کد خبر: ۶۵۷۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۳
معاون امور گمرکی فارس در پاسخ به شیرازه:

خودرو گران‌قیمت به فارس وارد نشده/ واردات میلیون ها تن برنج به فارس/ افزایش 18درصدی صادرات و 23درصدی واردات به فارس

شیراز اولین منطقه ویژه اقتصادی است که صادرات کالا را آغاز کرده است

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، معاون امور گمرکی گمرکات استان فارس اولویت اول گمرک را ترخیص کالا دانست و گفت: به منظور تسریع در ترخیص کالا برای واحدهای تولیدی خط ویژه درنظر گرفته شده و ارزیابی و پذیرش نمونه‌های صادراتی در محل انجام می‌شود که از طریق اظهار از راه دور همکاران ما در محل تولید کالا حضور می‌یابند و تشریفات گمرکی را انجام می‌دهند.

اسماعیل عباس زاده در نشست خبری روز جهانی گمرک با بیان اینکه گمرکات فارس به صورت شبانه‌روزی برای صادرات کالا آمادگی دارد، اظهار کرد: اظهار از راه دور از ابتدای شهریورماه امسال اجرایی شد و هر صادرکننده یا واردکننده از هر نقطه می تواند کالای خو د را از طریق سامانه اظهار کند.

وی با اعلام اینکه 80 تا 85 درصد کالاها در مسیر سبز هستند و بنا به اظهار صاحب کالا سریعا پروانه صادر می شود، خاطرنشان کرد: مصوبات متعددی هیات دولت برای ساماندهی امور گمرکی داشته است مبنی بر اینکه گمرک امور گمرکی را مدیریت کند و سازمان‌های مربوطه با گمرک هماهنگ باشند که در این راستا پنجره واحد تاسیس شده است.

این مقام مسئول در گمرکات فارس ضمن گلایه از عدم حضور کارشناسان امور مالیاتی در گمرک، این امر را موجب نارضایتی ارباب رجوع دانست و خواستار آن شد که امور مالیاتی در اداره گمرکات استان از جمله فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی مستقر شود تا کار ارباب‌رجوع و فرآیند ترخیص کالا سریع‌تر انجام شود.

عباس زاده با اشاره به کاهش تشریفات ترخیص کالا در گمرک گفت: سامانه ترانزیت گمرکات به صورت آنلاین با یکدیگر ارتباط دارند و به محض رسیدن کالا به مقصد، گمرک فرستنده متوجه می‌شود. همچنین برای تسریع در کارها دایره احراز هویت و دایره ارزشی حذف شده و بلافاصله پس از اظهار کالا، کارشناسان گمرک ارزش و هویت کالا را چک می‌کنند.

وی از تصویب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان‌های لامرد، نی‌ریز، کازرون و جهرم در مجلس و ابلاغ آن توسط دولت خبر داد و افزود: منطقه ویژه لامرد 10 هزار هکتار وسعت دارد که تا 20 هزار هکتار نیز قابل گسترش است که در آینده بزرگترین منطقه ویژه کشور خواهد بود و صنایع انرژی بر مانند فولاد و آلومینیوم و کارخانجات مادری که طراحی شده مانند کارخانه سیمان در این منطقه مستقر می‌شود که اکنون در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها است و تا دو ماه آینده نیز ماشین‌آلات وارد این منطقه می‌شود.

معاون امور گمرکی گمرکات استان فارس با بیان اینکه امکانات و ظرفیت مناطق لار و فسا نیز برای تاسیس منطقه ویژه اقتصادی در حال بررسی است، اظهار کرد: تشریفات برای احداث منطقه ویژه کازرون، جهرم و نی‌ریز انجام و نقشه‌های لازم تهیه شده است.

عباس زاده با تصریح اینکه در ده ماه گذشته 475 هزار و 798 تن کالا به ارزش 184 میلیون و 990 هزار و 195 دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است، گفت: صادرات فارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 31درصد کاهش و از نظر ارزشی 18درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، کالاهای صنعتی، مواد غذایی، سیمان، رب‌گوجه، عصاره و پودر شیرین‌بیان، فرش، کاشی و سرامیک، سرکه و ترشی، آب‌میوه و خرما عمده کالاهای صادراتی از فارس بوده که 86قلم کالا طی 3822قلم اظهارنامه صادراتی به 45 کشور جهان صادر شده است.

معاون امور گمرکی گمرکات استان فارس صادرات غیرنفتی تا پایان سال جاری را 50میلیارد دلار پیش‌بینی و اظهار کرد: گمرکات استان فارس به ترتیب به کشورهای عراق، امارات، ترکمنستان، آلمان، قطر، افغانستان، پاکستان، مصر، سوریه و اتریش بیشترین صادرات کالا را داشته است.

عباس زاده ضمن بیان اینکه صادرات آب‌میوه 1171درصد، کالاهای صنعتی 97درصد و رب‌گوجه 20درصد نسبت به ده ماهه اول سال گذشته رشد داشته است، تصریح کرد: صادرات عصاره و پودر شیرین بیان 47درصد، خرما 63درصد و کاشی 27درصد کاهش یافته است.

وی درخصوص میزان واردات نیز توضیح داد: 115هزار و 126تن کالا به ارزش 287میلیون و 757هزار دلار از طریق گمرکات استان فارس در ده ماه اول امسال به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 186درصد و از نظر ارزش 23درصد افزایش را نشان می‌دهد.

معاون امور گمرکی گمرکات استان فارس با بیان اینکه کالاهای وارداتی طی دو هزار و 241فقره اظهارنامه و از 35 کشور جهان وارد شده است، گفت: عمده کشورهایی که امسال از آن‌ها بیشترین کالا وارد فارس شده به ترتیب شامل امارات، چین، هند، پاکستان، ترکیه، مقدونیه، آلمان، ایتالیا، کره و کانادا است.

عباس زاده در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه ضمن اذعان به اینکه هیچ خودرو گران‌قیمتی وارد فارس نشده و همه خودروهای وارداتی زیر 2500 سی‌سی هستند، درخصوص واردات برنج هم توضیح داد: واردات برنج تجاری نیست و در ده ماه اول سال جاری میزان 3میلیون و 797هزار و 557 تن برنج به ارزش 115میلیارد و 983میلون و 535هزار ریال توسط شرکت تعاونی مرزنشینان به استان فارس وارد شده است.

صادرات دو میلیون دلار کالا از منطقه ویژه اقتصادی

در ادامه این نشست خبری مسئول کمرگ منطقه ویژه اقتصادی شیراز با بیان اینکه 40واحد تولیدی و صنعتی در این منطقه فعال هستند، گفت: مناطق ویژه اقتصادی به منظور پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی وغیره ایجاد می‌گردد که منطقه ویژه شیراز در سال 1380 فعالیت خود را در 5فاز و در زمینی به وسعت هزار هکتار آغاز کرده است.

عبدالحمید کریمی اظهار کرد: در منطقه ویژه اقتصادی کالاهای زیادی از جمله مقره‌های سیلیکونی انواع الکتروموتور، فوم پلی اتیلن، انواع عطر و اسپری، انواع تابلوهای برق، ورق‌های کامپوزیت، موتورسیکلت، ورق‌های ام‌دی‌اف، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و غیره تولید می‌شود.

مسئول کمرگ منطقه ویژه اقتصادی شیراز با تصریح اینکه شیراز اولین منطقه ویژه اقتصادی است که صادرات کالا را آغاز کرده است، گفت: در ده ماهه اول امسال دو میلون دلار کالاهای تولیدی واحدهای تولیدی منطقه از جمله متورسیکلت، مقره سیلیکونی، شیرآلات، کامپوزیت و مواد غذایی به کشورهای مختلف صادر شده است.

کریمی با بیان اینکه حتی از کشورهای اروپایی نیز تقاضای کامپوزیت داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: آمار صادرات از منطقه ویژه اقتصادی امیدوارکننده است و برای استان ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و ارزآوری را درپی دارد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳
0
پس این آقایان از ما بهتران چه جوری وارد کرده اند؟ شاید شما هم ندانید بابا یک تحقیقی یک سئوالی یک سلامی یک علیکی از مردم بپرسید آنها می دانند