کد خبر: ۶۳۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۰۶ آذر ۱۳۹۳

نماینده مردم شیراز در مجلس: تعطیلی کارخانه‌ کمپرسورسازی فارس خیانت در امانت است

در اقتصاد مقاومتی نگاه به ظرفیت‌های درونی کشور است و در همین تحریم‌ها ببینید که چه گل‌هایی در صحن اقتصاد ما روئیده است.

شیرازه، سرویس اقتصادی: نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه آمریکا نه‌تنها نسبت به ایران بلکه حتی نسبت به هم‌پیمانان خود بدعهدی کرده است، گفت: از جنگ جهانی دوم تا کنون یعنی حدود 70 سال است که کشورهای ژاپن و آلمان تحت سلطه آمریکا هستند و آمریکا پایگاه‌های نظامی و موشکی خود را از این کشورها بیرون نمی‌برد بنابراین وقتی با هم‌پیمانان خود اینگونه عمل می‌کند، تکلیف ما روشن است که دشمنی ‌آن‌ها به این سادگی‌ها تمام نخواهد شد.

سید حسین ذوالانوار در گفتگو با خبرنگار شیرازه، با بیان اینکه ماهیت استکبار عوض شدنی نیست، اظهار کرد: هرکس گمان کند که آمریکا سر سازش و عدالت دارد، مرتکب اشتباه بزرگ تاریخی شده است.

وی با اشاره به سخن برخی که می‌گویند در مذاکرات گام‌به گام پیش می‌رویم، تصریح کرد: آن‌ها گام‌به گام ما را می‌کشند همانطور که تا کنون بیش از 60سال است که گام‌به گام ژاپن را کشانده‌اند و به دلیل شکست خوردنش باید خسارت بدهد و هنوز آمریکایی‌ها می‌گویند نسبت به ژاپنی‌ها اعتمادمان جلب نشده است بنابراین آن‌ها می‌خواهند همیشه بالای سر ایران شمشیر و گلوی ما در دست آن‌ها باشد.

عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه چشم‌های مردم دنیا ناظر تمام صحنه‌های مذکرات است، اظهار کرد: اگر ما از سرمایه‌های ملت خود خدای ناکرده صرف‌نظر کنیم یا کوتاهی پیش آید طبیعی است در بینش کسانی که به انقلاب اسلامی به عنوان الگو نگاه می‌کنند، نسبت به ما توقف و مکث‌هایی پیش می‌آید و به حثیت جهانی ما لطمه وارد می‌شود چراکه زورگویان مستکبر به مردم دنیا خواهند گفت ایران که فکر می‌کردید جلو ما ایستاده است هم در مشت ما خمیر شد! بنابراین باید بسیار مراقب بود و از خدا کمک بخواهیم و نگذاریم که فرهنگ اهل‌بیت‌(ع) در مقابل فرهنگ شیطان بزرگ دچار ضربه و خسارت شود.

ذوالانوار درخصوص افزایش مناسبات با سایر کشورها از جمله روسیه در شرایط کنونی تصریح کرد: هرچند روسیه تاکنون سابقه خوبی از خود نشان نداده و همیشه از رویارویی ایران و آمریکا به نفع خود سوءاستفاده کرده است ولی تفاوتی بین گذشته و شرایط کنونی وجود دارد چراکه روسیه هم دچار تحریم و فشار غربی‌ها شده و امیدواریم مقامات روسی رفتارهای گذشته را تکرار نکنند و مروادات جدی، عاقلانه و معقول با ایران داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه قدرت و توان فضایی روسیه بیش از آمریکا است، گفت: همکاری ایران و روسیه می‌تواند کار آمریکا و اروپا را سخت‌تر کند یعنی تا کنون ایران با اروپا و آمریکا زورآزمایی می‌کرد و اگر اکنون روسیه هم به این طرف میز بیاید و با ایران متحد شود هم به نفع روسیه و هم به نفع ایران است.

ذوالانوار با بیان اینکه روسیه هنوز هم برخی اشتباهات گذشته را تکرار می‌کند، یادآور شد: امام خمینی(ره) به مقامات روسی گفته بودند که اسلام می‌تواند شما را احیا کند اما متاسفانه آن‌ها در عادات و فضای فرهنگی خودشان این خیل رحمت را نادیده گرفته‌اند که امیدواریم این دفعه تصمیم درستی بگیرند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با اعلام اینکه ایران طی 300سال گذشته اکنون در اوج قدرت قرار گرفته است، گفت: بعد از انقلاب تاکنون قدرتمندی ایران در منطقه مشابه نداشته و علاوه بر اینکه قدرت اول منطقه هستیم در دنیا هم جزو 10قدرت برتر در امنیت، سیاست، عزت ملی و الگوی سایر ملل در بیداری اسلامی هستیم اما متاسفانه در اقتصاد نتوانستیم مطابق سایر مولفه‌های قدرت ملی پیش برویم و دشمنان نیز دقیقا بر این نقطه ضعف ما دست گذاشته‌اند.

ذوالانوار بیان کرد: طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای مانند اینکه بخواهد بچه گول بزند می‌گوید ایران به تعهدات خود عمل کرده و ما هم به تعهدات خود عمل می‌کنیم اما این سوال مهم مطرح است که تعهدات دو طرف چه بوده است؟!

وی تبادل تعهدات توافق ژنو را نامتوازن دانست و ادامه داد: بر اساس تعهدات توافق ژنو، سانتریفیوژهای نسل پنجم را به‌کار نینداختیم؛ سرعت همه چیز را کم کردیم؛ فعالیت‌های هسته‌ای به حداقل رسید؛ بخشی از نیروها و متخصصان هسته‌ای را از کانون شغلی خود جدا و خواسته‌های غرب را اجرا کردیم اما غرب در مقابل گفت درمجموع فقط 5میلیارد دلار از 100میلیارد دلار پول به ناحق مسدود و بلوکه شده ایران را آزاد می‌کند!

نماینده مردم شیراز در مجلس، پولی که قرار است آزاد شود را بسیار ناچیز و کمتر از حدود 5درصد بودجه نفتی قبل از تحریم‌ها عنوان و اظهار کرد: آزاد کردن این رقم تاثیر زیادی در اقتصاد ما ندارد درحالی که دشمنان بدمستی هم می‌کنند و تحریم‌های جدید اعمال می‌کنند به‌طوری که اوباما هفته گذشته یک سال دیگر تحریم‌های ایران را تمدید کرد و این یعنی در هر صورت کاخ سفید در مشت صهیونیست‌های افراطی است.

وی در ادامه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی را برشمرد و اعلام کرد: اکنون هلی‌کوپترهای بدون سرنشین می‌سازیم، هواپیماهای دفاعی پیشرفته را به نمایش درآورده‌ایم، صادر کننده سلاح هستیم، نزدیک به 30داروی هسته‌ای را تولید و صادر می‌کنیم و در نانو مقام هفتم را داریم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون سرمایه انسانی ما نسبت به متوسط جهانی پایین‌تر است، گفت: ما توان و نیروهای انسانی بی‌نظیری داریم اما متاسفانه دولت‌ها از این سرمایه خوب استفاده نکرده‌اند.

عضو کمیسیون تولید ملی با تاکید بر توجه به حل مشکلات تولیدکنندگان اظهار تاسف کرد که دروزاه‌های تنگ اداری و مقرراتی، هر تولید کننده‌ای را خفه می‌کند و افزود: اگر زنجیرهایی که در طول سالیان دراز به دست‌وپای تولیدکنندگان بسته‌ایم را باز کنیم، می‌توانیم یک انرژی بزرگ و هوشمند اقتصادی را آزاد کنیم.

