کد خبر: ۶۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۲۶ آذر ۱۳۹۳

استفاده ابزاری از ریحانه خلقت در پیام‌های تبلیغاتی تلویزیون

امروزه برای بسیاری از مخاطبان صدا و سیما این مهم غیر قابل انکار است که اغلب تبلیغات صدا و سیما در راستای تبلیغ یک وسیله یا ماده خوراکی حیاتی نیست.
تبلیغات بستری مناسب و مؤثر برای ترویج یک نوع سبک زندگی خاص به شمار می رود. زیرا این ابزار بصری به راحتی می تواند سبکی از رفتار، تفکر، روابط انسانی، تغذیه و پوشش را در سطح جامعه رواج دهند. 
 
به گزارش شیرازه به نقل از فرهنگ نیوز؛ امروزه برای بسیاری از مخاطبان صدا و سیما  این مهم غیر قابل انکار است که اغلب تبلیغات صدا و سیما در راستای تبلیغ یک وسیله یا ماده خوراکی حیاتی نیست و اغلب آگهی های رادیویی و تلویزیونی جنبه تجملاتی دارد که متاسفانه گاهی رنگ و بوی تبلیغات با فرهنگ غربی را هم به خود می گیرد.
 
مجموعه ضوابط تولید آگهی های رادیویی و تلویزیونی در باب تجمل گرایی و مصرف بیش از نیاز و اسراف 
اصل 23- آگهی نباید مروج تجمل گرایی باشد.
اصل 24- آگهی نباید به گونه ای طراحی و ساخته شوند که در آن مردم به مصرف بیش از نیاز و اسراف در استفاده از امکانات تشویق شوند.
اصل 25- تعیین جایزه برای تشویق مخاطبین آگهی به خرید و مصرف بی رویه مجاز نیست .
 
"زندگی تجملاتی نباید به‌هیچ‌وجه ترویج شود؛ بلکه باید تخریب شود و نقطه‌ی منفی به‌حساب بیاید. چرا بیخود تجمل‌گرایی رواج پیدا کند؟ اگر یک نفر دلش می خواهد متجمل باشد، ما چرا باید آن را ترویج کنیم؟ توجه کنید که ما به فقیر باید عزت‌نفس و حس مناعت بدهیم و به غنی باید کمک به فقیر را بیاموزیم. به‌هرحال در کل زندگی جامعه، باید از زندگی اشرافی و تجملاتی الگوسازی نکنیم." بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما(11/9/83)
 
در یک آگهی که یک روغن خوراکی تبلیغ می شود، برای یک خانواده 4 نفره چهار ، پنج مدل غذای پرهزینه روی میز غذا چیده می شود؛ و این یعنی "تبلیغ تجمل گرایی".
 
 
برای تبلیغ یک ماده خوراکی به مخاطب این مهم تذکر داده می شود که" یکی نخر چند تا بخر" ، تبلیغ مصرف زدگی. متاسفانه از این نوع پیام های بازرگانی در میان تبلیغات صدا و سیما کم نیستند. 
 
گاهی در یک آگهی تبلیغاتی باور دینی مخاطب زیر سؤال می رود
یکی از کارشناسان برنامه "سمت خدا"  در اعتراض به یک پیام تبلیغاتی که "هیچکس تنها نیست "به این مهم اشاره کرد که در این پیام این باوری که خدا  حاضر و ناظر است در ذهن مخاطب زیر سؤال می رود. متاسفانه در این باره نیز در مورد آگهی های رادیویی و تلویزیونی دقت لازم صورت نمی گیرد.
 
بخش عمده ای از یک تبلیغ متأثر از  مبلغ آن است
البته در این میان چگونگی تبلیغ نیز بسیار مهم است و بخش عمده ای از یک تبلیغ متأثر از  مبلغ آن است. چندی پیش تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حضور زنان در برنامه های تبلیغاتی صدا و سیما اعتراض داشتند، البته این ایراد هرگز حضور اجتماعی زن را زیر سؤال نمی برد، بلکه آنچه مورد اهمیت است، چگونگی حضور زن در جامعه اسلامی است.
 
در دین مبین اسلام زن از جایگاه و منزلت خاصی برخوردار است، بنابراین اسلام ناب محمدی هرگز نمی خواهد زن که ریحانه خلقت است به عنوان ابزاری اقتصادی در یک جامعه مورد استفاده قرار گیرد.
 
از آنجا که قوانین جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس اسلام ناب محمدی تدوین و تنظیم شده است، بدون شک این مهم در آن لحاظ گردیده است و بنا بر اهمیت این مسئله  اصول 56 تا 62 مجموعه ضوابط تولید آگهی های رادیویی و تلویزیونی به چگونگی حضور زن در آگهی های تبلیغاتی پرداخته است:
 
  • اصل 56- زن در نظام مقدس اسلامی از موقعیت ویژه ای برخوردار است و قوانین و احکام مقدس اسلام برای زن جایگاه رفیعی را قائل است، لذا استفاده از حضور خانم هادر آگهی های رادیو تلویزیونی مستلزم اعمال دقت های خاصی می باشد و باید جایگاه زن مسلمان و شئون او مد نظر باشد.
  • اصل 57- حضور خانم‌ها و دختر خانم‌ها در آگهی های رادیو تلویزیونی در صورت اقتضاء موضوع مورد آگهی بدون آرایش و با رعایت کامل حجاب اسلامی امکان پذیر است .
  • اصل 58- حضور خانم‌ها در آگهی هایی که وضعیت کالا و مصارف آن با نقش خانم‌ها بستگی نداشته باشد مجاز نیست .
  • اصل 59- آگهی های رادیو تلویزیونی نباید تداعی کننده این امر باشد که اشتغال و تلاش زن ایرانی محدود به امور منزل است و در عرصه های علمی و فرهنگی حضور ندارد و بطور کلی زن مسلمان ایرانی نباید تحقیر شود.
  • اصل 60- آگهی نباید تداعی کننده ترجیح بین جنس مذکر و مونث باشد.
  • اصل 61- در آگهی هایی که در آن خانواده حضور دارند نباید نقش یکی از اعضاء اعم از زن شوهر و فرزندان دختر یا پسر تحقیر شود.
  • اصل 62- آگهی‌ها نباید تداعی کننده این فکر باشد که زن‌ها از مردها ناتوان ترند و نقش هر کدام باید کامل و بی نقص مشخص شود.
حال قضاوت با شما که چقدر در آگهی های رادیویی و تلویزیونی این اصول رعایت می شود؟ چقدر جایگاه متعالی زن مسلمان مورد توجه قرار می گیرد؟
 
حضور عفیفانه و عزتمندانه زن
بدون تردید دین راستین اسلام مخالف حضور اجتماعی زن نیست بلکه حضور عفیفانه و عزتمندانه او مورد تأکید است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بسیاری از بانوان پاکدامن این مرز و بوم توانسته اند در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، دینی، اجتماعی، ورزشی و اقتصادی به پیشرفت های غیر قابل انکاری دست یابند.
 
8 سال دفاع مقدس از مهمترین دوران تاریخ جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود که زنان این مرز و بوم در این عرصه نیز حضوری فعال داشتند به طوری که ۶ هزار و ۴۲۸ نفر شهيده در طول سالهاي دفاع مقدس جانفشانی نموده اند. در طول ۸ سال دفاع مقدس ۲۲۸۰۸ نفر امدادگر و ۲۲۷۶ نفر پزشك زن به جبهه‌ها اعزام شدند. در حال حاضر در كشور بيش از ۵ هزار زن جانباز وجود دارد و البته مادران و همسران شهدا نیر به تنهایی از جایگاهی خاص برخوردارند که زینب وار در این 8 سال در کنار مردان خود حضور داشتند و امروز نیز همچنان این عرصه را خالی نگذاشته  و با همسری و پرستاری کردن از جانبازان دفاع مقدس به حضور خود ادامه می دهند.
 
14 مدال در 15رشته ورزشی در المپیک 2014
در عرصه ورزشی در آخرین المپیک جهانی، زنان غیور و محجبه ایرانی  با کسب 14 مدال در 15رشته ورزشی خوش درخشیدند و پیام عفاف و حجاب را با اقتدار به جهان مصادره کردند و خانم "ساره جوانمردی" به عنوان بهترین زن ورزشکار زن سال 2014 آسیا انتخاب شد.
 
 
در عرصه سینما خانم "نرگس آبیار" با خلق اثری ماندگار درباره مادران چشم انتظار شهدای مفقود الاثر دل بسیاری از مادران و پدران شهدا را شاد کرد و با توانمندی خود توانست در عرصه سینما حرفی برای گفتن داشته باشد.
 
در عرصه نویسندگی خانم" معصومه آباد" آزاده ای 17  ساله ای که با خلق کتاب "من زنده ام" توانسته است بخشی از تاریخ مظلومانه کشور را با صلابت به مخاطبان عرضه کند.
 
خانم "حسینی "توانست با روایت دوران پر تلاش خود در شهر آبادان حضور غیر قابل انکار زنان را به رخ جهان بکشد و بدون شک این ها نمونه های انگشت شماری از هزاران زن موفق ایرانی هستند که توانسته اند در دو عرصه خانواده و اجتماع با عزت و اقتدار زندگی کنند. 
 
بنابراین عرصه آگهی های رادیویی و تلویزیونی اگر مطابق با اسلام ناب محمدی باشد شایسته حضور زن ایرانی مسلمان است و هر بستری لیاقت حضور ریحانه خلقت را ندارد.
نظرات بینندگان