کد خبر: ۶۵۵۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۳

کاهش تولید زباله در شیراز با وجود افزایش جمعیت

از کاهش تولید زباله با وجود افزایش جمعیت این شهر خبر داد.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، رمضان امینی معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شیراز اظهار کرد: اساس کار مدیریت پسماند فرهنگسازی در راستای تفکیک از مبدا است که در این زمینه فعالیت‌های متعددی از برگزاری جشنواره تا پارچه‌نویسی و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها انجام و منجر به کاهش تولید زباله در شیراز شد چنانکه سرانه زباله این شهر در سال 85 بالای 720 گرم بوده و اکنون به زیر 700 گرم رسیده است.

وی افزود: حوزه معاونت اجرایی و خدمات شهری 6 زیرمجموعه دارد که فعالیت‌های مرتبط با تخلفات، امور شهری، سد معبر، زیباسازی، تاسیسات، پسماند، هماهنگی امور مناطق، اردوگاه و بحران را در برمی‌گیرد.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شیراز ادامه داد: نخستین موضوعی که در هر شهر به چشم می‌آید زیبایی آن است و از این نظر مجموعه زیباسازی شهرداری وظایف بسیار مهمی دارد.

این مدیر شهری عنوان کرد: زیبایی به عوامل محیطی شامل جغرافیای طبیعی و انسان‌ساز بستگی دارد و از تفکیک یک زمین تا نماسازی و ترکیب رنگ و جنس مصالح در این حوزه تاثیر دارد و المان، مبلمان، مستحدثات، نورپردازی، تابلوهای معرف کاربری، تابلوهای تبلیغاتی و ... در حوزه زیباسازی هستند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان زیباسازی شهرداری شیراز نسبت به داشته‌هایی که در اختیار داشته بسیار خوب عمل کرده و ما در بحث زیباسازی و فضاسازی گام‌های بلندی را برداشته‌ایم.

معاون شهردار شیراز تصریح کرد: دستیابی به یک شهر زیبا، توسعه‌یافته و تمام‌عیار با حرکت هماهنگ مجموعه‌های تصمیم‌ساز و مشارکت شهروندان محقق می‌شود چراکه به عنوان مثال عمده سازه‌های سطح شهر، غیراداری و متعلق به مردم است و از این منظر مردم نقش غیرقابل‌انکاری در بحث زیباسازی شهری دارند.

وی در ادامه نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف مدیریت شهری را تشریح کرد و افزود: قرآن کریم آنجا که بیان می‌کند «هل یستوی الذین بعلمون و لایعلمون» بر اهمیت اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی تاکید می‌کند.

امینی اظهار کرد: بسیاری از مسائل و مشکلات را می‌توان با اطلاع‌رسانی حل کرد و گاهی بی‌اطلاعی مردم توقع را افزایش می‌دهد و در برخی مواقع بی‌اطلاعی قضاوت‌ها را به مسیر اشتباه می‌برد و هر اتفاق ناخوشایندی که رخ می‌دهد در سایه جهل و نادانی اتفاق می‌افتد.

وی متذکر شد: برخی موارد به ظاهر بی‌اهمیت نیاز به فعالیت‌های متعدد دارند تا به ثمر بنشینند چنانکه به عنوان مثال وجود سرویس بهداشتی در یک شهر از ضرورت‌های انکار‌ناپذیر است و اگر در فواصل مناسب سرویس بهداشتی در دسترس نباشد برای سالخوردگان، کودکان، بیماران قندی و کلیوی و عموم مردم و مسافران مشکلات جدی ایجاد می‌شود.

68 درصد پسماند شهر شیراز «تر» است

امینی گفت: تولید، جمع‌آوری و دفع پسماند در سازمان مدیریت پسماند شهرداری به عنوان یک زیرمجموعه دیگر معاونت اجرایی و خدمات شهری رقم می‌خورد که این سازمان امسال حدود 100 میلیارد تومان بودجه جاری و عمرانی داشته و همین امر گستردگی کار را نشان می‌دهد که حدود 2 هزار و 180 نفر در آن اشتغال دارند.

وی یادآور شد: بنابر آنالیز فیزیکی انجام شده 68 درصد پسماندهای شهر شیراز تر و 32 درصد خشک است در خیلی کشورها این نسبت برعکس است.

به گفته امینی، مصرف عمده مردم مواد آلی است که آب دارد و در این زمینه مدیریت پسماند به همکاری شهروندان وابسته است چنانکه در طرح تفکیک از مبدا که مخازن و سبدهای ویژه توزیع شد تا جداسازی توسط شهروندان انجام و مشکل زباله دزدی و پاره کردن کیسه‌های زباله حل شود.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز ادامه داد: در این قضیه خط مقدم مردم هستند ضمن اینکه باید توجه داشت گروهای زباله گرد برخی افراد آبروداری هستند که از این طریق ارتزاق می‌کنند و برخی دیگر نیز به بیماری اعتیاد ابتلا دارند.

