کد خبر: ۶۴۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۴ - ۰۶ دی ۱۳۹۳

روز برائت از منافقین

این مقاله کوششی است برای تحلیل و بررسی یکی از حوادث بعد از انتخابات که منجر به واقعه تاریخی« 9دی» گردید و با هدف بصیرت افزایی برای خوانندگان عزیز تنظیم گردیده است.

به گزارش شیرازه، مجید وامق در موج ما نوشت: انقلاب رنگی یا مخملی از شیوه های براندازی نرم و نوعی سرنگون کردن حاکمیت و جابجایی قدرت به وسیله تحولات سیاسی است که به شیوه های آرام و مسالمت آمیز جلوه گر میشود و از روش مبارزه منفی و نافرمانی مدنی نیز بهره میگیرد.

اما در کنار اصطلاحی چون «انقلاب مخملی» می توان از اصطلاح «کودتای مخملی» نیز یاد کرد که از یک سو«شباهت های ظاهری» و از سوی دیگر«تفاوتهای ماهوی» با «انقلاب مخملی» دارد که در این مقاله قصد ورود مباحث علمی در این رابطه را نداریم.

انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 و حوادث قبل و بعد از آن مصداق یک کودتای مخملی بود که ابتدا سالهای گذشته در یک پروسه و بعد به یک پروژه براندازی تبدیل گردید و با طراحی هوشمندانه و دقیق از سوی دشمنان داخلی و خارجی در انتخابات دهم کلید خورد.

فتنه سال 88 از حیث ماهیت، گسترده و عمق، صف آرایی عناصر و بازیگران داخلی و خارجی، روند و شرایط حاکم بر محیط ملی و فرا ملی، آثار و پیامدها و ... دارای وجوه متمایز با سایر فتنه های پس از انقلاب اسلامی ودر واقع منحصر به فرد بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی این حوادث را سناریویی از قبل طراحی شده دانسته و بر این نکته تصریح و تأکید دارند که جامعه اسلامی با جنگ نرم دشمنان و با «فتنه ای عمیق» مواجه شده است. بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان با توجه به اسناد و مدارک غیر قابل خدشه، دیدگاه مقام معظم رهبری را منطبق با واقعیات دانسته و بر همین اساس معتقدند بخش افراطی جریان دوم خرداد در پیوند با خارج از کشور، به دنبال تسلط بر قدرت سیاسی، با استفاده از الگوی کودتای مخملی، در بستر انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران بود.

این مقاله کوششی است برای تحلیل و بررسی یکی از حوادث بعد از انتخابات که منجر به واقعه تاریخی« 9دی» گردید و با هدف بصیرت افزایی برای خوانندگان عزیز تنظیم گردیده است.

پروژه محرم:

بعد از شکست فتنه گران در طرح «شعارهای انحرافی در روز قدس»، «به خیابان کشاندن هواداران در 13 آبان»، ناکامی از «به تسخیر درآوردن دانشگاه»، در 16 آذر و همچنین فضای ایجاد شده در جامعه ناشی از خشم و انزجار ملت نسبت به توهین کنندگان به ساحت مقدس حضرت امام خمینی(ره) که توسط حامیان فتنه گران سبزپوش صورت گرفت، این گروهک را در وضعیت بغرنجی قرار داد.

در این وضعیت، تلاش فراوانی برای خروج از انفعال و تغییر وضعیت افکار عمومی از سوی سران داخلی و خارجی فتنه صورت گرفت که مهمترین آن، پی گیری جدی پروژه از پیش تعیین شده «محرم سبز» بود که هفته ها قبل در دستور کار این گروهک قرار گرفته بود.

جریان مستأصل شده خط نفاق برای تداوم حداقل حیات خود این بار نیز استفاده ابزاری از دین را برگزید و به ایام محرم الحرام به چشم فرصتی برای احیای دوباره فتنه سبز بعد از شکست های پی در پی در ماه‌های گذشته می نگریست.

