کد خبر: ۶۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۳
مدیرکل گمرک فارس در پاسخ به شیرازه:

پوشاک، برنج، کفش و موبایل در صدر کالاهای قاچاق به فارس/ طرح شبنم خوب بود، بد اجرا شد/ نمی‌دانم چرا گمرک از پروسه کشف و ضبط کالا حذف شد!

ارزش کالاهای قاچاقی که در سال جاری ضبط و به مراجع قضایی اعلام و رسیدگی شده است، 940میلیارد و 228میلیون و 925هزار ریال بوده است.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، مدیرکل گمرکات استان فارس با بیان اینکه گمرک حلقه واسط ورود و خروج کالاست و در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی حضور دارد، گفت: به منظور تکریم ارباب رجوع سیستم الکترونیکی اظهار گمرکی صادرات و واردات را حدود سه ماه است که راه‌اندازی کرده‌ایم که اگر این اختیار را به گمرک دهند تا بتواند ارزیابی را انجام دهد دیگر نیازی به حضور فیزیکی ارباب رجوع در گمرک نیست.

سکینه سیاحی در نشست خبری به مناسبت ششم بهمن‌ماه که به عنوان روز جهانی گمرک نامگذاری شده است، اظهار کرد: شعار جهانی امسال «مدیریت هماهنگ مرزی و رویکردی جامع برای ارتباط با ذینفعان» اعلام شده است.

وی الکترونیکی کردن گمرک را موجب کاهش زمان صدور مجوز واردات و صادرات کالا عنوان و ابراز کرد: اکنون پروسه صدور مجوز واردات از 26روز به 3 روز و صدور مجوز صادرات از 7روز به یک روز رسیده است.

سیاحی سیاست کلی گمرک ایران را سهولت کار و رضایت ارباب رجوع عنوان و تصریح کرد: اجرای سیستم الکترونیک و رسیدگی به امور از راه دور و به صورت اینترنتی رضایتمندی ارباب رجوع را افزایش داده است که امیدواریم از لحاظ بهبود فضای کسب و کار در سال 2015میلادی رتبه ایران در جهان از 126 به 60 ارتقاء یابد.

مدیرکل گمرکات استان فارس با بیان اینکه براساس خوشنامی صاحب کالا، نوع کالا و شرایطی که در سیستم تعریف شده است کالاها در مسیر تعیین شده قرار می‌گیرند، توضیح داد: شرکت‌های صادرکننده استان فارس خوشنام و در مسیر سبز هستند و برای مسیر زرد مراحل دیگری نیز باید طی شود و مسیر قرمز نیاز به حساسیت و کنترل بیشتری دارد.

سیاحی بر جلب رضایت‌مندی ارباب رجوع تاکید و اظهار کرد: در بخش اقتصاد مشکلات زیادی وجود دارد که امیدواریم با عقد عوارض گمرک به اقتصاد کشور کمک شود.

وی در ادامه به صدور مجوز صادارات کالا از گمرک لار و لامرد اشاره و ابراز امیدواری کرد که گمرک لارستان بتواند در جلوگیری از ورود کالای قاچاق از جنوب استان موثر باشد.

مدیرکل گمرکات فارس ضمن بیان اینکه گمرک لار با فعالیت خود موجب کاهش مشکلات این شهرستان شده است، خبر داد: حضور گمرک در منطقه ویژه اقتصادی لامرد که از مناطق فعال است در حال پیگیری می‌باشد و با بازدید میدانی و جانمایی که برای گمرک شده امیدواریم تا دو ماه آینده گمرک در این منطقه مستقر و کار ساخت و ساز آن آغاز شود.

سیاحی با یادآوری اینکه مالکیت منطقه ویژه اقتصادی با دولت است یا توسط دولت به بخش خصوصی واگذار می‌شود، تصریح کرد: گمرک در مالکیت زمین‌های مناطق ویژه دخالتی ندارد و تنها به عنوان سازمانی حاکمیتی در این مناطق مستقر شده و وظایف مربوطه را انجام می دهد.

