کد خبر: ۶۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
تعطیلی پروژه‌های مسکن‌مهر به بهانه کمبود اعتبار

بانک مسکن با 5 هزار میلیارد اقساط دریافتی مسکن مهر از مردم چه می‎کند!؟

گزارش‎ها حاکی از هزینه کرد نامعلوم 5 هزار میلیارد تومان از اقساط بازگشتی مردم به این بانک است.
در شرایطی که قرار بوده است با بازپرداخت اقساط مسکن مهر توسط مردم، سایر مراحل این پروژه عظیم به سرانجام برسد و نزدیک یک میلیون خانواده متقاضی این مسکن‎ها از بلاتکلیفی به وجود آمده در دولت جدید در قبال این پروژه در بیاییند، گزارش‎ها حاکی از هزینه کرد نامعلوم 5 هزار میلیارد تومان از اقساط بازگشتی مردم به این بانک و تعطیلی پروژه‎های مسکن مهر به بهانه عدم وجود اعتبار است!

به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز، در ماه‎های گذشته این سوال جدی در محافل اقتصادی مطرح شده است که در حال حاضر بانک مسکن با 5،000 میلیارد تومان بازگشتی اقساط مسکن مهر چه کرده است؟ این در حالی است که بانک مسکن در این رابطه پاسخی را مطرح نکرده است و توضیح شفاف بانک مسکن در این خصوص می تواند راهگشای برنامه عملیاتی برای تکمیل مسکن مهر باشد.

در حالیکه نقدینگی در یکسال و نیم گذشته از دولت یازدهم به نسبت دولتهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است آمارهای بانک مسکن حکایت از جمع آوری نقدینگی تزریق شده در پروژه ملی مسکن مهر دارد.

به گزارش مسیرآنلاینبازپرداخت اقساط مسکن مهر توسط متقاضیانی که واحدهای خود را در دولت گذشته تحویل گرفتهاند، در حال حاضر به عدد 5،000 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 10% خط اعتباری تخصیص یافته به مسکن مهر رسیده است.

در اینخصوص دو مساله اساسی مطرح می شود:

الف)به نظر می رسد یکی از دلایل کاهش تورم در دولت یازدهم بازگشت 5،000 میلیارد تومان از تسهیلات ارائه شده به مسکن مهر توسط مردم در دوسال اخیر است؛ اگر واقعاً دغدغه مسولان اقتصادی کشور کاهش تورم باشد، ضروریست هرچه سریعتر 1،100،000 واحد باقیمانده مسکن مهر را به اتمام برسانند و واحدهای مزبور را فروش اقساطی کنند؛ بنابر این میتوان یکی از دلایل کاهش واقعی نرخ تورم را در بازگشت اقساط مسکن مهر و جمع شدن نقدینگی از مردم به میزان 5،000میلیارد تومان عنوان کرد

ب) با توجه به اینکه تابحال حدود 43،000 میلیارد تومان خط اعتباری بانک مرکزی برای مسکن مهر هزینه شده است و هنوز حدود 2،000 میلیارد تومان از خط اعتباری مسکن مهر نزد بانک مرکزی باقیمانده است، جای این سوال باقیست که در حال حاضربانک مسکن با 5،000 میلیارد تومان بازگشتی اقساط مسکن مهر چه کرده است؟ سوالی که تاکنون بانک مسکن به ان به طور شفافا پاسخ نداده است؛میرمحمدصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در مصاحبه‎ای قابل تامل می گوید:« در دو ماه گذشته بانک مسکن مازاد منابع داشته و حتی در بازار بین بانکی فعال بوده و منابع خود را در اختیار دیگر بانک‌ها قرار داده است[

توضیح شفاف بانک مسکن در این خصوص می تواند راهگشای ادامه برنامه عملیاتی برای تکمیل مسکن مهر باشد زیرا اگر صرفاً بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر به این پروژه ها اختصاص یابد و سقف وام به 40 میلیون تومان از این محل افزایش یابد، این پروژه ها می تواند تا پایان سال آینده به اتمام برسد.

نظرات بینندگان