وی عنوان کرد: کاهش تولید زباله در چند سال اخیر در شیراز نشان می‌دهد که آن فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌رسانی با وجود توسعه شهر و افزایش جمعیت موثر بوده و میزان پسماند سالانه روند کاهشی داشته است.

امینی تصریح کرد: آنچه در سال‌های اخیر در حوزه مدیریت پسماند اتفاق افتاده به معجزه شبیه است که تا همین چند سال قبل خاورهای روباز در سطح شهر زباله‌ها را جمع می‌کردند و از آن شیرابه می‌چکید، کیسه‌ها پاره می‌شد در حالی که با هزینه میلیاردها تومان سیستم جمع‌آوری مکانیزه شد و شیرابه از داخل این ماشین‌های مجهز به مخازن ذخیره‌سازی شیرابه بیرون نمی‌ریزد.

معاون شهردار شیراز در ادامه گفت: موضوع دیگر زمان جمع‌آوری پسماند است که از روز به شب منتقل شد و در این زمینه اگر شهروندان زمان را رعایت کنند سلامت و بهداشت همگانی بالا می‌رود.

وی افزود: عدم همکاری عده‌ای قلیل از شهروندان باعث می‌شود که برای زباله‌دزدها فضا ایجاد شود اما اینکه خودروهای حمل زباله به هر دلیل اعم از باز شدن کیسه و ... از حمل زباله استنکاف بورزند غیرقانونی است و مردم می‌توانند این موارد را به 137 گزارش دهند.

امینی اظهار کرد: ما به چهار شیوه شیمیایی، بیولوژیک، تلفیقی و خورشیدی شیرابه را بی‌خطر می‌کنیم چنانکه در همین زمینه لاگونی به مساحت یکهزار متر مربع در سایت دفن احداث شده که شیرابه‌ها به آن پمپاژ می‌شود و لاگون لایه‌بندی و مسلح شده که از نفوذ شیرابه به لایه‌های زمین جلوگیری می‌کند.

معاون شهردار شیراز خاطرنشان کرد: در مورد دفن زباله اولویت اساسی ما این است که دفن به حداقل برسد و بازیافت زباله صورت پذیرد اما در مورد همین دفن حداقلی نیز سلول‌های بهداشتی دفن در شیراز اجرایی شده است.

امینی افزود: اگرچه زباله به طلای کثیف مشهور است و هنوز این طلای کثیف برای ما به درآمدزایی نرسیده اما نگاه ما در این بخش زیست‌محیطی و بهداشتی است و در راستای پاکیزه نگه داشتن شهر و محیط حداکثر تدابیر را در مورد دفن و جمع‌آوری زباله انجام می‌دهیم.

راه‌اندازی کارخانه دوم جداسازی در سایت دفن زباله شیراز

وی ادامه داد: همزمان در سایت دفن زباله شیراز کارخانه 250 تنی جداسازی پسماند در مقصد را داریم که فعال است و کارخانه دوم نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود.

امینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 100 تن پسماند شیراز در مبدا جداسازی می‌شود ضمن اینکه از زباله‌ها کمپوست، ورمی کمپوست، گاز و برق تولید می‌کنیم و از طریق این چرخه اقتصادی اشتغال ایجاد شده و از آلودگی جلوگیری می‌شود چراکه دفن زباله به محیط‌زیست لطمات جبران‌ناپذیر می‌زند و تا سال‌ها تجزیه نمی‌شود.

خرید پسماند از مردم در سطح شهر

وی تصریح کرد: در شهر چندین ایستگاه خرید مواد بازیافتی استقرار یافته و تابلوهایی زده شده که در این کانکس‌ها ترازو وجود دارد و قیمت به‌ طور دقیق اطلاع‌رسانی شده و به‌ جای پسماندهایی که مردم تحویل می‌دهند کالای بهداشتی یا وجه نقد به آنان ارائه می‌شود.

امینی ادامه داد: شهروند واقعی، شهروند قانون‌محور و احترام‌مدار است که آنچه برای خود نمی‌پسندد برای دیگران نیز نپسندد تا کار به‌جایی نکشد که فردی آن‌قدر از قرار دادن زباله توسط همسایگان در زمین خالی همجوار منزلش ناراحت شود که الفاظی نازیبا را بر روی دیوار خطاب به زباله‌گذاران بنویسد.

معاون شهردار شیراز عنوان کرد: بنابر قانون خریدوفروش، نقل‌ و انتقال، جابه‌جایی، تخلیه و دفع غیرمجاز پسماند ممنوع است و مرتکب برای بار نخست به 50 هزار تومان تا 10 میلیون تومان محکوم و در دفعات بعد 2 تا چند برابر می‌شود و اگر خودروهای حمل زباله نیز در مراکز غیرمجاز تخلیه داشته باشند علاوه بر جریمه 2 تا چند هفته توقیف می‌شوند.

