کد خبر: ۶۴۹۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۵ دی ۱۳۹۳
«شیرازه» گزارش می دهد

یک سال گذشت؛ مروری بر خاطرات «بحران برف» شیراز + تصاویر

برف تنها رخت زیبا بر تن این شهر نکرد گویا قصد داشت توان کنترل بحران مجموعه مدیریتی شیراز را هم به بوته آزمایش گذارد، چرا که بارش کم سابقه برف پس از 18 سال ساعت ها و برخی مناطق این شهر را روزها به کما برد.
شیرازه - سرویس اجتماعی: امروز شیرازی ها در دارالرحمه جمع شدند و از خدا طلب باران کردند. رحمت الهی که چه بسا ما مقصر اصلی عدم نزولش باشیم. امسال باران چندانی در شیراز نباریده و برخی شواهد نشان می دهد که شاید به این زودی ها تن این شهر خیس نشود! از این رو تنها می توان « نیاز» را به در خانه «بی نیاز» برد و دست استغاثه را بلند کرد تا شاید همین روزها به مشیت الهی بغض آسمان در این دیار هم ترکید.

گر چه این روزها خشکسالی بدجوری دل مردم را خالی کرده و همه نگرانند نکند امسال بارانی نیاید اما بد نیست به نگاهی بیاندازیم به چنین روزهایی در سال گذشته. از 14 دی ماه آسمان هر چه برف و باران داشت به شیراز هدیه کرد. انگار مشکل کم‌آبی و خشکسالی در این منطقه را کاملا درک کرده بود و آن را بر نمی‌تابید، انگار دلش نمی‌آمد سروهای ناز بمیرند. صدها هزار تن برف بر زمین نشست اما این پایان ماجرا نبود! برف تنها رخت زیبا بر تن این شهر نکرد گویا قصد داشت توان کنترل بحران مجموعه مدیریتی شیراز را هم به بوته آزمایش گذارد، چرا که بارش کم سابقه برف پس از 18 سال ساعت ها و برخی مناطق این شهر را روزها به کما برد.

نه از آب خبری بود و نه از برق، جاده ها و خیابان ها پر از برفی شد که محکم به زمین چسبیده بود. ترافیک سرسام آور خیابان ها لذت تماشای برف را به کام شیرازی ها تلخ کرد. ساعت به ساعت به دامنه بحران افزوده می شد. درختان سروقامتی که نماد طراوات و شادابی شهر بودند در برابر سنگینی برف کمرشان خم شد و بسیاری نیز شکستند.

این برف سنگین آن‌قدر قدرت داشت که همه را به چالش بکشد؛ از شهردار و اداره برقی‌ها گرفته تا استاندار و حتی خود مردم... اما در این میان، این مردم بودند که اصلی‌ترین هزینه را پرداختند، هزینه‌ای که همان قدر در یادها خواهد ماند که سپیدی برف سنگین باقی می‌ماند. همه این‌ مشکلات البته باعث نمی‌شود که برای زمستان خوب شیراز و استان، شکرگذار خدا نباشیم.

در ادامه گزارشی مختصر از روزهای برفی در شیراز می‌آید:

16 دی؛ روز غافل‌گیری مسئولین و البته مردم

اگرچه با آغاز دی ماه، شیراز و برخی دیگر از شهرهای استان فارس شاهد بارش برف بودند اما اصلی‌ترین برف در 16 دی بود که نه تنها همه جا را سفیدپوش کرد بلکه آغازگر یک بحران جدی هم بود. بارش برف همه را غافلگیرد کرد. ریزش مداوم برف به نحوی بود که تا ساعات پایانی شب ادامه داشت. 






خبر ساعت 23 از شبکه استانی در حالی پخش شد که استاندار برخی نکات را یادآوری می‌کرد. احمدی از مردم استان خواست تا منازل خود را ترک نکنند. احمدی ضمن اعلام تشکیل ستاد مدیریت بحران در استان از همه مردم دعوت کرد تا به توصیه‌های پلیس‌راه و پلیس راهور توجه کنند. در حالی که همه دانشگاه‌های شیراز تعطیل اعلام شده بودند، رئیس دانشگاه پیام نور استان گفت که به دلیل برگزاری متمرکز امتحانات این دانشگاه در کل کشور، امتحانات فردا طبق برنامه انجام خواهد شد اما کسانی که فردا در جلسه امتحان حاضر نشوند،‌ در آینده نزدیک از آن‌ها آزمون گرفته خواهد شد. از سوی دیگر تمام پروازهای فرودگاه شهید دستغیب هم لغو شده. طبق اخبار رسیده، برخی نانوایی‌ها اقدام به پخت نان نکردند و همین مسئله باعث شد تا کمبود نان در برخی نقاط شهر رخ دهد. برق در برخی مناطق شیراز قطع شده است.  عدم حضور نیروهای امدادی از عصر امروز در منطقه ارژن و نبود دستگاه های برف روب باعث شد مردم و بسیجیان منطقه نسبت به کمک رسانی به مردم اقدام نمایند. البته این مشکلات باعث نشد تا مردم نقاط مختلف استان که شاهد بار برف بودند٬ به خوشحالی نپردازند؛


در این میان حتی کارمندان استانداری هم وارد گود شدند و یک آدم برفی زیبا! را به نمایش عموم گذاشتند؛


17 دی؛ پیامدهای یک برف سنگین آشکار می‌شود

در حالی که برف زندگی مردم را مختل کرده، بسیاری از خبرگزاری‌های استانی در اطلاع‌رسانی آخرین اخبار مربوط بسیار ضعیف ظاهر شده‌اند. یک روز پس از آن برف سنگین، فرصت خوبی است تا عکاسان به سراغ درختان بروند و ابعاد دیگری از این بحران را به نمایش بگذارند.



دستغیب نماینده مردم شیراز در نطقی در مجلس گفت که حوادث روز گذشته امتحانی برای مسئولان و دستگاه ها بوده است تا ببینیم که آمادگی منطقه در پدافند غیر عامل به چه میزان آماده است. او ادامه دادک من دست كارگران شهرداري و امدادگران هلال احمر را مي بوسم كه شب گذشته را به سختي تلاش كردند، چرا بايد تاوان بي تدبيري مسئولان را مردم و كارگران زحمت كش بدهند. نمایشگاه کتاب شیراز که امسال برای برپایی دردسرهای خاص خودش را داشت، حالا با یک اتفاق عجیب روبرو شده: سقف سالن فروش بُن فروریخت! مسئول بهداری سپاه خبر داد که در ساعت های اولیه بارش برف با هماهنگی با مرکز اورژانس شیراز امداد رسانی به آسیب دیدگان گرفتار برف را آغاز کرد. دکتر ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی هم از آمبولانس‌های سپاه گفت که این روزها در اختیار اورژانس قرار گرفته است. شهردار شیراز در جمع خبرنگاران گفت که قائل به بحران ناشی از برف نیست! انتظار می‌رود این جمله او واکنش مسئولان و رسانه‌ها را برانگیزد. همیشه در بحران‌هایی که به صورت طبیعی رخ می‌دهند هم‌چون زلزله، سیل و حتی بارش سنگین برف، صحنه‌هایی دیده می‌شود که به یک خاطره تبدیل می‌شوند. شهرستان سپیدان هم از این ماجرا مستثنا نبود. با بارش برف سنگین در این شهرستان، اگرچه برق قطع شد، نانوایی‌ها دچار مشکل شدند، راه‌ها مسدود شد و ... اما تولد هفت نوزاد، نکته شیرینی در میانه این بحران است که برای خانواده‌های آن‌ها به یادماندنی خواهد شد.


18 دی؛ انتقادها شدیدتر می‌شود

اگرچه دیروز روزنامه های استان عمدتا یا چاپ نشدند و یا در توزیع دچار مشکل شدند، اما حالا با توپ پر به سراغ مسئولین رفته‌اند که چرا وضعیت این‌گونه شد؟ روزنامه خبر جنوب تیتر یک خود را برفی انتخاب کرده؛ «شیراز، شهر بی‌دفاع!». این روزنامه به برخی مشکلات ناشی از برف اشاره کرده است؛ «قطعی آب، برق، اینترنت در صدرا و شیراز؛ وقوع 107 تصادف در کمربندی شیراز ؛ سامانه 118 و 137 و اتفاقات آب و برق پاسخگوی مردم نبودند؛ برخی بیمارستان‌ها در تاریکی فرو رفتند؛ شیراز بی‌درخت شد، اطلسی‌های عید در زیر برف لگدمال شدند؛ خودتان را برای برف روز جمعه آماده کنید». خبر جنوب اما نسبت به اظهارات دیشب شهردار شیراز هم واکنش نشان داده و در انتقاد به او تیتر زده؛ «شهردار شیراز؛ کدام بحران؟ من که بحرانی ندیدم!» رسانه‌های مجازی نیز حالا از فاز اطلاع‌رسانی خارج شده و به انتقاد از عملکرد مسئولین مختلف می‌پردازند. شیرازه که از همان ابتدا در دو فاز اطلاع‌رسانی و انتقاد به عملکرد مسئولین ورود کرده بود، در مطلبی با عنوان «چهارمین استان بزرگ کشور در بحرانی به عمق 16 سانتی‌متر فرو رفت!» نوشت: «مديریت بحران و اعضای آن به جای اینکه دنبال راه‌كارهايي جهت كاستن ابعاد بحران باشند، آن قدر در آشفتگی به سر می‌بردند که همدیگر را متهم به کم کاری کرده و تقصیرها را سر هم می‌شکستند. شهرداری به اداره آب و برق و برعکس، اداره برق به مخابرات و بالعکس.» معاون عملیاتی سپاه فجر هم گزارشی از عملکرد این نهاد برای کمک‌رسانی به مردم را در گفتگویی ارائه داد.

شاهکار شهرداری شیراز!

علیرضا پاک فطرت شهردار شیراز در این روز یعنی(18 دی ماه) در مصاحبه ای با خودش که آن را به رسانه ها ارسال کرد، اساسا بروز بحران هنگام بارش برف در شیراز و قطع گسترده برق و ایجاد راهبندان های طولانی و مختل شدن زندگی عادی مردم را که به تایید برخی مقامات و در انظار مردم بوده، بحران ندانست و از خود پرسید کدام بحران؟
وی در سخنان تعجب آوری گفت: من در این شهر وضعیت بحرانی ندیدم، نه نانوایی ها از پخت بازماندند و نه کسبه تعطیل کردند، نه خدمات متوقف شد،اینکه برق در نقاطی از شهرقطع شده یا با ترافیک خودروها مواجه شده ایم ، بحران نام ندارد.

19 دی؛ بحران در حال فروکش است

امروز روز آمادگی برای استعفا است! معاون اجرایی شهردار شیراز و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق از آمادگی‌شان برای استعفا گفته‌اند. اخبار حکایت از ریزش بخشی از سقف پایانه جدید امیرکبیر دارد که هنوز به بهره‌برداری نرسیده. معاون امور عمرانی استاندار در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران از برخی نهادها از جمله سپاه، ارتش و ناجا به دلیل عملکردشان در روزهای برفی تقدیر کرد. وضعیت راه‌ها با تلاش نیروهای خدوم در حل بهبود است. برق برخی مناطق نیز دوباره به شبکه متصل شده و بحران در حال فروکش است.


برف دی ماه 92 با همه تلخی‌ها و شیرینی‌هایش پایان یافت اما بارش ۳۰ سانتی متری برف شاید در شمال و غرب کشور، فقط یک بارش معمولی تلقی می‌شود اما در شیراز همین میزان بارش برف، یعنی قطعی آب و برق و گاز، دست‌پاچگی مسئولان امدادی و خدماتی، بسته شدن راه‌های مواصلاتی و راه‌های عبور شهری، محاصره روستاهای دور افتاده در برف، شکستن شاخ و برگ درختان، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات، قطع برنامه‌های تنها شبکه استانی دولتی و …

اما امسال وضعیت 180 درجه با سال گذشته متفاوت است، حالا همه برای قطره ای باران التماس می کنند. شاید دلیل این ماجرا ناسپاسی ما مردم از برخی گرفتاری های برف سال گذشته باشد که به دلیل کم کاری ها بعضی مسئولین نصیبمان شد. شاید در این بین خوشحال تر از همه کسانی باشند که دیگر نیاز نیست برای مردم بحران را تعریف کنند!

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳
0
شیرازه فقط دنبال منفی بازی و نکات منفی هستیا! آخه برف پاراسل واقعا مسئله حادی بود که امروز یادبود بحرانش رو برگزار کردی؟! تعجب میکنم از کارات...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳
0
برف پارسال باعث شد تا برای آمادگی هر چه بیشتر مانور زمستانی برگزار کنند!!! آن هم به شکلی مشخره! معلوم نبود چه چیزی از این مانور زمستانی بود؟؟؟