کد خبر: ۶۳۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۱ آذر ۱۳۹۳

300 دانش آموز خارجی در پاسارگاد رایگان درس می‌خوانند

به گفته یک منبع آگاه، حدود سیصد دانش اموز دختر و پسر در مقاطع تحصیلی مختلف در پاسارگاد مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، به گفته یک منبع آگاه، حدود سیصد دانش اموز دختر و پسر در مقاطع تحصیلی مختلف در پاسارگاد مشغول به تحصیل هستند. خانواده‌های افغانی که در شهرستان پاسارگاد و به ویژه شهر سعادتشهر سکونت دارند کم نیستند. اکثر آن‌ها در کارگاه های کوچک و بزرگ این شهر بی هیاهو اشتغال دارند.

تحصیل این تعداد دانش آموز افغان در مدارس پاسارگاد خود نشان‌گر حضور پرشمار خانواده های مجاز و غیرمجاز افاغنه در این شهرستنان است. اکثر خانواده های پاسارگادی، فرزندان دانش آموز خود را در مدارس مستقر در مرکز شهر ثبت نام می کنند و این مساله باعث شده با وجود دانش آموزان افغان تراکم زیادی ایجاد شود. ممانعت از سکونت اتباع خارجی در برخی از شهرستان های همجوار پاسارگاد، باعث ازدیاد جمعیت دانش آموزی افغانها در سعادت شهر شده است.

 اولیای دانش آموزان ایرانی برای حضور فرزندانشان در این گونه مدارس دغدغه هایی دارند و این امر موجب شده کلاس های حاشیه شهر با کمبود دانش آموز و کلاس های مرکز شهر با تراکم جمعیت 30 تا 32 دانش آموز در هر کلاس مواجه باشد.

به هر حال تراکم زیاد دانش آموزان در یک کلاس و به تبع پایین آمدن سطح کیفی آموزش و تحصیل شاید کمترین آفت این موضوع باشد. مسایل و مشکلات حضور افاغنه در ایران و خصوصا شهرستان‌هایی مثل پاسارگاد که مردمانش با مشکل بیکاری دست و پجه نرم می‌کنند اتفاق میمونی نیست. بر کسی معلوم نیست که چه زمانی و چگونه روند مهاجرت افغان‌ها به ایران متوقف و یا معکوس می‌شود و برای این امر در حال حاضر چاره‌ای جز انتظار برای اقدامی عملی از سوی مسئولین وجود ندارد.

گفتنی است بر اساس اعلام مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در حال حاضر حدود 310 هزار دانش آموز تبعه افغانستان در مدارس ایران تحصیل می کنند.

نظرات بینندگان