کد خبر: ۶۳۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۰۲ آذر ۱۳۹۳
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ یکشنبه 2 آذر

سونامی سرطان در قطب پزشکی کشور!/ جای مسجد در بلوار چمران شیراز خالی خالی است

معاون برنامه‌ریزی استانداری فارس گفته که فرهنگ در بودجه‌ریزی استان فارس همیشه در اولویت قرار داد. البته مشکل فرهنگ همیشه بودجه نیست بلکه جهت‌گیری‌ از هرچیز دیگری مهم‌تر است.

به گزارش شیرازه؛ «در تعیین کننده‌ترین لحظه 10 سال اخیر هستیم» را «عصر مردم» به نقل از اشتاین مایر تیتر یک خود کرده است. اشتاین مایر کیست؟ بله وزیر خارجه آلمان است اما آیا یک روزنامه وقتی این جمله را تیتر یک می‌کند، باید مسئولیت گوینده آن را روتیتر کند یا نام نویسنده آن را که عمدتا هم برای مخاطب ناآشناست؟! یادداشت امروز اما به مناسبت هفته بسیج، «بسیج چیست و بسیجی کیست؟» است. عسلی مدیرمسئول عصر مردم در این خصوص می‌نویسد: «بسیج خاص یک گروه و دسته یا حزب و جمعیت نیست. همه ملت ایران به تناسب دفاعی که از دین، باور و اخلاق دارند، بسیجی‌اند. همان‌گونه که آمرین به معروف و ناهیان از منکر کارت شناسایی و یا درجه نظامی ندارند بلکه برای حفظ امنیت جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند از بروز حوادث ناگوار در حد اختیارات قانونی پیشگیری می‌کنند ... لذا یک بسیجی قابل قبول کسی است که علاوه بر حفظ ظاهر، سیرت و باطنی پاک داشته باشد و خود را الگویی برای سرمشق دیگران قرار دهد».

اما «افسانه» طبق همان خط همیشگی‌اش که پس از ماجراهایی که برای توسعه حرم حضرت شاهچراغ(ع) پیش آمد با قدرت بیشتری پیگیری می‌‌کند، تیتر یک خود را این‌گونه زده؛ «1700 خانه تاریخی شیراز زیر خاک فراموشی». معاون سازمان میراث فرهنگی استان فارس در این خصوص گفته که از 2 هزار خانه تاریخی شیراز تنها 287 مورد ثبت ملی شده است و برای مرمت خانه‌های تاریخی 20 تا 40 میلیون تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود. تصویری از خانم ساره جوان‌مردی بانوی شیرازی که بهترین ورزشکار سال 2014 آسیا شد را هم می‌توانید در صفحه نخست این روزنامه مشاهده کنید.

«از ظرفیت‌های مساجد استفاده نکرده‌ایم»؛ این را «نیم‌نگاه» به نقل از آیت‌الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز تیتر یک کرده است. وی در جلسه رسیدگی به امور مساجد فارس گفته است: در بلوار چمران شیراز ضرورت دارد که یک مسجد احداث شود. خبر دیدار شهردار با بانوی ورزشکار شیرازی ساره جوانمردی و وعده او برای احداث یک سالن حرفه‌ای تیراندازی در شیراز نیز از دیگر تیترهایی است که در صفحه اول مشاهده می‌شود. اگر این خانم ورزشکار، رشته‌ای ورزشی دیگری چون فوتبال و ... داشت، شهردار وعده ساخت چه چیزی را می داد؟! فتامل!

«خبر جنوب» گزارش خبرنگاران خود از سیزدهمین نمایشگاه کتاب در شیراز را با عنوان «آشتی‌کنان شیرازی‌ها با یار مهربان» منتشر کرده است. نویسنده برگزیده کتاب سا4ل دانشجویی در غرفه این روزنامه در نمایشگاه گفته است که واتش‌آپ هم موی دماغ ادبیات داستانی شده است! معاون برنامه‌ریزی استانداری فارس هم به این روزنامه گفته که فرهنگ در بودجه‌ریزی استان فارس همیشه در اولویت قرار داد. البته مشکل فرهنگ همیشه بودجه نیست بلکه جهت‌گیری‌ها هم می‌تواند باشد تا جایی که جهت‌گیری بد، بودجه را به باد خواهد داد. «تولید طلای کثیف در شیراز امسال کمتر از پارسال» عنوان خبری است که در آن، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفته است: در حال حاضر روزانه 70 تا 80 تن مواد بازیافتی از جمله پلاستیک و شیشه و آهن در مبدا در شیراز جمع‌آوری می‌شود. وی از تبدیل زباله به کود به عنوان یکی دیگر از راهکارها برای استفاده بهتر از این طلای کثیف یاد کرده است. خبر جنوب در گزارشی با عنوان «سالک؛ نشان پاک نشده قطب پزشکی کشور!» نوشته است: «شیراز در حالی عنوان قطب پزشکی کشور را یدک می‌کشد که آمار سالانه ابتلا به سالک در این شهر و دیگر شهرستان‌های استان فارس، لزوم بازنگری در برنامه‌های مدون بهداشتی و توجه ویژه به حوزه بهداشت محیط را می‌طلبد که با استناد به آمار منتشره، ظاهرا این بخش به گونه‌ای مورد غفلت واقع شده که هر سال 4 هزار نفر به جمع مبتلایان به سالک در استان فارس می‌پیوندند.» این روزنامه در گزارش پزشکی دیگری با عنوان «شبح سرطان گاهی در مزارع پرسه می‌زند و گاهی در خیابان‌ها!» به موارد سوئی چون فست فودها، کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها پرداخته است. در ابتدای این گزارش آمده: «بر اساس آخرین آمار موجود سالانه به طور میانگین 5 هزار 700 بیمار جدید به مبتلایان سرطان فارس اضافه می‌شود، این میزان آن‌قدر نگران‌کننده است که به نظر می‌رسد دچار یک سونامی سرطان شده‌ایم».

نظرات بینندگان