کد خبر: ۶۴۳۵۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۷ آذر ۱۳۹۳
مدیرکل کمیته امداد فارس در گفتگو با شیرازه:

درآمدهای مجتمع اقتصادی کمیته امداد را به افراد تحت پوشش می دهیم

خدا مرا نیامرزد اگر بخواهم روزی قدمی، قلمی و بیانی با سوءاستفاده از پست و موقعیت فعلی برای مسائل شخصی خودم داشته باشم.

شیرازه- سرویس اجتماعی؛ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) فارس سیاست کلی این نهاد را مبنی بر درمان فقر خانواده عنوان و اظهار کرد: برای درمان فقر باید به توانمندسازی خانواده‌ها توجه کرد و به جای دادن ماهی به آن‌ها ماهی‌گیری یاد داد.

علی اللهیاری در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه از ابتدای تاسیس کمیته امداد بر توانمندسازی خانواده‌ها تاکید شده اما حرکت در این راستا کند بوده است، اظهار کرد: در دهه اخیر به منظور توانمندسازی افراد تحت پوشش حرکت جهادی را آغاز کردیم به‌گونه‌ای که طی سه سال و نیم اخیر دو برابر سی سال گذشته اشتغال‌زایی شده است.

وی با تصریح اینکه گرچه مشاغل ایجاد شده توسط کمیته امداد خرد و کوچک اما پایدار و مستمر است، اعلام کرد: ظرف سه سال اخیر 50هزار فرصت شغلی ایجاد شده در حالی که این رقم طی سی سال گذشته حدود 25هزار شغل بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعداد زیادی از مشاغل ایجاد شده خانگی است، گفت: در شش ماهه اول سال جاری دو هزار و 700نفر از تسهیلات اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) فارس برای ایجاد شغل پایدار بهره‌مند شدند.

مدیرکل کمیته امداد فارس با اعلام اینکه سالانه ده درصد از تسهیلات اشتغال کمیته امداد به خانواده‌های در آستانه فقر اختصاص می‌یابد، بیان کرد: در سال‌های اخیر جهت پیشگیری از فقیر شدن برخی اقشار مانند کارگران و کشاورزان از طریق اعطای وام اشتغال، آن‌ها را توانمند می‌کنیم که نیازی به تحت پوشش قرار گرفتن نداشته باشند.

اللهیاری در ادامه تعداد مجتمع‌های دانش‌آموزی در کل کشور را 96 مجتمع اعلام کرد و افزود: استان فارس با تعداد 14 مجتمع شبانه‌روزی آموزشی، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است و اکنون هزار و 100دانش‌آموز خانواده‌های نیازمند و ایتام از تسهیلات و امکانات این مجمتع‌ها استفاده می‌کنند.

وی ضمن تاکید بر توجه به ایجاد عدالت در امر آموزش و شکوفایی استعداد دانش‌آموزان تحت حمایت امداد، گفت: با ایجاد مجتمع‌های آموزشی تلاش می‌کنیم استعداد فرزندان خانواده‌های تحت حمایت را به سمتی هدایت کنیم که در آینده فرد مفیدی برای خانواده و جامعه باشند که در دو سال اخیر نیز از بین دانش‌آموزان محصل در مجتمع آموزشی، 5نفر در رشته‌ پزشکی و تعداد قابل توجهی در رشته‌های مهندسی، حقوق و غیره قبول شده‌اند.

درآمدهای مجتمع اقتصادی کمیته امداد را به افراد تحت پوشش می دهیم

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) فارس در پاسخ به سوالی درخصوص مجتمع اقتصادی کمیته امداد و نحوه فعالیت آن اظهار کرد: تشکیلات اقتصادی کمیته امداد منفک از تشکیلات حمایتی است و مدیریت جداگانه دارد که در حال حاضر بخشی از درآمدهای کمیته امداد از محل مجتمع‌های اقتصادی است و این مجتمع‌ها با استفاده از سرمایه‌ها و املاکی که در اختیار کمیته امداد است زمینه اشتغال و تولید را فراهم می‌کنند و درآمدهای آن هم به خانواده‌های تحت پوشش اختصاص می‌یابد.

خودم را در حد نمایندگی مجلس نمی‌دانم

اللهیاری در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه برخی معتقدند شما با رسانه‌ای کردن اقدامات خود به دنبال کسب کرسی مجلس هستید، گفت: بار مسئولیت و رسالت نمایندگی مجلس انسان‌های شایسته‌ای را می‌طلبد اما در شرایط فعلی خودم را در حد نمایندگی مجلس نمی‌دانم ضمن اینکه نوکری ایتام برایم ارزش بالاتری دارد و اگر بتوانم در همین مسئولیتی که به من سپرده شده است، خدمت کنم قطعا بهتر و شیرین‌تر خواهد بود چراکه از کارم واقعا لذت می‌برم.

