کد خبر: ۶۳۲۱۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۲۹ آبان ۱۳۹۳
شهردار شیراز:

شهرداری ثابت می کند که می تواند به طور کامل شهر را اداره کند/ شهری اسلامی است که وقتی وارد آن شوی یاد خدا بیافتی

در شهر مزیت‌های اقتصادی را تقویت کنیم تا نگاهمان به دست مردم نباشد
به گزارش خبرنگار سرویس سومین حرم شیرازه، شهردار شیراز نوع شهرسازی هر حکومتی را نشانه اقتدار آن حکومت دانست و گفت: اگر بخواهید بدانید تفکر یک جامعه یا قوم چگونه است، باید به نوع شهرسازی آن دقت کرد که اگر همه چیز در جای خود باشد و نظم و ترتیب در ساختمان‌ها، المان‌ها و تمام اجزای شهری وجود داشته باشد نشانگر آن است که در آن حکومت هم نظم، ترتیب و برنامه‌ریزی منسجمی وجود دارد و باید با مسئولین آن دولت با احتیاط صحبت کرد.

علیرضا پاک‌فطرت در همایش سیمای مسکن و شهر اسلامی ضمن اظهار امیدواری از اینکه چنین جلساتی مدیران شهری را به سمت ساخت شهرهای اسلامی هدایت کند، گفت: از آنجا که نظام جمهوری اسلامی عنوان اسلام ناب محمدی را به یدک می‌کشد و دین اسلام کامل‌ترین دین‌ها است بنابراین شهرهای آن هم باید در کل شهرهای دنیا بهترین شهر باشد.

وی با بیان اینکه امروز همه شهرها زنجیروار به هم وصل است یعنی هیچگاه شهردار شیراز نمی‌تواند بگوید شهرم را می‌سازم و کاری به شهرهای اطراف ندارم، تصریح کرد: امروز حتی روستاهای پیرامونی هم روی یک شهر تاثیر می‌گذارد و مطمئن باشید اگر در فاصله 100 کیلومتری یک شهر اتفاق فرهنگی، اقتصادی و یا اجتماعی رخ دهد روی آن شهر نیز تاثیر مثبت یا منفی خواهد گذاشت.

شهردار شیراز در ادامه ویژگی‌های شهر اسلامی را برشمرد و گفت: یک شهر اسلامی باید در مقابل حوادث روزگار مقاوم و محکم باشد و ایمن بودن شهر در مقابل سیل، زلزله و طوفان نشان می‌دهد که به سمت شهر اسلامی پیش می‌رویم.

وی با اشاره به اینکه ساختمان ها را نمی توان در زمین های سست ساخت، بیان کرد: اگر خدای نکرده زلزله 7 ریشتری آمد و به شهر آسیبی رسید یعنی اصول و آموزه های شهرسازی اسلامی رعایت نشده است.

پاک‌فطرت با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز یکی از سازمان‌های مقتدر در بین کلانشهرها است، خاطرنشان کرد: تجهیزاتی که در سه سال گذشته برای سازمان آماده شده در طول تاریخ شهرداری بی‌نظیر است.

وی ضمن تاکید بر رعایت کامل بحث مشرفیت‌ها و محرمیت‌ها در شهرسازی گفت: باید شهرسازی به‌گونه‌ای باشد که همه شهروندان در آرامش زندگی کنند که اگر اینگونه نیست باید ضوابط خود را اصلاح کنیم.

پاک‌فطرت با بیان اینکه وقتی انسان وارد شهر اسلامی می شود باید به یاد خدا بیفتد، اظهار کرد: در چهار ورودی شیراز از فاصله‌های 40 کیلومتری تابلوهایی نوشته که چند کیلومتر به سومین حرم اهل‌بیت(ع) مانده و این بیانگر آن است که این شهر مذهبی و فرهنگی است و باید با احتیاط وارد شد.

وی با اعلام اینکه شیراز در بین همه کلانشهرها بیشترین تعداد عکس شهدا در سطح شهر را نصب کرده است، این اقدام را نشان‌دهنده هشداری دانست است که اگر گناهی یا تخلفی کنیم، شهدایی که جان خود را در راه اسلام و انقلاب گذاشتند نظاره‌گر ما هستند.

