کد خبر: ۶۳۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۲۹ آبان ۱۳۹۳
رئیس سازمان انرژی اتمی:

روسیه 4 نیروگاه دیگر در بوشــهر می‌سازد

پیش‌بینی شده است که تحویل این نیروگاه 108 ماه به طول بینجامد
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی چهارشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: سال گذشته اعلام کردند که در سال 1393 شاهد امضای قراردادهای جدیدی برای احداث نیروگاه‌‌های جدید هستیم و این امر با تأکید رئیس جمهور جدیت بیشتری یافت.

وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای افزود: طی مذاکرات سخت با روس‌ها نهایتاً هفته گذشته به مسکو رفتم و پروتکلی را با آنها برای احداث نیروگاه برق هسته‌ای امضا کردم.

صالحی با اشاره به امضای پروتکل ساخت نیروگاه هسته‌ای در سال 1392 با روس‌ها تصریح کرد: در زمان امضای پروتکل با روس‌ها آنها به ایران پیشنهاد داده بودند تا 4 نیروگاه دیگر در بوشهر ساخته شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه طبق قراردادی که با روس‌ها منعقد شده پیش‌بینی شده است که تحویل این نیروگاه 108 ماه به طول بینجامد، اظهار داشت:‌ بیش از 8 سال طول می‌کشد تا این نیروگاه تحویل جمهوری اسلامی ایران شود.

وی تصریح کرد:‌ ساخت نیروگاه بوشهر توسط روس‌ها از سال 1392 شروع شده و 10 سال هم تحویل آن زمان برد اما نیروگاه جدید حدود 8 سال و نیروگاه بعدی پس از آن کمتر از این زمان به طول خواهد انجامید.

وی با اشاره به زیرساخـت‌های سوخت‌ هسته‌ای در ایران اظهار داشت: نمونه‌ایی از سوخت مجازی نیروگاه بوشهر ساخته شده و بعدها سوخت حقیقی ساخته خواهد شد.

صالحی ساخت سوخت 20 درصد در ایران را معجزه خواند و خاطرنشان کرد:‌ هم‌اکنون راکتور تهران با سوخت 20 درصدی که توسط دانشمندان جوان ایرانی ساخته شده است در حال کار می‌باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود:‌ کارگروهی به زودی برای فراهم آوردن جزئیات مقدمات مورد نیاز برای تولید سوخت مشترک بین ایران و روسیه تشکیل خواهد شد.

صالحی با بیان اینکه نیاز عملی ایران فعلاً تأمین سوخت نیروگاه بوشهر و راکتور تهران است، گفت: در قرارداد نیروگاه بوشهر قرارداد سوخت چند راکتور با روس‌ها نیز منعقد شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد:‌ قرارداد منعقد شده بین ایران و روسیه منجر به قوی‌تر شدن موضع تهران و مذاکرات 1+5 است.

وی تصریح کرد:‌ ساخت نیروگاه جدید در بوشهر توسط روس‌ها از امروز شروع شده و 8 سال آینده نیز تحویل خواهد شد ضمن اینکه 2 سال پس از آن نیز نیروگاه‌های جدید به ایران تحویل داده خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: حداقل پس از 8 سال آینده نیاز عملی ایران باید در شرایطی باشد که هر زمان ما اراده کردیم بتوانیم حداقل سوخت دو نیروگاه را تأمین کنیم.

صالحی گفت: ایران پس از 8 سال آینده باید به آستانه‌ای برسد که تأمین حداقل سوختی خود را داشته باشد که طبق نظر مقام معظم رهبری این امر 190 هزار سو تعیین شده است و پس از 8 سال بتوانیم نیازهای سوختی خود را تأمین کنیم البته این 190 هزار سو به صورت پلکانی خواهد بود.

