کد خبر: ۶۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۳

سازنده نرم افزار «برادران غیور»: باید فراجناحی بود و انقلابی عمل کرد

کجاست فیلمهای با ارزش سالهای اعزام به جبهه، کجاست فیلمهای تشییع جنازه های تاریخی سالهای 62 و 61 شهدا ، چرا باید آنها را یا نابود کنیم یا مشغول از بین رفتن تدریجی باشیم؟

به گزارش شیرازه، سیاوش نقیبی نژاد عکاس، مستندساز و پژوهشگر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و از فعالان فرهنگی پرکار شهرستان فسا و حتی استان فارس است که چندین مستند تلویزیونی و نرم افزار پیرامون دفاع مقدس و تاریخ معاصر فسا را در کارنامه خود دارد. با خبر شدیم قرار است به زودی از نرم افزار و مستند تصویری "برادران غیور" آخرین اثر وی رونمایی شود به همین بهانه سایت محلی فسایی گفتگویی با وی داشته است که مشروح آن را در زیر خواهید خواند.

نقیبی متولد 1358 در شهر فسا و تحصیلات وی کارشناسی علوم سیاسی است.

:::::::::::::::::::::::::::::

::برای اولین سوال لطفاً خودتان را معرفی کنیدو بفرمائید بجز شما دیگر اعضای خانواده هم سابقه ی فعالیت هنری  دارند؟

در آذرماه 1358 در شهرستان فسا و در یک خانواده تحصیلکرده و هنرمند پا به عرصه وجود نهادم. مرحوم پدرم کارمند بازنشسته سازمان جهار کشاورزی، دستی در شعر و ادبیات داشت. برادران بزرگترم اکبر در زمینه نقاشی  و سیامک در زمینه خوشنویسی و موسیقی  فعّالیت جدی داشتند.

::در کدام مجموعه های فرهنگی، اجتماعی بیشتر کار کردید؟

فعالیتهای مذهبی فرهنگی خود را در مکانهای مختلفی از همان دوران کودکی و نوجوانی شروع کردم و طی این مدت با مکانهایی مانند مسجد الزهرا(س)، شاهزاده قاسم(ع)، مسجد امام حسن مجتبی (ع) بازار و دریمی، حسینیه شهیدان  اشرافی، مصلی نماز جمعه، دفتر امام جمعه فسا، پایگاه مقاومت عمار، پایگاه مقاومت شهداء گمنام و ... مرتبط بوده ام.

::در کارنامه فعالیت های فرهنگی شما، نمایش و تئاتر پر رنگ تر است. از اولین فعالیت ها در این حوزه بگویید؟

برپایی گروه های سرود و تئاتر در کنار فعالیتهای فرهنگی، مذهبی و هنری و ارتباط مستمر با فعالان عرصه نمایشی در شهرستان فسا از جمله آقایان محمود رضا شاکری و کاظم فرحناک که انصافاً خاطرات زیبایی از آن عزیزان در ذهنم ماندگار شده است. خاطراتی از گروه های نمایشی و اردوهای مختلفی که در استان و خارج از استان به بهانه جشنواره های تئاتر برقرار می شد در ذهنم ماندگار مانده است که هیچ گاه آن دوران رویایی و شیرین را از یاد نخواهم برد.

:: از اولین تجربه تان در نمایش و دلیل کنارگیری از نمایش و تئاتر بگویید.

یادم هست در سالهای 72ـ71 شاید برای اولین بار به صورت کلاسیک و مطالعه، گروه تعزیه خوانی به سرپرستی و کارگردانی برادر محمودرضا شاکری در مسجد امام حسن مجتبی (ع) بازار راه اندازی شد. نمایش تعزیه (از تولد تا تولد) با موضوع وقایع عاشورا و امام حسین (ع) را در مساجد و مکانهای مختلف شهرستان بر پا نمودیم که چون برای اولین بار در آن سالها انجام میگرفت خیلی مورد استقبال مردم قرار گرفت . بعد از آنهم ایفاء نقش در چند تئاتر کوچک و بزرگ و فعالیت در صحنه و پشت صحنه نمایش و نهایتاً بنا به دلایلی تئاتر را برای همیشه کنار گذاشتم.( البته باید بگویم که در دوران راهنمایی با وجودی که گروه تئاتر مدرسه آیت الله طالقانی از بهترین گروه های نمایشی دانش آموزی بود ولی حسرت عضویت در گروه دانش آموزی مدرسه طالقانی همیشه در دلم مانده است) .

:: فعالیت مداوم شما در عکاسی و مستند سازی و فیلم سازی از چه زمانی شروع شد؟

 در زمینه فیلمسازی و عکاسی از همان دوران نوجوانی علاقه بسیاری داشتم و همیشه در فکر تهیه یک دستگاه دوربین عکاسی بودم.عکاسی را ازسال 1374 به صورت جدی وبایک دستگاه دوربین زنیت122 شروع کردم. علاوه بر عکاسی، همیشه از راهنماییهای آقای حجت الله معبودی در زمینه ساخت فیلم و مستند بهره مند می شدم. از تجربیات ایشان در ساخت چند فیلم کوتاه استفاده کردم. ایشان سالهای خیلی قبل در فسا یک گروه فیلمسازی تحت عنوان "پگاه"  به همراه عده ای از بچه های هنرمند مثل محمود شاکری و مهرداد صبوری و مهدی پرستار راه انداخت. این گروه با دوربین سوپرهشت پروژکتوری در فسا فیلم کوتاه می ساختند.

فعالیت جدی تر این عزیزان در تهیه فیلم با موضوع کودک و نوجوان با همکاری اداره ارشاد و جهاد سازندگی فارس بود. بازی زیبای آقای باقر محمدحسینی در این اثر هنوز در ذهنم است و تأسف از این که نفهمیدیم سرنوشت این فیلم به کجا ختم شد و در همین اثر با تشویق آقای معبودی در صحنه و پشت صحنه فیلم به دوستان کمک می دادیم و یکی دو نقش کوتاه هم ایفا نمودم.

:: شروع فعالیت  شما در تحقیق و پژوش انقلاب و دفاع مقدس به چه زمانی باز می گردد؟

در 17 سالگی در کنار فعالیتهای فرهنگی و مذهبی دست روزگار ما را با تحقیق و پژوهش در زمینه شهداء و دفاع مقدس آشنا کرد. چاپ چندین مقاله در صفحه جبهه و جنگ روزنامه جمهوری اسلامی در آن سالها و استقبال دوستان از چاپ مقالات کوتاه تجربه بسیار  وافری برایم محسوب می شد.

در آن سالها بیژن نوباوه از خبرنگاران دفاع مقدس و جانباز شیمیایی که هم اکنون نماینده مردم تهران در مجلس می باشند مجری برنامه نگاهی به مطبوعات بودند. مقاله­ای از من تحت عنوان اشک قلم در روزنامه جمهوری منتشر شده بود که در برنامه تلوزیونی نگاهی به مطبوعات سال 74ـ73 توجه ویژه ای به آن شد. در کنار این کارهای پژوهشی در آن سالها با مؤسسات فرهنگی زیادی از جمله مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه در تهران و مرکز فرهنگی میثاق در شیراز و تهران مرتبط شدم که آقای حمید داوود آبادی جانباز و نویسنده دفاع مقدس که آثار تألیفی و پژوهشی ایشان زیاد مورد توجه مقام معظم رهبری قرار دارد از طریق نشریه شلمچه و جبهه با ایشان و آقای ده نمکی ارتباط برقرار کردیم و آشنایی من با حمید داوود آبادی باعث شد تا یک تحول عجیبی در برنامه­های فرهنگی هنری مرتبط با انقلاب و دفاع مقدس ایجاد شود و ایشان پای ما را به تهران کشاند و دیدگاه ایشان نسبت به افرادی علاقه مندی مثل بنده در قیاس با دیدگاه دوستان در محیط های کوچک شهرستانی که مدعی کارهای فرهنگی و پیگیر مسائل شهدا و دفاع مقدس بودند کاملاً متفاوت بود .

قطعاً راهنمایی ها و تلاشهای دلسوزانه ایشان و درک صحیح ایشان از افراد علاقه­مندی مثل اینجانب قطعاً خود آغازگر یک راه جدیدی برای شروع کارهای آینده ای بود که الان در حال تجربه کردن آنها می باشیم. ایشان از فعالان و رزمندگان گروه تفحص کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح بودند و یادم هست در همان سالی که قصد خاکسپاری 5 شهید گمنام به همت امام جمعه وقت فسا حاج آقا یعقوبی داشتیم و عده ای با این کار عمداً و غیر عمداً مخالفت می کردند با حضور گرم ایشان در شهرستان و سخنرانی بسیار زیبائی که در شب شهادت حضرت زینب کبری(س) در مسجد جامع فسا ایراد نمودند با بیان چند خاطره تفحص شهدا و بیان اهداف خاکسپاری شهدا گمنام در شهرستانها یک مقدمه ای برای حضور شهداء گمنام در فسا به وجود آمد و دقیق 1 ماه بعد از این مراسم با پیگیریهای ایشان و تلاش وافر امام جمعه وقت شاهد حضور پیکرهای پاک شهداء گمنام در فسا بودیم.

طی این مدت فعالیت مطبوعاتی هم داشته اید؟

 بنده مدتی در روزنامه سبحان استان فارس به عنوان خبرنگار و دبیر صفحه جبهه و جنگ این روزنامه با حمایت های فوق العاده بی­دریغ مرحوم محمدعلی حیاتی مدیر مسؤول وقت این روزنامه و نماینده فقید مردم لامرد در مجلس شورای اسلامی مشغول به فعالیت شدم و شاید به جرأت بگویم صفحه بهشتیان روزنامه سبحان مکانی بود برای بیان دغدغه های اینجانب نسبت به شهدای مظلوم و گمنام لشکر 33 المهدی (عج) و این صفحه جایی برای بیان خاطرات و رشادتهای رزمندگان گردانهای فجر و کمیل لشکر 33 المهدی (عج) به صورت جدی بود و در کنار مکتوب کردن خاطرات این 2 گردان عملیاتی صفحه بهشتیان باعث شد تا با سایر صنفهای مختلف این یگان عملیاتی مانند اطلاعات، عملیات، مخابرات، بهداری، تخریب و ... نیز مرتبط شویم و از مظلومیتهای رزمندگان این واحدها نیز مطلبی چاپ کنیم که در سالهای 79 تا 81 این موضوع در استان به عنوان یک حرکت فرهنگی خیلی سر و صدا ایجاد کرد و در جشنواره مطبوعات کشوری نیز از این صفحه تجلیل به عمل آمد و جای بسی تأسف از عدم حمایت و استقبال بعضی از دوستان شهرستانی که از برنامه های من خیلی استقبال نمی کردند و آن را جدی نمی گرفتند ولی ما به یک جمله اعتقاد کامل داشتیم آن هم اینکه: کار برای رضای خدا دلسردی ندارد .

در زمینه عکاسی چطور، ظاهراً در سفر مقام معظم رهبری به فارس هم به عنوان عکاس فعالیت داشته اید؟

در زمینه عکاسی تجربه های بسیار زیادی داشته ام که نمونه بارز آن سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به استان فارس بود که با پیگیریهای فراوان و رایزنیهای بسیار متعدد توانستم در حلقه شماره 1 خبرنگاران در این سفر در مراسم بیعت سبز در دیدار معظم له با بسیجیان استان فارس و سفر ایشان به شهرستانهای نورآباد و کازرون به عنوان عکاس حضور پیدا کنم و هدف اصلی من در نورآباد و کازرون علاوه بر عکاسی از چهره مبارک ایشان حاشیه نگاری و ثبت وقایع و رویدادهای مردمی و پشت صحنه سفر بود که تاکنون هیچ گونه از این آثار را منتشر نکرده ام و معتقدم انتشار این آثار نیاز به گذر زمان دارد چون که یک عکس هرچه از قدمت آن بگذرد ارزش آن بیشتر می شود.

من در جریان این سفر پرخیر و برکت 15 روز قبل از وقوع سفر در محل پادگان امام حسین(ع) شیراز مشغول تصویربرداری از برنامه ها و آماده سازی این مکان جهت حضور معظم له و تمرین رژه پاسداران و بسیجیان بودم که تصاویر زیبایی از آن لحظات تاریخی ثبت نموده ام.

عکاسی از مراسم تشییع جنازه 5 شهید گمنام درفسا و برپایی نمایشگاه عکس نامداران گمنام با حمایت بی دریغ امام جمعه وقت شهرستان حجت الاسلام یعقوبی در محل مصلی نماز جمعه فسا و بعد از آن شهداء گمنام در سایر نقاط استان و مناطقی که این شهدا در آنجا دفن شده اند با حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان فارس نیز از دیگر فعالیتهای من می باشد که آرشیو بسیار بزرگی از استقبال مردم نقاط مختلف استان و سایر اقوام و روستاها از پیکرهای پاک و مطهر شهدا گمنام در اختیار دارم.

عکاسی هوایی از جلوه های طبیعی شهرستان فسا برای اولین بار و در اسفندماه 1389 و همزمان با برگزاری اجلاسیه یادواره سرداران و 1000 شهید فسا نیز یکی دیگر از تجربیات ماندگار خود می دانم . بنده برای انجام عکاسی هوایی مدت 3 سال پیگیری و دوندگی شدید داشتم و همیشه با مخالفتهای مسئولین شهرسنان و عدم صدور مجوز مواجه می شدم که به لطف خدا و نظر شهداء بزرگوار انجام این سفر هوائی 40 دقیقه ای وعده عمل به خود پوشانید و حمایتهای بی دریغ جناب سرهنگ اسماعیلی فرمانده سابق سپاه فسا و سردار سطوتی فرمانده سابق تیپ انصار الحجه ندسا و با یک فروند هواپیمای کوچک 2 نفره متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران و به خلبانی آزاده سرافراز جناب آقای جلیل عابدی جو ، فرمانده وقت پایگاه هوادریا شهید جاویدی فرودگاه فسا این برنامه انجام شد و گل سرسبد عکسهای هوایی تصویر هوایی قطعه شهدا امامزاده حسن (ع) فسا می باشد که با حمایت اداره اوقاف شهرستان فسا این اثر به صورت پوستر با کیفیت و در قطع بزرگ و تیراژ بالا به چاپ رسیده است.

و چه شد که وارد حوزه مستند سازی شدید؟

در زمینه ورود به مستندسازی و ساخت فیلم نیز فعالیتهای جسته و گریخته ای داشته ام که بعضی از این آثار در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است .

سه نمونه بارز آن مستند محبان صادق مربوط به معرفی شهیدان محب در شهرستان فسا می باشد و به دنبال تولید این اثر شاید این را بتوانم برای اولین بار و به جرأت بگویم در مورد پیرترین رزمند دفاع مقدس مرحوم حاج صفر قلی رحمانیان اولین فیلم کوتاه خبری در همان سالها که ایشان تازه مطرح شده بودند نیز به صورت کوتاه و 5 دقیقه ای از لحظات زندگی ایشان با صدای گزارشی خودم تولید شد و با حمایت مسئول وقت دفتر خبر فسا جناب آقای خائف این اثر از خبر فارس و بعد از آن در سایر شبکه های سراسری کشور پخش گردید و نسخه آن در آرشیو شخصی نیز وجود دارد و پس از آن هم به عنوان مدیر تولید و پژوهشگر مستند بلند کهن ترین یادگار ویژه مرحوم صفرقلی رحمانیان که در صدا و سیمای فارس و به کارگردانی جناب آقای مرتضی رضایی ساخته شد فعالیت داشتم و به دنبال آن ارتباط و همکاری با گروه تلوزیونی روایت فتح و همرزمان شهید آوینی و برادران هنرمند و بزرگواری مثل آقایان مرتضی شعبانی فیلمبردار گروه روایت فتح ،پرویز رمضانی صدابردار گروه، مصطفی دالائی ، حبیب والی نژاد ، عبدا... عمیدی ، حسین محمودیان، احسان رجبی به عنوان پژوهشگر ، مدیر تولید همکاری داشته ام که همه این بزرگواران اساتید و مشوقان خوبی برای تعیین مسیر و ورود جدی به فعالیتهای فرهنگی هنری با موضوع انقلاب و دفاع مقدس و بیداری اسلامی بوده اند و ارتباط با دوستانی که همه آنها یک روز با شهید آوینی فعالیت داشته اند را از توفیقات الهی می دانم.  

یکی از این برنامه ها مربوط به زندگی جناب آقای اکبر شریعت خواننده نوحه حماسی "کربلا کربلا ما داریم می آییم" بود که پیگیریهای مکرر بنده در تهران به صورت ویژه از ایشان و جناب آقای مصطفی دالایی و محمد صدری فیلمبرداران روایت فتح که از این نوحه ماندگار در سال 63 و در قرارگاه کربلا تصویربرداری کرده اند تجلیل شد و مصاحبه بنده با خبر بیست و سی شبکه دوم سیما و روند پیدا کردن ایشان توضیح داده شد و در حال حاضر هم منتظر حمایت مالی مسئولین جهت تولید مستند بلند از زندگی جناب آقای اکبر شریعت خواننده فراموش شده­ی این نوحه حماسی می باشم که در جنوبی ترین نقطه شهر شیراز مشغول گذران زندگی خود و در فراموشی کامل مسئولین فرهنگی قرار گرفته است و اگر نبود پیگیری های مکرر اینجانب جهت برپایی مراسم باشکوه تجلیل از ایشان در سازمان فرهنگی رسانه ای اوج تهران ایشان هنوز در فراموشی بود.

خدا شاهد است در تهران و در حاشیه مراسم آقایان ابراهیم حاتمی کیا و نادر طالب زاده ایشان را در آغوش گرفته بودند ، اشک می ریختند و مانند امامزاده دستان خود را تبرکی به شریعت می کشیدند و به من می گفتند مقداری از این اراده ات را به ما بفروش. ما فکرهای بدی در مورد اکبر شریعت می کردیم خدا ما را ببخشد که به شخصیت های این چنینی که باز هم در گوشه و کنار کشور نشسته اند بی توجه هستیم.

یکی از دغدغه های اصلی من مربوط به حفظ و نگهداری آثار باقیمانده از سالهای پرشکوه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در شهرستان فسا بود که زمانی که می دیدم یا می شنیدم خیلی از این آثار در معرض نابودی و انقراض قرار گرفته است اندوهگین می شدم و تأسف شدید و گلایه آمیز از دوستان و افرادی که این آثار در اختیارشان بود یا هست ولی از قرار دادن آنها در اختیار افراد علاقه مند جهت بازسازی و انتشار مجدد شدیداً خودداری می کنند و عرض خدا قوت و ارادت به دوستانی که این آثار را با کمال صداقت و احترام در اختیار بنده حقیر گذاشتند و بنده هم در کمال امانت داری کامل این آثار را ابتدا بازبینی و سپس عکسها را اسکن و فیلمهای قدیمی پرژکتوری یا بتاماکس دهه 60 فسا را از طریق بنیاد سینمایی فارابی تبدیل به نسخه های دیجیتال نمودم و سپس آثار تبدیل شده و تدوین شده را در قالب عکس ـ فیلم ـ صوت و اسناد به صورت یک نرم افزار جامع و کامل چندرسانه ای با موضوع نقش مردم فسا در سالهای پیروزی انقلاب اسلامی برای اولین بار در قالب تولید رسانه های دیجیتال با موضوع انقلاب اسلامی در استان فارس به بیرون ارائه دادم که با استقبال شدید مردم مواجه گردید .

در زمینه قسمت اسناد مکتوب نرم افزار نیز مکاتبات و پیگیریهای مکرری با جناب آقای روح الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ایشان دست همکاری را با ما به گرمی فشردند و مراسم باشکوه رونمایی آن در بهمن 1392 با همکاری دوستان جبهه فرهنگی کتاب فسا و موسسه فرهنگی هنری آسمان هشتم و حوزه هنری فارس که حامی اصلی این پروژه فرهنگی بودند انجام شد و انعکاس این مراسم بسیار باشکوه و جذاب بود.

هدفتان از انجام این کار چه بود؟

 در این اثر خدا را شاهد می گیرم که فقط برای رضای او کار را شروع کردم ولا غیر و بعد از آن هم بنده به صورت کاملاً فراجناحی و بی طرف شروع به پالایش آثار نمودم و آنها را درا ین نرم افزار معرفی نمودم و معتقدم روایت تاریخ معاصر انقلاب و تاریخ مظلوم و معاصر و فراموش شده شهرستان فسا و رویدادهای تاریخی لشکر 33 المهدی (عج) در سالهای دفاع مقدس و آثاری که انشاء ا... اگر خداوند متعال توفیق عطا کند در آینده نزدیک به تولید آنها خواهم پرداخت.

