کد خبر: ۶۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۲۲ آذر ۱۳۹۳

ناکارآمدی وزارت ارتباطات در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

سفر پياده كربلا، اربعين امسال، نشان داد كه دوران برقراري ارتباط تلفني گذشته است و اكنون عصر ارتباطات بي‌سيم است. هرگاه به مسائلِ جديد پاسخ كهنه داده شود، بحران آغاز مي‌شود.
طي روزهای گذشته، ستاد مدیریت ارتباطات اربعین حسینی با گرامی‌داشت ایـام سوگواری اربعین سید و سالار شهیدان اطلاعیه‌ای را به منظور ساماندهی ارتباطات تلفنی زائران صادر کرد.

به گزارش شیرازه به نقل از مشرق؛ در این اطلاعیه تأکید شده بود که با توجه به عزیمت بیش از یک میلیون نفر از هموطنان عزیز به عتبات عالیات که منجر به افزایش بهمنی حجم ترافیک تلفنی ارتباطات بین‌الملل ایران و عراق شده است، از هم میهنان درخواست شده بود با توجه به محدودیت‌های اپراتورهای عراق برای برقراری ارتباطات تلفنی مطلوب و موفق نکات زیر را مورد توجه قرار دهند:

- از تماس‌های غیرضروری با زائران خودداری شود.
- مدت زمان مکالمه به حداقل ممکن کاهش یابد.
- پیامک‌های ارسالی کوتاه و مختصر باشد.
- برقراری تماس در طول شب و روز توزیع شود.
- در صورت غیر موفق بودن تماس از تماس‌های مکرر در همان زمان خودداری شود.
- در صورت عدم موفقیت در برقراری ارتباط با یک اپراتور از امکانات سایر اپراتورها استفاده شود.

همه مسائل و مشكلات این روزها در برقراري تماس با زائران امام حسین (ع) در حالي است كه كساني كه تلفن‌هاي هوشمند به همراه دارند به محض يافتن مكاني كه امواج اينترنت بي‌سيم دارد، با استفاده از اپليكيشن‌هايي چون لاين، وايبر، واتس‌اپ، تلگرام و اسكايپ به راحتي و به سرعت با خانواده، دوستان و همكاران خود ارتباط برقرار مي‌كنند.

در ميان پست‌هايي كه از زوار ايراني حاضر در عراق با استفاده از اين برنامه‌هاي پيام‌رسان ارسال شده نمونه‌هايي يافت مي‌شود كه در نوع خود جالب توجه است. اكثر كاربران اين دست برنامه‌ها هرچند كه از عدم وجود دائم اينترنت بي‌سيم شكايت داشتند اما در مواقع يافت شدن شبكه هم مشكل خاصي در برقراري ارتباط با دوستان و خانواده خود نداشتند. حتي در ميانه راه نجف تا كربلا وقتي به اصرار عراقي‌ها براي استراحت به منزل‌شان مي‌رفتند، مهم‌ترين چيزي كه توجه‌شان را جلب مي‌كرد وجود بهترين وسيله ارتباطي در منزل بعضي از اين عراقي‌ها يعني اينترنت بي‌سيم بود كه باعث مي‌شد خاطره خوشي را برايشان رقم بزند.

خدمتی که دشمنان به زائرین اربعین کردند، مخابرات ایران نکرد
تصاویری که این روزها از کربلا و نجف منتشر می‌شود، اکثرا توسط همین برنامه‌های پیام‌رسان ارسال شده است.

اكنون سوال اينجاست كه آيا بهتر نبود وزارت ارتباطات با ظرفيت بسيار بالايي كه در توليد انواع نرم‌افزار و اپليكيشن گوشي‌هاي هوشمند دارد، يك سرويس ملي و قوي براي چنين مواقعي توليد كند؟ كه از جهتي این كاربران به صورت متحد همه از آن استفاده كنند و كسي به خاطر نصب نكردن يك برنامه در گوشي خود از برقراري ارتباط جا نماند و البته كاربران مجبور به استفاده از چندين اپليكيشن به صورت همزمان و موازي نباشند و از سوي ديگر متون و عكس‌هاي ارسالي‌شان قبل از رسيدن به دست شخص مورد نظرشان به دست سرويس‌هاي جاسوسي دنيا نيفتد؟

متذکر می‌شویم که مرکز وایبر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین است؛ واتس‌اپ متعلق به فیس‌بوک بوده؛ و مرکز پیام تلگرام هم در کشور آلمان مستقر است.

خدمتی که دشمنان به زائرین اربعین کردند، مخابرات ایران نکرد
سفر پياده كربلا، اربعين امسال، نشان داد كه دوران برقراري ارتباط تلفني گذشته است و اكنون عصر ارتباطات بي‌سيم است. هرگاه به مسائلِ جديد پاسخ كهنه داده شود، بحران آغاز مي‌شود و اين سفر كربلا نشان داد كه پاسخ قديمي تلفن ثابت و خط همراه به مسئله جديد ارتباط، ديگر وظیفه خطیری كه به گردن دارد را به خوبي انجام نمي‌دهد.

لذا وقت آن رسيده است كه خود دست‌به‌كار شويم و پاسخي در خور شأن و نياز مردم ايران بيابيم.
نظرات بینندگان