کد خبر: ۶۳۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۰۱ آذر ۱۳۹۳
این آش، خوردن دارد

نذر 80 تنی شیرازی‌ها که در جهان رکورددار است اما هنوز «ثبت معنوی» نشده

مردم شیراز و حتی استانهای دیگر نذر خود را برای بیست و هشتم ماه صفر روی هم می گذراند تا امسال آش ۸۰ تنی را بپزند که بزرگترین آش دنیا لقب گرفته است.
طی چندین سال گذشته مردم شیراز و استانهای جنوبی کشور عادت کرده اند که صبح روز ۲۸ صفر در بوستان خلدبرین شیراز حاضر شوند تا صبحانه ۲۸ صفر را میهمان سفره رسول خدا باشند.

طبخ این آش که از حدود ۱۳ سال پیش با یک تن آغاز شده در سال جاری به ۸۰ تن خواهد رسید که تمامی هزینه های این طبخ کمک ها و نذورات مردم فارس و برخی از ساکنان دیگر شهر های کشور است.

به گزارش شیرازه در این راستا محمد اسدی مدیرگروه فرهنگی و مذهبی امام هادی(ع) طی نشستی در خبرگزاری مهر، از روند شروع این کار و اتفاقات روی داده در این پخت گفت.

* آقای محمد اسدی شروع پخت آش ۲۸ صفر از کجا آغاز شد؟

۱۳ سال پیش یک روز مانده به تاسوعا هیئت را بردیم باب الزهرا در آنجا با دوستان صحبت کردیم که برای اربعین آش طبخ کنیم اما زمانیکه این کار انجام شد استقبال مردم به حدی بود که به خیلی ها نرسید به همین دلیل قرار شد که ۲۸ صفر هم پخت داشته باشیم که در آن زمان هیچ اتفاقی روز ۲۸ صفر در شیراز روی نمی داد.

۲۸ صفر یک تن طبخ داشتیم به این نیت که ظهر عاشورا مردم با اطعام امام حسین(ع) روز خود را به سر می کنند، در صبح ۲۸ صفر نیز مردم با اطعام رسول آلله شروع کنند که استقبال مردم در این روز چشمگیر شد تا جاییکه مجبور شدیم مقدار را بیشتر کنیم.

*به چه دلیل این پخت در پارک انجام می شود در حالیکه اگر در فضای سربسته بود راحتی کار چند برابر می شد؟

زمانیکه در پارک باشد به معنی این است که خود مردم همه کارها را انجام می دهند و امروز هم شاهدیم که در یزد، مشهد و چند شهر دیگر نذری در پارک پخت می شود.

هدف این است که مردم در چینش، پاک کردن حبوبات و سبزی، تامین مایحتاج و... حضور داشته باشند و خود مردم پخت کنند، یک هیئت مذهبی غذا را در جای بسته پخت می کند و در پایان نیز به مردم غذا می دهد ولی مردم برای کار نمی آیند در حالیکه ما از مردم مشارکت می خواهیم.

این کار کوچک به طور حتم باعث نزدیکی بیشتر مردم با اهل بیت(ع) می شود.

*در سال جاری این طبخ افزایش خواهد داشت؟                       

تا زمانیکه خود مردم حضور داشته باشند هر ساله طبخ آش را افزایش خواهیم داد ۱۳ سال پیش، از یک تن شروع کردیم و امسال به حدود ۸۰ تن خواهد رسید.

* هزینه این پخت از چه محلی تامین می شود؟

مبلغی خودمان می گذاریم که حدود نیمی از مخارج را شامل می شود و مابقی نیز نذورات مردم است که هر سال هم کمک مردمی بیشتر می شود تا جاییکه برای سال جاری از اول محرم مردم اعلام آمادگی کرده اند.

هزینه این طبخ از کمک های مردمی و نذورات است اما در کنار این موسسه خیریه ای نیز موجود است که ۴۰۰ خانواده یتیم را تحت پوشش دارد و در این ایام در کنار کمک های مردمی به این طبخ به این موسسه نیز کمک می شود.

کسانیکه نمی خواهند برای پخت این آش کمک کنند می توانند با مراجعه به این موسسه به خانواده های بی سرپرست کمک کنند، خود من هم قول می دهم به اندازه کمک هر فرد به یک خانواده من هم برابر همان مبلغ به همان خانواده کمک داشته باشم.

سال گذشته با استفاده از کمک های مردمی حاشیه طبخ آش ۲۸ صفر پنج جهیزیه فوق العاده کامل تهیه و تحویل داده شد.

هیچگونه بودجه دولتی و خاص در این طبخ وجود ندارد بلکه مردم نذورات خودشان را در این پخت وارد می کنند.

* برخی از افراد حاضر در این پخت ادعا می کنند که حاجت خود را گرفته اند.

فردی در این طبخ همکاری می کند که از صاحب این نذر فرزند خواسته بود و سال گذشته خداوند یک فرزند دو قلو به او داده است.

بانوی دیگر از یک استان کشور مشکلی داشت که برای رفع آن آدرس این طبخ در شیراز را به او داده بودند.

اسدی

سال گذشته ترخونی که کیلوی ۱۰ هزار تومان بود به کیلویی ۳۵ هزار تومان رسید در زمانیکه من و مسئول خرید بر روی وضعیت و هزینه این کار مشورت می کردیم و نگران بودیم که ترخون کمیاب شده تلفن همراه من چندین مرتبه زنگ خورد و زمانیکه جواب دادم آن طرف خط بانوی از سپیدان بود که خود را صادر کننده ترخون معرفی کرد و از من اجازه خواست که ترخون آش همان سال را تامین کند و در حال حاضر نیز نام این بانو به عنوان یک خیر وجود دارد.

دو سال پیش ساعت ۲۲ شب در زمانیکه باید حجمه آتش برای پخت برنج در زیر دیگ ها باشد مسئول سوخت رسانی اعلام کرد که بیش از ۱۵۰ کپسول گاز کم داریم در آن زمان بسیار دغدغه داشتم زیرا اگر گاز تمام می شد دیگر نمی توانستیم چند ساعت دیگر آش را برای مردم توزیع کنیم.

از طرفی دیگر مراکز توزیع کپسول نیز در آن ساعت تعطیل بودند در حال بحث کردن با مسئول سوخت رسانی بودم که تلفن همراه من زنگ خورد و نفر پشت خط اعلام کرد که می خواستم بخوابم گفتم زنگ بزنم شاید به کپسول گاز احتیاج داشته باشد.

تعداد زیادی کپسول طی ۱۰ دقیقه به محل پخت رسید و زمانیکه از این فرد سئوال کردم که از کجا متوجه شدی گفت که این کپسول ها را از عصر بار ماشین کرده بودم و منتظر تماس شما بودم.

این طبخ بر عهده ما نیست بلکه کسی دیگر بر این کار نظارت دارد زیرا اگر در دست ما بود کار بسیار مشکلی را داشتیم.

*چند نفر در این طبخ همکاری دارند؟

حدود ۶۰۰ نفر مرد باید وارد کار شوند به غیر بانوان که برای پاک کردن سبزی وارد کار می شوند سال گذشته سه تن سبزی از صبح تا شب باید تمیز می شد که استقبال بانوان به حدی بود که مجبور شدیم درها را ببنیدم.

* چند نفر تاکنون از این آش سبزی استفاده کرده اند؟

سال گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر در صف بودند و در کل حدود ۴۰۰ هزار نفر از این آش استفاده کرده اند.

اما در کل این چندین سال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم شیراز میهمان سفره رسول الله بودند.

هیچکس به دنبال گرفتن یک آش مجانی نیست زیرا خریدن این آش رقمی نمی شود در حالیکه مردم از ساعت ۲۴ تا ۱۱ ظهر در صف می ماند تا از این نذر به نیت سلامتی استفاده کنند.

* این طبخ ثبت معنوی کشور شد؟

خیر، در حالیکه تمامی مسئولین استانی و کشوری قول مساعد و همکاری برای ثبت معنوی این کار داده اند تاکنون هیچ اتفاقی روی نداده است.

علاقه ای برای ثبت این کار در گینس نداریم اما به نظر من همانگونه که عزاداری های امام حسین(ع) در برخی از شهرهای کشور ثبت معنوی می شود این طبخ نیز باید به نام مردم استان فارس و شهر شیراز ثبت شود.

نظرات بینندگان