تلاش کردم این برنامه را اصلاح کنم و زیرساخت های آن فراهم سازم گفت: همه افراد باید پرونده الکترونیک داشته باشند؛اما این در حالی است که موفق نشدیم برای همه این مهم را فراهم کنیم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که در راستای اصلاح آن اقدامات خوبی انجام شده است افزود: خدمات مراقبت های اولیه بسیار موثر بوده است.

وی با بیان این که پوشش واکسیناسیون 95 درصد است ادامه داد: در سال 2013 ، آمار مرگ و میر به دلیل سرخک در دنیا 120 هزار کودک اما در طی 5 سال اخیر در ایران هیچ گونه مرگ و میری به دلیل سرخک وجود نداشته است.

سیاری با اشاره به این که تا دورترین نقطه به مردم خدمات لازم را ارائه می کنم افزود: در سال 2013 ، 1774 نفر در آلمان به سرخک مبتلا این در حالی است که در ایران 102 مورد مبتلا داشته ایم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که پزشک خانواده شهری نتوانستیم به جایی برسانیم اظهار داشت: بخش بهداشت باید تقویت شود بنابراین باید پزشک خانواده به تدریج در کشور توسعه یابد.

دولت باید در جهت عدالت،از سلامت مردم حفاظت کند


وی با تاکید بر این که سلامت امری همگانی است خاطرنشان کرد: همه باید به خدمات سلامت دسترسی داشته باشند بنابراین دولت باید در جهت عدالت از سلامت مردم محافظت کند.

سیاری با بیان این که خود مردم باید به میدان بیایند و مراقب سلامتی خود باشند،ادامه داد: بیماریهای واگیردار با واکسن قابل پیشگیری است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان این که بعد از 10 سال واکسن جدیدی را به واکسن ها اضافه کرده ایم اظهار داشت: از امروز این واکسن 5 گانه به کودکان دو ماهه تزریق خواهد شد.

وی با اشاره به این که برنامه جاری در بدو تولد نوزادان تغییر نخواهد کرد، ادامه داد: مادران باید به تدریج این واکسن 5 گانه را به فرزندانشان تزریق کنند .

سیاری با اشاره به این که در 8 ماه اخیر دستاورد خوبی داشته ایم گفت: هزار و 950 خانواده بهداشت در دست ساخت است به طوری که 980 پزشک جدید باید به این پروژه اضافه شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که که خدمات دندانپزشکی برای کودکان زیر 14 سال ارائه خواهد شد،گفت: برای 10 میلیون و 100 هزار نفری که در حاشیه شهرها هستند،برنامه داریم به طوری که برنامه ی جداگانه ای هم برای کلان شهر تهران در نظر گرفته ایم.

وی با اشاره به این که هر هزار خانواده یک نفر کارشناس سلامت خواهند داشت،افزود: مردم خدمات را از طریق بخش خصوصی باید دریافت کنند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان