کد خبر: ۶۵۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۳۰ دی ۱۳۹۳
دستگاه‌های تصفیه آب، کیفیت آب را به مخاطره می‌اندازند

دستگاه تصفیه آب؛ خوب یا بد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: دستگاه‌های تصفیه آب خانگی، کیفیت آب شیراز را به مخاطره می‌اندازند.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، الله‌بخش نظرپور دوشنبه‌شب در هشتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: از طریق دانشگاه شیراز کیفیت‌سنجی آب این شهر را در دستور کار قرار دادیم که تمام مناطق شهری از نظر پارامترهای کیفی بررسی و با پکیج‌های تصفیه که در داخل منازل است مقایسه شوند.

وی افزود: این بررسی‌ها مشخص کرد که استفاده از سیستم‌های تصفیه خانگی، گاه تغییرات نامناسبی در پارامترهای آب شیراز را به وجود می‌آورد.

نظرپور ادامه داد: دستگاه‌های تصفیه آب خانگی به دلیل حذف کلر و املاح موجود در آب شیراز که هیچ مشکلی ندارد و تبدیل آب سالم به آب مقطر، کیفیت آب را دچار مخاطره می‌سازند و بنا شده در این زمینه نتایج پژوهش‌های انجام شده توسط کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی به اطلاع مردم رسانده شود.

وی اضافه کرد: به سبب آنکه چاه‌ها و منابع آبی ما در غرب و شمال شهر شیراز واقع شده، در جنوب و جنوب شرق این شهر مشکل داریم که پیدا نشدن منابع جدید مشکل انتقال و آبرسانی را پیش روی ما نهاده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: 40 درصد آب خط درود زن به مناطق شمالی شیراز و 60 درصد به مناطق غربی می‌رفت که ما در سال جاری سعی کردیم با اتخاذ تدابیری این روند را اصلاح کرده و کمبود مناطق آب در جنوب شیراز را رفع کنیم.

وی بیان کرد: در سال جاری 22 حلقه چاه حفر و تجهیز شد و 14 حلقه نیز در سال گذشته برای تابستان امسال تجهیز شده بود که با احتساب دو حلقه چاه که در روزهای آتی وارد مدار می‌شود به عدد 38 حلقه چاه دست پیدا می‌کنیم.

افتتاح مخزن چمران در سفر آتی هیئت دولت به شیراز

مدیرعامل آبفای شیراز ابراز داشت: دو مخزن بزرگ در سعدی و در چمران وارد مدار کردیم که مخزن چمران در سفر آتی هیئت دولت به شیراز افتتاح می‌شود و یک ایستگاه پمپاژ نیز در سعدی تجهیز شد و مخزن دیگری نیز در زیباشهر در دستور کار است.

این مسئول یادآور شد: 95 هزار مترمکعب آب ما از سد درود زن تأمین می‌شود که به سبب تمام نشدن عملیات اجرایی خط دوم آب‌رسانی به شیراز و نیز کاهش 21 درصدی آب پشت سد، 352 هزار مترمکعب که از چاه‌ها تأمین می‌شد با تجهیز چاه‌های جدید، به 447 هزار مترمکعب افزایش یافت.

وی با بیان این که شرکت آبفا بیش از 60 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاری دارد، اظهار داشت: به سبب تمام نشدن خط دوم آبرسانی به شیراز، سال‌ به‌ سال باید چاه‌های جدید حفر کنیم که هرسال این چاه‌ها از شهر دورتر می‌شود و سالانه به تأمین 67 هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز نیاز است.

نظرپور تصریح کرد: بیشترین مصرف آب در چهار ماه گرم سال است و امسال تابستان مشکلی از نظر کمبود آب نداشتیم و با 22 حلقه چاه سال جدید و 14 حلقه که از سال قبل اضافه شده بود مشکلی پیش نیامد.

وی با بیان اینکه سیستم تله‌متری و مدیریت هوشمند توزیع آب در دست اقدام است، افزود: در بخش فاضلاب حدود 877 هزار نفر را زیرپوشش داریم که شامل 287 هزار مشترک بوده و یک هزار و 630 کیلومتر از شبکه فاضلاب شیراز اجرا شده است و حدود بیش از 100 کیلومتر شبکه در حال انجام بوده و 95 کیلومتر نیز در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، حدود یک‌هزار و 200 کیلومتر شبکه‌گذاری فاضلاب شیراز باید با تأمین بودجه به مرحله اجرا برسد.

پیشرفت 76 درصدی تصفیه‌خانه شماره 2 شیراز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز در ادامه گفت: تصفیه‌خانه شماره دو فاضلاب شیراز از طریق وام بانک جهانی شروع شده و 76 درصد پیشرفت داشته و 112 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا تکمیل شود که مراحل تمدید و تأمین «ال سی» آن در حال اجرا است.

نظرپور افزود: هزینه تمام شده برای یک انشعاب جدید آب 23 میلیون ریال است که 522 هزار تومان آن را از مردم می‌گیریم و حدود یک میلیون و 800 هزار تومان کسری درآمد است که باید از طریق دولت و کمک‌های دیگر تأمین شود.

به گفته وی، هزینه یک انشعاب فاضلاب 5 میلیون و 100 هزار تومان است که حدود 17 درصد قیمت تمام‌شده مردم دریافت می‌شود و با احتساب کمک‌ها، معادل 901 هزار تومان به عنوان درآمد به شرکت باز می‌گردد و 4 میلیون و 150 هزار تومان کسری دارد.

نظرپور خاطرنشان کرد: در بخش فاضلاب 10 میلیارد تومان از دولت دریافت کرده‌ایم اما در بخش آب اعتبار خشکسالی ما تاکنون از سوی دولت پرداخت نشده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان