کد خبر: ۶۳۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۱ آذر ۱۳۹۳

عملکرد مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی آباده زیر ذره بین

اگرچه پرداخت مستمری از راه‌های متداول حمایت از مستمندان است اما راه حل پایدار ایجاد اشتغال است.
کلید واژه تکالیف مجموعه را که در موتور جستجوگر دهکده جهانی مجازی وارد می‌کنی، نتیجه‌ای جز یک صفحه از اساس‌نامه‌ای گنگ، یک تکذیبیه و خبری از استخدام، اطلاعات خاص دیگری را برای ذهن کنجکاو مخاطب ارائه نمی‌کند.

به گزارش شیرازه به نقل از نگاه فارس؛ حکایت این چنین مجموعه‌ای که چنین اطلاعات کمی در مورد آنها وجود داشته باشد، بسیار کم در کشور اتفاق می‌افتد و حتی ارگان‌های امنیتی نیز در ادواری از زمان بر صفحه رسانه‌های عمومی خواه کثیر الانتشار و قلیل الانتشار ظاهر شده و اطلاعاتی از خود عرضه می‌کنند اما فعالیت این‌ مجموعه بسیار غریب است و حتی روزی از صفحات تقویم تاریخ شمسی، قمری و حتی میلادی را به خود اختصاص نداده‌ است که بهانه‌ای باشد و دست اندرکاران رسانه حتی به بهانه یک تبریک، اطلاعاتی را صید کنند.

قطعات پازلی که با تصویر در هم ریخته مجتمع کمیته امداد امام خمینی (ره) وجود دارد را که کنار یکدیگر قرار می‌دهی، کفه حق به جانب امام جمعه آباده قرار می‌گیرد که در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان برای اولین بار به‌صورت عمومی اظهار نظری در مورد عملکرد مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) آباده ارائه می‌کند و می‌گوید: بروید گزارش تهیه کنید که درآمد کلان و میلیاردی اموال بنیاد مستضعفان و مجتمع اقتصادی کمیته امداد کجا خرج می‌شود؟

پرسشی که انگیزه‌ای را برای یک خبرنگار فراهم می‌کند تا به کند و کاو مسئله بپردازد و در کمترین درجه، چیسیتی و چرایی اظهار نظر مذکور در شهرستان آباده را به بررسی بنشیند.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن موسوی خراسانی، امام جمعه آباده با اشاره به عملکرد مبهم مجتمع مذکور در این شهرستان می‌گوید: ۳۰ سال پیش به همراه فرماندار وقت آباده بازدیدی از منطقه‌ای در حوالی شهرستان آباده و در مرز اقلید و سمیرم به نان "اران" داشتیم که منطقه‌ای با ظرفیت تولیدی قابل ملاحظه بود.

او می‌افزاید: در نامه‌ای به امضای خودمان در زمان حضور آیت‌الله هاشمی در مجلس پیگیر حقوق این املاک شدیم و خواستار اختصاص درآمد این املاک و باغ‌ها برای شهرستان شدیم و معتقد بودیم که اگر این اموال به‌دلیل فرار پیروان یک فرقه ضاله از کشور به نفع دولت مصادره شده باید در این منطقه برای انجام فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های فرهنگی هزینه شود.

موسوی خراسانی خاطرنشان می‌کند: اموالی که به حکم شرع و قانون گرفته شد باید سبب تقویت شرع و اسلام در شهرستان شود حال آنکه این مهم صورت نمی‌گیرد، وگرنه امام جمعه شهرستان با فرد خاصی مشکل ندارد که خطبه‌های نماز جمعه را خرج وی کند.
او تصریح می‌کند: منطقه "اران" منطقه‌ای بوده است که اکنون با باغ‌های سیب فراوان و آباد درآمد سرشاری را ایجاد می‌کند و در این بحران آب که در منطقه وجود دارد پرسش این است که درآمد به کجا می‌رود؟

امام جمعه آباده با بیان اینکه یک ریال از این درآمدها قرار نیست برای شخص امام جمعه و یا دفترش تعلق گیرد و باید صرف آبادانی در شهرستان آباده شود، می‌گوید: مسئولان مربوطه باید آمار عملکرد ارائه دهند، چرا که شفاف سازی سبب ایجاد امید در مردم می‌شود و اگر درآمدها به مرکز استان یا پایتخت کشور منتقل می‌شود مگر آن مناطق از درآمد کمی برخوردار هستند و به این منابع ناشی از این محصولات نیازمند هستند؟

اگر چه ارگان‌های زیر مجموعه کمیته امداد بری از نظارت و بازرسی در قالب مجموعه‌های رسمی زیر مجموعه مجلس مثل دیوان محاسبات هستند اما اینکه مجموعه مذکور در آباده به نماینده مقام معظم رهبری در شهرستان نیز پاسخ‌گو نیست خود جای بسی تعجب است؛ نکته‌ای که امام جمعه آباده نیز به‌صورت تلویحی بدان اشاره می‌کند.

موسوی خراسانی در خطبه‌های نماز آباده با گلایه از مسئولان ارشد شهرستان، می‌گوید: این مطالبه را به همه فرمانداران، نمایندگان مجلس آباده و نمایدنگان ویژه استانداری که اخیرا به آباده سفر کرده بودند گفتیم ولی فایده ای نداشت، گویا کسی حرف خطبه نماز جمعه برایش مهم نیست.

او با بیان اینکه پیش‌تر نیز این سوال را از مدیر کل بنیاد مستضعفان و مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) پرسیده اما پاسخی بی ادبانه و از سر غرور شنیده است، از روزنامه های شهر و رسانه‌ها برای نپرداختن به این موضوع انتقاد می‌کند و از اصحاب رسانه پیگیری این موضوع را طلب و خاطرنشان می‌کند: مردم منتظر هستند که گزارش فعالیت های این مجتمع را از تریبون نماز جمعه بشنوند.

این ادعای امام جمعه آباده از آن روی مورد پذیرش قرار می‌گیرد که در پیگیری‌های خود از مدیر مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) آباده تنها یک کلید واژه را می‌شنود و آن هم "مدیر کل" است.

آزاد فرامرزی، مدیر مجتمع کمیته امداد امام خمینی (ره) آباده به خبرنگار ما می‌گوید: باغ‌های مذکور و مورد نظر امام جمعه آباده از سال ۱۳۷۶ به شرکت کشاورزی سردشت واگذار شده است که دفتر مدیریت آن در مرکز استان و در مجموعه مدیریتی مجتمع‌های اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قرار دارد و مجموعه آباده دخالتی در درآمد کسب شده از این مجموعه ندارد.

اگر چه به ادعای فرامرزی، شرکت کشاورزی سردشت مستقل از مدیریت مجتمع‌ اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) آباده است، اما او می‌افزاید: این شرکت نماینده‌ای در آباده دارد که از دو سال گذشته در طبقه دوم ساختمان اداره مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره ) آباده حضور دارد.

نکته‌ای که فرامرزی در مورد پیگیری حقوق شهرستان و استفاده از حضور نماینده شرکت سردشت در آباده، می‌گوید: اداره مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) آباده به کارهای ستادی از جمله امور حقوقی و ثبتی می‌پردازد و طبقه دوم ساختمان این اداره نیز به موجب قراردادی که از مرکز استان با شرکت مذکور بسته شده به شرکت مذکور تعلق گرفته است!!

به هر روی اگر چه پیگیری خبرنگار ما از چند و چون محصول و درآمد باغ‌های مذکور در منطقه "اران" آباده به همین سخنان فرامرزی پایان یافت و امید می‌رود که دستگاه‌های نظارتی و امنیتی دغدغه امام جمعه آباده را پیگیری کنند اما تحقیقات میدانی در مورد شناسایی تعداد نیازمندان و مستمری بگیران نیازمند در آباده بیانگر ضرورتی است که موسوی خراسانی بدان اشاره می‌کند.

امیر باوند‌پوری، مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) آباده با اشاره به تعداد شش هزار و ۶۳۳ نیازمند مستمری‌بگیر این شهرستان می‌گوید: در هفت ماه گذشته از سال ۹۳، میزان کمک‌های مردمی همچون صدقات، زکات و دیگر کمک‌ها مبلغی بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۸۹۱ میلیون و ۵۳۷ هزار ریال بوده است و کمک‌های دولتی نیز مبلغی در حدود ۱۳ میلیارد و ۷۱۹ میلیون و ۹۵۵ هزار ریال بوده است.

او با بیان اینکه سرانه هر مددجو در این شهرستان حدود شش میلیون و ۲۸۰ هزار ریال است، خاطرنشان می‌کند: البته در پرداخت مستمری مددجویان دو ماه تأخیر وجود داشته که در کل استان عمومیت دارد.

سید مرتضی موسوی، مدیرکل بهزیستی استان فارس نیز با اشاره به مددجویان این سازمان در آباده، از تعداد ۲۱۶ خانوار در بخش توانبخشی و ۴۵۳ خانوار در بخش اجتماعی خبر می‌دهد و می‌گوید: میزان مشارکت‌های مردمی در هفت ماهه سال ۹۳ مبلغی در حدود ۷۰۰ میلیون ریال بوده و کمک‌های دولتی نیز ۲۸۶ میلیون و ۳۷۶ هزار ریال بوده است.

حال با محاسبه مجموع نیازمندان رسمی آباده که شامل مددجویان بهزیستی با میانگین سه نفر برای هر خانوار در حدود دو هزار و نفر و مددجویان کمیته امداد امام خیمنی (ره) شامل شش هزار و ۶۳۳ مستمری بگیر می‌توان سرانه‌ای برای نیازمندان شهرستان بدست آورد؛ سرانه‌ای که با انجام عملیات ریاضی سردستی مبلغی در حدود سه میلیون و ۵۵۰ هزار ریال در هفت ماهه نخست امسال می‌شود؛ مبلغی که در خوشبینانه‌ترین حالت و چرخی در بازار می‌تواند نشان‌دهنده میزان کفاف مستمری پرداختی به مددجویان و گذران زندگی این قشر نیازمند باشد.

اگر چه پرداخت مستمری از راه‌های متداول حمایت از مستمندان است اما راه حل پایدار حمایت ایجاد اشتغال است که در نتیجه تولید حاصل می‌شود و برای این منظور نیاز به منابع مالی است که عایدات مجتمع اقتصادی مذکور احتمالا می‌تواند منبعی مناسب باشد.

حتی اگر این منابع به‌دست آمده از مجتمع مذکور برای سرمایه‌گذاری کافی باشد، با توجه به فعالیت دشمنان نظام علیه شهروندان نظام جمهوری اسلامی، عایدات به‌دست آمده از این باغات تحت نظر مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) فارس می‌تواند منبعی مناسب در تأمین و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی باشد، نکته‌ای امام جمعه آباده نیز بدان اشاره و بر آن تأکید می‌کند.

البته زمزمه‌هایی از سوی رحیم زارع، نماینده مردم آباده، خرمبید و بوانات در مورد تغییر مدیر مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) آباده به گوش می‌رسد اما به نظر این تغییر نیز نمی‌تواند چندان سودمند باشد چرا که رویه خروج درآمد از شهرستان و تقسیم توسط مرکز رویه‌ای نادرست است که باید اصلاح شود.

اما شاید تغییر مدیر مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) در آباده نیز آزمونی موفق باشد چرا که همچون آزموده‌ای پیش‌تر آزمون نشده است و به گفته امام جمعه آباده مبنی بر پیگیری ۳۰ ساله‌اش می‌توان به بی‌توجهی مدیر مذکور به توصیه‌های امام جمعه شهرستان پی برد.

از سویی اگر تغییر مدیریت نیز دردی رادوا نکند باید پا فراتر نهاد و عملکرد این‌گونه مجتمع‌های اقتصادی را تحت نظارت ارگان‌های قانونمند نظارتی از جمله مجموعه‌های زیر نظر مجلس شورای اسلامی قرار داد چرا که به هر روی عملکرد این مجتمع‌ها که در سطح کشور نیز گسترده هستند بخشی از فعالیت اقتصادی جامعه را تشکیل می‌دهند.
نظرات بینندگان