کد خبر: ۶۴۸۹۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۳

آب دارد «آب» می رود؛ شیرازی ها برای باران دست به دعا می برند

سال‌ها قبل، حجت‌الاسلام قرائتی گفته بود به جای این‌که نماز باران بخوانیم، ابرها را بارور کردیم که البته به جای ایران، در افغانستان بارید!
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه؛ سال‌ها قبل، حجت‌الاسلام قرائتی گفته بود «به جای این‌که نماز باران بخوانیم، ابرها را بارور کردیم که البته به جای ایران، در افغانستان بارید!» همین اتفاق به نوعی دیگر در فارس رخ داد. بارش 66 میلی‌متری باران در پاییز پارسال امیدها را برای افزایش بارندگی و خروج از خشکسالی زنده کرده بود اما امسال در مقایسه با پارسال بیش از 10 میلی‌متر کمتر باران باریده است. این مساله بارورسازی ابرها را در دستور کار قرار داده است. بنا بود آذرماه امسال، این کار انجام شود اما نشد و هیچ خبری هم از آن نیست. اگر بر اساس آن‌چه حجت‌اسلام قرائتی گفته بود، بارها اشتباهی به جای ایران در افغانستان باریدند، این‌بار مقامات آماده بارورسازی ابرها بودند اما بر اساس گفته مدیرکل هواشناسی فارس، بالاخره باید ابری باشد تا بتوان آن را بارور کرد!
نماز باران در شیراز

به نظر می‌رسد در کنار پیگیری جدی روش‌های علمی ایجاد بارندگی، توجه به زمینه‌های معنوی آن نیز امری مهم است. همان‌قدر که ترک معصیت می‌تواند موثر باشد، طلب باران نیز در سیره ائمه و بزرگان آمده است. گفته می‌شود پیامبر برای خواندن نماز باران، از روز شنبه تا دوشنبه را روزه می‌گرفتند و در نهایت نماز باران می‌خواندند. حالا آیت‌الله ایمانی نیز به همین مساله اشاره کرده و در خطبه‌های نماز جمعه گفته: «مؤمنان عنایت کنند و این ایام را سه روز روزه‌ بگیرند و در روز دوشنبه طبق اعلامی که انجام می‌شود در نماز استسقا طلب باران حضور پیدا کنند.»

دستور به نماز باران

يكى از دستورات اسلام اين است كه هنگام خشكسالى و قحطى دعا كنند تا خداوند به آنها باران دهد و يا نماز «استسقاء»(طلب باران) بخوانيد. اين نماز دو ركعت است و همانند نماز عيد در بيابان انجام مى‏ شود،در قنوت آن از خداوند باران مى‏ خواهند، البته پيش از نماز همه شركت كنندگان سه روز، روزه مى‏ گيرند، توبه مى‏ نمايند و هر كس حق ديگرى به گردن دارد مى‏ پردازد، پابرهنه و با لباسهاى ساده همراه كودكان، پيرمردان و حتى حيوانات را به‏ صحرا مى‏ برند كه بيشتر مورد رحمت‏ خدا قرار گيرند.

نماز باران جد پیامبر(ص)

در تاريخ مواقع فراوانى پيش آمده كه مردم به خشكسالى دچار شدند و بزرگان مذهبى بدين وسيله از خداوند در خواست‏ باران نمودند، از جمله در جاهليت مردم به قحطى مبتلا شدند و از عبدالمطلب‏ خواستند كه از خدا درخواست‏ باران كند. او محمد(ص) را كه كودكى بود به دوش گرفت و از خداوند طلب باران نمود و خداوند دعاى او را مستجاب كرد و به آنها باران‏ عنايت فرمود. در زمان پيامبر(ص) نيز مردم به اين وضع دچار شدند و پيغمبر(ص) نيز از خداوند باران خواست و او باران و رحمتش را بر مسلمانان نازل كرد.

نماز باران امام رضا(ع)

در ایامی که امام رضا(ع) در خراسان به سر می برد مدتی خشکسالی شد و باران نیامد. عده ای از منافقان و حاشیه نشینان مجلس مأمون از این حادثه سوء استفاده کرده و شایع نمودند که چون که مأمون علی بن موسی(ع) را ولیعهد خود گردانیده است و این امر را خداوند دوست ندارد به همین جهت باران قطع شده و برکات الهی نازل نمی شود. مأمون در روز جمعه ای از امام تقاضا کرد که برای نزول باران و رحمت الهی دعا کند اما امام رضا(ع) فرمود: روز دوشنبه برای اقامه نماز استسقاء بیرون خواهم آمد زیرا جدم رسول الله(ص) را به همراه امیرمؤمنان علی(ع) در عالم رؤیا زیارت کردم و پیامبر به من فرمود: پسرم! تا روز دوشنبه صبرکن و سپس در آن روز به صحرا برو و از درگاه خداوند متعال طلب باران نما! خداوند باران رحمت خود را می فرستد و مردم به عظمت و عزت تو در پیشگاه خداوند پی می برند و به بزرگی مقامت واقف می گردند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳
1
وقتی در جامعه فساد بیداد میکند ، تقلب و کلاهبرداری افزایش یافته ، خدا از محاسبات کنار برود و ملاکها مادی باشد و از اسلام فقط اسم را یدک بکشیم باید هم انتظار قهر خداوند را داشته باشیم باید عوامل نزول بلا را در جامعه شناسایی و به مردم بگوییم که از ماس که بر ماست .
حمید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳
0
با سلام
مطلب شما با موضوع : نماز باران عبدالحمید با پیش‌بینی هواشناسی!
را خواندم. اگر دقت کنید خودمان هم داریم همینگونه عمل میکنیم. طبق پیش بینی هواشناسی (http://www.accuweather.com) در شبراز پنجشنبه باران خواهد آمد.
لطفا اگر شجاعت لازم دارید اجازه ی نشر بدهید
یا حق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳
1
سلام
من خیلی حقم ضایع شده از خدا خواستم نعمتش باران را نفرسته
شاید ادمها به خودشون بیاین
و حق ادم های مظلوم و بی پناهی مثل من را دیگه ضایع نکنن
امير
رحمت واسعه خدا با دعاي شما تغيير نخواهد كرد!