کد خبر: ۶۶۳۰۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
یک حاشیه و چند نکته؛

توهین یک عضو شورای شهـــر بیدارمان کند/ فاکتورپیچی دو طرف دارد؛ دهنده و گیرنده!

چرا هنگامی که صحن علنی برقرار است خبرنگاران در اتاق در بسته با بعضی از اعضای شورا مصاحبه می‌کنند و احتمالاً فاکتور می‌پیچند!

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیـــرازه، شلوغی، همهمه و بی‌نظمی در صحن علنی شورای شهر شیراز که باعث ابهام در فهم دستور کارها می‌شود، بارها مورد انتقاد اعضای شورا و خبرنگاران قرار گرفته و به طرق مختلف انعکاس یافته است.

ماجرای حاشیه پررنگ تر از متن هشتاد و چهارمین جلسه شورا چه بود؟

در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر شیراز نیز به دلیل شلوغی برای تعدادی از خبرنگاران در خصوص چگونگی نحوه تعیین عوارض ابهام ایجاد شد و به همین دلیل این خبرنگاران درباره نحوه افزایش عوارض سوالی از محمود رضا طالبان پرسیده بودند و این عضو شورا به خاطر رعایت سکوت در صحن علنی از خبرنگاران خواسته بود تا به اتاق جلسات غیرعلنی بروند و پاسخ بگیرند. برخی از خبرنگاران به درخواست این عضو شورا به اتاق رفته که اسدی، معاون اداری مالی شهرداری و مظاهری، مدیرروابط عمومی شهرداری و چند تن دیگر  نیز در اتاق حضور داشته اند. خبرنگاران در حال مصاحبه با نایب رئیس شورا بودند که رئیس کمیسیون فرهنگی هم به اتاق می رود و با لحن عجیبی از خبرنگاران می‌خواهد تا اتاق را ترک کنند و اخبار صحن علنی را پوشش دهند. وی این خبرنگاران را سانسورچی خطاب کرده و از اینکه همــه نطق‌های او را در رسانه‌هایشان پوشش نمی‌دهند ابراز نارضایتی می‌کند.

خبرنگاران از برخورد و بی‌احترامی این عضو شورا ناراحت شده و صحن علنی را ترک می کنند. طالبان، پاک‌فطرت و یقطین سعی می کنند از خبرنگاران دلجویی کرده و آنان را به صحن بازگردانند. رئیس شورا از هاجری می خواهد تا خبرنگاران را بازگرداند اما وی در صحن علنی اعلام می کند من خودم رسانه‌ای هستم و چند هفته است نطق‌های من را سانسور می کنند. هاجری ادامه می دهد چرا هنگامی که صحن علنی برقرار است خبرنگاران در اتاق در بسته با بعضی از اعضای شورا مصاحبه می‌کنند و احتمالاً فاکتور می‌پیچند! رئیس شورا در ‌‌نهایت شخصاً پا درمیانی کرده از خبرنگاران به خاطر این برخورد دلجویی می کند.

با این اوصاف چند نکته وجود دارد:

اول: اصلی ترین افرادی که باید به شورا احترام بگذارند خود اعضای شورا هستند. چرا که گفته اند: «حرمت امام زاده به متولی آن است.» متأسفانه اکثر جلسات شورا از لحاظ حفظ نظم و آرامش با مشکل روبرو است. مدیریت اعضاء در نشستن در جای خود، کنار گذاشتن موبایل‌ها و لب‌تاپ ها و نپرداختن به برخی کارها مثل مطالعه و وب‌گردی و مصاحبه با خبرنگاران، افزایش تمرکز روی اتفاقات و تصمیمات صحن شورا را در پی خواهد داشت.

دوم: اصولا خبرنگاران کاتب نیستند که تمام حرف‌ها و نقطه نظرات افراد به خصوص مسئولین و مدیران را مو به مو پوشش دهند. مطمئناً رسانه‌ها صحبت‌ها و نقطه نظراتی که ارزش خبری دارند را براساس خط مشیء خود منعکس خواهند کرد.

سوم: در این که کسی به خود اجازه دهد خبرنگاران را به فاکتور پیچیدن برای مصاحبه پشت در بسته متهم کند هزاران خروار حرف وجود دارد. و یکی از مهمترین مسایل در این باب این است که موضوع فاکتور پیچی برای رسانه ها دو طرف دارد. دهنده و گیرنده! و مسلما این توهین آشکار فقط باید به رسانه و خبرنگاری بر بخورد که حریت، آزادگی و تعهد حرفه ای خودش را در قبال چندرغاز چرب و شیرین نفروخته است و صد البته افسوس و صد افسوس از مسئول و مدیری که طرف دیگر ماجراست...

