کد خبر: ۶۳۶۰۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۰۹ آذر ۱۳۹۳
سخنگوی شورای شهر شیراز:

مردم می‌توانند از 20 آذرماه سوار مترو شوند/ شهردار شیراز استیضاح نمی‌شود/ طرح ترافیک اجرا شود

اگر سد تنگ سرخ غیر قانونی بود، ردیف بودجه نمی‌گرفت

به گزارش شیرازه به نقل از موج ما، زین العابدین عرب سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در نشست خبری روز گذشته با اشاره به تشکیل سه کمیته برای بررسی و رسیدگی به موارد مربوط به کمربندی، ورودی‌های شهر و سد تنگ‌سرخ شیراز، گفت: کمیته رسیدگی به مسائل مربوط به کمربندی شهر شیراز با حضور شهردار شیراز، رئیس راه‌ و‌ شهرسازی استان فارس و سه نفر از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز با تصویب در جلسه غیرعلنی شورا تشکیل شده و باید تا دو ماه آینده موارد مربوطه را اجرایی کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در مورد مشکلات ایجاد شده در کمربندی این شهر افزود: با توجه به این که با گسترش شهر، کمربندی اکنون در دل شهر واقع شده لازم بود قوانین شهری بر آن حاکم شود تا از بروز آسیب به شهروندان جلوگیری به عمل آید.

عرب ادامه داد: در این زمینه تعدادی از اعضای شورا تأکید داشتند که باید تکلیف مطالباتی که مردم از راه و شهرسازی دارند، تملک‌ها، طرح‌های بالادست و سایر تعهدات این اداره انجام شده و سپس واگذاری به شهرداری صورت پذیرد تا در شورای شهر بودجه لازم تخصیص یابد.

وی افزود: با این مقدمات بنا شد کمیته‌ای متشکل از مسئولان شهرداری، شورا و راه و شهرسازی، موارد حقوقی و مقدمات انتقال را طی دو ماه بررسی کرده و طرح ارائه کنند تا این واگذاری بدون مشکل انجام شود.

اختصاص ردیف بودجه برای احداث سد تنگ سرخ
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اجرایی شدن سد تنگ سرخ خاطر نشان کرد: باید توجه کنیم که اگر سد تنگ سرخ غیر قانونی بود یا در مراحل تصویب آن مشکلی وجود داشت، ردیف بودجه پیدا نمی‌کرد.

عرب متذکر شد: در مورد سد تنگ سرخ مواردی که از سوی محیط‌ زیست مطرح شد بیشتر ناظر بر سیل‌بند است و به کلیات پروژه بازنمی‌گردد، غیر از اینکه مخالفت‌هایی نیز از جانب برخی وجود داشت که آب به سمت دریاچه مهارلوی سروستان برود.

این عضو شورا خاطر نشان کرد: بنابر توافق سال‌های گذشته بخشی از آب این سد سهم شهر شیراز است و حق مردم است که با جاری شدن آب در رودخانه خشک، شاهد اجرای پروژه‌های گردشگری و افزایش جذابیت این شهر باشند.

تشکیل 9 کمیسیون تخصصی شورا برای نظارت بر موارد فنی
عرب با اشاره به اینکه شورا بر طرح‌های عمرانی شهر نظارت دارد، گفت: در مناطق 4، 6 و ده شهرداری شیراز اقدامات مناسبی برای آسفالت و خط‌کشی معابر در این مناطق صورت گرفته و با شکل گرفتن کمیسیون خدمات شهری، شورا بر این موضوع نظارت خوبی دارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز سپس تصریح کرد: 9 کمیسیون شورا به طور تخصصی بر تمام موارد فنی نظارت دارند و به ویژه پروژه‌های عمرانی در بازدیدهای متوالی و برگزاری جلسات با پیمانکاران رصد می‌شود.

وی بیان کرد: در بحث کنترل کیفیت آسفالت، رنگ، سموم درختان و مواردی از این دست، شورا نظارت لازم را اعمال می‌کند و کمیسیونی مسئول نظارت بر موارد متعدد خدمات شهری است و حتی از کارخانه‌های تولید آسفالت یا موارد دیگر بازدید به عمل آمده است.

این عضو شورا، کیفیت پایین خط‌ کشی‌ها در شیراز به سبب مسائل محیطی و اقلیمی است و در این زمینه طرحی به شورا آمده و مقرر شده تا با استفاده از امکانات جدید در نقاطی طرح‌های به ‌روزتری اجرا شود و به عنوان مثال با دادن ارتفاعی حدود یک تا دو سانتیمتر و افزودن موادی ویژه، خط‌کشی‌ها تثبیت شود.
اجرای طرح ترافیک شیراز الزامیست
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز اجرای طرح ترافیک شیراز را الزامی دانست اظهار داشت: باید طرح ترافیک شهر شیراز که در چند مرحله اجرا شد اما موفق نبود، با هماهنگی پلیس، استانداری و شهرداری اجرایی شود و بهتر است طرح زوج وفرد به مدت یک سال به طور آزمایشی اجرا شود و پس از آشنایی مردم با طرح به طور قطع اجرایی شود.

وی ادامه داد: در این یکسال می توان برای پیدا شدن نقاط ضعف و قوت همانند شهرهای مشهد، تهران و اصفهان بررسی های لازم صورت پذیرد.

عرب در همین رابطه گفت: شهرداری در حد تکالیف خود وظیفه دارد موانعی را در پیاده‌روها برای جلوگیری از ورود خودرو و موتورسیکلت نصب کند که در این زمینه پیگیری‌هایی انجام شده و طرح‌هایی از تهران الگوبرداری کرده‌ایم که موانعی ویژه در پیاده‌روها نصب شود که امکان عبور ویلچر را فراهم آورده اما از عبور موتورسیکلت و خودرو جلوگیری کند.

وی افزود: بخش بزرگ کار در زمینه امنیت پیاده‌ها بر عهده نیروی انتظامی است و پلیس باید از پارک خودروها در پیاده‌روها اعم از نمایشگاه اتومبیل یا موارد عبوری، جلوگیری کند.
عرب در این نشست اضافه کرد: در مواردی شاهد هستیم که با وجود پارکینگ، صاحبان خودرو همچنان در حاشیه خیابان پارک کرده و عبور و مرور را دچار اختلال می‌سازند چنانکه به عنوان مثال، در حال حاضر پارکینگ مجاور شورا 237 واحد و پارکینگ مشیر فاطمی 180 واحد ظرفیت پارک دارد اما در همین محورها شاهد پارک خودروها در کنار خیابان هستیم.

 این عضو شورا خاطر نشان کرد: ممکن است در برخی خیابان‌های شیراز مشکل پارکینگ وجود داشته باشد اما در بسیاری خیابان‌ها پارکینگ وجود دارد و خودروها همچنان پارک دوبل و بعضا 3 الی 4 لاینه پارک می کنند.

مسئله خیابان حافظیه در حال بررسی است، شورا سکوت نکرده
عرب در پاسخ به سوال موج ما مبنی بر سکوت شورا بر بازو بسته شدن خیابان حافظیه افزود: شورا سکوت نکرده است و در حال بررسی این مسئله می باشد.
وی با اشاره به 3 دیدگاه مطرح در شورا افزود: در دیدگاه اول، مردم باید عبور کنند که اگر بخواهد بسته شود باید مسیرهای جایگزین آن شود؛ در دیدگاه دوم که این گذر به عنوان گذر هنری شیراز مطرح شده است که با نزدیکی به قدمت مقبره حافظ این همه هزینه شد تا آسفالت ها کنده شودو سنگ فرش شود و دیدگاه سوم که اگر گذر هست چرا پارکینگ برخی ادارات شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: جهت ساماندهی این خیابان کارشناس میراث فرهنگی و استانداری وارد کار شوند تا هرچه زودتر تکلیف این مسیر مشخص شود واگر می خواهند این مسیر را بسته اعلام کنند از خیابان باغ ملی و خیابان های مجاور مسیر جایگزین را مشخص نمایند.

عرب با اشاره به طرح پیشنهادی جهت سنگ فرش کردن خیابان مالی آباد ادامه داد: شورا طرح‌های مشابه مانند پیاده‌راه شدن خیابان معالی آباد را با دقت همه‌جانبه پیگیری می‌کند و تا زمانی که طرح دقیق و کامل برای در نظر گرفته شدن محور جایگزین، اهداف، برنامه و ... توسط مشاور آورده نشود به آن رأی داده نخواهد شد.
استیضاح شهردار مطرح نیست
عرب در پاسخ مورد برخی نطق‌های انتقادی برخی اعضای شورا از شهردار شیراز گفت: تاکنون موردی مبنی بر طرح سؤال یا استیضاح به هیئت‌رئیسه شورا اعلام رسمی نشده و آنچه که در نطق‌ها مطرح می‌شود، نظرات شخصی و البته حق اعضای شورا است.

وی ادامه داد: باید برای استیضاح شهردار یک‌سوم اعضای شورا سؤال داشته باشند و اگر سه‌چهارم اعضای شورای شهر درخواست کنند امکان استیضاح وجود دارد.
مترو شیراز ۲۰ آذرماه به بهره‌برداری عمومی می‌رسد
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه ابراز داشت: در بحث قطار شهری پیگیری‌هایی انجام دادیم که با توجه به گارانتی که شرکت چینی باید در مورد تجاری شدن قطار ارائه می‌داد، لازم بود توافقنامه‌ای امضا و سپس قطار وارد فاز تجاری و بلیط‌ فروشی شود.

عرب یادآور شد: در این زمینه با توجه به فرصت دو‌ماهه شرکت چینی، مردم می‌توانند از 20 آذرماه سوار مترو شوند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر این که چرا با وجود اطلاع از شرایط گارانتی و موارد دیگر، قطار زودتر از موعد افتتاح شد، اظهار داشت: به سبب آن که این پروژه یک طرح ملی است و مناسب بود که یکی از مسئولان ارشد کشور آن را افتتاح کند از فرصت حضور معاون رئیس‌جمهور استفاده شد.

عرب اضافه کرد: البته قطار شهری از همان زمان افتتاح شده و گروه‌های اجتماعی می‌توانند از آن استفاده کنند اما فروش بلیط و استفاده عمومی از 20 آذرماه جاری انجام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد آئین‌نامه طرح تفصیلی نیز گفت: بندهای این آئین‌نامه بر اساس هدفگذاری‌های بالادست اعم از شیراز شهر فرهنگ و ادب، سومین حرم اهل ‌بیت بودن و شهر هوشمند شدن آن تصویب شده و مواردی مانند مشرفیت، نما، ارتفاع و ... ذیل این آیین‌نامه به طور دقیق ساماندهی شد.
اولویت استخدام با افراد بومی است
عرب با اشاره به استخدام در شهرداری ها ابراز داشت: بنابر مصوبات پیشین شورا، اولویت باید به افراد نیروهای شرکتی و ساکن شهر شیراز داده می‌شد که در این زمینه اعلام شد 80 درصد استخدام از شهر شیراز، 18 درصد از داخل استان فارس و تنها 2 درصد از خارج این استان بوده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به مطرح شدن حمایت از هیئت‌های ورزشی شهر شیراز در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز برای ارتقای ورزش در شهر، افزود: این طرح دو ماه گذشته در این کمیسیون به تصویب رسیده و در این زمینه شهرداری شیراز تقاضای یک میلیارد تومان اعتبار دارد که پس از بررسی در صحن علنی شورا نتیجه مشخص می‌شود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۳
0
ظریفیان استیضاح کنید نه شهردار
ناشناس
اگر ظریفیان برکنار شود اهم مشکلات شهرداری حل میشود.
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۳
0
(نقل قول) آنچه که در نطق‌ها مطرح می‌شود، نظرات شخصی و البته حق اعضای شورا است. سئوال؟ اگرپرسيدن حق اعضاء مي باشد پس چرا ميفرمائيد اين سئوالها نظر شخصي اعضاء مي باشد؟! لطفا" روشن ترنظرخودرا درباره متن خودتان توضيح فرمائيد باتشكر
پيام
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۳
0
مگرشوراجاي نظرات شخصي است آقاي عرب؟!!لطفا به آنهاتذكربدهيد ؟!!آقايان باازحقوق مردم دفاع كنند نه ازحقوق شهرداري؟!!وآن هم به طورويژه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
متخصص
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۳
0
وی ادامه داد: در این یکسال می توان برای پیدا شدن نقاط ضعف و قوت همانند شهرهای مشهد، تهران و اصفهان بررسی های لازم صورت پذیرد.!!!!يكي نيست ازاين آقاسئول كنه آخربرادرجطوربدون برسي ميگي طرح ترافيك بايد انجام بشه؟!!!!!!!!!!موش آزمايشگاهي هم اول روي آن كارميشودبعد نتيجه آنرااعلام مي كنند؟!!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۳
0
این قطار شهری چند بار راه اندازی میشود.
آقای شعرا شما چرا؟
شما که آدم مومن و راستگویی هستید.
دلم میسوزد که با این قوم افتاده ای.