فتنه گران، محفل ها و هیئت های مذهبی را مکان مناسبی برای فریب مردم دانستند و برنامه ریزی کردند تا با ارائه چهره ای به ظاهر عزادار و معتقد، در این محفل مذهبی نفوذ کنند و اقدامات منافقانه و تفرقه افکنانه خود را در بین عزاداران دنبال کنند. ایجاد اغتشاش، درگیری و اختلاف بین توده های ملت که صدر تاکتیک های جنگ روانی دشمن قرار داشت، این بار در بستر تجمعات ماه محرم توسط فتنه گران سبزپوش دنبال می شد.

هتک حرمت عاشورا و ایجاد اغتشاش:

در حالی که فتنه گران مدعی بودند خواهند توانست فتنه سبز را در ایام محرم به حرکتی سراسری و توده ای تبدیل کنند و در نهایت، عزاداری روز عاشورا را به تظاهراتی علیه نظام اسلامی مبدل سازند، همه مردم شاهد بودند که ایام محرم نه تنها فرصتی به مشروعیت بخشی حرکت نفاق سبز نداد، بلکه با افزایش بصیرت عزاداران، بیش از پیش چهره منافقین جدید برای توده های ملت نیز آشکار شد.

این آگاهی بخشی توده های ملت، در کنار ناتوانی فتنه گران در نفوذ بین عزاداران، سران خارج نشین فتنه سبز را برآشفته ساخت، از این رو پروژه ایجاد آشوب و هتک حرمت عاشورا در دستور کار منافقین قرار گرفت. صبح روز عاشورا در حالیکه اغلب عاشقان حسینی در هیئت های مذهبی مشغول عزاداری بودند، آشوبگران که سران آنها را اعضای وابسته به گروهک های منافقین، ساطنت طلبان، بهائیان و ... تشکیل می دادند، با هدایت رسانه های آشوبگر بیگانه همچون صدای آمریکا و بی بی سی، به حرمت شکنی روز عاشورا و ایجاد اغتشاش و تخریب اموال عمومی پرداختند.

در حالی که اوباش در خیابان ها علیه مقدسات اسلامی جولان میدادند و به تخریب اموال عمومی دست میزدند و شعار مرگ بر جمهوری اسلامی سر می دادند، عزاداران حسینی با پایان یافتن مراسم برای برخورد با اهانت کنندگان به صورت خود جوش حرکت کردند، که در همان حال آشوبگران دچار اضمحلال شدند و پا به فرار گذاشتند.

انتشار اخبار این جنایات در روز عاشورا، ملت را در سراسر کشور برآشفت و به اعلام انزجار از منافقین واداشت. علمای عظام و مراجع تقلید بزرگ شیعه هر یک به صورت جداگانه با صدور بیانیه این اقدام را محکوم کردند.

راهپیمایی «برائت از منافقین» 9 دی 1388:

در حالیکه کینه و نفرت ملت به اوج خود رسیده بود، بعدازظهر روز چهارشنبه نهم دی ماه 88، در تهران و دیگر شهرها به عنوان روز «برائت از منافقین» تعیین شد. ملت خداجو از سراسر شهرها آماده حرکت شدند و میلیون ها عاشق اباعبدالله الحسین(ع) به خیابان‌ها آمدند تا ارادت خود را به امام شهیدشان نشان دهند و از دشمنان ایشان اعلام انزجار کنند.

راهپیمایی روز 9 دی ماه را می توان یکی از باشکوه ترین تجمعات در تاریخ انقلاب اسلامی دانست. این راهپیمایی باشکوه حتی کسانی که را که تا آن روز در مقابل حوادث روز عاشورا سکوت کرده بودند نیز به واکنش وا داشت.

