کد خبر: ۶۳۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۱۲ آذر ۱۳۹۳

به نام انگیزه شخصی، به کام رسانه انگلیسی؛ حادثه جهرم چگونه سر از بی‌بی‌سی در آورد؟

چند روز پیش ماجرای زخمی شدن چند زن به ضرب چاقو در جهرم جریانی مشابه اسیدپاشی اصفهان را ایجاد کرد.
به گزارش شیرازه در هر جامعه‌ای ممکن است گاه حوادثی روی دهد که چندان خوشایند نباشد اما ناخوشایندتر از حادثه گاه بازتاب غلط و غیرواقعی حادثه‌هاست که آزاردهنده است. حدود یک ماه پیش ماجرای ناخوشایند اسیدپاشی در اصفهان روی داد و بیشتر از اینکه اصل ماجرا و دستگیری عاملان مورد توجه قرار گیرد شایعات شکل گرفته پیرامون حادثه مورد توجه قرار گرفت و در رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب یافت.

بر اساس گزارش تسنیم؛ شایعاتی که این امر را به موضوع امر به معروف و نهی از منکر ربط می‌داد و همین مسئله سبب موضع‌گیری علمای دین و مراجع تقلید شد و همه مراجع دولتی، دینی و قضایی متفق‌القول بر این امر صحه گذاشتند که ماجرای اسیدپاشی اصفهان هیچ ارتباطی با امر به معروف و نهی از منکر نداشته و تنها ابزاری برای خشن جلوه دادن چهره اسلام است.

متاسفانه در این ماجرا برخی از رسانه‌های داخلی با بازتاب و تحلیل غلط به این ماجرا دامن زدند و به زنانی که مورد اسیدپاشی قرار گرفته بودند، تهمت بی‌اخلاقی و بدحجابی زدند و همین امر هیزمی به آتش دشمن بود.

چند روز پیش نیز در جهرم، از شهرستان‌های استان فارس، ماجرایی زخمی شدن چند زن به ضرب چاقو جریانی مشابه ایجاد کرد، جریانی که دوباره به دنبال ارتباط دادن این موضوع به بحث امر به معروف و نهی از منکر در کشور بود.

ماجرا از آنجا آغاز شد که خبرهایی درباره حمله یک نفر به تعدادی از زنان در جهرم در رسانه‌های ضد نظام و معاند منتشر شد که در این اخبار بدون ذکر هیچ گونه دلیلی، عامل این جنایت را بسیجیان و علت آن را امر به معروف و نهی از منکر دانسته بودند.

این خبر به سرعت بین مردم شهرستان دهان به دهان چرخید و موجی از اضطراب و نگرانی را در بین مردم جهرم به وجود آورد.

دستگاه‌های نظارتی و امنیتی که سخت پیگیر عامل یا عاملان حاثه بودند در کمتر از 72 ساعت آنها را که از اراذل و اوباش به‌نام جهرم بودند، دستگیر و به دستگاه‌ قضایی تحویل دادند.

اما این همه ماجرا نبود، همان جریانی که جنایت اسیدپاشی به تعدادی از زنان و دختران در اصفهان را به موضوع امر به معروف گره زدند، این بار نیز مدعی شدند که این اقدام از سوی گروه‌های تندرو و برای مبارزه با بدحجابی صورت گرفته است و مغرضانه انگشت اتهام خود را به سمت بسیجیان نشانه رفتند و درصدد ایجاد بدبینی به این نهاد مقدس که خود از اصلی‌ترین دستگاه‌های برخورد با عوامل ناامنی اخیر جهرم بوده است، بودند. 

ناامنی‌ها در جهرم هیچ‌ارتباطی با مسئله امر به معروف نداشته است

حجت‌الاسلام لطف‌الله دژکام، امام جمعه جهرم، در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه باید این افراد به اشد مجازات محکوم شوند، اظهار داشت: ممکن است در هر جامعه‌ای افرادی بیمار یا تحریک شده از سوی دشمن باشند که نظم جامعه را بر هم زنند که باید توسط قوه قضائیه و به صورت قانونی با آن‌ها برخورد شود.

وی با بیان اینکه خانم‌هایی که مورد تعرض واقع شده‌اند از خانواده‌های متدین و محترم شهرستان جهرم هستند، گفت: فرد دستگیر شده مشکل جنسی و روانی دارد و خود نیز به این امر اعتراف کرده و این امر هیچ ارتباطی با مسئله امر به معروف و نهی از منکر نداشته و ندارد.

حجت‌الاسلام دژکام با اشاره به نقش بسیج در دستگیری عاملان ناامنی در جهرم افزود: بسیج نشان داده که همیشه برای تامین امنیت کشور آماده است و خاتمه یافتن این مسائل با کمک اطلاعاتی و نظامی بسیج میسر میشود.

امام جمعه جهرم خاطرنشان کرد: در این ماجرا اگر بسیج و کمک اطلاعاتی‌اش نبود عامل ناامنی به این سرعت دستگیر نمی‌شدند.

دستگیری عامل مزاحمت‌های خیابانی جهرم با هوشیاری بسیج

قاضی محمد اسمی، رئیس دادگستری جهرم، نیز درباره این حادثه اظهار داشت: اقدام سریع و دستگیری عامل مزاحمت‌های خیابانی جهرم در  72 ساعت نشانه وجود امنیت در حوزه قضایی این شهرستان و اشراف کامل دستگاه‌های امنیتی به مسائل است.

وی با بیان اینکه استان فارس و حوزه قضایی جهرم از جمله حوزه‌های قضایی امن استان است، گفت:  این شهرستان از امنیت مطلوبی برخوردار است که مؤید این امر دستگیری سریع  فرد معلوم الحالی است که متاسفانه با ایجاد مزاحمت خیابانی زمینه ناامنی را ایجاد کرده بود.

رئیس دادگستری جهرم بیان کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار در ثبات امنیت این شهرستان حضور پررنگ و انقلابی مردم و نیروهای همیشه در صحنه بسیج در تمام عرصه‌ها است.

وی با تقدیر از حضور هوشیارانه و به موقع نیروهای امنیتی و اشراف دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و قضایی و از همه مهم‌تر نیروهای بسیج به مسائل و موضوعات امنیتی خاطرنشان کرد: در موضوع اخیر که فرد معلوم الحالی با اقدامات مجرمانه خود در سطح شهرستان اقدام به ایجاد مزاحمت و وارد کردن جراحت به تعدادی از بانوان کرده بود با تعامل و همکاری خوب دستگاه‌های امنیتی دستگیر و با دستور قضایی بازداشت شد.

اسمی افزود: پرونده مذکور به دور از هرگونه جوسازی و مطابق با قانون در اسرع وقت و با قاطعیت رسیدگی می‌شود.

«انگیزه شخصی» دلیل اصلی حوادث اخیر در جهرم

محمدرضا رضایی، نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این مطلب که این ماجرا هیچ ارتباطی با مسئله امر به معروف و نهی از منکر نداشته است، به خبرنگار تسنیم گفت: افرادی که مورد هجوم این شخص واقع شدند بدحجاب نبوده و پوشش مناسبی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه فرد خاطی از قبل پرونده داشته است، افزود: این فرد هیچ ارتباطی با هیچ ارگانی نداشته و با انگیزه های شخصی اقدام به این امر کرده است.

رضایی با اشاره به نقش بسیج در دستگیری این فرد خاطرنشان کرد: کمک بسیج به نیروی انتظامی سبب شد که این فرد به سرعت و در کمتر از 72 ساعت دستگیر شود.

شهروندان جهرمی: عاملان ناامنی جهرم به اشد مجازات برسند

نگین بهنیا، شهروند جهرمی در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تشکر از مسئولان شهرستان جهرم برای دستگیری سریع این افراد گفت: چنین افرادی از سلامت روان برخوردار نیستند و هدفشان ایجاد ترس و ارعاب در میان مردم و بدبینی نسبت به بسیجیان است.

وی افزود: مردم مومن جهرم با هوشیاری و بصیرت هرگز اجازه نمیدهند این افراد به اهداف خود برسند و همیشه مدافع انقلاب و نظام اسلامی هستند.

زهرا سلیمی، دیگر شهروند جهرمی نیز گفت: از مسئولان به دلیل اقدام به موقع و سریع تشکر و قدردانی می‌کنم و تقاضا دارم که این افراد به اشد مجازات برسند تا درس عبرتی برای دیگران شود.

وی افزود: چنین افرادی قصد دارند این ماجرا را به بدحجابی و امر به معروف  و نهی از منکر ارتباط دهند در صورتی که این ماجرا هیچ ارتباطی با امر به معروف و نهی از منکر نداشته و تنها برای ایجاد ترس و وحشت میان مردم است.

نظرات بینندگان