چهارم: تصمیم جمعی از خبرنگارن مبنی بر عدم پوشش اخبار شورای اسلامی شهر شیراز در حالی که اعضاء و حتی رئیس شورای شهر از بروز این اتفاق اظهار نگرانی کرده اند نیز خود جای تامل دارد. شورا تنها یک نفر نیست و اشتباه یک عضو هر مجموعه ای را نباید به پای کل آن مجموعه نوشت. ضمن محکوم کردن و ناپسند بودن توهین به دیگران از طرف هر شخصی اما باید توجه کرد که پاسخ توهین، قطعا توهین نیست! زیر سوال بردن اصول، ارزش ها و این که برخی بخواهند با همان ادبیات و به مدد زور رسانه متبوعشان مقاصدی خاص را دنبال کنند نکته ای ظریف است که همه اصحاب رسانه قطعا به آن توجه خواهند کرد. معروف است که می گویند: از کوزه همان برون تراود که در اوست!

پنجم: اتفاق نامبارک رخ داده در صحن شورای شهر تلنگری است به همه اصحاب رسانه. آسیب شناسی رفتار رسانه ها در فارس موضوعی است که می بایست با فوریت بالا در دستور کار قرار گیرد. کسی نمی تواند برای رسانه ها نسخه بپیچد. درد و درمان به خودشان بستگی دارد. ای کاش مجموعه هایی که فلسفه ایجاد و تشکیلشان حل این مسایل بوده به جای پرداختن به حواشی به این اصول توجه کنند. گرچه به برخی از آن ها سال هاست که اصلاً امیدی نیست. گویا قبری که برایش فاتحه می خوانیم مرده ای در آن نیست!
نویسنده :
یک حاشیه و چند نکته؛
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
0
1- چرا ایتقدر دیر؟ بعد از یک هفته تازه یادتون اومده؟
2- چرا اتفاق اون روز شورا رو دقیقا منعکس نکردید و ماله کشیدید؟ چرا توهین های آقای هاجری و داد و فریاد رو لحن عجیب معرفی میکنید؟ وظیفه رسانه اتعکاس واقعیاته نه ماله کشیدن!
3- زمانی که همین آقای هاجری به هر کس که دلش می خواست تو صحن شورا بدوبیراه میگفت و متهم می کرد، هیچ کدوم از این روزنامه ها به شورا و شخص ایشون انتقادی نکردن! حالا که خودشون مورد هدف قرار گرفتن شروع کردن به اعتراض. اگر در گذشته به عملکرد ایشون و رئیس شورا به خاطر دادن تریبون به آقای هاجری اعتراض می کردن الان این وضعیت نبود!
4- رفتار آقای هاجری اصلا قابل دفاع نیست اما کیه که ندونه بعضی خبرنگاران چه هدایایی برای یک مصاحبه دریافت می کنن! کیه که ندونه برخی برای تیتر اول شدن همراه با چاپ عکس بزرگ و رنگی در صفحه اول چه مبالغی به برخی از روزنامه ها میدن! دوستی می گفت به خبرنگاری که برا مصاحبه دعوت شده بود هدیه ندادم و مطلب تو صفحات داخلی و بدون عکس و با تیتر ریز چاپ شد و مدیر همکار دیگرش که سکه داده بود مصاحبه بی اهمیتش تو صفحه اول تیتر یک شده بود!
5- یه گشتی تو سایت ها و وب لاگهایی که این خبر رو منتشر کردن بزنید. کامت های مخاطبین رو بخونید. بیشتر افراد هاجری رو فردی اصول گرا و انقلابی می دونن و شیوه ایشون رو به تمام جریان حزب اللهی تعمیم میدن. رفتار ایشون باعت وهن بچه حزب اللهی ها هست. هرچه زودتر باید از رفتار و کردار ایشون اعلام برائت بشه. بیشتر از این نباید گفتمان اصول گرایی با عملکرد ضعیف این شورا تضعیف بشه.
بچه محله سعدی
هاجری مرد بزرگی است
چرت نگو
ناشناس
چرت؟!!
جز این هم انتظاری نیست! نسبت به قبل مودب تر شدید! که فحش ناموسی نمی دید!
جوجه خبرنگار بزرگ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
0
شیرازه که شش ماهه اخبار این بنده خدارو منتشر نمی کنه
البته اون هم تو نشریه اش بارها شیرازه رو زده
اما در کل ظاهرا همه باید نقد بشن جز آقای هاجری!
عکاس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
0
خبرنگاری که پولی نباشه به ما معرفی کنید...
خیلی از رسانه ها آویزون جیب های مسئولین و مدیران و ... هستند.
رسانه مستقل، خبرنگار مستقل، کم داریم. کم
باید پذیرفت و برای ارتزاق اونها فکری کرد.
شیرازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
0
خداوند یک سعه صدر و خویشتنداری و کلام از روی مداقه به اقای هاجری دهد و یک انصاف عدم سواستفاده شغلی به بغضی خبرنگاران
شرفي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
0
اي آقا همه اين دعواهاسر لحاف ملا نسردينه !!! جدي نگيريد . دورد به شيرازه
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
0
ديدين جناب آقاي هاجري فقط و فقط لياقت عضويت علي البدل شورا را داره و لايق آراي مردمي و عضويت شورا نيست!
قابل توجه شهروندان فهيم و ناسيوناليست شهرك سعدي!!!