کد خبر: ۶۴۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۲۷ آذر ۱۳۹۳

«کلم» کمر کشاورزان پاسارگادی را خرد کرد!

قیمت پایین خرید و نبود بازار مناسب برای فروش این محصولی همچون کلم که در سطحی بیش ازپانصد هکتار در شهرستان پاسارگاد کشت شده، کشاورزان این منطقه را در بلاتکلیفی قرار داده است.

«کلم» کمر کشاورزان پاسارگادی را خرد کرد!به گزارش شیرازه، محصولات تابستانه و پاییزه کشاورزی در شهرستان پاسارگاد، تامین کننده بخش عمده ای از نیاز استان فارس و حتی کشور می باشد.

حالا در شرایطی که فصل برداشت محصولی همچون کلم در شهرستان پاسارگاد آغاز شده است به دلیل نبود خریدار و نیز قیمت ناچیز خرید، کشاورزان رغبتی به برداشت این محصول از 500 هکتار از مزارع زیر کشت را ندارند.


جاده های منتهی به شهرستان پاسارگاد این روزهاشاهدخودروهای زیادی حامل محصولاتی همچون کلم است که با مشکل فروش روبه رو هستند.
فقدان بازار خرید مناسب این محصول موجب شده تا برخی کشاورزان خود اقدام به حمل محصول و عرضه آن در حاشیه خیابان ها، میدان ها و معبرهای شهری به صورت حجمی، کارتونی و کیسه ای و برخی هم محصول کلم خود را به گاوداری ها و دامداری ها عرضه کنند.

یکی از کشاورزان پاسارگادی در گفت و گو با خبرنگار طنین پاسارگاد با اشاره به اینکه برای کشت هر هکتار کلم 60 تا 70 میلیون ریال هزینه شده، گفت: قیمت ناچیز خرید این محصول در بازار حتی جبران هزینه کشت را نمی کند.

« مرادی»ˈ افزود: با توجه به پایین بودن نرخ خرید محصولات کشاورزی و افزایش دستمزد کارگر، هزینه حمل و نقل و دیگر هزینه های جانبی، برداشت محصول کلم از مزارع مقرون به صرفه نیست.

وی دلیل اصلی پایین بودن قیمت محصولات کشاورزی را فقدان برنامه ریزی برای صادرات محصولات کشاورزی این منطقه عنوان کرد.

رحیم هوشیار مدیر جهاد کشاورزی پاسارگاد نیز گفت: برخی محصولات کشاورزی مانند کلم بدلیل نبود صادرات و همزمانی برداشت محصول در چندین  شهرستان واستان دچار افت قیمت شده اند.

هوشیار از دلایل کاهش قیمت کلم نسبت به زمان مشابه سال گذشته در شهرستان پاسارگاد به افزایش کشت این محصول در شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به قیمت مناسب محصول کلم در سال گذشته که حدود 450 الی 500 تومان فروخته می شد بسیاری از کشاورزان نه تنها در شهرستان پاسارگاد بلکه شهرستان های مختلف استان فارس اقدام به کشت این محصول کرده اند و این یکی از دلایل کاهش شدید قیمت کلم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی پاسارگاد عدم استقبال کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به عنوان بازار هدف و به دلیل اینکه خود آنها اقدام به کشت این محصول کرده اند را از دیگر دلایل کاهش قیمت محصول دانست.

نه تنها محصول کلم بلکه اکثر محصولات کشاورزی در شهرستان پاسارگاد هنگامی که برداشت می شوند دچار افت قیمت شده و کشاورزان زیادی متضرر می شوند.

نظرات بینندگان