به گفته وی، قانونگذار پسماند را دسته‌بندی کرده و امروزه مدیریت مواردی مانند پسماند الکترونیکی و موارد خاص دیگر بنابر قانون بر عهده تولیدکننده آن است.

فضای سبز؛ زیباترین مبلمان شهری است

معاون شهردار شیراز همچنین گفت: زیباترین مبلمان شهری فضای سبز است و هیچ مبلمان، المان و طرحی به زیبایی فضای سبز نیست ضمن آن که درختان عامل پاکسازی هوای شهر بوده و با توجه به توسعه حمل‌ و نقل و صنعت نیاز به افزایش فضای سبز یک ضرورت است.

امینی ادامه داد: ما در شهر شیراز 2 هزار و 650 هکتار فضای سبز عمومی داریم و تقریبا به همین میزان نیز فضای سبز پیرامونی شهر و حدود یکهزار و 240 هکتار نیز باغات سطح شهر شیراز است.

این مسئول متذکر شد: وقتی بنا باشد مطابق با استاندارد سرانه فضای سبز بیان شود، فضای سبز اختصاصی محسوب می‌شود هرچند که آن نیز در پاکی هوای شهر و موارد دیگر تاثیر دارد.

تا پایان سال‌جاری سرانه فضای سبز شیراز به 21 متر می‌رسد

امینی عنوان کرد: از نظر استاندارد سرانه فضای سبز 25 مترمربع برای هر نفر تعریف می‌شود که اگر فضای اختصاصی را در شیراز احتساب کنیم سرانه ما استاندارد است اما بدون احتساب آن نسبت به استاندارد کم داریم.

وی تصریح کرد: پایان سال 89 سرانه فضای سبز شهر شیراز نزدیک به 15 مترمربع بوده که ظرف سه سال پنج مترمربع افزایش پیدا کرده در حالی که بنابر قانون برنامه باید سالانه یک متر افزایش می‌یافت اما سالانه 1,3 درصد افزایش پیدا کرده که همچنان راضی نیستیم و برنامه‌هایی داریم که تا پایان سال‌جاری سرانه ما به 21 مترمربع برسد.

امینی خاطرنشان کرد: زمانی در شهر شیراز آب‌های سطحی تهدید بوده و مسئولان وقت تصمیم بر خارج کردن آن می‌گیرند در حالی که امروز نبود این آب‌ها مشکل‌ساز است.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شیراز افزود: خشکسالی‌های اخیر به‌ شدت اثرگذار بوده و اثر منفی خود را بر سفره‌های آب زیرزمینی گذاشته و سطح آن‌ها بسیار پایین رفته است.

وی تصریح کرد: از سویی اجرای شبکه فاضلاب در شهر در عین فرصت‌هایی که ایجاد می‌کند تهدید نیز هست و در مناطقی که شبکه اجرا شده درختان که در گذشته به صورت عمقی از چاه‌های همجوار منازل استفاده می‌کردند با اجرای شبکه فاضلاب و به سبب فروکش کردن سطح آب چاه‌ها دچار مشکل می‌شوند.

امینی عنوان کرد: در این راستا تصفیه پساب شیراز و استفاده از آن در آبیاری فضای سبز در دستور کار قرارگرفته است.

وی همچنین اظهار کرد: طرح جامع فضای سبز شیراز در دست اجراست که موضوعات آب، خاک، گونه‌های مناسب برای جغرافیای شهر شیراز را لحاظ کرده و علاوه بر آن مدیریت منابع آب نیز در شهرداری شیراز تشکیل خواهد شد که استفاده درست از منابع آبی و اصلاح و بهینه‌سازی مصرف آب، جلوگیری از هرز رفتن آب و هوشمندسازی را به صورت متمرکز پیگیری خواهد کرد.

معاون شهردار شیراز عنوان کرد: ما دور درختان تشتک و آبخور ایجاد کرده‌ایم که از روان آب‌ها و هرزاب‌ها حداکثر استفاده را کنیم و در فرادست نیز ذخیره‌سازی آب را در حوزه آبخوان‌داری در دستور کار داریم.

وی گفت: در مورد باغات اختصاصی نمی‌شود افراد را مکلف کنیم که برای ما فضای سبز را حفظ کنند بلکه با هماهنگی شورای اسلامی شهر شیراز بنا شده حمایت و پشتیبانی لازم از مالکان باغ‌ها انجام شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
-
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
0
ذوق نکنین ! مردم بیچاره هرچی گیرشان بیاد میخورن دیگه زباله ای نمی مونه ...