باید در زمینه روایت آن چه در قالب سمعی و بصری و چه در قالب مکتوب با رعایت کامل امانت داری و روایت بدون اغراض باشد و سپس آنها را در اختیار دید مردم قرار داد و قضاوت را باید با خود مردم گذاشت ولی غیر و در نرم افزار جدید برادران غیور نیز که شرح آن را در همین گفتگو به عرضتان خواهم رساند سعی کرده ام این نکات را رعایت نمایم. هر چند که این نوع دیدگاه همیشه مورد استقبال عده ای از مسئولین و دوستان قرار نگرفته است و آنها معتقدند فقط باید نقاط مثبت را نمایش داد ولی غیر من معتقدم باید روایتها بدون غرض و فراجناحی باشد و در یاد ایام  هر چند که آثار شلوغی نبود اما انتشار این دغدغه را به صدا در آورده ام .

چه شد به سمت جمع آوری و حفظ آثار شهدا رفتید؟

کجاست فیلمهای با ارزش سالهای اعزام به جبهه ، کجاست فیلمهای تشییع جنازه های تاریخی سالهای 62 و 61 شهدا ، چرا باید آنها را یا نابود کنیم یا مشغول از بین رفتن تدریجی باشد. انسان دلش به درد می آید وقتی که در پی یافتن این آثار قدیمی و برای احیاء و بازسازی آن دوستان او را تحویل نگیرند و یا با خبر نابودی آنها مواجه شود یا اینکه به او اعتماد نکنند!

مگر من وابسته به کدام جناح و گروه هستم یا چه هدف خاصی و یا تجارتی برای این آثار دارم. من که با صدای بلند می گویم برای احیاء این آثار باید فراجناحی و خارج از هر گونه غرض ورزی و با نیت رضای خدا کار را شروع کرد .

به امید این که این موضوع به یک شعار بسنده نشود و انتشارات در سایر آثار هم همینطور خواهد بود. در مورد آرشیوهای بسیار بسیار غنی از عکسها و فیلمهایی که در بایگانی ادارات و نهادها و همچنین بایگانی شخصی افراد در حال نابودی است از همینجا اعلام می کنم که حاضر به همکاری با ادارات و ارگانها جهت استاندارد کردن و بازسازی آثار قدیمی موجود می باشم.

درباره کار جدیدتان " مستند نرم افزاری برادران غیور" توضیحی بفرمائید؟

 کار جدید تولید مستند نرم افزاری برادران غیور ویژه سرداران شهید حسین اسلامی جانشین طرح و عملیات لشکر 33 المهدی (عج) و سردار شهید جلیل اسلامی بنیانگذار و فرمانده گردان فجر لشکر 33 المهدی (عج) است.

در این اثر مستند نرم افزاری به بهانه شهید جلیل اسلامی به تاریخچه تأسیس گردان خط شکن  و همیشه پیروز فجر لشکر 33 المهدی (عج) نگاهی اجمالی شده و با افراد مختلف دوران قبل از انقلاب که با شهیدان حسین و جلیل اسلامی مرتبط بوده اند و سایر رزمندگان و سرداران سپاه پاسداران که به هر نحوی با این دو شهید بزرگوار مرتبط بوده اند و در لشکر 33 المهدی حضور داشته اند و در سایر نقاط کشور مثل تهران و شیراز و ... حضور دارند به صورت تصویری مصاحبه به عمل آمده است.

همچنین از تصاویر 35 سردار شهید این گردان که در سالهای دفاع مقدس در مسئولیتهای مختلفی از فرمانده گروهان گرفته تا فرمانده گردان و در سایر نقاط مختلف استان فارس زندگی میکرده اند در این نرم افزار به صورت یکجا و برای اولین بار رونمایی خواهد شد.

