کد خبر: ۶۵۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۳

چرا خبر "کیفیت پایین فرآورده‌های نفتی وارداتی" از سایت دولت حذف شد

در حالی معاون اول حسن روحانی امروز در بندرعباس از کیفیت پایین فرآورده های نفتی وارداتی سخن گفته بود که ساعاتی بعد از انتشار، این خبر در سایت دولت اصلاح شد.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، اسحاق جهانگیری امروز دوشنبه در جریان سفر به استان هرمزگان گفت:یکی از مهمترین پروژه ها در بخش نفت و گاز، پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که از اهمیت فراوانی برخوردار است و حجم سرمایه گذاری در این پالایشگاه بسیار بالاست.

وی با اشاره به اهمیت این پالایشگاه تصریح کرد: در شرایطی که در کشور واردات فرآورده های نفتی انجام می‌شود و این فرآورده‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، اهمیت این پالایشگاه دو چندان است، زیرا می‌تواند فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما را با کیفیت مناسب تولید کند.

اما ساعاتی بعد از اینکه این خبر روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی دولت قرار گرفت،در اقدامی عجیب پاراگراف به صورت زیر اصلاح شد:

"وی با اشاره به اهمیت این پالایشگاه تصریح کرد: در شرایطی که ما بعضاً مجبور به واردات فراورده های نفتی در کشور هستیم، اهمیت این پالایشگاه دو چندان می شود زیرا هم می‌تواند فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما را با کیفیت مناسب تولید کند و هم ما را از واردات این فراورده ها بی نیاز سازد.جهانگیری ادامه داد: باید موانع پیش روی تکمیل این پالایشگاه را بررسی کنیم و در صدد رفع آن برآییم."

لازم به ذکر است از سال گذشته، با هجمه مسئولان وزارت نفت و سازمان محیط زیست به بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی به بهانه اثبات‌نشده سرطان‌زا بودن آن، راه برای واردات مجدد و گسترده بنزین به کشور باز شد.

جهانگیری: فرآورده های نفتی وارداتی از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند

"قبل از اصلاح"

چرا کیفیت پایین فرآورده های نفتی وارداتی از سایت دولت حذف شد

"بعد از اصلاح"

این در حالی بود که از سال 1390 با بهره‌مندی از ظرفیت صنایع پتروشیمی برای تولید بنزین، کشور از واردات بنزین تقریبا خودکفا شده بود.

اما در حالی که مسئولان وزارت نفت و سازمان محیط زیست دولت یازدهم مدعی بودند بنزین باکیفیت وارداتی را جایگزین بنزین پتروشیمی کرده‌اند، هیچ‌گاه اسناد ادعاهای خود را ارائه نکردند.

ضمنا نتایج تحقیقات کمیسیون‌های بهداشت، انرژی و اصل 90 مجلس نیز فاش ساخت که بنزین وارداتی به کشور از سطح کیفی بسیار نازل‌تری نسبت به بنزین داخلی برخوردار است.

چند هفته پیش نیز مدیر کیفیت ایران‌خودرو در برنامه تلویزیونی مناظره فاش ساخت که نتایج آزمایشگاه‌های کشور آلمان نشان داده بنزین وارداتی به ایران دارای منگنز بوده و فاقد کیفیت مناسب است و معاون اول رئیس جمهور هم در ابتدای صحبت امروز خود و قبل از اصلاح در پایگاه اطلاع رسانی دولت بر بی کیفیت بودن فرآورده های نفتی وارداتی تاکید کرده بود .

از سوی دیگر، در حالی که مسئولان وزارت نفت و سازمان محیط زیست دولت یازدهم وعده داده بودند با حذف بنزین پتروشیمی و واردات بنزین یورو 4 خارجی، آلودگی هوا کاهش خواهد یافت؛ اکنون هفته‌ها است که آلودگی هوا در پایتخت و شهرهای بزرگ، همچنان ادامه دارد.

شاید به همین دلیل است که مدت‌ها است مسئولان وزارت نفت درباره کیفیت بنزین وارداتی، سکوت پیشه کرده‌اند.
نظرات بینندگان