خدا مرا نیامرزد اگر بخواهم از شغلم سوء استفاده کنم

وی با تاکید بر اینکه برعکس خیلی از افراد نه احساس تکلیف می‌کنم و نه تکلیف را خواهم پذیرفت، تصریح کرد: خدا مرا نیامرزد اگر بخواهم روزی قدمی، قلمی و بیانی با سوءاستفاده از پست و موقعیت فعلی برای مسائل شخصی خودم داشته باشم.

ماهی یک میلیون و 860هزار تومان حقوق می گیرم

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) در پاسخ به سوال دیگری درخصوص میزان حقوق دریافتی خود ضمن نشان دادن فیش حقوقی گفت: حکم کارگزینی من یک میلیون و 860هزار تومان است. همچنین ماشین من پژو 405 مدل 89 می‌باشد و از معدود مدیرانی هستم که منزلم در شرق شیراز و در بلوار تخت جمشید قرار دارد که ارزش آن نیز حدود 270 میلیون تومان می‌باشد.

سرانه خانواده‌های نیازمند بین 53 تا 100هزار تومان است

این مقام مسئول در پایان ضمن انتقاد و اظهار تاسف از سرانه ناکافی مددجویان کمیته امداد خاطرنشان کرد: سرانه کمک مستمر به خانواده‌های نیازمند بین 53 تا 100هزار تومان می‌باشد که از خانواده یک تا 5نفره متفاوت است و ماهانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

اللهیاری ضمن ابراز نارضایتی از مقدار کم مستمری خانواده‌های نیازمند اظهار کرد: سرانه مددجویان در حد یک یارانه کوچک است و نمایندگان مجلس نیز با ارائه طرحی به دنبال اصلاح قانون هستند چراکه برخی از خانواده‌های تحت پوشش نیاز به مستمری کافی دارند به عنوان مثال چاره‌ای جز پرداخت مستمری کافی به یک زن سرپرست خانوار با چند بچه صغیر نداریم.

هرکس دخلش به خرجش نخواند فقیر است

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) فارس با اعتقاد بر اینکه هرکس دخلش به خرجش نخواند و در تامین نیازهای اولیه زندگی درمانده باشد فقیر محسوب می‌شود، گفت: گرچه اقشار آسیب‌پذیر زیادی در جامعه وجود دارد اما همه آن‌ها مشمول خدمات کمیته امداد نمی‌شوند و در این نهاد شرایط خاصی برای تحت حمایت قرار دادن افراد وجود دارد بنابراین به زنان سرپرست خانوار که به علت طلاق، فوت و یا زندانی بودن همسر منبع درآمد خود را از دست داده‌اند و مردان از کار افتاده خدمات کمیته امداد ارائه می‌شود.

از هر 10 طلاق، 8 مورد به دفاتر کمیته امداد مراجعه می‌کنند

علی اللهیاری بر اقدامات همه جانبه دستگاه‌های مختلف به منظور پیشگیری از فقر تاکید و اعلام کرد: حوادث قهری و طلاق در راس عوامل تحت پوشش قرار گرفتن خانواده‌ها قرار دارد به‌طوری که از هر 10 طلاق،8 مورد به دفاتر کمیته امداد مراجعه می‌کنند و درخواست کمک دارند.

وی ضمن بیان اینکه در چهار سال اخیر آمار افراد تحت حمایت کمیته امداد حدود 130هزار خانوار و ثابت بوده است، خاطرنشان کرد: سالانه نزدیک به ده هزار خانوار متقاضی تحت پوشش قرار گرفتن هستند و همین میزان هم با اجرای برنامه‌های توانمندسازی از تحت پوشش خارج شده‌اند.

در چهار سال اخیر به افراد تحت پوشش کمیته امداد افزوده نشده است

مدیرکل کمیته امداد فارس جمعیت تحت حمایت امداد در سال 80 را 60 هزار خانوار اعلام و عنوان کرد: از سال 81 تا 89 سالانه به میزان 10 درصد جمعیت تحت پوشش امداد اضافه می‌شد اما در چهار سال اخیر علیرغم افزایش مشکلات به دلیل انجام فعالیت‌های گسترده جهت توانمندسازی خانواده‌ها و ایجاد اشتغال آمار افراد تحت پوشش افزایش نداشته است.

اللهیاری با بیان اینکه در دولت نهم و دهم با توسعه بیمه‌های اجتماعی، اقدامات خوبی در بحث پیشگیری از فقر ناشی از هزینه‌های سنگین درمان اتفاق افتاد، گفت: در دولت یازدهم نیز با اجرای طرح تحول نظام سلامت کمک شایانی در راستای تامین هزینه‌های درمان شد.

تعداد بیمه‌شدگان تحت پوشش کمیته امداد فارس 110 هزار نفر هستند

وی تعداد بیمه‌شدگان تحت پوشش کمیته امداد فارس را 110 هزار نفر عنوان و تصریح کرد: مددجویان در شهرهای بالای 20 هزار نفر می‌توانند از خدمات بیمه کمیته امداد بهره‌مند شوند و در شهرهای زیر 20هزار نفر جمعیت و روستاییان از بیمه سلامت استفاده می‌کنند.

مدیرکل کمیته امداد فارس با بیان اینکه علاوه بر هزینه‌های مصوب خدمات درمانی ویژه‌ای به مددجویان کمیته امداد اختصاص داده‌ایم، تاکید کرد: دارندگان بیمه کمیته امداد مانند سایر بیمه‌ها می‌توانند از طریق سیستم ارجاع از مزایای بیمه استفاده کنند و اگر نارضایتی در بین مددجویان وجود دارد ناشی از عدم آگاهی دارندگان بیمه از سیستم است که می‌توانند با مراجعه به دفاتر کمیته امداد مشکل خود را حل کنند.

هیچ ردیف بودجه‌ای برای اختصاص یارانه کالایی به افراد تحت حمایت امداد وجود ندارد

اللهیاری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که چرا یارانه کالایی مددجویان قطع شده است، گفت: قبل از هدفمندی یارانه‌ها یک سری اعتباراتی در قانون بودجه برای خانواده‌های نیازمندان پیش‌بینی شده بود اما بعد از هدفمندی این ردیف بودجه حذف و دولت محبت دارد و در قالب یارانه آن را اعطا می‌کند و هیچ ردیف بودجه‌ای برای اختصاص یارانه کالایی به افراد تحت حمایت امداد در نظر گرفته نشده است.

وی بر توسعه وام‌های قرض‌الحسنه تاکید کرد و ادامه داد: سیاست کلی کمیته امداد به جای کمک بلاعوض، توسعه کمک‌های معوض است به طوری‌که در سه و نیم سال اخیر 300میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی اعطا کرده‌ایم و کمتر از 200میلیارد تومان کمک بلاعوض داده‌ایم در حالی که در سال‌های دهه 70 شاید 90درصد کمک‌های بلاعوض و 10درصد قرض‌الحسنه بوده است.

70درصد فقرای شیراز غیربومی هستند

مدیرکل کمیته امداد فارس با بیان اینکه 70درصد فقرای شیراز غیربومی هستند، گفت: سیاست کلی ما این است که افرادی که به دلیل نداشتن شغل و مشکلات دیگر به شیراز مهاجرت کرده‌اند به زادگاه خود برگردند و با دریافت وام اشتغال، مشاغل کوچک راه‌اندازی کنند که در این راستا برای آنان مشوق‌هایی هم در نظر گرفته‌ایم.

اللهیاری در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه حمایت و جمع کردن دستفروشان و نیازمندان خیابانی متذکر شد: تعدادی از افرادی که در سطح خیابان‌ها مشاغل کاذب دارند شاید پوششی برای کار تکدی‌گری خود انتخاب کرده‌اند زیرا اگر نیاز به شغل و سرمایه دارند به آن‌ها تسهیلات می‌دهیم اما متاسفانه به دلیل درآمد بالای تکدی‌گری دست از این کار بر‌نمی‌دارند.

مردم چند ماه به گداها کمک نکنند تکدی گری از بین می رود

وی با بیان اینکه اگر دفاتر کمیته امداد نتوانند مراجعه کنندگان و نیازمندان خیابانی را تحت پوشش قرار دهند حداقل بخشی از مشکل آن‌ها را حل می‌کنند، گفت: ما امروز در مددکاری صاحب تجربه و دانش هستیم اما گاهی خدمات بلاعوض ما نتیجه عکس می‌دهد و اگر مردم همت کنند و با تغییر فرهنگ، چند ماه به گداها کمک نکنند، این شغل کاذب از بین می‌رود و مهاجرت و حاشیه‌نشینی که عیب بزرگی برای جامعه است نیز کاهش می‌یابد

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
سعید
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳
0
اظهارات ایشان با واقعیت ها همخوانی چندانی ندارد! قرار نیست کمیته امداد کار اقتصادی کند-2- ساختمان کمیته امداد در گران ترین نقطه شهر است چرا؟-3- در ماه رمضان شورای اداری به میزبانی کمیته امداد و ضیافت افطار با کمیته بود آیا این حق محرومان نیست؟4- کمیته امداد بیلان کاری خود را منتشر کند چقدر در آمد دارد و چقدر هزینه اداری خودشان است و چقدر برای کمک میماند-5-کمیته بخشی برای را برای برنامه های فرهنگی و قرآنی هزینه میکند آیا درست است که برای مردم که به نان شب نیاز دارند مسابقه قرآن برگزار کند؟
ناشناس
منم موافقم با حرف سعید آقا
مسعود
سلام کمیته بالاخره چکارکند خیلی از مردم می گویند به جای وام اشتغال کمیته امدادخودش بیاید کارخانه ایجاد کند ومنافع ان را به فقرا بدهدسعید آقا هم می گوید چرا کمیته امدادکار اقتصادی می کند آن چیزی که معلوم هست این است که در حال حاضر کمیته امدادبدنبال محدود کردن فعالیت های خودش است.
محمد امین
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳
3
با سلامدر پاسخ به سعیدآقابنده بعنوان کسی که از فعالیت های این نهاد خبر دارم باید عرض کنم که:
ا-کمیته امدادامام (ره) دوبخش حمایتی و اقتصادی داردبخش اقتصادی ان با مدیریت جداگانه با هدف ایجتد اشتغال و تولید در عرصه های مختلف فعالیت داردکه به مرور زمان در حال واگذاری به بخش خصوصی است و اینکه در این عرصه نباید کاری کنداساسأ حرف درستی است و صحبت مدیرکل کمیته امدادامام (ره) در پاسخ به خبری بود که قبلا اعلام شده بود.درآمدهای مجتمع اقتصادی کمیته امدادکجا هزینه می شود.
2- ساختمان این نهاددر مرکز شهراست مگربایدبرای انجام دادن کارهای ستادی باید ادارکل این نهاد در حاشیه شهرمستقرباشد از سوی هم معمولا در تمام کشور ادارت و سازمان های اصلی در مرکز شهرمستقرهستند در حالی که دفاتراین نهاد به تناسب نیاز شهروندان در شهر شیراز مانند آموزش و پرورش در مناطق مختلف به ویژه جنوب و جنوب شرق شهرشیراز دایرهست.
3- میزبانی شورای اداری توسط کمیته امدادجای بحث داردکه قطعأمسئولین این نهاددلیل منطقی آن را بیان خواهند کردالبته بنظر من شاید عملکرد کاری خود را میخواستند به سایر مسئولین اطلاعذ دهند و یا در زمینه حمایت از خانواده های نیازمند به ویژه ایتام هدفی داشته اند.
4-به اعتقاد بنده هرچه کار قرآنی و فرهنگی شود بهتر ازحمایت مادی است اگر در سال های قبل به این کارهاپرداخته شده بودالان مشکل جامعه کمتر بودوشاید نیازی به وجود کمیته امداد هم نبود.
5- براساس اطلاعی که من دارم کمیته امداد از نهاد های است که بهینه ترین فعالیت ها را در بین دستگاه های اداری کشور دارد که جا دارد مسئولین آن شفاف سازی کنند بین نسبت خدمات آن و هزینه های آنجام خدمات بسیار منطقی است.
سعید
سلام به آقا محمد امین عزیز؛ متشکرم که پاسخ دادید، در مورد بندها جای بحث مفصل است اما درخصوص بند پنجم پیشنهاد میکنم برای اولین بار سایت محترم شیرازه بیلان کاری کمیته امداد را منتشر کند، میزان درآمد، کسر هزینه های اداری و سرمایه گذاری و در نهایت پرداخت صدقات به ولی نعمت هایمان محرومان و مستضعفین . آقا محمدامین فکر کنم با این پیشنهاد موافق باشند
مجید
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳
0
سلام. من تحت پوشش کمیته امداد قم هستم اما باور کنید به من سبد کالا تعلق نگرفته که هیچ کم مانده از دست کارمندان گردن کلفت کمیته امداد کتک نیز بخورم وحتی بخاطر اخلاقشان با مددجو جرات ندارم بروم وبیمه ام را تمدید کنم.کمیته امداد شهرک امام حسین شهر قم
غلام
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳
0
اقای الهیاری یه خورده اطرافت نگاه کن واقعا حق و نا حقی نمیشه -چرا همش تعریف میکنی خواهش میکنم یه خورده در مسیولیت خود جدی باشید تا خداوند از شما راضی باشد
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳
0
با سلام- بخدا قسم اینقدر ناحقی میشه خودم با چشمان خودم دیدم که چه کارهای که نمیشه اینا باید عرض کنم که کم بود مدیرت است انشاالله اه اصلاح بشه امین
امیر حسن
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳
0
احسنت فاطمه- موافقم با گفته شما