کد خبر: ۶۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران:

ما توانستیم 1+5 را به 1+3 تقلیل دهیم/ روحانی برای حفظ پایگاه خود وزارت علوم را به اصلاح‌طلبان داده است

علیرغم تلاش هایی زیادی که صورت گرفته به نظر می رسد بر خلاف جنگ سخت و نظامی، ما در تقابل با جنگ فکرید- فرهنگی آنچنان که باید موفق نبوده ایم.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به مناسبت سالگرد تشکیل بسیج دانشجویی، عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران جهت ایراد سخنرانی به کازرون دعوت شده بود. در مسیر شیراز تا کازرون که با وی همراه بودیم فرصت را غنیمت شمرده و با این پژوهشگر مسائل سیاسی گفتگویی پیرامون بسیج دانشجویی، نبرد فکری و فرهنگی، وضعیت وزارت خانه بدون وزیر علوم، مذاکرات هسته ای و جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه انجام دادیم. آن‌چه در زیر می‌آید ماحصل گفتگوی کازرون خبر با سلیمی نمین است.

کازرون خبر: امام خمینی (ره) با چه هدفی فرمان تشکیل بسیج را در دانشگاه و حوزه صادر کردند؟

دشمنان ما در میانه جنگ به این نتیجه رسیدند که نمی توان انقلاب اسلامی را از طریق جنگ نظامی از بین برد؛ لذا تغییر منش دادند و یک نبرد فکری – فرهنگی را بر علیه باورها و اعتقادات مردم راه انداختند که به جای آن که به ترور فیزیکی افراد کار داشت، آن ها را ترور فکری می کرد و باورهای فرد را مورد خدشه قرار می داد؛ به عبارتی دیگر افراد در این روش استحاله فکری می شدند. قطعاً فرمان امام مبنی بر تشکیل بسیج دانشجویی و طلبه در دو کانون تولید اندیشه یعنی حوزه و دانشگاه، ارتباط تنگاتنگی با تغییر روش دشمنان انقلاب داشته است.

عباس سلیمی نمین در کازرون

 کازرون خبر: به نظر شما چرا دانشگاه و حوزه برای این کار انتخاب شدند؟

چون که دانشگاه و حوزه محلّ تولید اندیشه است و امام هم می دانستند  که استحاله فکری و ترور فکری از این دو مکان صورت می گیرد.

کازرون خبر: این نبرد جدید فکری و فرهنگی که ذکر کردید دارای چه مشخصه هایی است؟

بر خلاف نبرد نظامی که دوست و دشمن برای همه روشن و مبرهن است، و بعد از درک تهدید، زمان زیادی برای توجیه و بسیج توده ها لازم نبود، این جنگ فرهنگی دارای ظرافت ها و پیچیدگی های خاصی است که دیدن مرزها و مواضع خودی و غیر خودی را مشکل می سازد و رؤیت تهدید توسط آحاد جامعه به سختی صورت می گیرد. هجمه دشمن در جنگ فرهنگی خیلی محسوس نیست و شما می بینید کسانی که تا دیروز با شما بوده اند، امروز دیگر در کنار شما نیستند.

کازرون خبر: آیا ما توانسته ایم در نبرد فکری- فرهنگی که به تشریح آن پرداختید، همانند جنگ نظامی توفیقی داشته باشیم؟

علی‌رغم تلاش هایی زیادی که صورت گرفته به نظر بنده بر خلاف جنگ سخت و نظامی، ما در تقابل با جنگ فکری- فرهنگی آنچنان که باید موفق نبوده ایم.

عباس سلیمی نمین در کازرون

کازرون خبر: آیا مسئولان امر به این درک از امام (ره) در خصوص ضرورت حضور بسیج در دانشگاه و حوزه رسیده اند؟

به نظر من مسئولان بیشتر به ساز و کار ظاهری و امور شکلی پرداخته اند و خیلی به امر تولید محتوا، اهتمام نورزیده اند. اصلاً شاید این مسئله بالاتر از توان آن ها باشد. به نظرم مسئولان اگر بتوانند تهدید موجود را برای مردم ملموس کنند کار بزرگی انجام داده اند.

کازرون خبر: همان طور که می دانید وزارت خانه علوم علی‌رغم اهمیت فوق العاده ای که دارد، همچنان بدون وزیر باقی مانده است. چرا عزم دولت برای تصدی این وزارت خانۀ مهم، در معرفی افرادی است که در فقنه نقش داشته اند؟

آقای روحانی یک دولت ائتلافی از جریانات سیاسی تشکیل داده است. رئیس جمهور در این دولت ائتلافی در کابینه خود از برخی اصول گرایان نزدیک به خود، کارگزاران و اصلاح طلبان استفاده کرده است. وزارت خانه علوم از جمله جاهایی است که آقای روحانی به اصلاح طلبان اهدا کرده است. خوب این دولت با رأی چشم گیری از سوی مردم انتخاب نشده است و آقای روحانی برای اینکه پایگاه رأی خودش را در بین اصلاح طلبان از دست ندهد، مجبور به انتخاب این افراد است.

کازرون خبر: چرا مجلس در پذیرش وزرای پیشنهادی علوم انعطاف نشان نمی دهد؟

فتنه، خطّ قرمز نظام است و مجلس هم می گوید رئیس جمهور، وزیر علوم را از هر جریانی که می خواهد انتخاب کند؛ مجلس می گوید چرا دولت در معرفی وزیر علوم از اصلاح طلبان منطقی و کسانی که در تشنج آفزینی نقش نداشته اند استفاده نمی کند که بنظرم حرف درست و منطقی است و نگرانی موجود مجلس قابل درک و فهم است.

عباس سلیمی نمین در کازرون

کازرون خبر: دستاوردهای مذاکرات هسته ای چه بوده است؟

اولاً اصل مذاکرات برای ما موضوعیت دارد؛ یعنی با وجود بی قانونی های موجود در سازمان های بین المللی و سیستم ناعادلانه حاکم بر جهان، ما باید منطق خود را به گوش جهانیان برسانیم که در این مذاکرات توانستیم این کار را انجام دهیم. دوماً ما در این مذاکرات توانستیم ترکیب 1+5 را به 1+3 تقلیل دهیم و بین کشورهای 1+3 هم شکاف ایجاد کنیم. سوماً این مذاکرات، تجربه مجدد تجربه شده ها بود. به عبارتی خیلی از تجربه های قبلی را برای نسل جدید که خیلی از مسائل را ندیده بود، روشن ساخت و دیدند که بارها غربی ها و آمریکا برخلاف توافق ژنو عمل کردند. چهارماً ما در این مذاکرات به نفع ما در حال سپری است و در سطح بین المللی شاهد موفقیت هایی برای جبهه مقاومت و تضعیف روز به روز صهیونیست هستیم. ما نباید تیم مذاکره کننده را تضعیف کنیم اما می توانیم آن ها را دعوت به دقت بیشتر نمایم.

کازرون خبر: چرا رئیس جمهور آمریکا برای چندمین مرتبه به مقام معظم رهبری نامه می نویسد؟

ما در سطح جهان بسیار قدرتمند شده ایم و در تحولات پیرامونی و جهانی نقش به سزایی داریم. سابقه نداشته که رئیس جمهور آمریکا در طول تاریخ به رهبر کشور دشمن خود نامه بنویسد. در واقع اوباما در برابر قدرت رهبر انقلاب کرنش کرده است نه در برابر حق.

نظرات بینندگان