کد خبر: ۶۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۰۵ آذر ۱۳۹۳

گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، رونمایی می‌شود

این اتفاق قطعاً برای مجید مجیدی از حضور در سی و سومین جشنواره فیلم فجر پراهمیت‌تر است؛ هرچند پیش از فرا رسیدن موعد اکران، انتظار می‌رود این اثر در جوایز و جشنواره‌های معتبر بین‌المللی رونمایی شود و رقابتش با آثار بزرگ سینمای جهان مشهود باشد.
به گزارش شیرازه، قسمت نخست از سه‌گانه «محمد (ص)» با صدور حکم برای مجید مجیدی به عنوان رئیس هیأت داوران جشنواره فیلم فجر، از گردونه رقابت‌ها خارج شد تا نتوان در کاخ جشنواره به تماشای گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نشست؛ اما در نهایت سرنوشت این فیلم چه خواهد شد و فصل اکران این اثر مهم چه تاریخی خواهد بود؟

به گزارش «تابناک»، نخستین قیمت از سه‌گانه «محمد (ص)» در تصمیمی هوشمندانه وارد جشنواره فیلم فجر نشد و با انتخاب مجید مجیدی به ریاست هیأت داوران دوره سی و سوم جشنواره، این رویداد موقعیتی متفاوت یافت؛ تصمیمی که توسط علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر و از چهره‌های مؤثر در پروسه تولید فیلم «محمد (ص)» گرفته شد و به نوعی می‌توان گفت تازه‌ترین ساخته مجیدی را در امان نگه داشت!

گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، نوروز رونمایی می‌شود

این در امان نگه داشتن نه به دلیل کیفیت پایین، بلکه به دلیل فضایی است که حول فیلم‌های پرهزینه در جشنواره شکل می‌گیرد و‌ سال گذشته مشابهش را در قبال «رستاخیز» ساخته مهم احمدرضا درویش به نظاره نشستیم و گاهی نیز با نقدهای نه چندان منصفانه نسبت به این اثر همراه شد که طرح آن‌ها پس از چند سال کوشش صادقانه درویش برای خلق این اثر، دور از ذهن می‌نمود و در ادامه نیز سلسله حواشی در خصوص نمایش چهره‌ها پیش آمد.

منتقدان به واسطه آنکه این نوع فیلم‌ها با هزینه بالایی تولید شده و در واقع عنوان می‌شود ‌بالا‌ترین استانداردهای کیفی و حرفه‌ای در پروسه تولیدشان رعایت شده، با ذره‌بین به تماشای این سبک آثار می‌نشینند و طبیعتاً در ‌‌نهایت نقدهایی با قلمی به غایت سخت‌گیر ‌درباره این سبک آثار به کار می‌گیرند که گاهی درباره فیلم‌های پرهزینه اروپایی و آمریکایی نیز به کار نمی‌گیرند و از این منظر، کمتر اثر پرهزینه‌ای بوده که بتواند اقبال منتقدان را در جشنواره با خود داشته باشد.

گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، نوروز رونمایی می‌شود

از آن سو، با توجه به حضور چهره‌های حرفه‌ای در این سبک آثار و مشخصاً در فیلم «محمد (ص)»، طبیعی است که بخش وسیعی از سیمرغ‌ها به این فیلم تعلق گیرد و به عنوان مثال اگر هر سه فیلم «محمد (ص)» در دوره‌های سی‌و‌سه، سی‌و‌چهار و سی‌و‌پنجم جشنواره حضور داشتند، دور از ذهن نبود که هر سه سیمرغ بهترین فیلمبرداری به ویتوریو استورارو برنده سه جایزه اسکار برای فیلمبرداری «اینک آخرالزمان»، «سرخ‌ها» و «آخرین امپراتور» شود.

این اتفاق برای اِستفان واربک آهنگساز برجسته و برنده اسکار برای موسیقی فیلم «شکسپیر عاشق» افتاد و او برای موسیقی فیلم «رستاخیز» مورد تحسین قرار گرفت؛ اما در‌‌ همان زمان، آنهایی که همواره نقد دارند، چرا سینمای ایران حرفی برای گفتن در جهان ندارد و چرا از سینماگران مطرح در جشنواره فجر خبری نیست، رقابت آهنگسازان ایرانی را با واربک نابرابر و غیرمنصفانه تلقی کردند و در واقع تلویحاً خواستار همین رقابت دورهمیِ همیشگی شدند.

گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، نوروز رونمایی می‌شود

در این شرایط ظاهراً قرار است فیلم «محمد (ص)» همچنان در جشنواره رونمایی نشود و بدون قرار گرفتن در معرض قضاوت، در یکی از بهترین فصل‌های اکران، به نمایش درآید. در همین راستا زمزمه دورخیز نمایش این فیلم در اکران نخست نوروز به گوش می‌رسد؛ اتفاقی که قطعاً برای کارگردان فیلم «محمد» از حضور در جشنواره فیلم فجر پراهمیت‌تر است، هرچند پیش از آن انتظار می‌رود این اثر در جوایز و جشنواره‌های معتبر بین‌المللی رونمایی شود و رقابتش با آثار بزرگ سینمای جهان مشهود باشد.

فیلم «محمد (ص)» که در شهرک سینمایی پیامبر اعظم ‌(۵۵ کیلومتری شهر قم) در ماکتی از شهرهای مکه و مدینه با مشخصات ۱۴۰۰ سال قبل، در اندازه یک به یک (مختصات واقعی) طراحی و ساخته شده‌، پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای محسوب می‌شود و برآوردهایی به مراتب بزرگ‌تر از فیلم «رستاخیز» درباره هزینه تولید این سه گاهه سینمایی مطرح می‌شود که بخشی از این هزینه به واسطه به خدمت گرفتن گروهی از برجسته‌ترین متخصصان سینمای جهان است.

گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، نوروز رونمایی می‌شود

علاوه بر مجید مجیدی که به عنوان کارگردان «محمد (ص)»، رضا میرکریمی به عنوان مشاور کارگردان، بیژن میرباقری و سیروس حسن‌پور به عنوان کارگردان‌های یونیت دوم، لوکا لاچین به عنوان دستیار اول کارگردان و برنامه ریز، علی سبزواری، حسن نجفی، بهزاد رفیعی، محسن قرایی به عنوان دستیاران کارگردان تنها تیم کارگردانی این اثر هستند که سناریو‌ آن را کامبوزیا پرتوی و مجید مجیدی با همکاری حمید امجد نوشته‌اند، در چندین کشور به جز ایران فیلمبرداری شده تا در ‌‌نهایت این فیلم عظیم به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی نمایش داده شود.

در کنار ویتوریو استورارو مدیر فیلمبرداری این پروژه عظیم، حمید خضوعی ابیانه فیلمبرداری می‌کند. میلژن کرکا کلژاکویچ، طراح صحنه و دکور مشهور برای این فیلم به خدمت گرفته شده، فرانکو فوماگالی به عنوان طراح آکسسوار فعالیت داشته، مایکل اوکانر به عنوان طراحی همکاری کرده، جیانتو دروسی طراحی گریم را برعهده داشته، اسکات اندرسون مسئول جلوه‌های ویژه کامپیوتری بوده و جلوه‌های ویژه میدانی توسط کوریدوری با همراهی مرحوم جواد شریفی‌راد پیاده سازی شده است.

نظرات بینندگان