عوامل مؤثر در خلق حماسه 9 دی:

1-جنس مردم ایران:

ملت ایران از دیدگاه امام خمینی(ره): «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی علیهم السلام می باشند، آن حجاز که در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم مسلمانان نیزاطاعت از ایشان نمی کردند و با بهانه هائی به جبهه نمی رفتند که خداوند تعالی در سوره توبه به آیاتی که آن ها را توبیخفرموده و وعده عذاب داده است، و آن قدر به ایشان دروغ بستند که به حسب نقل در منبر به آنان نفرین کرد.و آن اهل عراق و کوفه که به امیر المؤمنین آن قدر بدرفتاری کردند و از اطاعتش سرباز زدند که شکایات آن حضرت از آناندر کتب نقل شده است و آن مسلمانان عراق و کوفه که با سید الشهداء علیه السلام آن کردند که شد و آنان که در شهادت دستآلوده نکردند یا گریختند از معرکه، و یا نشستند تا آن جنایت تاریخ واقع شد.

اما امروز می بینیم که ملت ایران از قوای مسلح نظامی و انتظامی و سپاه و بسیج تا قوای مردمی از عشایر و داوطلبان در جبههها و مردم در پشت جبهه ها با کمال شوق و اشتیاق چه فداکاری ها می کنند و چه حماسه ها می آفرینند و چه کمک های ارزندهمی کنند. و این ها همه از عشق و ایمان و سرشار آنان است به خداوند متعال و اسلام و حیات جاویدان در صورتی که نه درمحضر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هستند و نه در محضر امام معصوم صلوات الله علیهم اجمعین تنها انگیزه آنان ایمان و اطمینان به غیب است. و این رمز موفقیت و پیروزی در ابعاد مختلف است و اسلام باید افتخار کند که چنین فرزندانیتربیت نموده و ما همه مفتخریم که در چنین عصری و در پیشگاه چنین ملتی می باشیم.»

«ما به پیروی از انبیاء عظام سلام الله علیهم از صفر شروع کردیم دعوت های بزرگ آن ها از واحد واحد شروع می شد تاگروه گروه جمع می شدند، آن روزی که ما دعوت بر ضد طاغوت را شروع کردیم صفر بودیم گروه های مسلمین و اقشار ملتما در اختناق بودند و جرأت نفس کشیدن نداشتند، ما از صفر شروع کردیم و به دعوت اسلامی مردم را خواندیم و این قطرهواحد قطره ها شد و قطره ها سیل و سیل دریا، این دریای بزرگ با قدرت ایمان در مقابل تمامی قدرت هابی که بر ضد اسلام وبر ضد انقلاب بودند در هم شکست دعوت اسلامی ما به آن جا رسید که تمام اقشار ملت لبیک گفتند، از دانشگاهی، بازاری،دهقان، کارگر، نظامی، ارتشی به ما پیوستند.»

«یک ملت ضعیفی که هیچ نداشت در مقابل ابر قدرت ها که همه چیز داشتند و تا دندان مسلح بودند، غلبه کرد برای این کهشهادت آرزوی او بود بعضی جوان های از من شهادت را طلب می کردند و مرا قسم می دادند که دعا کن که شهید شویم،زنهایی که جوان هایشان را داده بودند افتخار بر این کردند که شهید داده ایم و آن که یک پسرش مانده بود باز می گفت: این راهم اهدا می کنم. این قدرت ملیت نیست این قدرت ایمان است این قدرت اسلام است . این دست غیبی الهی است. قدرت معنویملت این پیروزی را به ما ارزانی داشت.»

2-ویژگی جامعه ایران:

این مردم در حکومتی به سر می بردن که در بتن انقلابشان بوده ، انقلابی که با نثار خون جوانانشان برای بدست آوردن هدف های والایی به آن رسیده بودند؛ امام با توجه به طرح حکومت اسلامی، روز غدیر را روزی می دانند که پیامبر تکلیف حکومت را معین و آن را الگویی سیاسی ـ حکومتی برای جهان اسلام تا آخر تعیین فرموده است. این تفکر و عملکرد، صددرصد درست و مفید به حال جامعه و پیشرفت آن در ازمنه و امکنه مختلف بوده است. منتهی از نظر امام آن چیزی که سیاست اسلام را به خطر انداخت. انحراف پیدا نمودن این برنامه در طول تاریخ اسلام و دور شدن و حتی تغییرات 180 درجه ای حکومتهایی که خود را حکومت اسلام معرفی می کرده اند، از آن بوده است.بر همین اساس به رهبری امام خمینی کبیر و مردم با ایمان ایران زمین آن حکومت اسلامی که بعد از خلافت امیرالمومنین به کج راهه های سلطنت طلبی و ستمگری رفته بود به سر جای خود بازگشت و انقلاب اسلامی با محوریت جمهوری اسلامی ایران در سال 1357 در تاریخ بشریت ثبت شد و این مردم در چنین جامعه ای بسر می بردند.جامعه مردم سالار.

در نظام مردم سالاري ديني خواست و اراده مردم از شأن و منزلت خاصي برخوردار است و باعث پيدايش و استمرار حاكميت است، اما بايد گفت اين خواست و اراده از منطقي خاص پيروي مي‌كند كه به موجب آن، چنين نظامي از نظام‌هاي ليبرال دموكراسي غرب و نقش مردم در آن‌ها متمايز گردد.
"
در نظام اسلامي - يعني مردم سالاري ديني- مردم انتخاب مي‌كنند، تصميم مي‌گيرند و سرنوشت اداره كشور را به وسيله منتخبان خودشان در اختيار دارند؛ اما اين خواست و انتخاب و اراده در سايه هدايت الهي، هرگز به بيرون جاده صلاح و فلاح راه نمي‌برد و از صراط مستقيم خارج نمي‌شود. نكته اصلي در مردم سالاري ديني اين است."

3-باورهای دینی مردم:

حضور مردم در عرصه های مختلف از اعتقادات و باورهای دینی آنها سرچشمه می گیرد. ایمان مذهبی مردم، عشق به اهل بیت (ع) عامل قدرتمند در تولید قدرت مردمی انقلاب پیروزی ها و شکست دشمن بوده است. در ازمون های بزرگ دین مداری مردم عنصر تعیین کننده و کار گشا بوده. نظریه " خون بر شمشیر پیروز است " متاثر از باورهای اعتقادی مردم است ، چون انسان مومن به دنبال خشنودی و رضای خداست و به نصرت و اراده و مشیت الهی اعتقاد دارد . همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند : " در 9 دی،روحوجسمهاراارادهالهیبهخیابانهاآورد . "


4-رهبری حضرت امام خامنه ای:

رهبری مهمترین عامل در مقابله با فتنه ها و عبور از بحرانها و موثرترین عامل آفرینش حماسه 9 دیوباطلالسحرکردنفتنهبود. مقاممعظمرهبریبا مدیریت حکیمانه، تبیین و آشکار سازی ماهیت فتنه با استراتژی مقابله نرم و با بهره گیری از قدرت مردمی نظام، انرژی و ظرفیت جامعه را به جریان انداختند و با مدیریت مردمی و انقلابی بساط فتنه را جمع کردند. در این میان پیام ها، بیانات و تبیین های ایشان اثرات شگرفی داشت و ملت ایران را برای آفریدن این حماسه پر شکوه، بدون دعوت و فراخوان رسمی، برانگیخت.


5-بصیرت و اقدام به لحظه مردم:

جمهوری اسلامی نظامی مبتنی بر اراده ملت است. بیداری ملت ایران عامل سرنگونی حکومت خودکامه شاهنشاهی، شکل گیری انقلاب اسلامی و نظام اسلامی و مقابله با چالش ها و تهدیدات مختلف بوده است. مردم در همه عرصه ها در این سه دهه نقش آفرین بوده اند. در هر شرایطی همانند 9 دی که نیاز به حضور بوده مردم با بصیرت و اقدام خود گره های بزرگ را باز کرده اند و از انقلاب و نظام دفاع کرده اند. بنابراین در حماسه 9 دی قدرت مردمی نظام به عنوان منبع قدرت نرم، ظهور و بروز یافت. در واقع 9 دی، نه گفتن با قدرت مردمی مبتنی بر مشی انقلاب اسلامی بود.


6- عاشورای حسینی:

حرکت مردم مبتنی بر نگرش عاشورایی بود . مردم ایران درسخت ترین شرایط از کربلا ، عاشورا و ابی عبدالله الحسین (ع) قدرت گرفته اند و درونمایه همه حرکت های انقلابی و نهضتی مردم عاشورای حسینی است . واقعیت این است که هیچ رویداد و حادثه ای نمی توانست مثل حادثه روز عاشورا ملت ایران را در 9 دی به حرکت درآورد . بنابراین احساسی که در 9 دی به جریان افتاد با روح عاشورایی درآمیخته شد . پرده دری و حرمت شکنی ها در روز عاشورا مردم را به این نتیجه رساند که با یک جریان منحرف از جنس لشکر ابن زیاد روبه رو هستند که همزمان با شهادت ابی عبدالله الحسین (ع) و یاران آن حضرت پرچم های عزای آن حضرت به آتش کشیده می شود . وقتی مسئله امام حسین (ع) و عاشورا به میدان آمد تحریک عمومی و حرکت عظیم به وجود آمد و آمیخته شدن حرکت فتنه با عاشورا ضربه به فتنه را نهایی کرد .

نتیجه:

حماسه 9 دي تمام محاسبات دشمن را به هم ريخت ، دشمن در جريان انتخابات دهم رياست جمهوري با استفاده از بغض، كينه و بي بصيرتي برخي عوامل داخلي تمام عِدّه و عُده خود را جمع كرد و با عقبه اي بسيار حساب شده و برنامه ريزي شده وارد صحنه شد تا نقشه هاي شوم خود را عملي كند . اما سيل خروشان مردم آنان را زمين گير ساخت و اقتدار و محبوبيت نظام اسلامي بار ديگر را به رُخ جهانيان كشيد. نهم دي ماه نمايش بصيرت انقلابي مردم بود . بصيرتي كه غبارها و نقاب ها را كنار زد و چهره واقعي مدعيان و فتنه گران را نشان داد ، چهره كساني كه به خاطر رسيدن به قدرت از هيچ تلاشي حتي ضربه زدن به ريشه هاي انقلاب و اركان ركين نظام اسلامي دريغ نكردند. چهره كساني كه سالها با نقاب انقلاب گري در صفوف مردم نفوذ كرده بودند و ولايتمداري را فقط در شعار و ظاهر و نه در عمل و رفتار از خودشان بروز داده بودند، يقيناً بزرگ ترين پيام حماسه نهم دي ضرورت بصيرت مداري و پرهيز از غفلت بود.يكي ديگر از دستاوردهاي مهم نهم دي، انسجام، وحدت و يگپارچگي مجدّد مردم بود. به لحاظ شرايط خاص انتخابات دهم و تبليغات و جوسازي گسترده و سوء تفاهمات ايجاد شده اختلاف، چند‌دستگي، مشاجرات و نزاع هاي فردي و اجتماعي صفوف متحد و منسجم مردم را به شدت تهديد مي‌كرد و راهپيمايي نهم دي، نقش بسيار مؤثر و معجزه آسايي در پيوند درباره دل ها و جان‌ها ايفاء كرد و انسجام مجدد نيروهاي انقلابي با محوريت ولايت فقيه و رفع كدورت ها و سوء تفاهامات ناشي از فتنه گري دشمن را به ارمغان آورد.

منابع:

1-دایرة المعارف فتنه88 ......جمعی از نویسندگان...مؤسسه فرهنگی هنری صبح امید، ج اول، ص284

2-گذر از فتنه 88....معاونت سیاسی سپاه

3-جلوه های حسینی در سیمای خمینی......سید نعمت اله حسینی...ص183

4-صحیفه نور(حضرت امام ره).......ج5، ص28


نویسنده :
مجید وامق
نظرات بینندگان