شهردار شیراز داشتن اقتصاد پویا را یکی دیگر از الزامات شهر اسلامی عنوان و اظهار کرد: باید در شهر مزیت‌های نسبی اقتصادی را پیدا و آن را تقویت کنیم تا به دست مردم نگاه نکنیم که اگر پروانه بگیرند پول داشته و اگر پروانه نگیرند، پول نداشته باشیم.

پاک‌فطرت بر توجه به اینکه یک شهر چگونه می تواند درآمد و تولید داشته باشد، تاکید و اظهار کرد: شهردار یکی از شهرهای بلاد کفر اعلام کرده بود که در سال 2013حدود 40 میلیارد دلار هزینه شهر بوده و در همان سال از ورود 55میلیون توریست که 12 میلیون نفر آن خارجی بوده‌اند، 60 میلیارد دلار درآمد داشته است که این ظاهر امر است و باید توجه کرد که از این طریق فکر و فرهنگ شهر خود را هم به توریست‌ها معرفی کرده است.

وی ضمن اظهار تاسف از اینکه در خدمات‌دهی به شهرها ادارات مختلف با تفکرات مختلف وجود دارد، تاکید کرد: هرگاه به این سمت رفتیم که از یک اتاق فکر خاص در پارلمان محلی برنامه‌ریزی و خدمات‌دهی شهری انجام شود، می توانیم شهرها را بهتر از این که هست بسازیم.

شهردار شیراز با تصریح اینکه خدمات آموزش، تغذیه، سلامت، آب، برق، گاز و غیره توسط ادارات مختلفی ارائه می‌‌شود که متاسفانه هیچکدام با هم هماهنگی ندارند، گفت: اداره چنین شهرهایی بسیار سخت و هزینه بر است و نمی‌توان برنامه‌ریزی طولانی مدتی را برای آنان انجام داد.

وی تحقق آرزوی مدیریت یکپارچه شهری را سخت دانست و گفت: اگر قرار باشد تمام ادارات و مردم از یک اتاق فکر و یک مجموعه خدمات بگیرند، شاید به یک سوم نیروهایی که امروز در سطح شهرها خدمات ارائه می دهند، نیاز نباشد.

شهردار شیراز با تاکید بر اینکه باید فکری به حال اشتغال افراد کنیم، اظهار کرد: مدیریت یکپارچه شهری با تلاش و کوشش مداوم شدنی است و شهرداری باید اینقدر کارهای بزرگ و قوی انجام دهد تا دستگاه های دیگر به این باور برسند که شهرداری می تواند اداره شهر را به طور کامل در دست بگیرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳
1
نظربات پیشرو جناب شهردار! تابلو فاصله تا حرم و عکس شهدا میشه شهر اسلامی!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳
0
کی بود چند ماه پیش در مورد دبی و برج های بلند مرتبه به عنوان نماد توسعه یافتگی و عقب موندن از قافله توسعه و ... نظریه پردازی می کرد؟!!!
شهروند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳
0
آقاي شهردارمحترم مشكل اينه كه ضوابط درسته ومجري آن كه بايدشهرداري باشد درست قوانين رارعايت نمي كند، بلكه آنراسليقه انجام مي دهد، شاهد حرف بنده پرونده هايي است كه مردم عليه شهرداري دردست دارند.
بسيجي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳
0
آياشخصا" رفته ايد موردي راكه اصول و آموزه های شهرسازی اسلامی درآن رعایت نشده را، درشهربازديدكنيد؟! ومسولين خاطي راتذكربدهيد؟!متاسفانه وقتي گزارش تخلفي راهم كه به شماگزارش مي دهند،ترتيب اثركه نمي دهيدهيچ ،سكوت هم مي كنيد.التماس دعا
شاهد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳
0
اينكه اگر، گناهی یا تخلفی کنیم، شهدایی که جان خود را در راه اسلام و انقلاب گذاشتند نظاره‌گر ما هستند.تاجه اندازه قبول داريد؟؟؟درماه چندموردتخلف رابه شماگزارش مي دهند ؟ياخودتان متوجه آن مي شويد؟ وچگونه اقدام مي فرماييد؟انتظارپاسخ ندارم ؟پاسخ آن بين خودتان خداوندبماند.