کد خبر: ۶۵۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۱ - ۲۷ دی ۱۳۹۳
هاشمی: امیدواریم شبهه ای در کار نباشد

چه کسی خط حمله به برگزارکنندگان انتخابات سال آینده را صادر کرد؟

بازهم انتخابات، باز هم هاشمی، باز هم تردید در سلامت انتخابات!
«بازهم انتخابات، باز هم هاشمی، باز هم تردید در سلامت انتخابات!» این سه جمله روایتی است کوتاه از کارویژه هاشمی رفسنجانی طی دو دهه گذشته.
به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز؛ در حالی که بیش از یک سال تا برگزاری انتخابات مجلس خبرگان و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند 94  فرصت باقی است، هاشمی رفسنجانی که معمولا در آستانه هر انتخابات مهم و سرنوشت سازی، از یک سال قبل تردید و شبهه افکنی درباره آن انتخابات را کلید می زند، این بار نیز رسما کار خود را آغاز کرد و طی دیداری که روز چهارشنبه با تعدادی از اصلاح طلبان داشت، گفت:
 
«امیدواریم از لحاظ قانون در همه‌ی مراحل ثبت‌نام، نظارت، اجرا و شمارش، هیچ شبهه‌ای نداشته باشیم تا حماسه‌های سیاسی مردم ایران به خوبی شکل بگیرد.»
 
این اظهارات هاشمی در حالی صورت می گیرد که به نظر می رسد با توجه به قطعی بودن کاندیداتوری وی در انتخابات مجلس خبرگان سال آینده و همچنین نامزدی تعدادی از نیروهای سیاسی نزدیک به او در انتخابات مجلس دهم، هاشمی بار دیگر در تلاش است تا از حالا با مطرح کردن شبهه تقلب در انتخابات، هر گونه شکست احتمالی خود و نزدیکانش در انتخابات را «توجیه پذیر» کند.
 
وی پیش از این نیز در سال 87 با مطرح کردن موضوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بستر توجیه شکست اصلاح طلبان را از یک سال قبل فراهم کرده بود و در نهایت نیز بعد از شکست موسوی و کروبی در انتخابات بر مبنای بسترسازی های صورت گرفته توسط هاشمی، کشور تا ماه ها دچار آشوب و ناآرامی گشت.
 
هاشمی همچنین در سال 84 نیز که برگزار کننده انتخابات وزارت کشور دولت خاتمی بود، پیروزی رقیب خود در انتخابات را نپذیرفت و هیچ گاه به محمود احمدی نژاد پیام تبریک نداد. این مساله ای است که فائزه هاشمی در 25 خرداد 88 در راهپیمایی سبزها به آن اشاره کرد:
 
«از بس خاتمی بی عرضه بود، در انتخابات 84  اون همه تقلب شد و بابا نتونست رأی بیاره. خاتمی آخرش گفت انتخابات سالم بوده، چون خودش برگزار کرده بود و به نام خودش نوشته می شد. خاتمی خیلی خیانت کرد.»
 
این در حالی است که بارها و بارها مقامات دولت اصلاحات از جمله موسوی لاری وزیر کشور و رمضان زاده سخنگوی دولت خاتمی نیز بر سالم بودن انتخابات ریاست جمهوری سال 84 و شکست هاشمی در آن رقابت تاکید کرده اند.
 
از سوی دیگر، بازخوانی انتخابات ریاست جمهوری سال 76 نیز نشان می دهد در آن برهه از مدتی قبل از برگزاری انتخابات، هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه از لزوم برگزاری انتخاب سالم توسط وزارت کشور دولت خودش! سخن می گوید و به «تقلب» نکردن در صندوق های رای هشدار می دهد. هشداری که بسیاری از کارشناسان معتقدند در آن برهه به علت حساسیت ایجاد کردن در جامعه برای افزایش آرای عمومی به سمت خاتمی صورت گرفت.

ادامه خط هاشمی در حمله به برگزار کنندگان انتخابات سال آینده توسط اصلاح طلبان
 
جالب آنکه این بار  به فاصله 24 ساعت بعد از این اظهارات هاشمی نیز همایش سراسرای جبهه اصلاحات برگزار شد که طی آن رسول منتجب نیا طی سخنانی گفت: «از وزارت کشور و شورای نگهبان می خواهم با بی طرفی زمینه برگزاری انتخابات رقابتی و بی حاشیه را فراهم کند و به جای خط و نشان و تهدید، اعتماد مردم را جلب کند.»

در پایان این همایش نیز اصلاح طلبان با صدرو بیانیه ای، خط هاشمی رفسنجانی در حمله به برگزار کنندگان انتخابات سال آینده را ادامه دادند و تاکید کردند: « از دولت محترم٬ به ویژه وزارت کشور که مسوولیت اجرایی انتخابات را به عهده دارد٬ تقاضا داریم تمهیدات لازم برای تقویت اعتماد عمومی و نفی نگرانی از تاثیر سوء شائبه گرایش‌های سیاسی مسوولان و دست‌اندرکاران اجرایی انتخابات را فراهم آوردند.»
 
در هر حال، به نظر می رسد بار دیگر در آستانه یک انتخابات حساس دیگر، و در حالی که هیچ یک از رقبای دولت فعلی و اصلاح طلبان نیز برای انتخابات خبرگان و مجلس سال آینده ابراز نگرانی و شبهه نکرده اند، هاشمی میاندار طرح این مساله شده تا حتی با زمینه سازی برای اتهام به وزارت کشور دولت روحانی، هر گونه شکست احتمالی خود و همفکرانش در سال 94 بدست مردم را «توجیه» کند.  خطی که اصلاح طلبان نیز بلافاصله آن را ادامه دادند تا از حالا اولین بهانه برای شکست آنها در برابر رای مردم مهیا باشد: «انتخابات سالم نبود!»
نظرات بینندگان