درخواست مجوز استخدام 200نفر در گمرک

وی از تصویب حضور گمرک در چهار منطقه ویژه اقتصادی لامرد، نی‌ریز، کازرون و جهرم خبر داد و افزود: برای تکمیل نیروهای مورد نیاز در این مناطق درخواست استخدام چارت 50نفری برای هر منطقه را داده‌ایم که هنوز جواب قطعی برای استخدام حدود 200 نفر نیروی مورد نیاز در ادارات گمرک استان فارس دریافت نشده و این درحالی است که اداره گمرکات فارس در دولت قبل هیچ نیرویی استخدام نکرد.

طرح شبنم خوب بود اما بد اجرا شد

سیاحی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه چرا طرح برچسب شبنم اجرا نمی‌شود، گفت: مجری طرح شبنم صنایع بود و گمرک دخالتی نداشت و ما با وجود اینکه از ابتدا مخالف اجرای طرح بودیم اما پس از اجرا نیز مخالف قطع آن بودیم زیرا معتقد بودیم برخی از کالاهای قاچاق تحت پوشش این برچسب قرار گرفته بود و باید این طرح ادامه پیدا می‌کرد چراکه اصل طرح برای جلوگیری از کالاهای قاچاق خوب بود اما متاسفانه در ایران بد اجرا شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص سرنوشت کالاهای قاچاق کشف شده توضیح داد: کالاهای قاچاق در گذشته توسط گمرک و اکنون توسط نیروی انتظامی تحویل سازمان اموال تملیکی می‌شود.

نمی‌دانیم چرا گمرک از پروسه کشف و ضبط کالا حذف شد!

سیاحی درمورد حذف گمرک از پروسه کشف و ضبط کالاهای قاچاق تصریح کرد: از نیت این کار اطلاعی نداریم ولی درمجموع در قانون جدید کار کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا سخت‌تر شده و در اجرا با مشکلاتی مواجه شده‌ایم.

مدیرکل گمرکات فارس در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شیرازه اعلام کرد: پوشاک، برنج، کفش و موبایل بیشترین آمار را در میان کالاهای قاچاق توقیف شده در گمرکات فارس دارد.

سیاحی با بیان اینکه 60 درصد کالاهای صادراتی استان فارس از گمرکات این استان صادر می‌شود درحالی که در گذشته این آمار 8درصد بوده است، گفت: از سه سال قبل پیگیری کرده‌ایم که صادرات کالاهای واحدهای تولیدی فارس به نام صادرات استان‌های دیگر صادر نشود که در این خصوص نشست‌هایی داشته و راهکارهایی ارائه داده‌ایم تا باکس صادراتی هر استان برچسب همان استان را داشته باشد.

وی ضمن تصریح اینکه اکنون بالاترین آمار صادرات متعلق به استان هرمزگان و بوشهر است چراکه در مرز هستند و شاید 10درصد کالاهای صادراتی از این استان‌ها متعلق به واحدهای تولیدی آن‌ها باشد، از صادرکنندگان استان فارس خواستار شد که اگر در شرایط خاصی هم خواستند از مرزها و یا استان‌های دیگر کالاهای خود را صادر کنند، کد استان محل تولید را برای اظهار کالا ثبت نمایند.

ضبط کالاهای قاچاق به ارزش 940میلیارد ریال در سال جاری

در ادامه نشست خبری معاون امور مالی و اداری اداره کل گمرکات استان فارس با بیان اینکه صنایع بسیاری در استان فارس از خدمات گمرک در جهت بهبود وضعیت واردات و صادرات استفاده می‌کنند، گفت: رویه اصلی گمرکات، صادرات و واردات قطعی و موقت است اما در کنار این‌ها مباحث ترانزیت و حقوقی و قضایی نیز مطرح می‌شود.

دارایی با تاکید بر اینکه موضوع گمرک الکترونیک در راستای تحقق دولت الکترونیک جدی گرفته شده و گمرک در این زمینه پیشتاز است، گفت: سامانه جامع الکترونیک گمرک جایگزین سامانه قدیمی شده و ضمن اینکه کارکرد بالاتری دارد حدود 15 سامانه جانبی در کنار آن در راستای تسهیل امر تجارت و کاهش هزینه و جلوگیری از اتلاف وقت خدمات ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه از انتهای سال 92 استفاده از این سامانه در دستور کار گمرک قرار گرفت، بومی بودن و طراحی این سامانه توسط دانشجویان دانشگاه تهران را از جمله مزیت‌های آن عنوان کرد.

