کد خبر: ۶۵۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۲۲ دی ۱۳۹۳

دیواره نوشته هایی که روی اعصاب گردشگران راه می رود!

این منفعت جویان، مناطق پر تردد و توریستی را برای این کار انتخاب کرده‌اند، چرا که شغل مبهم‌شان ارتباطی مستقیم با گردشگران دارد، آنان به مسافران منزل مبله اجاره می‌دهند.
به گزارش شیرازه، دیوارهای شهر فرهنگی شیراز چند سالی می شود که حال و هوای بهشتی خود را از کف داده و شکل نا زیبایی به خود گرفته است. این موضوع از آنجا شروع شد که عده ای فرصت طلب با نادیده گرفتن حقوق شهروندان دیگر برای کسب درآمد، اسپری رنگی به دست گرفتند و دیوارهای شیراز را محل مناسبی برای تبلیغات دانستند.

این منفعت جویان، مناطق پر تردد و توریستی را برای این کار انتخاب کرده‌اند، چرا که شغل مبهم‌شان ارتباطی مستقیم با گردشگران دارد، آنان به مسافران منزل مبله اجاره می‌دهند.

اصل فعالیت اجاره دهندگان منازل مبله زیر سوال است، اما آنان دیوار‌نویسی را به تخلف شغلی خود اضافه کرده‌اند. جوشکاری و صافکاری سرپایی کنار خیابان و تخلیه چاه نیز از دیگر عناوین این دیوار نویسی‌های خیابانی است.

ایسنا در فاصله کوتاهی تا نوروز 94، موضوع مخدوش شدن چهره دیوارهای شهر را با معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز در میان گذاشته است.

رمضان امینی دیوار نویسی به خصوص در مورد منازل مبله را جرم می‌داند و می‌گوید: پیگیری و برخورد با مالکان منازل مبله کاملا در عهده شهرداری نیست، اما بحث دیوار‌نویسی را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

وی این نوع تبلیغات را غیر‌قانونی محسوب می‌کند و می‌افزاید: شهرداری شیراز انواع زمینه‌های تبلیغاتی مانند تابلو و نمایشگرهای شهری را برای امور تبلیغاتی ایجاد کرده است، اما افرادی بدون توجه به حقوق شهروندی زیبایی شهر را با دیوار‌نویسی مخدوش کرده‌اند.

امینی با بیان اینکه پاکسازی شعار و دیوار‌نویسی‌ها هرساله هزینه بسیار سنگینی را برای شهرداری شیراز به وجود می‌آورد، اضافه می‌کند: در ابتدا از این افراد متخلف با اطلاع رسانی و ارسال پیامک برای پاکسازی دیوار کمک گرفته و سپس فرهنگ استفاده از بسته‌های تبلیغاتی به آنان توصیه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در مرحله بعد از متخلفین دیوار‌نویسی می‌خواهیم که فعالیتشان را قانونی کنند، در غیر این صورت با حکم قوه قضاییه خانه‌های غیر مجاز را پلمب کرده و با تشکیل پرونده از سوی شهرداری، احقاق حقوق شهروندان به مرحله اجرایی می‌رسد.

امینی از دیوار نویسی‌های غیر‌مجاز به عنوان یک آسیب شهری یاد کرد و همکاری دستگاه‌های قضایی و انتظامی را ضروری دانست.

وی می‌گوید: برای مقابله این معضل شهری از شرکت‌های ارتباطی ایرانسل، رایتل و همراه اول نیز کمک گرفته‌ایم تا شماره تماس‌هایی را که در این آگهی‌ها نوشته می‌شود را مسدود کنند.

از ابتدای سال تا کنون حدود 350 خط تلفن به این دلیل مسدود شده است.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز در خصوص برخورد با متخلفین دیوار نویسی، می‌افزاید: شهرداری به عنوان شاکی، پرونده قضایی را با موضوع تخریب اموال عمومی تشکیل داده و پس از حضور در دادگاه درخواست می‌کند که با رفع خسارت، آنان را از این کار منع کرده و از طریق اتحادیه‌های مربوطه فعالیت خود را ادامه دهند.

وی با اعلام اینکه برخورد با این افراد در ایام نوروز شدید تر است، اضافه می‌کند: امروزه این موضوع به عنوان یک آسیب جدی در شیراز مورد بررسی قرار گرفته است و به هیچ وجه در شان شهروندان شهر نیست که چنین تبلیغاتی با حروف بزرگ و نا‌مناسب بر دیوارها دیده شود.

امینی از همکاری‌های همه جانبه دستگاه‌های قضایی و نیروی انتظامی قدردانی کرد و از متولیان فرهنگی خواست نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

او آلودگی و نازیبایی را موجب دفع گردشگر می‌داند و می‌گوید: یکی از شاخص‌های توسعه در بخش اقتصاد شهری، جذب گردشگر و رونق بخشیدن به صنعت توریسم است که باید برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل شد.

‌امینی بر لزوم به حرکت درآمدن چرخ‌های بخش گردشگری فارس و شیراز تاکید می‌کند و می‌گوید: همه نهادها و سازمان‌ها وظیفه دارند در جذب گردشگر مذهبی، تاریخی و طبیعی اثر گذار باشند تا برای استان درآمدی پایدار ایجاد کنند.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز چندی پیش در نطق پیش از دستور خود از پدیده دیوار نویسی منازل مبله در کلان‌شهر شیراز ابراز تاسف کرد و گفت: علیرغم تلاش‌های قوه قضاییه ، نیروی انتظامی و شهرداری شیراز این موضوع به یک معضل تبدیل شده است.

رضا محمدیان این معضل را ویژه شهر شیراز دانسته و گفته است: سازمان میراث فرهنگی، اتحادیه هتل‌داران‌، مسافرخانه‌داران، اتاق اصناف و شهرداری نسبت به ساماندهی منازل مبله اقدام و موضوع را مدیریت کرده‌اند و سازمان‌های مختلف در تمامی موارد این چنینی همکاری‌های لازم را داشته‌اند.

وی در بخشی دیگری از نطق خود، استاندار فارس را مور خطاب قرار داده و اضافه کرده است: به عنوان نماینده مردم شریف شهر شیراز از استاندار تقاضا دارم دستورات لازم را جهت انجام هماهنگی و مسئولیت‌پذیری سازمان‌ها و ادارات ذیربط صادر کند تا این معضل که علاوه بر تحمیل هزینه میلیاردی پاکسازی دیوارنویسی‌ها به شهروندان عزیز، پیامدهای مختلف اجتماعی و امنیتی نیز در بر داشته را برطرف کند.

به گزارش ایسنا، پیش از این دادستان شیراز بارها برای مقابله با این معضل همراهی و حتی احکام سنگینی برای برخورد با ایجاد کنندگان این مشکل، پیش‌بینی کرده بود.

یکی از مهمترین گره‌های کار در دست مخابرات و اپراتورهای مختلف تلفن‌های همراه است، نقطه‌ای که در هنگام اجرای احکام صادره در خصوص شناسایی مشترک، مسدودسازی خطوط و سایر اقدامات قانونی، وقفه‌هایی گاه طولانی در کار ایجاد کرده و می‌کند.

اگرچه با تغییر مدیریت مخابرات استان فارس باید به بسترسازی و رفع مشکلات متعدد این حوزه، امیدوار بود و یکی از مشکلات، دیوارنویسی‌ها به همراه شماره‌های متعدد تلفن‌های همراه است.

نظرات بینندگان