کد خبر: ۶۵۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۳

باند حفاری غیرمجاز در فراشبند متلاشی شد

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس از دستگیری ۵ حفار غیرمجاز در شهرستان فراشبند خبر داد.
به گزارش شیرازه، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس، سرهنگ محمدحسن صفری اظهار داشت: در این عملیات که حین بازرسی و کنترل خودروهای عبوری در منطقه آب نیلو انجام می‌شد به دو دستگاه خودروی سواری مشکوک و پس از بازرسی درون هر دو خودرو تعدادی بیل، کلنگ، طناب، چادر مسافرتی و یک دستگاه فلزیاب کشف شد.

وی افزود: این دو خودرو شامل 5 سرنشین بود که 3 نفر از آن از اهالی روستاهای مهرنجان و رشن آباد و نصیرآباد از توابع شهرستان کازرون و 2 نفر دیگر که ساکن فراشبند بودند دستگیر و به همراه پرونده متشکله جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

سرهنگ صفری همچنین گفت: مراتب برای تحقیقات بیشتر و گرفتن اعتراف از مجرمین از طریق بخش حقوقی در حال پیگیری است و نتیجه متعاقباً اعلام می‌شود.

وی به قوانین مرتبط با ارتکاب جرم به حفاری غیرمجاز اشاره کرد و افزود: بر اساس ماده 562 قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی – فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از 6 ماه تا 3 سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود که چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی باشد و یا در اماکن و بقاع متبرکه صورت بگیرد حداکثر مجازات اعمال می‌شود.

صفری تصریح کرد: بنابراین افرادی که بدون قصد قبلی و حفاری غیرمجاز با اشیایی برخورد نموده و آن را تحویل میراث فرهنگی دهند مورد تشویق قرار می‌گیرند؛ اما اگر پس از به دست آوردن، آن را نزد خود نگه‌داشته و تحویل ندهند بر اساس تبصره یک ماده 562 به ضبط اموال مکشوفه محکوم می‌شوند.

وی به تبصره دو این ماده‌قانونی نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس این تبصره خریدوفروش اموال تاریخی، فرهنگی حاصل از حفاری غیرمجاز ممنوع و خریدار و فروشنده علاوه بر ضبط اموال فرهنگی به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم می‌شوند.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان