کد خبر: ۶۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۴ دی ۱۳۹۳

رئیس سازمان زندان‌های کشور: 25 درصد زندانیان کشور بلاتکلیفند

در حال حاظر 25 درصد از زندانیان کشور کسانی هستند که تحت قرار(بلاتکلیف) هستند که با توجه به کمبود فضا و امکانات یک هزینه سنگینی دارد.
به گزارش شیرازه به نقل از موج ما، اصغر جهانگیر در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل زندان‌های استان فارس با بیان جنبه‌های مختلف قابل بررسی در زندان ها افزود: فلسفه مجازات زندان باید مورد توجه قرار گیرد و بررسی شود که فلسفه وجود زندان چیست و تا چه اندازه این فلسفه در جامعه اسلامی به هدف خود دست یافته است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با تأکید بر اینکه حفظ ارزش‌های حاکم بر هر جامعه ضرورت مجازات را در آن جامعه ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نظام ما اعتقادی است و مهم‌ترین ارزش‌های آن ارزش‌های اعتقادی است حفظ این ارزش‌ها به عهده همه ماست و ناقضان این ارزش‌ها باید مجازات شوند تا حرمت این ارزش‌ها حفظ شود.

هر سال بیش از 600 هزار نفر وارد زندان‌های کشور می‌شوند
وی با اشاره به اینکه اجرای مجازات به عهده دستگاه قضایی سپرده شده که باید بر اساس ضرورت به آن پرداخت، تصریح کرد: هر سال بیش از 600 هزار نفر وارد زندان‌های کشور می‌شوند که در طول کمتر از یکسال و حتی چند روز در زندان به سر می برند و ورود تعدادی از این افراد ضرورتی ندارد.

معاون قوه قضائیه با اشاره به جنبه دیگر بررسی زندان، راهبردها و سیاست‌هایی که در مورد زندان مورد توجه قرار گیرد، افزود: سیاست‌های کیفری اسلام به ویژه در مورد حبس برای مجازات تأکید به زندان اولیه ندارد و تفکیک حق‌الناس و حق‌الله در اسلام نشان از این مطلب دارد.

جهانگیر ادامه داد: در حال حاظر 25 درصد از زندانیان کشور کسانی هستند که تحت قرار(بلاتکلیف) هستند که باتوجه به کمبود فضا وامکانات یک هزینه سنگینی دارد.

این مقام مسئول افزود: تشریح مجازات‌های ترمیمی به جای حبس و زندان از جمله دیه و ارش نشان از دیدگاه اسلام در مورد سیاست زندان‌زدایی دارد و در نگاه نخست اسلام بر زندان تأکید ندارد و موارد دیگر را جایگزین آن کرده است.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به قوه قضائیه، خاطرنشان کرد: زندان‌زدایی و استفاده از مجازات‌های جایگرین حبس در دستور کار قرار گرفته و قانون‌گذاران باید سیاست زندان‌زدایی را مورد توجه قرار دهند.

بیشترین آمار زندانیان کشور امروز از طریق فعالیت‌های رسمی محکوم به حبس شدند
جهانگیر با اشاره به اینکه بسیاری از فعالیت‌های رسمی و غیررسمی منجر به حبس زندان می شود، تصریح کرد: اقداماتی که توسط مراجع دولتی برای کشف جرم انجام می‌شود فرآیند رسمی است که بیشترین آمار زندانیان کشور امروز از طریق فعالیت‌های رسمی محکوم به حبس شدند.

 ریاست زندان های کشور بااشاره به سه وظیفه سازمان زندان ها افزود: اجرای حبس، همایت از خانواده های زندانی ها و مراقبت بعد از خروج سه وظیفه ای است که به عهده این سازمان می باشد که در زمینه اجرای حبس موفق نبوده ایم زیرا آمار نشان داده که تعداد زندانیان 2برابر ظرفیت موجود در زندان ها است که میتوان دید اجرای حبس راهگشا نیست.

 وی با اشاره به آمار ارده شده برای ملاقات زندانیان گفت: 5درصد از مردان زندانی ملاقات ندارند این در حالی است که زن ها بیش از 40 درصد می باشد لذا در میابیم که زن ها بیشتر مورد ترد خانواده و آسیب پذیر تر در جامعه می باشند.

تأسیس 192 انجمن مردم‌نهاد در راستای حمایت از خانواده زندانیان
معاون قوه قضائیه با اشاره به اینکه حمایت از خانواده زندانیان نیز در لیست وظایف ماست، خاطرنشان کرد: با وجود تأسیس 192 انجمن مردم‌نهاد در راستای حمایت از خانواده زندانیان این انجمن‌ها به دلیل کمبود اعتبار موفق به اجرای وظایف خود نشدند و اقدامات شایسته این انجمن‌ها سبب جلوگیری از ورود خانواده‌های زندانیان به چرخه جرم می‌شود اما این وظیفه نیز در عمل انجام نشده است.

 معاون رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه با وجود سیاست زندان‌زدایی، ترمیم و مرمت زندان‌های موجود مورد تأکید است، اظهار داشت: کمبود فضا و نبود اعتبارات ما را در انجام مطلوب وظایف با برخی مشکلات روبه‌رو کرده و تمام بخش‌های جامعه از جمله اجرایی، قانون‌گذاری و قضایی در این زمینه نقش دارند و همه باید کمک کنند این معضل روز به‌ روز کمتر شود.

جهانگیر با ابراز امیدواری مبنی بر ایجاد جامعه‌ای بدون جرم در کشور تأکید کرد: باید زندان‌های ما تنها جای اشرار، افراد مخل امنیت و ارزش‌های جامعه باشد.

نظرات بینندگان