کد خبر: ۶۶۱۴۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
مدیرکل صدا و سیمای فارس در «زنگ حساب» شیرازه/ قسمت اول

برنامه‌ای برای انتخابات نداشته‌ و ندارم/سال 94 تمام فارس دیجیتالی می شود/ در انتخابم به عنوان چهره ماندگار دخالتی نداشتم/ جوانانی مومن و متعهد در «شیرازه» فعالند

اعلام می‌کنیم کسانی که زمینه‌ و توانمندی دارند در روزهایی از هفته که برای گرفتن تست صدا و تصویر در نظر گرفته شده مراجعه کنند اما باید توجه داشت که آدم بی‌هنر در عرصه هنر دوامی ندارد و باید ویژگی‌های مورد نظر و توانمندی لازم را داشته باشند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس که میهمان «زنگ حساب» شیرازه بود پس از مطرح کردن سوالات، وی با حوصله به همه سوالات مخاطبین پاسخ داد که به دلیل تعداد زیاد سوالات، این گفتگو در دو بخش منتشر می شود.

محمدباقر کشفی ضمن تبریک دهه فجر، این ایام را بهار شکوفایی انقلاب توصیف و خاطرنشان کرد: همه نوجوانان و جوانان پشت سر امام خمینی(ره) حرکت و کمک کردند تا انقلاب اسلامی به بار بنشیند و من هم مناسب دیدم در این ایام مبارک به منظور افزایش آگاهی مردم برای مصاحبه با تعدادی از جوانان خوب که در مجموعه‌های خبری و رسانه‌ای زحمت می‌کشند، وقت بگذارم.

وی ضمن تصریح اینکه در عرف مراکز و مدیریت صدا و سیما گفتگوهای این چنینی وجود ندارد و رسانه به عنوان رسانه ملی و نهاد حاکمیتی و نظارتی باید کارهای خود را بر اساس سیاست‌ها و چارچوب‌های مشخص شده انجام دهد، گفت: تصور من این است که جوانانی با انگیزه، علاقه‌مند، مومن و متعهد در مجموعه خبری شیرازه دور هم جمع شده‌اند و برای افزایش سطح معلومات و اطلاع‌رسانی خوب به مردم تلاش می‌کنند بنابراین با توجه به پیگیری‌هایی که مدیر این سایت داشت، فرصت را مغتنم شمردم که در این ایام پر خیر و برکت با ورود به این گفتگو ان‌شاءالله به افزایش سطح آگاهی مردم کمک کنم.

برنامه‌ای برای انتخابات نداشته‌ و ندارم/سال 94 تمام فارس دیجیتالی می شود/ در انتخابم به عنوان چهره ماندگار دخالتی نداشتم/ جوانانی مومن و متعهد در شیرازه فعالند

مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس درخصوص پرسش‌هایی که مطرح می‌شود نیز توضیح داد: وقتی سوالی مطرح می‌شود که شخص یا گروهی نسبت به موضوعی اطلاعات ندارند یا اطلاعات آنان ناقص و یا اشتباه است که طبیعتا پاسخ سوالات باید به افزایش آگاهی آنان کمک کند و باورم این است که اگر پرسش و پاسخ هدف و نتیجه‌ای نداشته باشد و برای دنیا یا آخرت پرسشگر و یا پاسخگو مثبت و مفید نباشد، به نظرم اتلاف وقت، انرژی و امکانات است.

کشفی ضمن تحسین صادقانه مطرح کردن سوالات و مسائل تاکید کرد: کار رسانه‌ای باید مبتنی بر صداقت باشد و ما نیز سعی‌مان این است که صادقانه با همه موضوعات روبرو شویم و به سوالات پاسخ دهیم.

شیرازه به دلیل زیاد بودن سوالات مخاطبان در دو قسمت پاسخ های مهندس کشفی را منتشر می کند. آن چه در ادامه خواهید خواند بخش اول پاسخ های مهندس کشفی به سوالات شما مخاطبان است و بخش دوم هم به زودی منتشر خواهد شد.

چرا به خبرنگارهای آزاد که مفتی برای صدا و سیما خبر و مطلب جور می کنن توجه نمیشه!؟ نه کمکی نه بیمه ای. چرا بعضی شهرستان‌ها دفتر خبری با کادر ثابت و حقوق بگیر اونم چند نفر دارن ولی به بقیه شهرستان‌ها کمکی نمیشه!؟

این سوال احتمالا به این خاطر پرسیده شده که اطلاعات این حوزه درون سازمانی است و برای مردم کمتر مطرح شده است. در تمام حوزه‌های مختلفی که صدا و سیما بناست خبر و گزارش بگیرد از افراد علاقه‌مندی که در منطقه جغرافیایی مورد نظر حضور دارند، تحت عنوان خبرنگار آزاد کمک می‌گیرد.

در استان فارس 50خبرنگار آزاد با صداوسیما همکاری می‌کنند که هیچ تعلق و رابطه تشکیلاتی و سازمانی با این سازمان ندارند و در ساختار سازمانی به عنوان نیروی رسمی یا قراردادی نیستند که به آنان بیمه تعلق بگیرد؛ در تمام دنیا نیز خبرنگاران آزاد به این شیوه همکاری می‌کنند.

