کد خبر: ۶۵۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۳

علیرضا فغانی: دوست ندارم فینال جام ملت‌ها را سوت بزنم!

عملکرد علیرضا فغانی در حوزه داوری فوتبال به اندازه ای قابل توجه بوده که امروز منتقدان می گویند این شانس برای تو وجود دارد که فینال جام شانزدهم را سوت بزنی.
به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز، عملکرد قابل قبولش در امر قضاوت باعث شد در جمع برترین داوران قاره آسیا قرار گیرد. هرچند نتوانست در رقابت‌های جام جهانی 2014 سوت بزند اما این امیدواری برای او وجود دارد که در جام جهانی بعدی شانس قضاوت در مهمترین رویداد فوتبالی را داشته باشد. علیرضا فغانی داور 36 ساله فوتبال ایران به عقیده بسیاری از کارشناسان این حوزه شانس قضاوت در فینال جام شانزدهم را دارد؛ اما خودش می گوید هیچ چیز معلوم نیست اما امیدوارم من فینال را قضاوت نکنم!
 
 * عملکرد علیرضا فغانی در حوزه داوری فوتبال به اندازه ای قابل توجه بوده که امروز منتقدان می گویند این شانس برای تو وجود دارد که فینال جام شانزدهم را سوت بزنی، این اتفاق می تواند یکی از مهمترین اتفاقات ورزشی زندگی تو باشد.
 
اول از همه باید یادی از حسن کامرانی فر کنم که متاسفانه به دلیل مصدومیت نتوانست در کوبل داوری ما قرار بگیرد، کامرانی فر شایستگی حضور در این گروه را داشت اما یک اتفاق منجر به حذف او شد و محمدرضا ابوالفضلی جایگزین او شد؛ اما درباره سوال شما باید بگویم که قضاوت در فینال این دوره از بازی ها می تواند برای هر داوری اتفاقی ویژه باشد اما انصافا از صمیم قلب می گویم که امیدوارم تیم ملی کشورم به فینال صعود کند تا این افتخار بزرگ برای فوتبال ایران رقم بخورد. هرچند که با صعود تیم ملی به فینال شانس من از بین برود. شاید خیلی ها با این نظر من مخالف باشند اما من به عنوان یک ایرانی امیدوارم در این جام فقط یک بازی قضاوت کنم اما تیم ملی کشورم موفق شود به فینال راه پیدا کند.
 
 
* برخی می گویند حق داورانی که تیم ملی کشورشان یکی از مدعیان تورنمنت های بزرگ است همیشه پایمال شده چون با موفقیت آن تیم ، شانس قضاوت آنها کاهش می یابد ، از این اتفاق رنج نمی بری؟
 
باور کنید مشکلی با این مساله ندارم، هرچند هر داوری دوست دارد در مراحل مختلف یک جام و تورنمنت حضور داشته باشد و بالاترین آمار قضاوت را داشته باشد اما من و همکارانم در کوبل داوری تمام ایرانی امیدواریم در درجه اول تیم ملی فوتبال ایران موفق شود اگر خدای ناکرده تیم ملی به فینال راه پیدا نکرد آن وقت دوست داریم ما فینال را قضاوت کنیم.
 
 
* راهیابی ایران به فینال کمی دور از دسترس است، حتی کارلوس کی‌روش به این مطلب اعتراف کرد، حتی در این خصوص گفت:« این یک خوش بینی بزرگ است که ایران به فینال راه پیدا کند.» با این تفاسیر و شانس پائین ایران خودت چند درصد پیش بینی می کنی که فینال این دوره را قضاوت کنی؟
 
پیش بینی که کار درستی نیست، ما آمادگی قضاوت مطلوب و قابل قبول در این دوره را داریم، حضور تیم داوری ایران در فینال لیگ قهرمانان آسیا و فینال زیر کاپ آسیا نشان دهنده این است که ما می توانیم فینال جام شانزدهم را نیز قضاوت کنیم اما توانمندی در این میان عنصر اصلی انتخاب داور فینال نیست بلکه فاکتورهای دیگری نیز در این رابطه تاثیرگذار است. با این وجود چه یک بازی چه ده بازی را قضاوت کنیم قطعا برای جامعه داوری آبروداری خواهیم کرد و با کمک خداوند متعال بهترین قضاوت را انجام خواهیم داد.
 
با وجود موفقیت داوران ایرانی در رویدادهای بین المللی ، اما شاهد بی مهری های فراوان در داخل کشور با جامعه داوری هستیم، فکر نمی کنی با این وضعیت انگیزه و اعتماد به نفس داوران جوان از بین می رود و این مساله برای ما دردسر ساز خواهد شد؟
 
واقعا نمی دانم در این خصوص چه کسی را مورد خطاب قرار دهم اما زبان ما مو درآورد که مسوولان نگاه خود را به جامعه داوری تغییر دهند. به عقیده من اصلا داوری برای مسوولان فدراسیون فوتبال مهم نیست، به شما قول می دهم که اگر داوران ایرانی بهترین قضاوت دنیا را هم انجام دهند بازهم هیچ اتفاقی روی نخواهد داد.تنها اتفاقی که در این میان روی می دهد این است که دوستان لطف می کنند خود را پشت این موفقیت ها پنهان می کنند و از موج به وجود آمده نهایت استفاده را می برند .موج سواری در فوتبال ایران هنری منحصر به فرد مدیران است.تا به حال از خود پرسیده اید که چه پشتوانه ای برای داوری ایران در نظر گرفته شده است؟
 
 
به عقیده تو چرا چنین رفتاری با جامعه داوری می شود؟
 
چون سرنوشت داوران برای مسوولان مهم نیست، هر جوری دلشان بخواهد برای ما تصمیم گیری می کنند شما بگوید که چه کسی در فوتبال ایران برای قشر داوری نگران است؛ قول می دهم که اگر تیم داوری ایران در جام شانزدهم موفقیتی به دست آورد چند روز اول خوب مانور تبلیغاتی می دهند، استفاده ابزاری می کنند و بعد ناگهان همه چیز فراموش می شود. یک مثال می آورم آن وقت به عمق فاجعه پی می برید. دستمزد داوران چقدر رشد داشت؟ دوستان اعلام کردند ما داوران را از نظر مالی حمایت می کنیم و با افزایش 100 درصدی آنها را مورد حمایت قرار می دهیم اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه تا پایان نیم فصل داوران لیگ برتر و دسته یک و بقیه همکاران من یک ریال هم از فوتبال در آمد نداشتند چون برای آقایان اهمیتی نداشت که داوران پول می خواهند. انگار داوران خرج زندگی ندارد، انگار تورم برای خانواده داور وجود ندارد،اصلا مگر داور باید زندگی کند که دوستان به فکر دستمزد داوران باشند. با این وضعیت نباید نگران داوری و جامعه داوران شد. باور کنید هیچ پشتوانه سازی برای داوری ایران صورت نگرفته است و این فاجعه آمیز است.
 
* نارضایتی در جامعه داوری موج می زند، محسن ترکی، سعید مظفری زاده و حالا علیرضا فغانی؛ این اتفاق نشان دهنده بروز یک فاجعه بزرگ خواهد بود؟
 
البته این حرف ها تازگی ندارد بارها بیان شده اما گوش شنوایی برای شنیدن این مشکلات وجود ندارد.سوال من این است که چرا کسی از توانمندی افرادی چون سعید مظفری زاده در حوزه مدیریت داوری ایران استفاده نمی کند، مگر همه نمی گویند قابلیت جوانتر ها می تواند مفید به فایده باشد پس چرا کسی این شعار را عملی نمی کند، اگر از امثال مظفری زاده، محسن ترکی و سایر داورانی که از چرخه داوری خارج می شوند استفاده شود باور کنید خیلی از این مشکلات برطرف می شود.
 
 
من مطمئنم اگر فردا محسن ترکی بازنشسته شود کسی سراغ او نمی رود که بیا در کمیته داوران مشغول شو. همیشه با موضع در قبال جوانترها رفتار می کنند در صورتی که در اروپا برای جوان تر ها سر و دست می شکنند. امیدوارم روزی برسد که دپارتمان داوری و کمیته داوران در اختیار مهره های جوان قرار بگیرد تا حداقل نیروی جوانی به داد فوتبال ایران برسد.
 
*اما تنها داور ایرانی حاضر در جام شانزدهم چه توصیه ای برای بازیکنان تیم ملی دارد؟ گفته می شود در این جام حساسیت های داوران افزایش یافته است؟
 
من امیدوارم که مسوولان فدراسیون فوتبال از تجربه جامعه داوری استفاده کند و همان کاری که آقای علیدوستی برای تیم ملی جوانان انجام می داد برای تیم ملی بزرگسالان نیز انجام دهد، ما در جام جهانی شاهد برگزاری کلاس توجیهی داوری برای بازیکنان تیم های شرکت کننده بودیم باید در این مقطع هم برای بازیکنان تیم ملی این کلاس برگزار شود چون قطعا با آشنایی بیشتر بازیکنان مشکلات داوری کمتر به وجود می آید.
 
کارنامه قضاوت فغانی به روایت آمار

سال

تعداد قضاوت

کارت زرد

میانگین اخطار

کارت قرمز

میانگین اخراج

2008 - 2007

26

58

23/2

1

04/0

2009 -2008

32

69

16/2

5

16/0

2010 -2009

39

145

27/3

4

10/0

2011 -2010

34

92

94/2

9

26/0

1012-2011

34

100

94/2

2

06/0

2013 -2012

45

122

49/5

4

08/0

2014 -2013

14

59

34/4

5

02/0

2015 -2014

5

16

20/3

1

25/0


نظرات بینندگان