کد خبر: ۶۵۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳

علت تبرئه عبدالزهرا از سوی AFC

سرپرست تیم ملی گفت:‌ چون فدراسیون فوتبال عراق پرونده دوپینگ عبدالزهرا را بررسی نکرده و حکمی علیه وی صادر نکرده بودند در نهایت AFC این موضوع را نقص مدارک دانست.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، محمدمهدی نبی دبیرکل فدراسیون فوتبال با شرکت در ویژه برنامه جام ملت‌ها در شبکه 3 به سؤالات متعددی پاسخ داد که در ذیل می‌خوانید:

نبی در مورد بازی‌های تدارکاتی قبل از جام ملت‌ها گفت: براساس دیدگاه‌های کی‌روش دیدارهای دوستانه‌ای را در نظر گرفتیم که با برنامه‌ریزی لیگ تداخل پیدا نکند. به خاطر اینکه وی تمام بازیکنان را در اختیار داشته باشد می‌بایست لیگ را تعطیل می‌کردیم که با برنامه‌ریزی درست سازمان لیگ این امر میسر شد.

ما به جای یک موضوع خاص تمام مسائل را در نظر گرفتیم و روی همه مسائل تمرکز داشتیم. برای رسیدن این منظور و برای هماهنگی بیشتر در اردوی پرتغال در مقابل بنفیکا و چند تیم باشگاهی دیگر بازی کردیم. سپس در آفریقای جنوبی با تیم‌های باشگاهی درجه یک بازی کردیم و در تهران در مقابل کره جنوبی و در نهایت در استرالیا با تیم ملی عراق روبه‌رو شدیم. مجموعاً شش بازی دوستانه برگزار شد که رضایت بخش بود. اردوهایی که آقای کی‌روش در برنامه داشت به نحوی بود که می‌بایست در مقابل تیم‌هایی بازی می‌کردیم که محک خوبی برای بازیکنان باشد. و به نظر من تیم‌های باشگاهی اروپای از نظر فنی بهتر از تیم‌های آسیایی هستند و در زمان ایویچ هم شاهد بودیم که تیم ملی در مقابل آس‌رم بازی کرد. به فرض مثال برای بازی با آرژانتین می‌بایست به اندازه تمام اردوها هزینه می‌کردیم و این در حالی است که ما بدون اینکه هزینه‌ای بپردازیم به مصاف تیم یک بنفیکا رفتیم.

تمام زمان‌هایی که کی‌روش مدنظرش بود تیم ملی را در اختیار داشت و در فاصله 3 ماه کمتر به جام ملت‌ها برنامه‌های تیم ملی آغاز شد.

وی در مورد اتفاقات بازی با عراق گفت: باید خوف و رجا را یکجا در نظر می‌گرفتیم در جریان بازی با عراق داخل زمین و نیمکت را کنترل کردیم و بعد از اشتباه داور هر لحظه امکان داشت گل بخوریم. در پایان نیمه نکونام با داور به شیوه خودش صحبت کرد وقتی ویلیامز به سمت نیمکت آمد همه بچه‌ها سعی داشتند به سمت او بروند و کی‌روش بیشتر از همه عصبانی بود به همین منظور از کریم انصاری‌فر و حقیقی‌ خواستم که کی‌روش  را آرام کنند تا موضوع ختم به خیر شود.

لازم به ذکر است در جلسه قبل از بازی ما خواهان داوری ویلیامز نبودیم اما آنها گفتند براساس برنامه ایشان باید این بازی را سوت بزند. روز قبل از بازی هم اعتراض کردیم اما به جایی نرسیدیم و در نهایت دیدیم که داور چگونه بازی را به هم ریخت.

وی در مورد بازیکن دوپینگی عراق اظهار داشت: بعد از بازی 2 ساعت فرصت داشتیم تا اعتراض کنیم و ما یک ساعت و نیم بعد اعتراض رسمی خود را به AFC تقدیم کردیم و آنها گفتند 24 ساعت زمان دارید تا مدارک را ارائه کنید و ما با تلاش (نادا) مدارک را به موقع رساندیم.

روز شنبه یک جلسه 2 ساعته برگزار شد  و آنها ایراد گرفتند که چرا مدارک محرومیت این بازیکن وجود ندارد وقتی این بازیکن از ایران رفته بود نمی‌توانست کمیته انضباطی حکمی در رابطه با وی صادر کند و می‌بایست فدراسیون فوتبال عراق این موضوع را پیگیری می‌کرد اما از آنجایی که فدراسیون فوتبال عراق هیچ حساسیتی به این موضوع نداشتند پرونده را بررسی نکرده بودند در نهایت AFC این موضوع را نقص مدارک دانست و چون کمیته پزشکی فیفا در این امر کوتاهی کرده بود کمیته اجرایی AFC تصمیم خود را با یک رأی دو خطی اعلام کرد. البته آنها تصمیم گرفته بودند که کره و استرالیا فینال را بازی کند و با این رأی به هدف خود رسیدند.اگر حتی یک کرسی در ای اف سی داشتیم می توانستیم نتیجه بهتری بگیریم.

سرپرست موقت تیم ملی در جام ملت‌ها در ادامه افزود: بحث رسانه‌ای در اختیار مدیر رسانه‌ای بود و قبل از بازی و بعد از بازی باید مربی را در جریان اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار می‌داد. بحث عصبانیت کی‌روش از رسانه‌های داخلی موضوعی بود که از طریق افراد دیگری به اطلاع او رسیده بود که نباید این امر صورت می‌گرفت. در داخل کشور هم نفراتی هستند که انتقادات سازنده‌ای می‌کنند اما بعد از بازی او به مصاحبه‌ای که قلعه‌نوعی کرده بود واکنش نشان داد.

نبی در مورد رفتار دیکتاتورگونه کی‌روش تأکید کرد:‌ در دوره مربیانی چون قلعه‌نویی تا قطبی همین منوال و همین برنامه اجرا می‌شد. مربی برنامه‌های خودش را ارائه می‌کرد تا براساس آن اردوهای تیم ملی و تعطیلی لیگ صورت پذیرد. هیچ‌گاه اینگونه نبوده که او بخواهد نظر خودش را به فدراسیون تحمیل کند. البته قطعاً در مورد برکناری دستیارهای ایرانی باید خودش نظر بدهد چون آنها مستقیماً با کی‌روش کار می‌کردند و برای برکناری آنها حتماً دلایل خاص خودش را دارد.

وی ادامه داد: در مورد برنامه‌ریزی سازمان لیگ باید بگویم سازماندهی مسابقات لیگ سال به سال بهتر می‌شود آنها در حال ایجاد استانداردهایی هستند تا برنامه‌های تیم ملی و بازی‌های لیگ هیچ تداخلی نداشته باشند در دیگر کشورها هم همین منوال وجود دارد و تمام کشورهایی که در جام ملت‌ها حضور داشتند به جز استرالیا قریب به 50 روز بازی‌های لیگ را تعطیل کرده بودند.

دبیرکل فدراسیون در مورد قرارداد کی‌روش گفت: قرارداد وی تا پایان 2018 معتبر است که با مصوبه هیئت رئیسه و با در نظر گرفتن بحث رضایت طرفین ایشان همچنان به کار خود ادامه خواهد داد. کی‌روش تصمیم دارد تیم ملی را در جام جهانی بعد تا مرحله دوم ببرد.

نبی در مورد جلسه رفع کدورت مربیان داخلی و کی‌روش گفت: حتماً کدورت‌ها برطرف خواهد شد و در آینده‌ای نزدیک جلسه‌ای باید برگزار شود تا همه چیز در جهت پیشرفت فوتبال کشور ما پیش برود. اینجا جا دارد از جامعه داوری تشکر کنیم. آقای فغانی عالی کار کرد احتمالاً از بین بازی رده‌بندی و فینال یکی را فغانی قضاوت خواهد کرد.

وی در پایان در مورد پیراهن تیم ملی اشاره کرد: همه بازیکنان تیم‌های مختلف تا دم رختکن تیم ملی می‌آمدند تا پیراهن بچه‌ها را دریافت کنند. در جام جهانی هم همین طرح یوزپلنگ را روی پیراهن داشتیم و بعد از اینکه با مسئولان AFC جلسه برگراز شد شخص شیخ سلمان با حسن نیت اجازه داد تا موضوع حل و فصل شود.
نظرات بینندگان