برنامه‌ای برای انتخابات نداشته‌ و ندارم/سال 94 تمام فارس دیجیتالی می شود/ در انتخابم به عنوان چهره ماندگار دخالتی نداشتم/ جوانانی مومن و متعهد در شیرازه فعالند

خبرنگاران آزاد ممکن است دانشجو، محصل، شاغل و یا کارمند سایر ادارات باشد که به حوزه خبری  نیز علاقه‌مند و در این زمینه دوره‌های آموزشی مربوطه را گذرانده و یا دارای سابقه و تجربه است. خبر و گزارش ارسالی توسط خبرنگاران آزاد در معاونت اطلاعات و اخبار صداوسیمای مرکز فارس با توجه به چارچوب‌های تعیین شده ارزیابی می‌شوند و متناسب با ارزش محتوایی، شکلی و رسانه‌ای خبر، ارزش ریالی آن تعیین و به تمام خبرها و گزاشاتی که پخش می‌شود، حق‌الزحمه تعلق می‌گیرد.

صداوسیمای مرکز فارس از 29شهرستان استان تنها در شهرستان جهرم، دفتر خبری دارد که مربوط به سال‌ها قبل است و در برخی شهرستان‌های دیگر ممکن است مسئولین و متولیان شهرستان امکاناتی را فراهم کنند و از بین افراد علاقه‌مند که دارای شرایط هستند و آموزش‌های اولیه را دیده‌اند به عنوان خبرنگار آن منطقه به صداوسیما معرفی کنند و از او نیز حمایت کنند که این موضوع ربطی به صداوسیما ندارد.

آمدن آقای کشفی به زنگ حساب شیرازه تبلیغات زود هنگام ایشان برای انتخابات است. تایید می‌فرمایید؟

این برداشت مخاطب شیرازه درست نیست و علت حضور من در زنگ حساب شیرازه تنها بخاطر پیگیری جوانان با انگیزه و خوبی که در سایت شیرازه مشغول هستند و به منظور اینکه این گفتگو به مخاطبان و جوانان‌ کمک کند، بوده وگرنه تا این مقطع زمانی که در سنگرهای مختلف خدمت کرده و انتخابات‌های زیادی برگزار شده هیچگاه برنامه‌ای برای ورود به انتخابات نداشته‌ و ندارم و به دنبال کارهای تبلیغاتی نبوده و نیستم ضمن اینکه عرصه‌های گسترده‌تری برای حضور و انتخابات تبلیغاتی وجود دارد. مخاطبین مطمئن باشند که حضور در این گفتگو تنها به احترام جوانان و کمک به افزایش سطح آگاهی مردم بوده است.

لطفا نظرتان را بفرمایید که شبکه فارس به تریبون تبلیغاتی شما تبدیل شده برای چیست؟ آیا برای مطرح کردن شما و تبلیغات زود هنگام در انتخابات است؟

قطعا آمار و ارقام بیانگر چنین چیزی نیست چراکه روزانه 50ساعت پخش برنامه داریم که اگر بخواهیم قضاوت کنیم یک فرد چقدر حضور داشته است، باید تمام برنامه‌ها و حضور مسئولین مختلف را رصد کرده و نسبت بگیریم که آمار نشان خواهد داد این حضور حداقل و بنابه ضرورت بوده است.

برنامه‌ای برای انتخابات نداشته‌ و ندارم/سال 94 تمام فارس دیجیتالی می شود/ در انتخابم به عنوان چهره ماندگار دخالتی نداشتم/ جوانانی مومن و متعهد در شیرازه فعالند

وقتی انگیزه‌ای برای حضور در صداوسیما به عنوان سکو و خیزی برای انجام کارهای دیگر از جمله انتخابات وجود نداشته باشد، طبیعتا حضور ما در رسانه بنا به ضرورت کاری خواهد بود که جهت انجام وظایف مربوطه و ماموریت‌هایی که داریم برای تنویر افکار عمومی اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

در رسانه اقداماتی انجام و موفقیت‌هایی حاصل می‌شود که باید به نمایندگی از کسانی که شبانه‌روز در این عرصه تلاش  و به منظور خوشحالی و امیدواری مردم این فعالیت ها را اطلاع رسانی کنیم. به عنوان مثال در جشنواره هجدهم که بعد از 4سال برگزار شد، بین 33مرکز صداوسیما در سطح کشور، فارس با کسب یک‌سوم جوایز یعنی 8جایزه از 21جایزه این جشنواره، پرافتخارترین مرکز بود که این خبر مسرت‌بخش قابل گزارش است.

ما سعی کردیم در فضایی که برخی سعی در ارائه آمار و ارقام مأیوس کننده دارند و گاهی در این کار از یکدیگر سبقت می‌گیرند، به ارائه گزارش‌هایی از فعالیت‌های مثبت و آمار امیدوارکننده بپردازیم از جمله اینکه با تلاش در حوزه‌های زیرساختی فناوری و سیگنال‌رسانی، 25نقطه فیبر نوری داریم و برای اولین بار در کشور توانستیم 13نقطه ارتباط مستقیم و زنده در قاب تلویزیون ایجاد کنیم که این یک رکورد بی‌سابقه در کشور است. صداوسیمای مرکز فارس علیرغم امکانات محدود توانست برنامه‌های خود را از 23ساعت به 50ساعت در روز برساند و روزانه به طور میانگین 2ساعت در شبکه‌های سراسری و بین‌المللی حضور و برنامه ثابت دارد بنابراین لازم است موفقیت‌های عرصه رسانه، هنر و فرهنگ نیز مانند سایر حوزه‌ها مثل کشاورزی به اطلاع مردم برسد.

بخش دیگری از کار رسانه فرهنگ سازی است. به عنوان مثال اگر بخواهیم فارس را به عنوان قطب پزشکی و گردشگری معرفی کنیم، باید افراد کارشناس، مسئولین مختلف و اصحاب رسانه با مردم به گفتگو بنشینند. رسالت همه رسانه‌ها کمک به افزایش آگاهی، شناخت و اطلاع‌رسانی به مردم در موضوعات مختلف است و تمام رسانه‌ها باید در این راستا از ظرفیت‌های خود استفاده کنند.

من اهل همین شهر و استان هستم و دوست دارم فارس از هرجهت پیشرو، برتر و موفق باشد و در قله بدرخشد که  باید از هر ظرفیتی برای رسیدن به این نقطه استفاده کنیم.

من شورای یکی از روستاهای ارسنجان هستم، متاسفانه صدا و سیما در بسیاری از روستاهای منطقه ما پوشش دیجیتال ندارد به همین خاطر خانواده‌ها قصد خریداری ماهواره دارند. فکر نمی کنید بخشی از گناه آلوده شدن خانواده ها گردن شماهاست؟

چون همه ما مسئول هستیم ممکن است در ثواب‌ها و گناهان نیز شریک باشیم که ان‌شاءالله خداوند و مردم ما را ببخشند و از سر تقصیرات ما بگذرند. همه مسئولین دوست دارند در راستای خدمت به مردم به وظایفشان عمل کنند اما گاهی شرایطی تحت عنوان کمبودها و محدودیت‌های مالی، بودجه‌ای، اجرایی و امکانات به وجود می‌آید و باید بپذیریم که ظرفیت‌ها، امکانات، منابع مالی و اعتبارات که تسهیل و تسریع کننده خدمات است در شرایط فعلی ایده‌آل و مناسب نیست که بتوان همه کارها را همزمان انجام داد بنابراین در سراسر کشور برای پوشش دیجیتال اولویت را به ترتیب به مراکز استان، مراکز شهرستان‌ها، شهرها و در نهایت به روستاها داده‌اند.

برنامه‌ای برای انتخابات نداشته‌ و ندارم/سال 94 تمام فارس دیجیتالی می شود/ در انتخابم به عنوان چهره ماندگار دخالتی نداشتم/ جوانانی مومن و متعهد در شیرازه فعالند

تا سال 90 پوشش دیجیتال در استان فارس صفر بود و از آن زمان تا کنون میزان پوشش شبکه‌ها و سامانه‌های دیجیتالی رادیو و تلویزیون 79درصد جمعیت استان از جمله مراکز 29شهرستان را تحت پوشش قرار داده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا سال 94 پوشش دیجیتال در استان گستره وسیعی را دربرگیرد و اکثریت هم‌استانی‌ها از آن بهره‌مند شوند.

همچنین باید توجه کرد که شیراز برای سیگنال‌رسانی به دلیل عوارض و موقعیت طبیعی، پیچیده‌ترین شرایط را در کشور دارد و 8ایستگاه ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم همه جای شهر را پوشش دیجیتال دهیم، درحالی که در بسیاری از شهرهای کشور یک ایستگاه کل شهر را پوشش می‌دهد.

فارس بزرگ‌تر از 138کشور جهان و چندین استان کشور است و فاصله جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین شهر این استان حدود 900کیلومتر است و دارای وضعیت اقلیمی خاصی است. علاوه بر آن تنوع فرهنگی، لهجه‌ای، زبانی و تنوع در جهات دیگر از این استان یک رنگین‌کمان بزرگ ساخته است اما گرچه می‌گویند «هرکه بامش بیش، برفش بیشتر» و حق استان فارس است که به واسطه شرایطی که دارد از امکانات و بودجه بیشتری برخوردار شود اما در بستن بودجه به این موارد توجه نمی‌شود و هنر مجموعه است که با کمبود منابع کار خود را جلو ببرد.

باتوجه به تحریم‌های اعمال شده، به برکت انقلاب اسلامی تجهیزات پیچیده فنی توسط مهندسان و کارشناسان بومی ساخته شده و باتوجه به اینکه برای هر شهری باید با توجه به ویژگی‌های اقلیمی و خاص آن شهر فرستنده ساخته شود، اکنون تعداد زیادی فرستنده جهت تولید سفارش داده‌ایم.

