کد خبر: ۶۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۳
وقتی «کار»، «عار» نیست

مهندسین قالیباف!+تصاویر

ابراهیم چالی گر به همراه همسرش مریم امیری از کسانی هستند که دغدغه فراموش شدن این هنر اصیل ایرانی را دارند.

به گزارش شیرازه، هنر نزد ایرانیان است و بس! جمله زیبایی که هر ایرانی از شنیدن آن به خود می بالد. به عنوان مثال، فرش یكی از جلوه های منحصر به فرد هنرنمایی ایرانیان است به طوری که شماری از فرش های دست بافته های ایرانی، در زمره برجسته ترین آثار هنری آفریده شده به دست بشر هستند. امروزه علیرغم بازار رقابت شدید، مشغله های دنیای جدید و دغدغه های جهان صنعتی، چه در ایران و چه درخارج از ایران، نام ایران با نام فرش گره خورده است.

طنین پاسارگاد نوشت: در شهرستان پاسارگاد نیز فرش جایگاه ویژه ای دارد و به همین دلیل از سالیان دور فرش بافی در تک تک خانه های پاسارگاد رونق داشته است که البته در گذر زمان این هنر مانند سراسر کشور بسیار کمرنگ شده است و حالا کمتر کسی است که مشغول بافتن فرش باشد.

«ابراهیم چالی گر» به همراه همسرش مریم امیری از کسانی هستند که دغدغه فراموش شدن این هنر اصیل ایرانی را دارند. چالی گر فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی و مریم امیری نیز فارغ التخصیل مهندسی شیمی هستند که دو سالی است زندگی مشترک خود را در روستای «کردشول» بخش پاسارگاد آغاز کرده اند. این زوج تحصیلکرده از کودکی و در کنار مادران خود هنر قالی بافی را آموخته اند و این روزها در کنار یکدیگر مشغول بافتن تابلو فرش هستند.

ابراهیم چالی گر در این باره می گوید: من از کودکی علاقه زیادی به بافتن فرش داشتم و همیشه کنجکاوانه در کنار دار قالی که مادرم مشغول بافتنش بود می نشستم و به نوع گره زدن آن دقت می کردم و پس از دقت و تلاش فراوان بالاخره توانستم در 12 سالگی اولین گره را بزنم و بعد از آن همیشه بعد از تعطیلی مدرسه همراه مادرم در کنار تحصیلم مشغول بافتن فرش  می شدم.

این هنرمند قالی باف می گوید: هم اکنون نیز که سرباز امریه جهاد کشاورزی پاسارگاد هستم و بعد از تعطیلی از اداره به همراه همسرم مشغول بافتن تابلو فرش می شوم و از این راه هم به هنر خود اهمیت می دهم و هم از این راه امرار معاش می کنم.

وی کار را عیب و عار نمی داند و ادامه می دهد: فرش و فرش بافی هنر اصیل ایرانی است که متاسفانه رو به فراموشی است و از همین جا به تمام جوانان توصیه می کنم که در صورت علاقه حتما به این هنر رو بیاورند چرا که بسیار آرامبخش و هنر اصیلی است.

مریم امیری که همسر و دختر خاله ابراهیم چالی گر است نیز می گوید: من هم مانند همسرم از بچگی علاقه زیادی به فرش بافتن داشتم به طوری که از همان هفت، هشت سالگی در کنار درس خواندن به همراه مادرم مشغول بافتن قالی  شدم.

وی می گوید: بعد از ازدواجمان به همراه همسرم کار تابلوفرش انجام می دهیم و بدین طریق امرار معاش هم می کنیم.

بی تردید از سادگی زندگی این دو جوان که بگذریم بایستی به همت و اراده آنها که در کنار یکدیگر در محل زندگی و آن هم با فرش بافی که خاصه برای مرد جماعت در استان فارس مقداری نامرسوم است احسنت گفت و برای این زوج جوان آرزوی توفیق کرد.

















نظرات بینندگان