ذوالانوار با اشاره به وجود تعداد زیاد نیروهای جوان و با استعداد در کشور، گفت: نیروهای انسانی ما از لحاظ تعداد و استعداد بیش از سایر کشورهاست اما این ظرفیت را ایجاد نکرده‌ایم که ایده و محصولات تولیدی آن‌ها را تبدیل به پدیده کنیم به‌گونه‌ای که این پدیده‌ها تبدیل به ثروت و عزت شود و به کشورهای مختلف صادر شود.

وی ضمن تحسین کار جهادی بسیج سازندگی که در طول سال گذشته بدون یک ریال بودجه دولتی توانست هزار شغل واقعی ایجاد کند، اظهار کرد: در سطوح بالاتر و پیچیده‌تر برای ایجاد اشتغال و تولیدات بومی نیاز به حمایت دولت و بانک‌ها داریم اما متاسفانه خود بانک‌ها مانع تولید هستند چراکه در هیچ کشوری این همه شعبه برای یک بانک ایجاد نشده و خود بانک نباید برج‌ساز، تولیدکننده و یا واردکننده محصولات باشد و رقیب مردم شوند.

عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی بر توجه به ظرفیت‌های پارک‌های علم و فناوری و پردیس شهید فهمیده در سراسر کشور تاکید و خاطرنشان کرد: قسمت اعظم سرمایه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، دانش است نه پول. همچنین این محصولات بی‌رقیب یا کم‌رقیب هستند بنابراین ظرفیت خوبی برای صادرات آن وجود دارد.

ذوالانوار با تصریح اینکه برای واردات موبایل باید چندین بشکه نفت از ایران خارج شود درحالی که نفت تمام شدنی است و موبایل‌‌ها هر روز پیچیده‌تر می‌شوند، گفت: اکنون شیشه‌ و لوله‌های نانو که قادر است 40درصد انرژی را حفظ کند در داخل کشور تولید می‌شود اما حتی یک متر از آن در داخل مصرف نمی‌شود و همه به خارج پیش‌فروش شده است.

وی بانک‌ها، گمرک و تامین اجتماعی را مصیبتی برای تولیدکنندگان دانست و اظهار کرد: استعدادهای فراوانی در پیچ و خم چمبره بانک، گمرک و مقررات اداری خاموش می‌شود زیرا فرد به جای اینکه استعدادش را برای تبدیل ایده به ثروت به کار ببرد، باید اینقدر در ادارات بدود که خسته شود.

عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی با اشاره به تعطیلی کارخانه‌ کمپرسورسازی فارس توضیح داد: بانک سپه بین 6تا 7میلیارد تومان وام داده بود که کارخانه کمپرسورهای یخچال با ظرفیت اشتغال 800نفر در شیراز تولید شود اما کمتر از یک‌سال کار کرد که بارها به بانک سپه اعلام کرده‌ایم یا بفروش، یا اجاره بده و یا مدیریت کن که کارخانه تعطیل نشود اما فایده نداشته؛ مگر بانک‌ها امانتدار مردم نیستند پس این چه امانتداری است که سال‌ها سرمایه ارزشمندی را کنار بگذاریم؟!

وی از اقتصاد مقاومتی به عنوان راهکار برون‌رفت از مشکلات یاد کرد و افزود: در اقتصاد مقاومتی نگاه به ظرفیت‌های درونی کشور است و در همین تحریم‌ها ببینید که چه گل‌هایی در صحن اقتصاد ما روئیده است.

ذوالانوار با تاکید بر اینکه باید دولت و مجلس توکل کرده و برای تحقق اقتصاد مقاومتی راهگشایی و فرهنگ‌سازی کنند، گفت: اقتصاد مقاومتی ظرفیت‌ها را شکوفا می‌کند و نیاز ما به پول نفت را بعد از یک دوره 10ساله به حداقل می‌رساند که آنگاه دیگر غربی‌ها در اقتصاد هم نمی‌توانند ما را تحریم کنند.

نظرات بینندگان