کد خبر: ۶۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۳
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

ایران بالاترین مصرف سرانه نان در دنیا را دارد/ عرضه نان سبوس‌دار در شیراز بررسی می شود

طبخ آرد سبوس‌دار نیاز به مهارت بیشتری دارد که کارگران نیز خواستار افزایش دستمزد هستند.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، در یازدهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن اشاره به اهمیت نان در روایات اعلام کرد: بالاترین مصرف سرانه نان در دنیا با 140کیلوگرم در سال متعلق به ایران است و متوسط مصرف کشورهای خاورمیانه 118کیلوگرم در سال می‌باشد که این رقم در اروپا و آمریکا به یک پنجم مصرف ایران می‌رسد.

دکتر محمدهادی ایمانیه ضمن تاکید بر اینکه در روز بیشتر از 5گرم نمک نباید مصرف کرد، گفت: با نظارت جدی که بر نانوایی‌ها داریم، مصرف نمک در نان کاهش یافته و هیچکدام از جوش شیرین استفاده نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه ترویج طبخ نان با حرارت غیرمستقیم و غنی‌سازی آرد با همکاری جهاد کشاورزی و اداره غله در دستور کار نانوایی‌ها قرار دارد، تصریح کرد: سبوس گندم برای کاهش فشار و چربی خون و همچنین درمان دیابت و کنترل چاقی مفید است بنابراین هرچه میزان سبوس‌گیری را کمتر کنیم از نظر ارزش غذایی مطلوب‌تر است اما طبخ آرد سبوس‌دار نیاز به مهارت و زمان بیشتری دارد که کارگران نیز خواستار افزایش دستمزد برای پخت نان سبوس‌دار هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اذعان به اینکه گمان می‌کردیم با افزایش 30درصدی قیمت نان، مساله کیفیت حل شود، ادامه داد: متاسفانه فقط درصد سبوس‌گیری نان سنگک از 15 به 12 درصد رسید درحالی که مطلوب 7 درصد است و باید درصد سبوس‌گیری در نان تافتون به 12 و بربری به 15 درصد برسد.

ایمانیه با بیان اینکه 3هزار و 200نانوایی در سطح استان داریم، پیشنهاد داد که از این تعداد در 200نانوایی با افزایش 20درصدی قیمت نان از آرد سبوس‌دار استفاده شود.

این پیشنهاد دکتر ایمانیه با واکنش استاندار روبرو شد مبنی بر اینکه در این قسمت ناراضی زیاد داریم و قیمت نان زیاد است که ما نیز به این خاطر کم فحش نخورده‌ایم بنابراین اجازه دهید در فرصت مناسب این اقدام انجام شود.

سردار کوشکی، معاون هماهنگ کننده سپاه فجر استان فارس نیز ضمن استقبال از پیشنهاد دکتر ایمانیه گفت: بهتر است در چند نقطه از شهر به عنوان نمونه و الگو نان سبوس‌دار عرضه شود ولی به شرطی که بر آن‌ها نظارت شود و مردم مطمئن باشند که نان سبوس‌دار می‌خرند.

استاندار فارس با بیان اینکه پیشنهاد سردار کوشکی خوب است از همتی، رئیس سازمان صنعت و معدن و تاجگردون، معاون استانداری فارس خواستار پیگیری و بررسی پیشنهادات درخصوص ارائه نان سبوس‌دار با قیمت بیشتر در سطح شهر شد.

نظرات بینندگان