چرا فکری به حال مردم دهستان حنای بخش آباده طشک نمی کنید چون کانال های تلویزیون پوشش ندارد و مردم مجبورند از ماهواره استفاده کنند دیجیتال هم ندارد.
ضمنا در مهرماه روستای شهرک تنگ حنای همین دهستان مردم داوطلبانه ماهواره ها را برای در اَمان ماندن از تهاجم فرهنگی تحویل سپاه دادند و جشن روستای پاک از ماهواره گرفته شدکه از خبر سیما هم پخش نشد تا موجب تشویق دیگر مناطق استان قارس گیرد. حالا مردمی که ماهواره را تحویل داده اند، نمی‌دانند چه کنند آیا باید دوباره ماهواره بخرند؟

تجهیز همه شهرها و روستاها به اعتبارات سنگینی نیاز دارد که دولت باید کمک کند و فضا و اعتبار را تامین نماید که در این راستا برای بودجه 94پیشنهاداتی مطرح شده و نمایندگان صدا وسیما با نمایندگان مجلس جلسات مختلفی داشته‌اند اما هنوز مصوباتی در رابطه با این موضوع نداشته‌ایم.

برنامه‌ای برای انتخابات نداشته‌ و ندارم/سال 94 تمام فارس دیجیتالی می شود/ در انتخابم به عنوان چهره ماندگار دخالتی نداشتم/ جوانانی مومن و متعهد در شیرازه فعالند

با توجه به اینکه فضای فرهنگی مهم است و یقین داریم فضای رسانه‌ای دشمن مسموم می‌باشد و سیگنال منفی به سمت ما می‌فرستند و در تهاجم فرهنگی خود بنیان خانواده را نشانه گرفته‌اند بنابراین انتظار داریم و دعوت می‌کنیم از خیرین، مسئولین شهرها و روستاها، اهالی، شورای شهر و سایر دستگاه‌ها به راه‌اندازی و تجهیز ایستگاه‌ها کمک کنند تا فضای روستایی که پاک است، پاک بماند.

به دلیل اینکه اعتبارات قطره‌چکانی است و در شرایطی که دولت به دلایل مختلف تنگناهای مالی دارد و نمی‌تواند به سرعت تمام امکانات را تامین کند، اگر بخواهیم کیفیت و سرعت کار بیشتر باشد، نباید صرفا به بودجه دولتی اتکا کنیم بلکه باید خیرین و واقفین در عرصه رسانه نیز وارد شوند و در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با ما مشارکت کنند.

حوزه فرهنگ به شدت نیازمند ورود خیرین است و برای تسریع در کارها چاره‌ای جز طی کردن راه میانبر و احساس مسئولیت و کمک همه اقشار مردم و دستگاه‌ها نداریم که در این راستا مقدمات تشکیل انجمن خیرین رسانه را انجام داده و تمام خیرین و علاقه‌مندانی که می‌توانند در عرصه فکری، فرهنگی و رسانه‌ای کمک کنند را فراخوان می‌کنیم تا از ساخت انیمیشن، فیلم، سریال و دیگر اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای حمایت کنند.

صداوسیما از مستندات تولید گروه‌های جوان حمایت می‌کند؟

بله. اکنون حداقل 4گروه که سازمانی نیستند اما براساس عشق و عِرق کار و همکاری می‌کنند اما باید توجه کرد در تولیداتی که بیرون از مرکز انجام می‌شود، باید نوع نگاه رسانه‌ای باشد و ضوابط رسانه‌ای هم به لحاظ شکلی و فرمی و هم از نظر محتوا و پرداختن به موضوع رعایت شده باشد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت با صداوسیما ارتباط برقرار کنند، گروه ارزیابی کارهای ارسالی را ارزیابی و براساس چارچوب‌ها و توانایی مالی خود خریدار آثار خوب خواهیم بود و حتی جلسات توجیهی با عوامل تولید برای بهتر شدن تولیدات برگزار خواهیم کرد.

برنامه‌ای برای انتخابات نداشته‌ و ندارم/سال 94 تمام فارس دیجیتالی می شود/ در انتخابم به عنوان چهره ماندگار دخالتی نداشتم/ جوانانی مومن و متعهد در شیرازه فعالند

آقای کشفی بفرمایید چطور در مقطعی کوتاه شما به چهره ماندگار و استاد فرهیخته و غیره تبدیل شدید در صورتی که خیلی از بزرگان این استان به این عناوین دست پیدا نکردند؟

باور ما این است که همه مردم استان جزو مفاخر هستند و خدا کند همه بزرگان و مفاخر به این عنوان دست پیدا کنند. باید خوشحال باشیم که از فارس به جای صد چهره ماندگار، 500چهره ماندگار معرفی شود و نباید بلخی روی این قضیه داشته باشیم بلکه باید همه کمک کنیم تا چهره‌ها و مفاخر استان که زیاد هم هستند، شناسایی و معرفی شوند و تاکنون فارس به نسبت سایر استان‌ها چهره‌های ماندگار بیشتری در حوزه‌ها مختلف داشته است.

البته در حقیقت چهره ماندگار واقعی شهدای عزیزی هستند که مانند ستاره‌ای درخشان مسیر را برای مردم، نظام و انقلاب روشن کردند و در راه دفاع از انقلاب و اسلام هستی خود را فدا کردند. چهره ماندگار ایثارگران و خانواده شهدا هستند که برای اعتلای انقلاب اسلامی از همه چیز خود گذشتند.

در انتخاب من به عنوان چهره ماندگار دخالتی نداشتم و ارگان‌های مربوطه از جمله انجمن پیشکسوتان ورزش، اداره کل تربیت بدنی، شورای فرهنگ عمومی استان، استانداری فارس و بنیاد فارس شناسی بر اساس شاخص‌ها و معیارهای شفافی که دارند چنین فرصتی را برای شناسایی و معرفی بنده فراهم کردند که این هم به 40 سال سابقه و حضورم در عرصه‌های ورزشی، فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای و آثار مثبتی که در این حوزه‌ها داشته‌ام، برمی‌گردد.

چرا بعضی از مجری ها بدون اینکه کارت پایان خدمت داشته باشند در صدا و سیمای شیراز مشغول به کارند؟

در کل کشور مجری و گویندگی عنوان استخدامی ندارد و مجری و گویندگان براساس معیارهای مشخص، تست صدا، تصویر و اجرا می‌دهند و برای هر برنامه‌ای کسانی که مناسب باشند به کار گرفته می‌شوند. مجری‌ و گوینده مانند خبرنگار آزاد رابطه استخدامی با سازمان ندارند و براساس توانمندی‌ها برای موضوعات مختلف در رادیو، تلویزیون و خبر به کار گرفته می‌شوند.

برنامه‌ای برای انتخابات نداشته‌ و ندارم/سال 94 تمام فارس دیجیتالی می شود/ در انتخابم به عنوان چهره ماندگار دخالتی نداشتم/ جوانانی مومن و متعهد در شیرازه فعالند

طی دو سال گذشته چندین بار از طریق سایت، زیرنویس و اخبار اعلام کردیم که همه جوانان استان که علاقه‌مندند و احساس می‌کنند می‌توانند مجری و گوینده خوبی باشند در تست شرکت کنند که سه هزار و500نفر ثبت‌نام کردند و چندین گروه از آن‌ها تست صدا، تصویر و اجرا گرفتند و از این مجموعه 4نفر موفق شدند در برنامه‌های جدید در رادیو، تلویزیون و خبر اجرا داشته باشند.

ما از خدا می‌خواهیم و موجب خوشحالی ماست که تنوع گوینده‌ و مجری داشته باشیم و  باعث افتخار است که تعدادی از گویندگان استان فارس در شبکه‌های سراسری کار ‌کنند و در سطح ملی مطرح شوند. بنابراین اکنون نیز اعلام می‌کنیم کسانی که زمینه‌ و توانمندی دارند در روزهایی از هفته که بدین منظور در نظر گرفته شده برای دادن تست مراجعه کنند اما باید توجه داشت که آدم بی‌هنر در عرصه هنر دوامی ندارد و باید ویژگی‌های مورد نظر و توانمندی لازم را داشته باشند.

چرا سهم شیراز در شبکه فارس اینقدر پررنگه و توجه کافی به دیگر شهرستان ها نمیشه؟

نوع نگاه ما این است که فارس را یکپارچه می‌بینیم و نگاه متمرکز استانی را به شهرستان‌ها برده‌ایم و در ارزیابی‌های سه ماهه ستاد مرکزی از استان‌ها، یکی از امتیازات فارس این است که به شهرستان‌ها توجه کرده است اما بادرنظر گرفتن تناسب جمعیت، موقعیت، زمان و اتفاقاتی که رخ می‌دهد ممکن است به جایی که توانمندی و ظرفیت بیشتری دارد، بیشتر پرداخته شود.

شیراز مرکز استان فارس است و ممکن است به دلیل جمعیت دو میلیون نفری و امکانات فرهنگی، هنری، تحصیلی و آموزشی بیشتری که در شیراز است بیشتر از شهرستان‌ها به این شهر پرداخته شود اما باید توجه کرد که حضرت احمدبن موسی(ع)، سیدعلاءالدین حسین(ع)، حافظ، سعدی، باغ‌ها و سایر جاذبه‌های شیراز متعلق به کل استان است و این را جزو دارایی مردم فارس می‌دانیم. وقتی خطبه‌های نماز جمعه شیراز پخش می‌شود متعلق به کل استان است و یا اگر با نمایندگان به گفتگو می‌نشینیم، 18نماینده مردم فارس در مجلس نماینده کل استان هستند.

برنامه‌ای برای انتخابات نداشته‌ و ندارم/سال 94 تمام فارس دیجیتالی می شود/ در انتخابم به عنوان چهره ماندگار دخالتی نداشتم/ جوانانی مومن و متعهد در شیرازه فعالند

اگر حافظ و سعدی در هر یک از شهرستان‌های دیگر بود ما از آنجا گزارش تهیه می‌کردیم و معتقدیم در هر کجای فارس که توانمندی وجود دارد باید به نمایش گذاشته شود کمااینکه از بازار و مسجد لار، بازار و نرگس‌زار کازرون، تخت جمشید و سایر توانمندی‌های شهرستان‌ها گزارش تهیه و پخش می‌کنیم.

از شهرستان‌ها برنامه‌های زیادی از جمله مجله تصویری، سرود، کلیپ و موسیقی پخش می‌شود و سد اقلید را به صورت آرم استیشن نمایش می‌دهیم. به زبان‌های ترکی و لری ساعت‌ها برنامه تولید و پخش کرده‌ایم. در برنامه‌های زنده از شهرستان‌ها دعوت می‌کنیم، حضور پیدا کنند. در مناسبت‌ها مراسم عزاداری بسیاری از شهرها از جمله کازرون، جهرم، فسا، فیروزآباد، لامرد و داراب را به صورت زنده پوشش دادیم.

در هر فصل و موضوعی با توجه به توانمندی هریک ازشهرستان‌ها از آنجا گزارش و خبر تهیه می‌کنیم. هر آبادی که صد خانوار بوده برنامه هم‌ولایتی حضور یافته و گزارش تهیه کرده‌اند. از کوچ و زندگی عشایر برنامه مفصل و مستند تهیه شده است. هر برنامه، همایش و رویداد مهمی در شهرستان‌ها اتفاق افتد گزارشگران صداوسیما حضور پیدا می‌کنند. یادواره شهدا در شهرستان‌ها و بسیاری از برنامه‌های دیگر پوشش داده می‌شود. حال ممکن است مخاطبی برنامه را ندیده باشد و قضاوت منصفانه زمانی انجام می‌شود که 50 ساعت پخش برنامه را در دوماه رصد و ارزیابی کنیم.

چرا اخبار بخش آباده طشک را با توجه به اینکه از برخی شهرستان‌های استان بزرگتر است کمتر پخش می کنید؟

گزینشگران صداوسیما قصد حذف هیچ شهرستانی را ندارند ضمن اینکه گزینش براساس بزرگ‌تر بودن عادلانه نیست و ما به عنوان رسانه باید کار رسانه‌ای کنیم و خبر یا گزارش باید به جهت محتوایی و شکلی مناسب و برای مخاطب مفید باشد. اینگونه نیست که خبر شهرستان‌ها را در مرکز استان دپو کنیم و ممکن است به دلایل مختلف گزارش یا خبر برای پخش تایید نشود که همکاران بخش ارزیابی خبر موظفند دلایل عدم پخش را به خبرنگار گزارش دهند.

دستگاه دیجیتال مخصوص لب‌تاب خریدم جالبه از فلکه ارم نمیگیره. خب نزدیکتریم به صدا و سیما چرا نباید بتونیم از تکنولوژی به این سادگی استفاده کنیم؟
ولی برنامه صبح جمعه خوبی دارید. البته فیلم سینمایی اصلا نمیگذارید.

هر روز بدون استثنا پخش یک فیلم سینمایی و دو سریال را در برنامه داریم. برخی گمان می‌کنند که فرستنده‌های دیجیتال در تپه تلویزیون مستقر است درحالی که اینگونه نیست و فقط مرکز ستادی در این مکان است و فرستنده‌ها در مهارلو و ده‌نو قرار دارند ضمن اینکه این  معیار قرار دادن نزدیک بودن فاصله تعبیر فنی و علمی نیست و دیجیتال یا می‌گیرد یا نمی‌گیرد و فاصله تاثیری ندارد. ممکن است مشکل از تنظیم آنتن و یا اتصالات دچار مشکل باشد که اگر هر منطقه، اداره و یا حتی منزل خاصی دارای مشکل باشد و گزاش کنند، همکاران فنی به محل اعزام  می شوند و مشکل را رفع می‌کنند.

در دوران مدیریت آقای کشفی شاهد رشد کمی مطلوبی در صداوسیمای مرکز استان بودیم اما متاسفانه غیر از یکی دو برنامه مثل پزشک شما که مخاطبینی در سطح ملی دارد بقیه برنامه ها چندان مورد استقبال مردم واقع نمی شوند چراکه دایره صدا و سیما بسته است. برای رفع این مشکل چه تدبیری دارید؟

نمی‌دانم منظورشان از دایره بسته چه بوده و ای کاش این مخاطب عزیز مشکل خود را مطرح می‌کرد و اگر به صورت موردی و مصداقی مشکلی وجود دارد روزهای دوشنبه را به این امور اختصاص داده‌ام، به دفترم مراجعه کند تا ان شاءالله مشکل رفع شود. اما به طور کلی دایره اتاق ما و تمام حوزه‌ها کاملا باز است و از هر فکر، طرح و ایده‌ای که می‌تواند در رسانه تحول ایجاد کند و آن‌را یک قدم جلوتر ببرد و حتی یک درصد رضایت مردم را بیشتر کند بسیار استقبال و همکاری می‌کنیم ضمن در نظر گرفتن اینکه همه رسانه‌های دنیا براساس چارچوب‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و اصول و قواعد خاصی حرکت می‌کنند.

چشم‌انداز برنامه‌های رادیو و تلویزیون استان‌ها ملی نیست بلکه باید بتوانند در جغرافیای استانی به رنگین‌کمان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود توجه کنند و بیشتر به مخاطبین استانی بپردازد که متناسب با این ماموریت، امکانات و تجهیزات دریافت می‌کند. یکی از موفقیت‌های شبکه فارس این بوده که تعدادی از برنامه‌ها فراتر از مخاطبین استانی، مخاطبین ملی و فراملی دارند مانند برنامه مجله پزشکی، کاشانه مهر و خوشا شیراز که آنقدر جاذبه داشته و روی آن‌ها کار شده که از یک اقبال عمومی برخوردار شدند.

چقدر با فیلم سازان ارتباط دارید؟

این سوال مانند این است که از یک معلم بپرسید چقدر با دانش‌آموز سر و کار دارید! کار ما از صبح تا شب با فیلم است و تمام کسانی که با آن‌ها کار می‌کنیم از صنف و فعالان رسانه هستند. اما اگر منظور ارتباط با برخی انجمن‌ها مانند انجمن فیلم‌سازان جوان باشد که زیر نظر ارشاد است؛ ارتباط با آن‌ها در شرح وظایف سازمانی ما نیست و بنا به ضرورت کاری ارتباطی برقرار می‌شود و تداوم پیدا می‌کند که محصول آن تولید فیلم باشد.

چرا مشکلات مردم شیراز متاثر از فشار مدیران دولتی و شهری منعکس نمی‌شود؟

در صداوسیما به دو موضوع اصلی دغدغه‌ها و مطالبات مقام معظم رهبری و مطالبات مردم در قالب‌ها و برنامه‌های مختلف پرداخته می‌شود. معتقدیم باید رسانه امید و آگاهی باشیم بنابراین ممکن است در بسیاری از آمار و ارقام و رخدادهایی که در رسانه‌های دیگر پررنگ به آن پرداخته می‌شود، ورود پیدا نکنیم زیرا هرآنچه که موجب یاس و ناامیدی مردم شود، خط قرمز ماست البته این بدان معنا نیست که مشکلات را پیگیری نکنیم و انعکاس و انتقال ندهیم اما یکی از اصلی‌ترین ماموریت همه رسانه‌ها پمپاژ امیدواری به جامعه است. تاکید ما بر نشان دادن توانمندی‌ها، ظرفیت و برخورداری‌هایی است که وجود دارد و برجسته‌کردن خلاقیت‌هایی که جامعه را پیش می‌برد.

برنامه‌ای برای انتخابات نداشته‌ و ندارم/سال 94 تمام فارس دیجیتالی می شود/ در انتخابم به عنوان چهره ماندگار دخالتی نداشتم/ جوانانی مومن و متعهد در شیرازه فعالند

منکر این نیستیم که در جامعه مشکلات بسیاری وجود دارد و صداوسیما هم بسیاری از مشکلات را پیگیری کرده و حل شدن آن را نیز گزارش داده است اما باید ببینیم که طرح کردن مشکلات چه کمکی می‌کند. در موضوعات مختلف به صورت نسبی ورود می‌کنیم و با توجه به شرایط و اقتضائات که شخصی نیست، مطالب را اولویت‌بندی می‌کنیم.

برای ما به عنوان رسانه ملی، امنیت، آرامش، وحدت، نشاط و امیدواری مردم از هر چیز دیگری مهم‌تر است. در همه رسانه‌های دنیا نیز هر چیزی را که پخش می‌کنند، سیاست‌گذاری و مدیریت شده است و هیچ رسانه‌ای همه چیز را بی‌پرده پخش نمی‌کند. اکنون امپریالیسم رسانه‌ای در حال تغییر ذائقه‌ها و ذائقه‌سازی است که براساس نگاه کلانی که به دنیا دارند، جریان‌سازی کرده و آن را هدایت و مدیریت می‌کنند. بنابراین ما باید تلاش کنیم که سیاه‌نمایی نشود و درحالی که دشمنان زیادی داریم، خودزنی نکرده و بهانه و فرصت به دست آنان ندهیم.

باید با مشکلات جامعه هوشمندانه برخورد شود و همه زوایای مسائل را دید، ممکن است بگویید فلان پروژه چندسالی است بر زمین مانده اما پس از پیگیری متوجه می‌شویم که دوسال است به آن اعتباری تخصیص داده نشده. بنابراین بسیاری از مسائل را به دلیل آگاهی از مشکلات آن مطرح نمی‌کنیم. اما همه رسانه‌ها آنجا که مشکلی ناشی از عدم مدیریت یا سوء مدیریت باشد را وظیفه دارند که پیگیری کنند و صداوسیما نیز در پرداختن به مسائل یک رسانه ملی است و رسانه شخصی یا خصوصی نیست.

چرا به خبرنگاران آزاد هیچ حق الزحمه ای پرداخت نمی کنید. با توجه به اینکه کلیه هزینه‌های جاری تولید و ارسال اخبار با خود خبرنگار است ولی جناب پیشنمازی به فرمانداران اعلام کرده که ما درصدی با خبرنگاران آزاد حساب و وجه را به حساب آنها واریز می کنیم. در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست.

آقای پیشنمازی را نمی‌شناسم و سایر شرایط و ضوابط کاری خبرنگاران آزاد در سوالات قبل توضیح داده شد. ضمن اینکه خبرنگاران آزاد در این خصوص می‌توانند با آقای شواخی، معاون اخبار و اطلاعات صداوسیمای فارس تماس بگیرند.

دقیقا بفرمایید که تخصص حضرتعالی چیست (تحصیلات آکادمیک) و سابقه رسانه ای شما و همچنین مدیریتی شما چیست؟

گرچه معتقدم این مسائل شخصی است و کمکی به مخاطبان سایت ارزشمند شیرازه نمی‌کند اما برای احترام به سوالات و نظرات این مخاطب عزیز دارای مدرک کارشناسی در حوزه مدیریت هستم و از سال 59 به بعد در عرصه‌های ورزشی، فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای مسئولیت‌های متعددی داشته‌ام از جمله 4سال است که در سمت مدیرکل صداوسیمای فارس مشغول خدمت هستم و قبل از آن 6سال در خوزستان و 4سال در کیش مدیرکل صداوسیما بودم. همچنین یک سال به عنوان قائم‌مقام و مشاور مدیرکل صداوسیمای آذربایجان غربی کار کرده‌ام. 6سال سابقه مدیرکل تربیت بدنی و 6سال رئیس فدارسیون ورزش‌های رزمی کشور بوده‌ام.

میزان دریافتی شما چه میزان است؟ محدوده زندگی شما در کدام قسمت شیراز است؟

ما در خود مرکز صداوسیما زندگی می‌کنیم و به نوعی زندگی ما در کنار کارمان است چراکه کار رسانه به صورت 24ساعته هست.

حقوق من نیز براساس قوانین و مقررات کشور که برای کارمند عادی دولت در عرصه مدیریتی هست، پرداخت می‌شود و پاداش خاص و حق جلسه و حق مسئولیت دریافت نمی‌کنم.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
یک فیلمساز
United States of America
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
0
راجع به پاسخ آقای کشفی به سوالی پیرامون ارتباط ایشان با فیلمسازان باید عرض کنم که : جناب آقای کشفی شما معلم ما نیستید .
در ضمن شیرازه عزیز چرا اینقدر سوال ها رو سانسور می کنید ؟؟؟!!!!
ناشناس
در مثال جای مناقشه نیست..
منظور رو بچسب برادر.
چی پرسیده بودی که سانسور کردن؟!
ناشناس
احسنت! سئال ها کلا سانسور شده! مثل مشکلات مردم که سانسور میشه!
محسن
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
0
اگرایشان مدرک کارشناسی دارندپس چرالقب مهندس رابرایشان بکارمیبرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
0
انشالله که همه جواب ها بر اصل صداقت بیان شده است
خبرنگار آزاد مرکز فارس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
0
تمام خبرها و گزاشاتی که پخش می‌شود، حق‌الزحمه تعلق می‌گیرد.

صحبت بالا رو به شدت تکذیب میکنم

فقط روز خبرنگار یه 100 تومنی به عنوان هدیه میدن.

یعنی سالی صد تومن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
0
سلام
در بین سوالات سوالی در مورد روستاهای شهرستان خرامه بود که پرسیده نشده
آیا دلیل خاصی داره
اگه این نظر تایید نشه معلومه که دلیل خاصی داره
مدیر سایت
مدیر سایت
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
با سلام
همانگونه که در عنوان مطلب آمده، گفتگوی با مدیرکل صدا و سیما به دلیل طولانی بودن در دو قسمت منتشر می شود.
غلامرضا عزیزی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
0
با تشکر از مسئولین شیرازه - 17 ساله که خبرنگار آزادم - هیچ چیز که نمی دم - تازه هدیه روز خبرنگار رو هم که دو ساله که نرسیدم بیام بگیرم بعد از مدتی مسئول روابط عمومی صدا و سیما بهم نداد و گفت - مهمونی که دیر برسه که دیگه غذا براش نگه نمی دارند . من نمی دونم که چرا مسئولین ما انقدر دروغ می گن - اخه یکی نیست بگه پولهایی که به خبرنگاران آزاد می دید به چه حسابی می ریزید . شاید ما شماره حسابون درست نیست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
0
پمپاژ امیدواری به جامعه! بابا مردم با هزارویک مشکل تو این شهر طرفن و شما می خواید پمپاژ کنید! مردم با همه وجودشون این مشکلات رو درک می کنن. شما مشکلات رو نشون ندید مردم فیلم و عکس تهیه می کنن می فرستن برا BBC و من و تو! به قول حاتمی کیا خدا پدر این شبکه های معاند رو بیامرزه! اگه این شبکه ها نبودن که صداو سیمای ایران رو خواب برده بود!