کد خبر: ۶۴۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۸ دی ۱۳۹۳

مسئولان رسانه های فارس: فتنه اقدام علیه امنیت ملی است و حکم آن اعدام است

عقیده دارم رسانه های کشور باید به صورت مستمر ابعاد حماسه 9 دی را اطلاع رسانی کنند تا فتنه گران بدانند که حماسه 9 دی ناشی از بصیرت و ولایت مداری مردم این کشور است.
شیرازه- سرویس سیاسی: فتنه 88 از ابعاد گوناگونی قابل بررسی است. بدون تردید نقش رسانه ها(مکتوب و دیجیتال) در آفرینش و خاتمه دادن به این فتنه خسارت بار از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. به همین جهت شیرازه با چند تن از مسئولین رسانه های استان دراین باره به گفتگو نشسته است.

«مسعود رستگار» سرپرست خبرگزاری بین‌المللی ایکنا در فارس و سرپرست خبرگزاری ایسنا در فارس با بیان اینکه اصلاح‌طلب واقعی را کسی می‌دانم که ویژگی اصلاح‌طلبی را به عنوان یک سفارش و موکد دینی مد نظر داشته باشد، گفت: اصلاح‌طلب واقعی اولا به فکر اصلاح خود و سپس به دنبال اصلاح جامعه است؛ همچنین حفظ و تقویت نظامی که برخاسته از تعالیم دینی است را اولویت اصلی خود بداند.

مصاحبه های 9 دی: رستگار، قهرمانی، عسلی

وی با اشاره به وجود دو طیف دیگر که مدعی اصلاح‌طلبی هستند، تصریح کرد: عده‌ای که مدعی اصلاح‌طلبی‌ هستند معمولا خودشان را بی‌نیاز از اصلاح‌ و هرچیز و هرکس غیر از خود را نیازمند اصلاح می‌دانند که در واقع مراد و مقصود آنان از اصلاح‌طلبی همسویی با دیدگاه‌های خودشان است.

اصلاح طلبان واقعی با فتنه گران زمین تا آسمان فاصله دارند

سرپرست خبرگزاری ایسنا در فارس با تاکید بر اینکه بین اصلاح‌طلبان واقعی و کسانی که مدعی اصلاح‌طلبی هستند از زمین تا آسمان فرق است، گفت: عده‌ای عنوان زیبای اصلاح‌طلبی را وسیله‌ای برای نیل به اهدافشان می‌دانند و استنادشان هم این است که هدف، وسیله را توجیه می‌کند؛ آن‌ها در هر زمان و مکانی به دنبال این هستند که تعریف خاصی از موضوع خاصی ارائه کنند که در آن مقطع زمانی انتخابات سال 88 این‌ها از واژه اصلاح‌طلبی برای رسیدن به اهدافشان استفاده کردند و به نظر من این دسته سوم فتنه‌گران هستند که تفاوت بسیاری با اصلاح‌طلبان دارند.

رستگار با بیان اینکه قطعا رسانه‌های آمریکا و انگلیس رسانه‌های اصلی فتنه 88 بودند و شبکه‌های اجتماعی دست‌نشانده آنان هم سعی داشتند که حداکثر تنش را در جامعه ایجاد کنند، اظهار کرد: بعید می‌دانم رسانه داخلی داشته باشیم که در فتنه 88 از آن در حد رسانه‌های خارجی و ماهواره‌ای سوءاستفاده شده باشد.

این مدیر رسانه‌ای در پاسخ به این سوال که برای حماسه 9دی سال 88 چه تیتری انتخاب کردید؟ به تیتر « 9دی؛ روزی به وسعت تاریخ» اشاره و خاطرنشان کرد: در آن ایام هر روز حدود 7تیتر داشتیم که روایتگر حماسه حضور میلیونی مردم بود.

این فعال و پیشکسوت رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهم‌ترین کاری که رسانه‌های کشور در سال 88می‌توانستند انجام دهند اما انجام نداند، تصریح کرد: نمی‌توانم بگویم کار خاصی باید می‌کردند اما نکردند هرچند عالی نبودند اما همه تلاش خود را کردند.

وی با این اعتقاد که رسانه‌ها از جنس مردم‌اند، گفت: عامه مردم روزهای اول باورشان نمی‌شد که عده‌ای به این راحتی فریب بخورند و ملعبه شوند و رسانه‌های ما نیز چند روزی دست به عصا راه رفتند و همه در شوک بودند اما زمانی که رهبر فرزانه انقلاب حجت را تمام کردند از آن به بعد رسانه‌ها بیش از پیش کار کردند و به خوبی به میدان آمدند هرچند که عالی کار نکردند.

سرپرست خبرگزاری بین‌المللی ایکنا با تصریح اینکه نباید قوت و قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رسانه‌های معاند نظام را دست‌کم گرفت، ابراز کرد: هرچند رسانه‌های دشمن از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بسیار قوی‌تر بودند اما حرف رسانه‌های داخلی و پشتیبان نظام از دل برمی‌آمد و بر دل هم می‌نشست و چون حرف حق بود بر کرسی نشست.

رستگار در پاسخ به اینکه باید با سران فتنه چه برخوردی شود ضمن تاکید بر اینکه محاکم قضایی باید نقش افراد مختلف در فتنه 88 را بررسی و حکمشان را صادر کنند، گفت: سران اصلی فتنه آمریکا و انگلیس هستند و سران داخلی فتنه که در واقع فریب و بازی‌خورده‌اند و برخی نیز آتش‌بیار معرکه شدند، باید با توجه به نقش هرکدام در اجرای نقشه شوم دشمن که عمدتاً براندازی نظام بود محاکمه شوند و پاسخگو باشند.

عده ای فکر می کردند چند مرفه بی‌درد شمال‌نشین شهر تمام ملت هستند

«عزیز قهرمانی» سرپرست خبرگزاری فارس در استان فارس آبشخور اصلی رسانه‌ای فتنه‌گران در سال 88 را بی‌بی‌سی فارسی عنوان و اظهار کرد: برخی نیز در رسانه‌های داخلی از این منبع تغذیه می‌شدند.

مصاحبه های 9 دی: رستگار، قهرمانی، عسلی

این فعال رسانه‌ای گستاخ کردن بیگانگان، ضربه به وجاهت بین‌المللی، امیدوار کردن استکبار جهانی و خدشه به انسجام ملی را به عنوان مهم‌ترین آسیب‌هایی که فتنه‌گران به کشور زدند برشمرد و گفت: جرقه فتنه توسط کسانی زده شد که دچار توهم شده بودند و می‌پنداشتند چند مرفه بی‌درد و شمال‌نشین شهر‌ها تمام ملت هستند و چشم بصیرتی برای مشاهده دریای مواج و خروشان مردمی نداشتند.

این مدیر رسانه‌ای که تیتر «حضور حماسی و خودجوش میلیونی ولایت‌مداران» را به عنوان تیتر حماسه 9دی در سال 88 انتخاب کرده بود در ادامه اظهار تاسف کرد که در سال 88 بعضی از رسانه‌هایی که مدیون نظام و ملت بودند وظیفه اصلی خود را کنار گذاشتند و سکوت اختیار کردند که گناهی بد‌تر از عملکرد فتنه گران داشتند.

قهرمانی در پاسخ به این سوال که به نظر شما چه حکمی برای سران فتنه باید داده شود، گفت: اگر از دریچه قانون و شرع به موضوع بنگریم که تکلیفشان کاملا روشن است و باید به عنوان محارب مجازات شوند اما رأفت نظام و صلاح‌دید ولی امر مسلمین سرنوشت اینان را به‌گونه‌ای رقم زده است که روز به روز تنفر و انزجار مردمی نسبت به خائنان به نظام و مملکت شدت می‌یابد و دامنه خیانت و صدمه به وجهه ملی توسط فتنه‌گران آشکار‌تر می‌شود که البته این نوع زندگی ننگ‌آلود از روزی صدبار جان دادن مخوف‌تر و سخت‌تر است.

دشمنان در فتنه 88 شخصیت‌های نظام را تخریب کردند

«محمد عسلی» مدیر مسئول روزنامه عصر مردم نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه فتنه‌گران در سه بعد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موجب وارد شدن آسیب‌های بسیاری به کشور شدند، گفت: در بعد سیاسی تلاش کردند ما را منزوی کنند که موفق نشدند اما بر اثر جوسازی‌های مسمومی که به وجود آمد، افکار عمومی دنیا را به نوعی تحت تاثیر قرار دادند که به اصطلاح دیو شاخ و دم‌داری از کشور و مردم درست کردند و به خورد جهان دادند.

مصاحبه های 9 دی: رستگار، قهرمانی، عسلی

وی با اشاره به اینکه رسانه‌های معاند و بیگانه بسیاری از نوشته‌ها و گفته‌هایی را منتشر می‌کردند که صحت نداشت و می‌خواستند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، اظهار کرد: دشمنان در فتنه 88 شخصیت‌های نظام را تخریب و سعی کردند چهره خشن و مستبدی از دولت درست کنند و ایران را ناامن جلوه دهند و در مقابل کسانی که فتنه‌گر بودند را مظلوم جلوه دهند.