دارایی به حضور و ارائه خدمات گمرکی در مناطق مختلف مانند منطقه ویژه اقتصادی اشاره و اظهار کرد: در گمرک لار و لامرد بیشتر خدمات مسافری ارائه می‌شود که به زودی علاوه بر آن خدمات صادرات و واردات کالا نیز ارائه خواهد شد.

وی تعداد پرسنل اداره کل گمرکات فارس را 230 نفر اعلام و ابراز کرد: از این تعداد 70 نفر در قسمت فنی و 160نفر در قسمت‌های ادارای و پشتیبانی خدمت می‌کنند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی هزار و 65 پرونده حقوقی کالاهای قاچاق در ده ماهه اول سال جاری اشاره و تصریح کرد: پرونده های مربوط به کالاهای ممنوعه و جرائم به دادگاه انقلاب و تعزیزات حکومتی ارجاع می‌شود که از تعداد هزار و 65فقره پرونده برای حدود 98 درصد یعنی هزار و 45 فقره از تعزیرات حکومتی رای صادر شده که 85 تا 90درصد پرونده‌ها منجر به محکومیت و ضبط کالا شده است و 10 تا 15درصد هم با ارائه اسناد گمرکی تبرئه شده‌اند.

معاون امور مالی و اداری اداره کل گمرکات استان فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه درخصوص ارزش ریالی کالاهای قاچاق ضبط شده گفت: ارزش کالاهای قاچاقی که در سال جاری ضبط و به مراجع قضایی اعلام و رسیدگی شده است، 940میلیارد و 228میلیون و 925هزار ریال بوده است.

افزایش توریست درمانی در شیراز

معاون مسافری اداره کل گمرکات استان فارس هم با بیان اینکه مرز هوایی شیراز در سال جاری مقام دوم ورود و خروج مسافر را داشته است، گفت: اداره کل گمرک استان فارس در سال جاری در زمینه تجاری، مسافری و ترانزیت خدمات ارائه داده و پروازهای خارجی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته 30درصد رشد داشته است.

مسلم داودی با اشاره به افزایش 43درصدی مسافران خارجی ورودی به شیراز در ده ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل تعداد آنان را 47هزار و 869 نفر اعلام و عنوان کرد: تعداد مسافر خارجی که از مرز شیراز خارج شده‌اند با رشد 57درصدی در ده ماهه اول سال جاری به 45هزار و 472 نفر رسید.

وی تعداد کل مسافرینی که در ده ماهه اول سال جاری از مرزهای هوایی استان وارد یا خارج شده‌اند را با 22 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 632هزار و 933نفر اعلام کرد و افزود: امسال 321 هزار نفر از مرز هوایی وارد استان و 311 هزار نفر خارج شده‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه درمجموع 632 هزار و 993نفر توریست خارجی در ده ماهه اول امسال از مرز هوایی شیراز تردد کرده‌اند، گفت: اغلب توریست‌ها به منظور درمان از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد شیراز شده‌اند و ایجاد منطقه ویژه سلامت در افزایش ورود توریست‌ها موثر می‌باشد.

امسال 9تن دارو وارد فارس شده است

معاون مسافری اداره کل گمرکات استان فارس با بیان اینکه طی ده ماهه گذشته 9تن دارو وارد استان فارس شده است، تصریح کرد: مکانی برای نگهداری دارو درنظر گرفته شده و در اسرع وقت نسبت به ترخیص آن اقدام می‌شود.

داودی مقدار کالایی که از گمرک فرودگاه شیراز خارج شده است را 150تن کالا اعلام کرد و گفت: اغلب کالاهایی که از طریق مرز هوایی ترانزیت می‌شوند، سریع‌الفساد هستند و صادرات میوه، تره‌بار، ماهی و لبنبات به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود.

نظرات بینندگان