کد خبر: ۶۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
رئیس مرکز مطالعات تاریخ معاصر ایران در شیراز:

مذاکره برای رفع تحریم‌ها از دولت احمدی‌نژاد آغاز شد/ باید زیاده‌خواهی‌های آمریکا زمین‌گیرشود

امروز نمی توانیم زبان دشمن را بست بلکه می توان پاسخ مناسب داد.
به گزارش شیرازه، عباس سلیمی نمین روز گذشته در گردهمایی فرزندان روح‌الله که به مناسبت سالروز صدور فرمان امام برای تشکیل بسیج دانشجویی برگزار شد؛ گفت: مذاکره برای برطرف کردن تحریم‌ها از دولت احمدی‌نژاد آغاز شد و تلاش این بود روند رو به افزایش تحریم‌ها در آن کندی صورت گیرد. به دلایل عدیده‌ای در دوران دولت گذشته نتوانستیم توفیقاتی داشته باشیم.

به نوشته غریو، وی تصریح کرد: بداخلاقی سیاسی یک جریان بعد از سال 88 باعث شد دولت پشتیبانی جماعتی را نداشته باشد و بخش قابل توجهی از جامعه مشروعیت جامعه را زیر سوال ببرد و به این صورت دولت با تمام توان نتوانست درعرصه سیاسی موثر وارد شود.

این فعال سیاسی ادامه داد: اختلاف تیم دولت و تیم مذاکره کننده از دیگر عدم موفقیت در مذاکره‌ها در دولت قبل بود و در این مسیر نیز احمدی‌نژاد خواستار توقف مذاکرات بود.

سلیمی‌نمین با بیان اینکه در مذاکرات توانسیم بر روی افکار عمومی داخل و بیرون تاثرگذار باشیم گفت: افرادی که در اوایل دولت روحانی فکر می‌کردند، این مذاکرات فرصت طلایی برای ارتباط با آمریکا است، امروز دیگر جرات ابراز نظر ندارند. معتقدیم باید امروز باید تلاش شود در مذاکرات زیاده‌خواهی‌های آمریکا زمین‌گیرشود.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه از دستاوردهای مذاکرات این بود که غرب نتوانست حرف خود را بزند و به هدف خود برسد گفت: از دیگر دستاوردهای مذاکرات این بود که امروز باعث شد کشورهایی از جمله چین و روسیه به این جمع بندی برسد که بحث غرب بحث نگرانی در مورد صلح جهانی نیست.

وی با بیان اینکه از دیگر دستاوردهای مذاکران محروم کردن برگه‌های مختلف در عرصه سیاسی توسط برخی احزاب در داخل کشور بود خاطرنشان کرد: امروز قدرت مانورسیاسی گسترده‌ای در سطح جهان یافتیم. در مذاکرات فرصت یافتیم در ابزار قدرت وضعیت کشورمان در منطقه را تثبیت دهیم. به طوری که تمام کشورهای هم پیمان با آمریکا از جمله ترکیه، عربستان و قطر شرایط پرمخاطره دارند و ما با مذاکرات تواستیم آنان را با شکست مواجه کرده و بحران را از این به کشورهایی از جمله ترکیه برسانیم که از جمله آن کردها و داعشی‌ها هستند.

سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: مذاکرات ایران، شکست سیاسی ترکیه و روشن شدن ارتباط مخفیانه ترک‌ها با اسرائیل را‌ به‌دنبال داشت. امروز شرایط برای همراهان آمریکا در منطقه بسیار وخیم شده است. ما در چند سال پیش شرایطمان در یمن با مشکل مواجه بود و حتی هلال احمر ما با مشکل مواجه بود که امروز مسائل در یمن برعکس شده و تهدید جدی در شرایط عربستان شده و یمن به شرایط استراتژیک ما تبدیل شده است.

قزلسفلی:انتقادات دانشجویان بسیجی موجب پویایی دولت می‌شود/سلیمی‌نمین:بسیج باید فرزند زمان خود باشد/هدف دشمن استحاله نیروهای انقلاب از درون است

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: تا دیروز تهدیدات حمله اسرائیل را داشتیم که مذاکرات باعث شد نه تنها این نغمه‌های شوم را نشنویم، بلکه برعکس شده و از درون خود با مشکل مواجه شدند. به نفع آمریکایی‌ها و کشورمان است که به توافق نهایی نائل شویم و اگر به توافق نرسیم بلکه برد کردیم و این‌که می گویند شکست می‌خوریم غلط است.

سلیمی‌نمین گفت: تیم مذاکر کننده بر اساس ارزش‌ها چه به توافق برسد و چه نرسد ما پیروزیم. نظامی که امروز با قدرت و بصیرت تمام در سطح منطقه عمل کرده در مورد مذاکرات هم با برنامه عمل کرده و اگر توافقی صورت گیرد توافق کلیت نظام است و کسی نمی‌تواند آن را بر بخشی از نظام تحمیل کند.

دشمنان به دنبال تهی کردن درون خواص کشور هستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: امروز مدل انقلاب چون مدل نوپا است دشمنان تلاش دارند در ابتدای رشد گرفتن و بلوغ این حرکت متوقف شود و ادامه حیات پیدا نکند به دنبال این هستند رویکرد و اندیشه انقلاب نتواند تداوم یابد.

سلیمی نمین با بیان اینکه دشمن به دنبال این است که باورها را تخریب کند گفت: این موضوع با سرمایه‌گذاری گسترده در حال انجام است و باید کارجدی در مقابل این هجمه‌ها در تولید فکر کنیم و این را باید در سالروز تشکیل بسیج به آن پاسخ داده و حرکت سال آتی را تنظیم کنیم.

این پژوهشگر بیان داشت: متاسفانه متناسب با شرایط روز جامعه در تولید فکر کار می‌کنیم و ریزش‌هایی را نیز شاهدیم و اگر انقلاب توانست در اداره جامعه توفیقات زیادی کسب کند به این دلیل بود نیروی مدیریتی هم فکر با خود تربیت کند و اینها این اندیشه را بسط دهند. اما امروز تخریب این نیروها توسط افرادی که باید تفکرات دینی را وارد کنند در حال انجام است که در ماموریت و اهداف انقلاب دچار کاستی هستیم.

وی با بیان اینکه امروز صحنه تهدیدات فرق کرده گفت: تهدیدات حذف فیزیکی صاحبان اندیشه مدیران ما بوده و باید امروز آمادگی خود را در آن شرایط حذف کنی. دشمن فکر می‌کرد با حذف برخی مسئولان و رهبران انقلاب چرخ انقلاب را زمین گیر می‌کند اما با تفکر بسیج مواجه شد و توطئه‌های آن نقش بر آب شد.

سلیمی‌نمین تصریح کرد: امروز دشمنان دیگر فیزیک فرد را مورد هجمه قرار نداده‌اند بلکه به‌دنبال این هستند از دورن نسبت به تهی کردن خواص و عناصر تعیین کننده جامعه برنامه‌ریزی کنند تا او را از مسیر فکر دور کنند.

وی با بیان اینکه هدف دشمن استحصاله نیروهای انقلاب از درون است خاطرنشان کرد: امروز دشمن به دنبال تخریب خط باورها به تاریخ انقلاب، شخصیت‌ها و بخش‌های مختلف است.

در این وادی باید بسیج پاسخ لازم را به امام دهد و تداوم انقلاب انقلاب با پس زدن حرکت دشمن در وادی باورهای ما است که می تواند به درستی صورت گیرد.

امروز نمی توانیم زبان دشمن را بست بلکه می توان پاسخ های در خور داد امروز بسیج با فرزند زمان خود بود همان رسالتی را که در جنگ ایجاد کرد در این عرصه نیز بسیج خود را مجهز به ابزارهای لازم داشته باشد.

سلیمی‌نمین با بیان این‌که دوران احمدی نژاد تمام شده و تنها برای آسیب‌شناسی باید به آن پرداخت، افزود: احمدی‌نژاد از درون نسبت به باورهای خود تهی شد، باید او را با دولت نهم و دهم سنجید. شما این‌ها را استکبار ستیزی معرفی می کنید هیچ شاخص استکتبارستیزی در دولت دهم نبود. احمدی نژاد به عنوان عنصری اصولگرا دنبال چه می‌روند و امروز به دنبال ملاقات و ایجاد پیوند با چه کسانی است تا ارتباط سیاسی برقرار کند و هم افزایی خود را با چه کسی برقرار کند. احمدی نژاد زمانی که با بی احترامی به سالگرد امام(ره) حسن خمینی را هو کرده و امروز افتخارش است با او ملاقات داشته باشد. من دشمنی با احمدی‌نژآد را ندارم و نداشتم او لیاقت اعتماد ملت و رهبری را نداشت.

نظرات بینندگان