ما متأسفانه گردان فجر لشکر 33 المهدی را فقط با نام سردار شهید مرتضی جاویدی می شناسیم البته حق است که به رشادت های ایشان توجه ویژه شود ولی بی انصافی است که از سایر فرماندهان این گردان و رشادتهای سایر سرداران شهید این گردان که در سایر نقاط استان و شهرستان فسا بوده اند به صورت کامل غافل شویم و به خدا قسم فردای قیامت من معقتدم باید جوابگو باشیم. هر چند که من به علت پایین بودن سن در سالهای دفاع مقدس حضور نداشته ام ولی کار در جبهه فرهنگی امروز نیز در زمینه ثبت رشادات و خاطرات این عزیزان را کمتر از جبهه دیروز نمی دانم.

چه شد که به سمت رسانه های دیجیتال رفتید؟

من معتقدم امروز دنیای ارتباطات و دیجیتال و به روز رسانی آثار است و قطعاً این اثر حماسی یک کتاب الکترونیکی گویا و نسبتاً کامل در مورد شرح زندگانی این 2 شهید بزرگوار با روایت 35 نفر از همرزمان ، همکاسان و دوستان دوران تحصیل شهیدان اسلامی که بدون هیچگونه کمی و کاستی مصاحبه های تصویری با تدوین و گرافیک سازی در اختیار علاقمندان به عنوان یک منبع خام ولی مستند و صادق قرار خواهد گرفت.

 از خداوند متعال هم خواستارم که توفیق چنین کارهایی را از ما نگیرد و بتوانیم خادم خوبی برای شهداء مظلوم و گمنام شهرستان فسا و لشکر 33 المهدی (عج) در سایر نقاط استان باشیم. از همینجا بر خود لازم می دانم از همه عزیزانی که در طول مدت 2 سال تصویربرداری و مصاحبه و جمع آوری مواد خام این نرم افزار و کتاب الکترونیکی گویا با بنده کمال همکاری داشته اند از جمله برادر مخلص و بی ادعا و هنرمند بسیجی جناب آقای روح ا... رحیمی به عنوان تصویر بردار اثر و مشاور هنری بنده و همچنین همکاریهای فوق العاده خانواده این شهداء بزرگوار به ویژه جناب آقای دکتر رسول آریانژاد و جناب آقای حسن آریانژاد و برادر عزیز و ارجمندم یادگار 8 سال دفاع مقدس جناب آقای حاج اصفر نخعی و زحمات بی دریغ همسر هنرمندم  سرکار خانم سمانه غضنفر نژاد که خود در زمینه ادبیات و کارهای فرهنگی در آموزش و پرورش فعالیت دارند و سایر مسئولین و دوستانی که به طریق مختلف در فسا و شیراز و تهران و جهرم و سایر نقاط با اینجانب همکاری داشته اند و در نرم افزار به صورت ویژه و تک به تک از آنها یاد خواهد شد کمال تقدیر و تشکر نمایم و گله ای و درددلی ناچیز از دوستان و رزمندگان عزیز و محترمی که در فسا زندگی می کردند ولی دوربین بنده را لایق روایتهای شیرین و خالصانه خود در خصوص خاطرات این 2 شهید بزرگوار ندانستند و سکوت و عدم جواب به درخواستهای بنده حقیر را بر شرح روایات دیروز خود ترجیح دادند.

امید که بتوانیم به زودی شاهد برگزاری مراسم باشکوهی با حضور شخصیتهای کشوری و استانی و همرزمان این 2 شهید بزرگوار جهت رونمایی از نرم افزار برادران غیور باشیم ان­شاا... .

حرف آخر؟

در پایان لازم می دانم با احترام یاد کنم از مرحوم حاج غلامحسین محب ، مجتبی جمالزاده ، محمود شاکری ، کاظم فرحناک ، کمال صداقت، تاصر روستا ، اصغر ایمانی فر ، غلامرضا همت ، مهدی عبداللهی ، حاج آقا یعقوبی ، حاج آقا عبدالعلی پناهی ، اسماعیل معصومی ، سردار مجتبی مینایی ، ایوب پرندآور ، حاج صادق صادقی مقدم ،  اصغر کشتکار ، موسی کریم ، حمید داوود آبادی و سایر کسانی که به هر نوعی یاریگر ما بودند .

 

نظرات بینندگان