کد خبر: ۶۴۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۳

دعا و توزیع نذری برای نزول باران در پاسارگاد+تصاویر

جمعی از خانمهای خانه دار شهرستان پاسارگاددر شهرک فاطمیه سعادتشهر با پخت آش نذری و دعا و نیایش رو به سوی معبود طلب بارش باران کردند.

 به گزارش شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، جمعی از خانمهای خانه دار شهرستان پاسارگاد در شهرک فاطمیه سعادتشهر با پخت آش نذری و دعا و نیایش رو به سوی معبود طلب بارش باران کردند.

آئين سنتي باران خواهي از جمله رسم هايي است كه ريشه در فرهنگ و اعتقادات ديني مردم دارد و در جاي جاي ايران زمين در اشكال مختلف برگزار مي شود كه در بسياري از مناطق كشور به صفحات تاريخ سپرده شده و در برخي نقاط  استان فارس مانند شهرستان پاسارگاد شكل و شمايل خاصي دارد.

  خوشبختانه در عصري كه سنن و رسومات مختلفي به بوته فراموشي سپرده شده احياي اين رسم از سنن و رسوم كهن در پاسارگاد مايه خوشحالي است.

اين رسم نيك معمولا در هنگامی که بارش رحمت الهی کمتر صورت می گیرد ویا هنگامی كه مزارع ،مراتع، باغها، كوهها، دشت ها و چشمه ها كه نياز شديديبه نزولات آسماني و باران دارند، با مشاركت زنان و دختران و كودكان كم سن وسال انجام مي گيرد و استعانت از ايزد خالق و دعا، طلب صادقانه و خالصانه و خيرخواهانه از يگانه آفريدگار هستي بخش، مبني بر نزول باران، همراه با پخش انواع نذري ها و اطعام اهالي و رهگذران اجرا مي شود.

پختن آش نذري كه امسال به شكلي گسترده  و در انواع مختلف قابل مشاهده بود و پخش آن كه با مشاركت تعداد زيادي از بانوان به ويژه زنان كهنسال و طلب باران توسط كودكان كم سن و سال در قالب اشعار و جملاتي ريتميك از اقدامات ارزشمند قابل ذكر اين سنت حسنه بود.

 

نظرات بینندگان