کد خبر: ۶۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
بخش مسکن، قربانی بزرگ بی‌تدبیری؛

هر چه از دولت یازدهم می‌گذرد، خانه‌دار شدن مردم دشوارتر می‌شود

اولین اتفاق مهمی که در حوزه مسکن در دولت یازدهم افتاد تخریب رسانه‌ای پروژه «مسکن مهر» بود.
می‌خواهیم مروری داشته باشیم از آنچه از ابتدای دولت یازدهم تابه‌حال بر بخش مسکن گذشته است. اولین اتفاق مهمی که افتاد تخریب رسانه‌ای پروژه «مسکن مهر» و بعد از آن، توقف این طرح بزرگ و مردمی در جهت خانه‌دار کردن مردم بود؛ اما دولت یازدهم به مردم قول داد که پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر را به پایان می‌رساند و بجای طرح مسکن مهر، طرح‌های بهتر و کارآمدتری را به عرصه اجرا درخواهد آورد.
به گزارش شیرازه به نقل از رجا؛ بی‌مهری دولت یازدهم و کم‌توجهٔ به پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر کار را بدان جا رساند که مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای دولت فرمودند که اگر با ادامه طرح مسکن مهر هم موافق نیستید لااقل خانه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کرده و به صاحبانشان بدهید. میلیون‌ها نفر چشم‌انتظار تکمیل این واحد‌ها و سکونت در آن‌ها هستند. تذکر ایشان هم البته که تأثیری در روند رسیدگی به تکمیل این واحد‌ها نگذاشت. 

حال ببینیم که اصلاً در بخش مسکن کشور چه می‌گذرد؟ در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون دختر و پسر در سن ازدواج قرار دارند و طی ۱۰ سال آینده ۱۶ میلیون نفر دیگر به این تعداد اضافه خواهد شد که نیازمند ۱۴ میلیون واحد مسکونی جدیدالاحداث می‌باشند و همچنین حداقل ۲ میلیون واحد مسکونی ناپایدار در بافت‌های فرسوده شهری کشور وجود دارد که این تعداد در ۱۰ سال آینده به ۶ میلیون واحد مسکونی می‌رسند؛ بنابراین باید ۲۰ میلیون واحد مسکونی شهری در طی ۱۰ سال آینده و به طور متوسط سالیانه ۲ میلیون واحد مسکونی جدید ساخته شود تا بتوان به تعادل نسبی در عرضه و تقاضا در بازار مسکن دست پیدا کرد. (البته لازم به ذکر است که مبدأ محاسبه این آمار سال ۱۳۹۲ می‌باشد). 

این آمار به صورت تقریبی نشان می‌دهند که دولت باید حداکثر توان خود را در جهت افزایش عرضه مسکن متمرکز کند به طوری که در مجموع، بخش خصوصی و دولت بتوانند با کمک همدیگر سالانه ۲ میلیون واحد مسکونی ساخته شده تحویل بازار مسکن کشور بدهند؛ یعنی بخشی از ساخت و ساز مسکن که توسط بخش خصوصی و با سرمایه این بخش و بدون حمایت دولت ساخته می‌شود. در کنار آن دولت هم باید کمک کند و از ابزارهای در اختیار خود همانند زمین، تسهیلات ارزان‌قیمت و ابزارهای تشویقی استفاده کرده و کسری این تعداد تا ۲ میلیون واحد را جبران کند. 

حال به جدید‌ترین آمار بانک مرکزی که به تازگی منتشر شده است توجه کنید: 

بر اساس گزارش بانک مرکزی، از پاییز سال گذشته یعنی پس از استقرار دولت یازدهم، روند تولید مسکن در کشور به شدت کاهش پیدا کرده است. 

رکود شدید در بخش تولید مسکن در سه‌ماهه چهارم سال گذشته به اوج خود رسید به طوری که تمامی شاخص‌های مربوط به تولید مسکن، از تعداد پروانه‌های صادرشده در مناطق شهری کشور تا برآورد سطح زیربنای ساختمان‌های دارای پروانه ساخت، در این فصل منفی شده است. 

روند نزولی تولید مسکن در نیمه اول سال جاری بد‌تر هم شده است. به عنوان مثال تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سطح تهران در سه‌ماهه دوم امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۲ درصد کاهش پیدا کرده است. در کل کشور این شاخص ۳۹ درصد کم شده است. (سایت مشرق) 

عملکرد بانک مسکن (بانک تخصصی حمایت‌کننده بخش مسکن کشور) هم حکایت‌کننده آمار جالبی است: 

 امسال هنوز کارنامه سایر بانک‌ها در حوزه تأمین مالی مسکن منتشر نشده اما عملکرد بانک مسکن در ۹ ماه اول سال ۹۳ نشان می‌دهد: از ۲۵۲ هزار فقره انواع تسهیلات پرداختی از سوی این بانک، ۱۰۱ هزار فقره در قالب وام خرید و ۸۶ هزار فقره در قالب وام جعاله (تعمیرات منزل) به متقاضیان ارائه شده است و تنها ۶۵ هزار فقره تسهیلات در قالب وام ساخت بوده است. با توجه به اینکه تسهیلات جعاله عملاً برای خرید مسکن و همراه وام خرید، به متقاضیان داده می‌شود، سهم آن در طبقه‌بندی انواع تسهیلات، برای «وام خرید» محاسبه خواهد شد و به این ترتیب ۷۴ درصد کل تسهیلات بانک مسکن در ۹ ماه اول امسال برای خرید مسکن و ۲۶ درصد نیز برای ساخت مسکن پرداخت شده است. (دنیای اقتصاد) 

اما ببینیم برنامه دولت که قرار است جایگزین طرح مسکن مهر برای خانه‌دار کردن مردم بشود، چیست: 

وزارت راه‌ و شهرسازی همان‌طور که در ابتدای دولت یازدهم وعده داد، «سیاست» تازه‌ای را در ازای توقف طرح مسکن مهر، برای خانوارهای کم‌بضاعت فاقد مسکن اتخاذ می‌کند، این وزارتخانه هم‌اکنون ماحصل یک سال مطالعه گروه‌های تحقیق بابت شناسایی طرح جایگزین را «مسکن اجتماعی» معرفی کرده است. 

در این میان، اعلام آمادگی وزیر تعاون برای تأمین مسکن کارگران، زمینه‌ای قوی برای همکاری دو وزارتخانه «راه و شهرسازی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» به وجود آورده است. این دو وزارتخانه در نظر دارند، بخشی از سیاست‌ها و برنامه‌های طرح «مسکن اجتماعی» را تحت نام «مسکن امید» از سال ۹۴ در سراسر کشور به اجرا دربیاورند. 

طرح «مسکن امید» با ظرفیت کلی حداقل ۶۰۰ هزار واحد مسکونی، برای یک دوره حداقل ۶ ساله پیش‌بینی شده است. وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نظر دارند از ابتدای سال ۹۴ در قالب این طرح، سالانه نیاز مسکن حدود ۱۰۰ هزار خانوار عضو ۴ دهک اول را به یکی از سه شکل مسکن اجاره‌ای، مسکن ملکی و یارانه اجاره‌ب‌ها، تأمین کنند. (سایت اقتصاد آنلاین) 

خوانندگان محترم این نوشتار با در کنار هم قرار دادن این اعداد و آمار به راحتی می‌توانند عملکرد دولت محترم در بخش مسکن از ابتدای شروع بکار تابه‌حال را مورد ارزیابی قرار دهند. درحالی‌که در شرایط نه چندان مناسب اقتصادی و در حالی که کشور به شدت به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی محتاج بوده و ساخت و ساز مسکن می‌تواند به خوبی این نیاز اساسی کشور را پاسخ دهد ضمن اینکه همه نهاده‌ها و عوامل تولید مسکن نیز داخلی هستند و در شرایط تحریم هم به‌خوبی می‌توانند به اجرا دربیایند، روند رو به نزول ساخت و ساز توسط بخش خصوصی و رشد منفی آن، همچنین ساخت سالانه و حداکثر ۱۵۰ هزار واحد مسکونی با طرح‌های حمایتی دولت (در صورت تحقق)، چه مشکلی را از اقتصاد کشور می‌تواند حل کند؟

نظرات بینندگان