این پیشکسوت رسانه در ادامه آسیب‌های اقتصادی که فتنه‌گران به کشور وارد کردند را برشمرد و خاطرنشان کرد: دشمنان به دنبال بهانه‌ای می‌گشتند که فتنه‌گران این بهانه را به دست آنان دادند و از آمدن توریست به داخل کشور جلوگیری کردند. همچنین فشارهای اقتصادی، تهدیدها و تحریم‌ها را بیشتر کردند از جمله اینکه تهدید نظامی کردند و سرمایه‌های ایران در بانک‌ها را بلوکه کردند و کشورهایی که با ایران روابط تجاری خوبی داشتند را نیز تهدید و تحریم کردند.

عسلی درست کردن قهرمان از چهره فتنه‌گران را یکی از آسیب‌های اجتماعی فتنه سال 88 دانست و افزود: در بعد اجتماعی با نمایش سریال‌ها و فیلم‌های مسموم سعی کردند مدیریت افکار عمومی کشور را به دست گیرند و تصور می‌کردند در ایران نیز می‌توانند شبیه کشورهای عربی انقلابات فیس‌بوکی راه بیندازند.

مدیر مسئول روزنامه عصر مردم در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین رسانه فتنه‌گران در سال ۸۸ کدام رسانه بود، گفت: الان یادم نمی‌آید یعنی باید به آرشیو مراجعه کنیم چون ممکن است اسم رسانه‌ای را بیاورم ولی آن رسانه نباشد؛ البته سوال انحرافی است زیرا ممکن است هر کس به زعم خود رسانه‌ای را عنوان کند در حالی که باید واقعا دقیق و درست باشد.

این مدیر رسانه‌ای که تیتر «بار دیگر حماسه‌ای سرنوشت‌ساز» را برای حماسه 9دی در سال 88 انتخاب کرده بود، تصریح کرد: مهم‌ترین اقدامی که رسانه‌ها در سال 88 باید انجام می‌دادند حفظ منافع ملی، توجه به سیاست‌های کلان کشور و میدان ندادن به دشمن بود. همچنین باید یک سری مصلحت‌طلبی‌هایی انجام می‌شد اما نشد.

به گفته وی، رسانه‌ها باید به‌گونه‌ای شفاف‌سازی و روشنگری می‌کردند که مردم دچار ابهام و تردید نمی‌شدند و یا اگر ابهام و تردیدی وجود داشت، باید با پاسخ‌هایی از روی واقعیت و عدالت جواب داده می‌شد نه پاسخ‌هایی که براساس اندیشه‌های جناحی و سیاسی باشد.

عسلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جرقه فتنه 88 از کجا زده شد، گفت: یک سری اشتباهاتی که در مناظره‌های تلویزیونی از طرفین شنیده شد، تردیدی را در دل یک عده از فرصت‌طلبان ایجاد کرد که بهانه‌ای برای اعتراض پیدا کنند.

وی بر محاکمه قضایی سران فتنه تاکید کرد و در پاسخ به این سوال که چه حکمی باید برای آنان داده شود، اظهار کرد: من قاضی نیستم و باید کسانی که صلاحیت قضاوت در امور قضایی را دارند، جرم آنان را بررسی و حکم صادر کنند.

در روز 9 دی مردم فتنه را خاموش کردند

«هژیر فتحی» مدیر خبرگزاری مهر در فارس هم با تاکید بر اینکه مردم با بصیرت این مرز و بوم اجازه آسیب زدن به این نظام را از سوی بدخواهان و فتنه گران نخواهند داد، گفت: روز 9 دی مردم پاسخ کوبنده به فتنه گران دادند و یکصدا با آرمان های نظام بیعتی مجدد کردند و به جهانیان نیز اعلام کردند که همواره از ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی دفاع خواهند کرد.

مصاحبه های 9 دی: رستگار، قهرمانی، عسلی

وی با تصریح اینکه فتنه گران قصد داشتند به بهانه های دروغین اصول و ارزش هایی که مردم با بصیرت همیشه به آن پایبند بودند را دچار خدشه کنند، اظهار کرد: در روز 9 دی مردم فتنه را خاموش کردند و نشان دادند که هیچگاه نمی توان به ارزش های این کشور آسیبی وارد کرد.

فتحی ضمن اعتقاد به اینکه فتنه از جایی شروع شد که عده ای بصیرت خود را از دست دادند و بی بصیرتی این افراد باعث شد که جرقه فتنه شروع شود، خاطرنشان کرد: عقیده دارم رسانه های کشور باید به صورت مستمر ابعاد حماسه 9 دی را اطلاع رسانی کنند تا فتنه گران بدانند که حماسه 9 دی ناشی از بصیرت و ولایت مداری مردم این کشور است.

«فاطمه خسروپور» مدیر خبرگزاری بین المللی نسیم در استان فارس ضمن بیان اینکه مهمترین رسانه فتنه‌گران در سال 88 بی بی سی فارسی، کلمه و جرس بود، گفت: روز 9دی سال 88 در خبرگزاری دانشجو فعالیت می کردم و تیتر زدم «مردم شيراز يكصدا خواستار شدند: برخورد قاطع مسئولان با عوامل و هدايت‌كنندگان حوادث روز عاشورا »

مصاحبه های 9 دی: رستگار، قهرمانی، عسلی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین آسیبی که فتنه‌گران به کشور زدند چه بود، یادآور شد: امام خامنه‌ای(مدظله العالی) می‌فرمایند: "گناه بزرگ فتنه‌گران امیدوارکردن دشمن بود، گناه بزرگ فتنه‌گران قابل اغماض نیست؛ فتنه‌گران به قانون و کشور لگد زدند و کشور را در لبه پرتگاه قرار دادند، کسانی در سال ۸۸ در راه‌های غیرقانونی وارد شدند و کشور را دچار هزینه کردند و برای مردم اسباب زحمت و برای خودشان هم اسباب بدبختی و سرشکستگی در زمین و ملأ اعلا فراهم کردند."

این فعال رسانه ای با بیان اینکه اگر بخواهیم پیشینه فتنه و بسترسازی اصلی را مرور کنیم، باید به سال‏هایی بازگردیم که مفاهیم کلیدی و ساختارشکن دولت اصلاحات در حلقه‌هایی با عنوان آیین، کیان، کیهان فرهنگی و حضور چهره‏هایی چون خاتمی، سعید حجاریان، عباس عبدی، محسن کدیور، محسن امین‏زاده، هادی‏ خانیکی، مصطفی تاج‏زاده و عبدالکریم سروش رقم خورد، گفت: در دوره اصلاحات، حلقه آئین در مرکز بررسی‏های استراتژیک ریاست جمهوری گرد هم می‏آیند؛ گاه "فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا" را در دستور کار قرار می‏دهند و گاه آداب "حرکت با چراغ خاموش" را تمرین می‏کنند، "فتح سنگر به سنگر" نیز اصلی‏ترین راهبرد این جریان برای نفوذ در ساختار نظام به شمار می‌آید.

به عقیده وی، قتل‏های زنجیره‏ای، کنفرانس برلین، تحصن مجلس ششم، ماجرای لوایح دوقلو با هدف کاهش اختیارات رهبری، ماجرای مطبوعات، حضور خیابانی در 18 تیر و شیوه جدال با حاکمیت وغیره از جمله تمرین‌های مذکور برای حوادث و فتنه‌های بعد بود.

خسروپور ادامه داد: در واقع این حلقه‌ها در طول دو دهه فعالیت خود، بسترساز اصلی جریانی ایجاد حاکمیت دوگانه و دوقطبی در کشور و در واقع داعیه‌‌داران فتنه بودند.

مدیر خبرگزاری بین المللی نسیم با اشاره به اینکه در جریان فتنه ۸۸ برخی رسانه‌های داخلی هم داستان با فتنه‌گران بر آتش فتنه دمیدند و در مقابل رسانه‌های حاضر در اردوگاه انقلاب و ملت ایران در پاسخ به ندای "أین عمار" مقام معظم رهبری برای فرونشاندن غبار فتنه، وارد این کارزار شدند، خاطرنشان کرد: در جریان فتنه ۸۸ یک دسته از رسانه‌ها در ایجاد و امتداد آن دخیل بودند و دسته دوم رسانه‌هایی بودند که سکوت اختیار کرده بودند و دسته سوم رسانه‌های انقلابی بودند که ماهیت فتنه‌گران و طرح‌های آنها را افشا کردند و با توجه به رسالت خطیر رسانه‌ای خود به اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف و به‌موقع به مخاطبان پرداختند و برای آرام‌سازی فضای جامعه و تقویت امنیت ملی تلاش کردند.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما چه حکمی برای سران فتنه باید داده شود، گفت: مدتی است که دست‌های پیدا و پنهانی به دنبال تطهیر برخی از سران فتنه هستند و این درحالی است که طبق فرموده مقام معظم رهبری، فتنه خط قرمز نظام اسلامی است، آنچه اکنون از قانون مجازات برداشت داریم و تعیین شده است یک عنوان مجرمانه‌ای که بسیار هم سنگین است، اقدام علیه امنیت کشور می باشد که مجازات اقدام علیه امنیت ملی هم اعدام هست


نظرات بینندگان