کد خبر: ۶۵۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
واکنش شورانشینان به بودجه 94 شهرداری شیراز:

منصفانه نیست/ مایوس شدم/ کارشناسی نیست/ چرا فعالیت های فرهنگی طفیلی است؟

معین، بودجه پیش‌بینی شده را انقباضی دانست و گفت: من این رشد بودجه مایوس کننده را قبول ندارم.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، در هشتاد و دومین جلسه شورای شهر شیراز لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری شیراز در سال ۹۴به شورا اعلام شد و یک نسخه کامل از این لایحه در اختیار تمام اعضای شورا قرار گرفت. بودجه پیشنهادی شهرداری شیراز برای سال ۹۴، ۲۴۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

در این جلسه اعضای شورای شهر نسبت به لایحه پیشنهادی بودجه ۹۴ انتقادات و پیشنهاداتی را مطرح کردند. اعضای شورا ضمن تقدیر از زحمات شهرداری که لایحه بودجه را به موقع تقدیم شورای شهر کرد نسبت به آن انتقاداتی هم داشتند.

معین: من رشد مایوس کننده بودجه را قبول ندارم
محسن معین، یکی از اعضای شورای شهر شیراز با انتقاد از شیوه تدوین و ارائه بودجه، لزوم توجه به نظرات کار‌شناسی شورا و اعضای کمیسیون‌های تخصصی این نهاد را لازمه تدوین لایحه بودجه دانست و خاطرنشان کرد: این اولین بار است که بودجه شهرداری بدون هماهنگی با کمیسیون برنامه و بودجه شورا به صحن علنی ارائه می‌شود.

وی بودجه پیش‌بینی شده را انقباضی دانست و گفت: من این رشد بودجه مایوس کننده را قبول ندارم.

رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران شورا نیز با انتقاد از شیوه بودجه‌ریزی مد نظر شهرداری، لزوم توجه به برنامه‌ ۵ ساله شهرداری و هزینه‌هایی نظیر قطار شهری که هر سال وجود دارد را مورد تاکید قرار داد و افزود: کف بودجه پیش‌بینی شده برای سال ۹۴ شهرداری شیراز با توجه به واقعیت‌های موجود و نیازهای توسعه‌ای شهر، ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.
محمدیان: بودجه ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی کافی نیست
وی با طرح این سوال که مگر قرار است شهرداری و فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای شیراز تعطیل شود که بودجه ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی پیشنهاد می‌شود، خاطرنشان کرد: شهرداری یک سازمان خصوصی است که درآمد‌هایش ارتباطی با وضعیت دولت ندارد بنابراین توجه به وضعیت اقتصادی و درآمدی دولت در تدوین بودجه کار‌شناسی شده نیست.

پارسایی، رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز نیز با انتقاد از میزان بودجه پیش‌بینی شده برای گردشگری، عدم توجه به ظرفیت‌های گردشگری شیراز به‌عنوان پتانسیلی قوی در ارتقای وضعیت اقتصادی را مورد انتقاد قرار داد و اظهار کرد: گردشگری بعد از نفت بزرگ‌ترین منبع درآمد برای بسیاری از کشورهای جهان محسوب می‌شود و پیش‌بینی ۵ درصد کل بودجه شهرداری برای این موضوع، منصفانه نیست.

وی از شهردار شیراز درخواست کرد که بودجه گردشگری را جدا از مباحث فرهنگی و ورزشی و به شکل مستقل مشخص کرده و میزان آن را براساس واقعیت‌ها، توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود تعیین و پیشنهاد کند.

هاجری: چرا همیشه فعالیت‌های فرهنگی طفیلی کارهای عمرانی محسوب می‌شود؟

هاجری، رئیس کمیسیون فرهنگی هم از اینکه به مسائل فرهنگی در این لایحه کم‌توجهی شده ابراز نارضایتی کرد و گفت: چرا همیشه فعالیت‌های فرهنگی طفیلی کارهای عمرانی محسوب می‌شود.

نایب رئیس شورای شهر: بودجه پیشنهادی شهرداری منطبق بر واقعیت‌هاست
انتقادات اعضای شورا در حالی مطرح شد که نائب‌رئیس شورای شهر شیراز بودجه پیشنهادی شهرداری را منطبق بر واقعیت‌ها دانست و از این لایحه دفاع کرد.

محمودرضا طالبان با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد که مثل سال گذشته شود، درعین حال از شهردار شیراز خواست که در پیش‌بینی بودجه توسعه حمل و نقل عمومی به‌عنوان مهم‌ترین زیرساخت برای ساماندهی ترافیک این کلان‌شهر، واقع‌گرایانه‌تر با ارقام برخورد کرده و عدد ۴۰ میلیارد تومانی پیش‌بینی شده برای خرید اتوبوس‌های جدید ناوگان شهری را افزایش دهد.

مختاری یکی دیگر از اعضای شورای شهر شیراز بود که از لایجه بودجه شهرداری دفاع کرد و خواستار بررسی دقیق مباحث در کمیسیون‌های مختلف تخصصی شد.

رئیس شورای شهر: امیدواریم تا پایان بهمن‌ماه، تکلیف بودجه سال ۹۴ مشخص شود
غلام‌مهدی حق‌دل، رئیس شورای شهر شیراز نیز با تصریح اینکه ارقام اعلام شده فقط پیشنهاد شهرداری بوده و ابعاد لایحه پیشنهادی بودجه طی هفته‌های آینده در کمیسیون‌های مختلف شورای شهر با دقت بررسی خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که تا پایان بهمن‌ماه، تکلیف بودجه سال ۹۴ مشخص شده و بودجه مورد نظر بر اساس نظرات کار‌شناسی و با دقت، تصویب شود.

پولی که از مردم گرفته می‌شود باید در منطقه خودشان هزینه شود!
شهردار شیراز در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران ضمن اعتقاد بر اینکه نباید خیلی بودجه بالا برود و پولی که از مردم گرفته می‌شود باید در شهر و منطقه خودشان هزینه شود، اظهار کرد: می‌توانستیم بگوییم بودجه ۳۰درصد رشد پیدا می‌کند اما به نظرم این به نفع مردم نیست چراکه بودجه بالا توقع ایجاد می‌کند و با اعلام کردن آن کاری انجام نمی‌شود بلکه فقط عده‌ای به این بودجه چشم و نظر خواهند داشت.

پاک فطرت افزود: بودجه شهر را باید هوشمندانه تصویب کرد و به نفع مردم نیست که درصد رشد بودجه نسبت به سال‌های قبل زیاد باشد.

شهردار شیراز: ما نیز جزیی از حکومتیم و با دولت فرقی نمی‌کنیم
شهردار شیراز ضمن اشاره به کاهش بودجه دولت به دلایل مختلف و با بیان اینکه ما نیز جزیی از حکومتیم و با دولت فرقی نمی‌کنیم، گفت: ممکن است مجلس قانون بنویسد که هرجا لازم شد و دولت نتوانست هزینه کند، شهرداری هزینه‌اش را بپردازد.

باید فتیله کارهای عمرانی را پایین بکشیم
پاک‌فطرت ضمن اذعان به اینکه تحریم‌ها روی بودجه شهرداری تاثیر نداشته اما تحریم‌های نفتی روی سرمایه گذاری و اقتصاد کشور را تأثیرگذار دانست و افزود: کاهش قیمت نفت سیاسی است چراکه ۴۳دلار قیمت استخراج نفت است البته کشور ما توانمند است و بدون نفت هم می‌توانیم کشور را اداره کنیم اما باید فتیله کارهای عمرانی را پایین بکشیم.

وی با بیان اینکه ۴۳ درصد کل بودجه شهر در سال ۹۳ از محل عوارض تأمین شد که در سال ۹۴ این میزان را به ۵ /۳۹ درصد کاهش دادیم، گفت: در سال آینده هرچند افزایش عوارض ۱۰تا ۱۵درصدی در بودجه پیش‌بینی شده است اما کاهش تعداد صدور پروانه را خواهیم داشت.

شهردار شیراز با اشاره به پیش‌بینی سهم ۲ درصدی دولت در بودجه سال ۹۳ کلانشهر شیراز تصریح کرد: از آنجا که امسال ۲درصد بودجه دولتی محقق نشد، در بودجه سال آینده‌‌ همان ۲ درصد را هم به ۸/ ۱ دهم درصد کاهش دادیم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص قطار شهری ابراز امیدواری کرد که ایستگاه میدان امام حسین (ع) و چهارراه زند زود‌تر از ۱۸ماه به پایان برسد و پس از آن روی ایستگاه ولی‌عصر (عج) متمرکز شوند.

هزینه تمام شده قطار شهری برای جابه‌جایی مسافر را ۲۸۰۰تومان است
مقام ارشد شهرداری شیراز هزینه تمام شده قطار شهری برای جابه‌جایی مسافر را ۲۸۰۰تومان اعلام کرد و افزود: این درحالی است که از مسافر فقط ۵۰۰تومان دریافت می‌شود. همچنین اگر واگن‌های بیشتری در اختیار ما قرار گیرد ساعات کار قطار شهری را افزایش خواهیم داد.

تعیین تکلیف غرفه‌های دستفروشی کتاب در معابر عمومی
پاک‌فطرت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی درخصوص غرفه‌های دست‌فروشی کتاب با اعتقاد بر اینکه این غرفه‌ها برای شهر مفید نیست، اظهار کرد: به مناطق تذکر داده‌ایم که این کار را انجام ندهند و اگر تعداد غرفه‌ها افزوده شده، تخلف بوده و حتما این موضوع را تا هفته آینده پیگیری می‌کنم.

شهردار شیراز درپاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه باتوجه به نصب بنر سازمان فرهنگی شهرداری و همکاری با شهرداری مناطق بالای اکثر غرفه‌های دست‌فروشی کتاب، متولی این کار چه کسی است، ابراز کرد: سازمان فرهنگی می‌گوید کار سازمان نیست و کار شهرداری مناطق است و شهرداری مناطق هم می‌گوید کار سازمان فرهنگی است.

وی افزایش تعداد غرفه‌ها را اشتباه دانست و ادامه داد: نظر من این است که این غرفه‌ها را جمع کنند چراکه محتوای کتاب‌ها خوب نیست و تأثیر فرهنگی منفی دارد. از طرفی پیاده رو معبر عمومی است متعلق به همه مردم است که اگر باز هم این اشتباه ادامه یابد من شخصا برای رفع آن وارد می‌شوم و اکنون نیز مجدداً تذکرات لازم را می‌دهم که تا هفته آینده وضعیت غرفه‌ها مشخص شود.

شهردار شیراز در پاسخ به اینکه آیا سازمان فرهنگی به‌دلیل درآمد اقتصادی تعداد غرفه‌ها را افزایش می‌دهد، تاکید کرد: این غرفه‌ها چیزی به ما نمی‌دهند و برای شهرداری درآمدی ندارند.
نظرات بینندگان