کد خبر: ۶۳۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۲ آذر ۱۳۹۳

بازرگانان فارس چشم به آسمان دارند؛ هواپیمای «کارگو» کجاست؟!

کالاهای صادراتی استان فارس همچنان به دنبال هواپیمای کارگو چشم به آسمان دارند تا این مشکل زیر ساختی استان برای صادرات مرتقع شود،
به گزارش شیرازه، وضعیت صادراتی استان فارس هر چند طی یک سال گذشته به مراتب بهتر از قبل شده اما همچنان مشکلاتی از گذشته به امروز وجود دارد.

وضعیت حمل و نقل مهمترین چالش بزرگ صادرات استان فارس است که طی سالهای گذشته بارها این نکته مطرح و جلسات مختلفی نیز برای رفع آن برقرار شده اما هیچکدام از این جلسات و راه های پیشنهادی نتوانسته گره گشای این مشکل باشد.

از طرفی دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت که کمبود زیرساخت در بخش تولید هم باعث بروز مشکلات دیگر برای صادرات استان فارس شده و همواره با گذشت چندین سال شاهد خام فروشی محصولات استان فارس هستیم که بخشی از این مهم نیز به مشکل حمل و نقل باز می گردد.

زمانیکه نتوانیم تولیدات خود را با نرخ مناسب حمل و در مکان مناسب بارگیری کنیم در آن موقع است که باید خام فروشی کرد و یا اینکه شاهد صادرات کمتر از حد توان بود.

حمل و نقل ریلی ناقص، حمل و نقل جاده ای با هزینه بالا و حمل و نقل هوایی نیز وجود ندارد بنابر این نباید انتظار داشت که صادرکنندگان با خیالی آسوده فعالیت های خود را انجام دهند.

216 میلیون دلار صادرات شش ماه فارس

اما معاون توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آخرین وضعیت صادرات استان فارس، گفت: طی شش ماه گذشته صادرات استان فارس با رشد 8.2 درصدی به 216 میلیون دلار رسید.

غلامرضا حیدری افزود: بیشترین میزان صادرات استان فارس مربوط به بخش کشاورزی با 88 میلیون دلار است و کمترین میزان نیز به فرش با 5.8 میلیون دلار اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: صنایع غذایی 24.3 میلیون دلار، معدن 19 میلیون دلار و صنعت 103 میلیون دلار طی شش ماه اول سال جاری صادرات داشته اند.

معاون توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس مهمترین مشکل بخش صادراتی استان فارس را فراهم نبودن زیر ساخت ها دانست و گفت: از جمله مشکلات اصلی بخش صادرات نبود امکانات لازم در بخش حمل و نقل است زیرا اگر زیر ساخت های ترانزیتی بار فراهم نباشد به طور حتم مشکلاتی ایجاد می شود.

حیدری افزود: نبود پایانه حمل دریایی، هوایی و خطوط ریلی کامل مشکلی است که اگر به آن توجه نشود نباید انتظار رسیدن به جایگاه مناسب در صادرات را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: امروز خطوط ریلی استان فارس تاثیر چندانی بر صادرات کالا ندارد زیرا مسیر این خط به سمت مرکز کشور است در حالیکه صادرات استان فارس بیشتر از طریق دریا انجام می گیرد.

معاون توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ادامه داد: از طرفی دیگر وضعیت هواپیمای باری استان فارس همچنان مشخص نیست زیرا انتظارت هر دو طرف به گونه ای با یکدیگر هم خوانی ندارد.

حیدری افزود: شرکت هواپیمایی از صادر کنندگان انتظار چارتر کردن هواپیما را دارد و از طرفی صادر کنندگان نیز وظیفه ای در این کار ندارند که بخواهد بار یک هواپیما را تضمین کنند به همین دلیل باید به فکر راهکار جدید بود.

فرود هواپیمای ایرباس 380 در فرودگاه امام خمینی (ره)

وی تصریح کرد: در این میان مسئولین دولتی استان باید بیش از گذشته به فکر ارائه راهکار مناسب برای رفع این مشکل یا ایجاد حلقه اتصال باشند تا صادرات استان فارس بدون مشکل از طریق خطوط هوایی انجام شود.

معاون توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به اینکه توسعه زیر ساختهای تجاری اولویت اول برای پیشرفت است، گفت: آنچه که برای صادرات و بازرگان مورد تاکید و اهمیت است داشتن امکانات لازم برای کار و فعالیت است که در این میان وجود خطوط ترانزیتی مناسب به عنوان اولین اولویت صادرات مطرح می شود.

حیدری ادامه داد: هیچ بازرگانی نمی تواند بار هواپیما را به طور کامل انجام و یا پیش بینی کند بنا بر این باید به اتحاد و همدلی در میان بخش های مختلف ایجاد شود تا شاهد ایجاد پرواز کارگو در شیراز باشیم.

وی افزود: باید کارگو سنتر به طور کامل راه اندازی شود و آن موقع بازرگانان از این حرکت استقبال خواهند کرد.

معاون توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس تصریح کرد: مشکل دیگر تامین منابع مالی بخش تجارت و صادرات است که در این راستا نیز مسئولین می توانند به کمک بخش خصوصی بیایند که البته این مشکل به استان فارس باز نمی گردد بلکه موضوع کشوری و این مشکل برای تمامی بازرگانان و صادر کنندگان کشور وجود دارد.

وی در خصوص وضعیت مطالبات تجار استان در بحث جوایز صادراتی نیز گفت: جوایز صادراتی تا سال 90 دارای مصوبه بود اما پس از آن دیگر بحثی مطرح نشد که البته تجار فارس مطالباتی در این راستا دارند.

وی تاکید کرد: برای سال آینده منبع مالی جهت پوشش جوایز صادراتی بر مبنای خدمات فنی و مهندسی در نظر گرفته شده که تاکنون در این راستا ابلاغی انجام نشده است.

حیدری یادآور شد: مطالبات بازرگانان  فارس در حال پیگیری است که در زمان تامین اعتبار پرداخت خواهد شد.


نظرات بینندگان