کد خبر: ۶۴۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۳
ایران‌هراسی از نوع انگلیسی:

به دلیل اعدام قاچاقچیان از همکاری با ایران در مبارزه با موادمخدر، معذوریم

یک کمپین که علیه اعدام قاچاقچیان در ایران فعالیت دارد، ادعا کرده که دولت انگلستان به علت کمک‌هایی که در سال‌های قبل برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر به ایران ارائه کرده، در اعدام 3 هزار قاچاقچی در ایران، شریک جرم است.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، یک گزارش نشان می‌دهد بهانه دولت انگلستان برای عدم همکاری با ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، اعدام قاچاقچیان مواد مخدر است.

در این گزارش که از سوی رسانه‌های انگلیسی منتشرشده، ادعا شده که دولت انگلستان طی سال‌های قبل، به ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر کمک می‌کرده اما در اعتراض به اعدام قاچاقچیان از چند سال پیش، این کمک‌ها را قطع کرده است.

این گزارش توسط یک کمپین انگلیسی به نام Reprieve (به معنای تعویق اعدام) تهیه شده است.

انگلیس: در اعتراض به اعدام قاچاقچیان از همکاری با ایران در مبارزه با قاچاق، معذوریم

این کمپین که علیه اعدام قاچاقچیان در ایران فعالیت دارد، ادعا کرده که دولت انگلستان به علت کمک‌هایی که در سال‌های قبل برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر به ایران ارائه کرده، در اعدام 3 هزار قاچاقچی در ایران، شریک جرم است.

این گروه همچنین مدعی شده که در میان قاچاقچیانی که طی سال‌های اخیر در ایران اعدام شده‌اند، کودکان نیز وجود داشته‌اند. همینطور این گروه حامی قاچاقچیان ادعا کرده که قاچاقچیان اعدامی در ایران، مورد شکنجه قرار گرفته و به طور مخفیانه و بدون وکیل محاکمه می‌شوند.

این گروه ادعا کرده که کمک‌های مالی دولت انگلستان به ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر، بیشتر از مجموع کمک‌هایی بوده که سایر کشورهای اروپایی به ایران کرده‌اند.

یکی از مسئولان کمپین Reprieve مدعی شده که در ایران و پاکستان، هیچ‌گاه سران اصلی قاچاق مواد مخدر محاکمه نمی‌شوند، بلکه همیشه این افراد فقیر، کودکان و بیماران ذهنی و افراد عقب‌مانده هستند که قربانی مبارزه با مواد مخدر می‌شوند.

انگلیس: در اعتراض به اعدام قاچاقچیان از همکاری با ایران در مبارزه با قاچاق، معذوریم
همین گزارش در روزنامه دیلی‌میل نیز منتشر شده است

در این گزارش ادعا شده که دولت انگلستان طی سال‌های 1998 تا 2012 حدود 6 میلیون پوند به 12 پروژه مبارزه با مواد مخدر در ایران کمک مالی و همینطور کمک‌های تجهیزاتی اعطا کرده است.

دیگر ادعای مطرح‌شده در این گزارش، این است که حکومت ایران شماری از اغتشاشگران پس از انتخابات سال 1388 را به بهانه قاچاق مواد مخدر اعدام کرده است.

گزارش این کمپین با هدف اعمال فشار به دولت انگلستان بابت کمک‌هایی که ادعا می‌شود چند سال پیش برای مبارزه با مواد مخدر به ایران کرده، تهیه شده است.

گزارش این نهاد انگلیسی در حالی است که به گفته رحمانی فضلی، وزیر کشور، ایران به عنوان کشور خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر از سوی سازمان‌های بین‌المللی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و حتی دستگاه‌های ایکس‌ری و سگ‌های موادیاب هم مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

همچنین طی چند سال اخیر در اثر مبارزه با مواد مخدر چندین هزار نفر از اقشار نظامی و نیروهای غیرنظامی کشورمان به دست قاچاقچیان به شهادت رسیده‌اند و کشورهای غربی و اروپایی هیچ کمکی به ایران نمی‌کنند. ایران به عنوان همسایه افغانستان (بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر) مسیر اصلی ترانزیت مواد مخدر به اروپا است اما کشورهای اروپایی حاضر نیستند برای مقابله با قاچاق، با ایران همکاری کنند.


نظرات بینندگان