وی با انتقاد از برخی شایعات برای انتقال سوخت تولیدی به خارج از کشور گفت:‌ چنین چیزی صحت ندارد و وقتی قرص سوخت در ایران تولید می‌شود بی‌معنا است که این قرص را به خارج از کشور بفرستیم و آن را درون میله سوخت قرار دهند زیرا خود ما توانایی این کار و ساخت مجتمع‌های سوخت را داریم.

صالحی تصریح کرد: برای تولید و ساخت نیروگاه‌های جدید در جمهوری اسلامی ایران این آمادگی وجود دارد تا کشورهای خارجی در این زمینه با ما همکاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایران عضو ان‌پی‌تی است و آن را امضا کرده و همچنین عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌باشد و موافقت‌نامه پادمان را نیز امضا کرده ضمن اینکه نزدیک دو و نیم سال پروتکل الحاقی را نیز اجرای کردیم و همچنین پروتکل 3.1 را نیز امضا و اجرا کرده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: بیش از 7 هزار ساعت نفر روز بازدید از تأسیسات هسته‌ای ایران صورت گرفته که پس از ژاپن در رتبه دوم قرار داریم ضمن اینکه دوربین‌های آژانس نیز به صورت 24 ساعته تأسیسات هسته‌ای ایران را رصد می‌کنند و بازرسان نیز به صورت دائم در ایران حضور دارند و ایران نمی‌پذیرد کشوری ویژه در این زمینه باشد تا بازدیدهایی فراتر از قانون از برنامه‌ هسته‌ای ایران صورت گیرد.

صالحی گفت: سازمان انرژی اتمی به مرحله‌ای از رشد و تکامل فنی و صنعتی و علمی رسیده است که آرام‌ آرام فرآوردهای علمی و فنی خود را در عرصه‌های مختلف به بازار عرضه کرده است.

وی افزود: تحویل سانتریفوژهای توپولار را به وزارت بهداشت آغاز کردیم که یکی از دستگاه‌های آن تحویل شده و یک دستگاه دیگر نیز در آستانه تحویل است و چون این تجهیزات دوگانه است کشورهای خارجی آن را در اختیار ایران قرار نمی‌دهند لذا ساخت و استفاده از آن از اهمیت بالایی برخوردار است ضمن اینکه لیزرهای ساخته شده در عرصه سلامت نیز به سرعت به دستگاه‌های داخلی تحویل داده شده و خواهد شد. همچنین در عرصه کشاورزی هسته‌ای با استفاده از پرتوها و فناوری‌های هسته‌ای و استفاده از سامانه‌های پرتودهی خاص نتایج خوبی کسب شده و کارها در این زمینه روبه‌ گسترش است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در عرصه صنعت فعالیت و همکاری‌های خوبی با وزارتخانه‌های مختلفی چون وزارت نفت و حتی برخی کارخانه‌های سیمان شروع کرده‌ایم ضمن اینکه واحدی به نام تولید تجهیزات مورد استفاده در صنعت ایران را راه‌اندازی کرده تا بتوانیم نیازمندی‌های کشور را به صورت مبتکرانه تأمین کنیم.

صالحی افزود: زمستان سال گذشته وزارت نیرو و وزارت نفت از سازمان انرژی اتمی درخواست کردند که به دلیل مشکل سوخت در کشور خاموشی نیروگاه بوشهر دیرتر انجام شود تا مشکلات تأمین سوخت رفع شود ضمن اینکه در تابستان نیز چنین مشکلی به وجود آمد و از ما درخواست مجددی برای عدم خاموش کردن این نیروگاه صورت گرفت.

وی اظهار داشت: نیروگاه بوشهر نیروگاهی پایدار است زیرا 10 ماه به صورت پایدار برق اتمی را به شبکه تحویل می‌دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در زمستان سال گذشته اگر نیروگاه بوشهر خاموش می‌شد بیش از 6 میلیون متر مکعب گاز یا 6 میلیون لیتر سوخت مایع باید به نیروگاهی که برق تولید می‌کند برای جبران خاموشی نیروگاه بوشهر سوخت تحویل داده می‌شد لذا برق هسته‌ای پایدار نیروگاه بوشهر اهمیت خود را نشان می‌دهد ضمن اینکه صرفه‌جویی بسیار بالایی را نیز در زمینه گاز و سوخت مایع دارد.

صالحی در خصوص وضعیت نیروی انسانی در سازمان انرژی اتمی افزود: از نظر نیروی انسانی در وضعیت خوبی به سر می‌بریم و هم‌اکنون هزار نفر متخصص ایرانی در نیروگاه بوشهر حضور دارند ضمن اینکه 15 هزار نفر نیز در مجموعه سازمان انرژی اتمی کارشناس و کاردان وجود دارد که همه اینها نیروهای بسیار ارزشمندی هستند. همچنین با دو قرارداد منعقد شده با روس‌ها فارغ‌التحصیلان رشته هسته‌ای به هیچ وجه مشکل کمبود شغل نخواهند داشت.

صالحی تصریح کرد: قرارداد منعقد شده با روس‌ها یکی از بزرگترین قراردادهای منعقده در وضعیت فعلی با یک کشور خارجی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص قرارداد ساخت نیروگاه‌های جدید با روس‌ها عنوان کرد: قیمت ساخت نیروگاه‌های مورد نظر در بوشهر توسط روس‌ها بسیار خوب است و برای اطلاع اعلام کنم که در اروپا و آمریکا برای هر کیلووات برق هسته‌ای 6 هزار و 500 دلار و در آسیا برای هر کیلووات برق هسته‌ای بین 4 تا 5 هزار دلار و همچنین در خاورمیانه نیز بین 5 تا 6 هزار دلار هزینه دریافت می‌شود ولی قیمتی که روس‌ها قرار است برای ایران نیروگاه را احداث کنند بسیار مناسب است.

وی گفت:‌ سازمان انرژی اتمی هم‌اکنون وارد فاز جدیدی شده که در آینده نزدیک نیز قراردادهای با ارزشی امضا خواهد شد.

صالحی افزود: سازمان انرژی ‌هسته‌ای در 10 تا 12 سال گذشته با چالش‌هایی نظیر انتقال دانش فنی روبه‌رو بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص استفاده از پیمانکار ایرانی برای ساخت نیروگاهی جدید در بوشهر گفت: طبق قرارداد منعقده با روس‌ها برای ساخت نیروگاه جدید هسته‌ای باید 5درصد از مبلغ قرارداد برای زیرساخت به شرکت پیمانکار ایرانی داده شود و همچنین 3 درصد مبلغ قرارداد نیز به صورت ریالی به پیمانکار ایرانی و همچنین 10درصد قرارداد نیز به صورت ارز خارجی به پیمانکار ایرانی برای احداث نیروگاه هسته‌ای داده شود همگی اینها بستگی به میزان توانایی صنعت ایران دارد و قابلیت افزایش تا 25 یا 30 درصد را نیز دارد

وی در مجموع 33 درصد از نیروگاه جدید هسته‌ای که روس‌ها قرار است برای ایران بسازند را سهم پیمانکاران ایرانی عنوان کرد و گفت:‌ در مورد نیروگاه دوم حضور پیمانکاران ایرانی طبق قرارداد قابلیت افزایش دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فناوری هسته‌ای پیش قراول صنعت هسته‌ای است زیرا با دماها و فشارهای بالا و همچنین حجم عظیمی از گردش آب و استفاده از پمپ‌های قوی سروکار دارد که محدوده هسته‌ای راکتورها نیز فراتر از استانداردها هستند.

صالحی در پایان گفت: فناوری هسته‌ای میعادگاه فناوری‌ها است زیرا علوم مکانیک، کنترل، متالوژی، مهندسی، فیزیک، ریاضی و در مجموع همه علوم و مهندسی را باید در اختیار داشته باشد و اگر صنعت هسته‌ای جلو برود تمام علوم را با خود به جلو خواهد برد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان